Lady Dahmer och Alexandra Nilsson på TV4 play

Alexandra Nilsson och Lady Dahmer medverkar i TV 4s program ”Under radarn” där de bland annat pratar feminism och patriarkatet. 
Programmet riktar sig mot unga förstagångsväljare.
LD menar att det pågår ett krig mot kvinnor och att då är orimligt att hålla på och jiddra om manshat.
Hon skriver att hon och Alexandra har olika syn på kvinnokamp och annat, men att det inte kommer fungera att ställa dem mot varandra.

Håller ni med henne?
Krig och manshat?

152 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Videorna i slutet av alla inlägg som skulle vara ett test, är de här permanent nu? Otroligt störiga i alla fall.

    Aldrig känt att det pågått krig mot mig som kvinna… visst finns det förbättringar i samhället att göra

      M
      Kvinnor gör ALLTID FEL enligt andra kvinnor.

        Lovisa barkman hade idag sin förlovningsfest med hennes kille henric som verkar leva för poker. Mer info kring det ?

        Exakt. Tror det är där problemet ligger, det märker man ju härinne ofta hur kvinnor kommenterar andra kvinnor, kvinnors val, kvinnors utseende, missunnsamhet osv osv.

          Jaha, du tror att det är DÄR problemet (att kvinnor stympas, våldtas och mördas) ligger. Att ”kvinnor alltid gör fel enligt andra kvinnor”. SKARP ANALYS. Den ska du vara stolt över.

      Kvinnor har sedan alltid haft lägre lön, bortvalda för toppjobb, kämpa i skolan, hotad aborträtt, misshandlade, mördade av sina män and the list goes on. ”Kriget” är strukturellt. Bara för att ”du aldrig märkt av” så betyder det att det inte finns där. Du är bara så van att bli behandlad sämre än en man att det är vardag för oss alla.

        Lisa
        Jag kan inte svara för M men jag har blivit sämre behandlad av kvinnor än av män. Kvinnorna har under mitt liv varit fler som förstört mitt liv än vad männen har.

          Som sagt, det handlar inte om personliga vendettor. Du kan absolut ha träffat på kvinnor som vill dig illa. Men det handlar om att samhället strukturellt diskriminerar dig för att du är född kvinna.

            Lisa
            Jag är nyfiken på vad en man får göra som jag inte får göra i vårt samhälle?
            Jag får jobba inom alla yrken som män jobbar, jag kan löneförhandla precis som en man. Jag får begära skilsmässa precis som en man och jag får ärva efter min far precis som en man.

              Du får väl göra allt? Varför skulle du inte få ärva? Inget hindrar dig från att söka jobb heller. Men läs gärna på kring kvotering. Löneförhandla klart du får också? Men finns ganska mycket statistik där också på löneglappen. Som sagt, strukturellt?

                Lisa
                Så när ska kvinnor kvoteras in i oljerigsbranchen, slaktarbranchen, sop och avloppsbranchen?
                Eller gäller det bara finare yrken?

                  Ja…nu är ju inte kvotering något positivt. Kvotering handlar om att kvinnor anställs för att jämna ut antalet anställda män/kvinnor. De blir alltså inte valda pga av sin kompetens. Inom de yrkena du räknar upp kan jag tänka mig det tyvärr är ännu mer sexistiskt än i de” finare yrken”

                    Dock kan kvotering oxå vara bra, då en arbetsplats alltid mor bra av en blandning. Sen skall det ju ske genom att rätt kompetens skall finnas oxå

                      M
                      Det är det viktigaste.
                      Det får inte bli att de tar in tex en kvinna bara för att fylla kvoten.
                      Träffar jag tex en läkare så spelar könet ingen roll då länge läkaren har rätt kompetens.

                      Läste att USA så får vita lärare sparken för att få in mer färgade lärare. Jag hoppas att det är ett dåligt skämt.

                      Och då menar du att man som kvinna ska nöja sig i det. ”Well, jag får lägre lön än mina manliga kollegor och min närvaro är gott sällskap wii”. Det är ett hån mot kvinnor som pluggar och jobbar sig mot en karriär. Ett hån mot sin lön, mot ett bra ställt liv och sin trygghet gällande pension. Just det försöker jag få fram. Kvinnor är strukturellt inmatade att nöja sig för att göra män nöjda.

