Nu börjar det dra ihop sig till val, och eftersom jag medverkat i en panel om val, partier, partiledare, politik och sociala medier sedan i våras, så tänker jag att jag faktiskt ska släppa på min aversion för politik här inne.
Mitt fokus har alltid legat mer på hur sociala medier används, och där är exempelvis Donald Trump och Ukrainas president Volodymyr Zelensky två exempel på flitiga användare både före, under och efter valet.
Så…
Hur ser det då ut här i Sverige inför valet?
Spurtas det något på sociala medier?
Twitter? Instagram? Youtube? Facebook?
Jag väljer att fokusera på Instagram i det här inlägget.
Hur ser det ut?
Hur ofta uppdaterar de olika partiledarna sina konton?
Med vad?
Vi kikar – utan någon särskild ordning:
Nooshi Dagostars Vänsterparti var ett av få som inte föll på eget grepp i Kalla Faktas avslöjande om hur vissa partier försökt kringgå lagen om insyn i finansiering av partier. I sitt senaste Instagraminlägg meddelar Nooshi att hon anmält de partier som blev påkomna med handen i kakburken – Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. (+Socialdemokraterna som Nooshi utelämnat)
Plus i kanten för att återberätta vad som föregått det här inlägget, för att få med fler på tåget.
Liberalernas Johan Pehrson gästade P3 Morgonpasset, vilket han meddelar i sitt senaste Instagraminlägg.
Han länkar till programmet, men borde ha sammanfattat de viktigaste pukterna i sitt inlägg. I nuläget tappar han alla som inte orkar gå in, klicka på länken för att faktiskt lyssna på programmet.
Alla andra som tar del av publiceringen får inte med sig någon som helst annan information än att Johan Pehrson gästat ett radioprogram, men vad som sagts? Ingen aning?
KDs partiledare Ebba Busch är övertydlig i sitt senaste inlägg.
Hon publicerar rörlig bild, ljud, text och en sammanfattning av alltsammans i inläggets caption.
Jag vet inte om det går att vara tydligare än så.
Socialdemokraternas partledare och Sveriges statsminister Magdalena Andersson flörtar med Transportarbetarförbundets 57 000 medlemmar, av vilka några varit på kongress.
Glatt visar upp en av deras reklamprodukter, uatn att egentligen säga mer än att ”Utan transportarbetare stannar Sverige.”
Är det här inlägget lite av ett ”preaching to the choir” eller hur många ”icke socialdemokratiska” transportarbetare finns det för Maggan att vinna över till sitt parti?
SDs partiledare Jimmie Åkersson är ute på en liten Sverigeturné och meddelar vilka städer som blir hans nästa stopp, vilket så klart är praktiskt.
Vill man i egen hög person höra av Åkesson och partiet har att säga och står för så vet man vart man ska bege sig alltså.
Oklart om han tagit utvandringståget till den här turnén eller om han utnyttjat delar av den existerande svenska infrastrukturen som både kan åka fram och tillbaka.
Miljöpartiet och Märta Stenevi har publicerat ett videoklipp från Nyhetsmorgon, vilket hon sammanfattar kort och koncist i inläggets caption.
Hennes inlägg ligger kloss i rygg på Ebba Buschs, vad gäller tydlighet och tillgänglighet.
Miljöpartiets andra språkrör går på friluftsdag på sitt Instagramkonto, där han får lära sig om vad ”död ved” är, från naturguiden Henrik Waldenström.
Oklart om en sådan här video eller den här texten får fler att rösta på MP?
”Död ved ger liv! Snart är det val. Rösta för klimatet och miljön!”
Oavsett vad ”död ved” innebär så har ju uttrycket allt annat än en positiv klang.
”Död ved” och ”Död åt Tengil” – har det inte lite samma klang?
Moderaternas Ulf Kristerssons senaste inlägg innehåller en trams och flamsintervju där han bland annat svarar på frågan om vem som är Sveriges snyggaste partiledare.
Jag tror det är läge att byta ut den Margaux Dietz-inspirerade bolibompa-strategin, mot en med ett aningens mer Moderatpolitiskt tänk.
Uffe vann ändå över kidsen, redan när han satt i Let’s Dance-publiken, så det här känns som en på tok för oseriös publicering, med tanke på hur nära anstående valet faktiskt är.
Centerpartiets Annie Lööf är den som mest tar uttalat aktivt avstånd från Sverigedemokraterna och dess partiledare Jimmie Åkesson och dennes utspel, på ett annat sätt än övriga partier.
Detta markerar hon tydligt i sitt senaste Instagraminlägg där hon anklagar Jimmie Åkesson för att inte längre bry sig om att markera, när SDs partitoppar uttrycker sig rasistiskt.
Ett väldigt tydligt ställningstagande av Centern och Annie Lööf.
Vem och vilka använder sina Instagramkonto bäst respektive sämst, tycker ni?