                      Svar till Flundra 19:57 – det du säger om usa är tyvärr sant. Vänstern där har fått hjärnblödning av nån sort, dom jobbar sten hårt just nu på att byta ut så mycke vita som möjligt mot svarta och latino, och dom bryr sej inte om dom är kvalificerade eller inte.

                      I Sverige vill man ha kvotering på vetrinär utbildning , tror inte att det gått igenom. Det är nästan bara kvinnor på vetrinär utbildningar.

                    Lisa
                    Jag tror att kvinnor behöver bli bättre på att löneförhandla. Plus skulle du som företagare med handen pp hjärtat ta in en tjej med mycket lite erfarenhet än en man med mycket god erfarenhet pga kvotering?

                      Flundra – du är tyvärr en idiot.

                      Härlig argumentationsteknik att kalla andra idiot.

                      Anonym 20:00 – sanningen svider så det är du som är en idiot det här fallet.

                      Män blir ju ofta indirekt kvoterade just för att dom är män -däri ligger diskrimineringen som kvotering ska motverka.

              Tipsar dig om att läsa på lite så blir det lättare att ta diskussionen sen. Sen att du inte håller med är en annan sak.

          Igen, strukturellt är inte detsamma som din egen individuella upplevelse, det handlar om gruppen som helhet och där kan man se tydliga mönster.

            Absolut att våld i nära relationer är det som skadar kvinnor mest men män blir ju ofta misshandlade och mördade av andra män också, fått stupa i krig (där blir kvinnor våldtagna och ev mördade också). Det är jävligt mycket våld och skit i samhället men inte så att män som grupp sitter och för ett krig mot alla kvinnor…

            MS
            Det finns tydliga mönster på att kvinnor hatar kvinnor. Det är bara att läsa i valfri tråd på tex Aftonbladet/Familjeliv och andra siter som handlar om tex mammor.

            Kvinnorna gör alltid fel enligt andra kvinnor och mammor gör alltid fel enligt andra mammor. Det är bara att läsa inläggen här på BB för att se hur man trackar ner varandra oavsett om det handlar om inredning eller smink.

              Det kallas internaliserat kvinnohat.

                Och är en konsekvens av att vi lever i ett patriarkat.

                Snickers
                Jag trodde att alla flickorna var uppfostrade till att vara små snälla dockor.

                  Ja? Missar du poängen eller försöker du vara ironisk? Kvinnor hatar andra kvinnor för att bli mer omtyckta av männen. Omedvetet såklart men det är så det funkar.

                    BS

                    Du menar att vi kvinnor saknar hjärna att tänka egna tankar med utan vara följer män och vill vara bli valdes av män?

                      Läs gärna på så slipper jag förklara för dig:) Så kan vi diskutera vidare sen.

                    Snickers
                    Så lesbiska tjejer kan inte hata alls då de inte vill bli uppvaktade av en man??

                    Varför skulle tjejer i lågstadiet frysa ut andra tjejer då de inte passar in för att bli omtyckta av pojkar?
                    Tror att de flesta tjejerna i lågstadiet tycker att killarna är pest och pina.

                      Snälla Flundra, läs på! Vi kan liksom inte hålla på och ”övertala” dig. All information finns lättillgänglig en snabb googling bort. Sen kan det ta lite tid att förändra sitt tankesätt, det skaver lite i en när man växer och utvecklas. Och det är samtidigt väldigt bekvämt att leva med skygglappar på.

                      ”Läs på”! Klassikern när man är svarslös.

              För det gör inte män på Flashback?

              Jo fast kvinnor slår och mördar inte andra kvinnor för att de inte vill umgås med dem. Det gör män. Så det är inget strukturellt samhällsproblem med kvinnor som hatar kvinnor. Inte heller kvinnor som hatar män, som lady D ofta pratar om. Män som hatar kvinnor är ju något helt annat. Så var snäll och gör dig inte dummare än du behöver

              Vad är din agenda i diskussionen här inne, egentligen? Du maler på om saker som inte har något med strukturell diskriminering att göra.

        Men allt är inte en utstuderad plan av elaka män och alla patriarkat är inte brutala.

          Men ändå blir lille Linds 6 år retad i skolan av pojkarna.
          Men ändå blir Sarah 13 år bortgift.
          Men ändå blir Emma 15år groomad av en 29 årig man.
          Men ändå blir Felicia 20 år våldtagen efter krogen. Såklart kjolens fel.
          Men ändå blir Therese 30 bortvald i rekryteringen baserat på hennes kön.
          Ändå blir Charlotta 45 ihjälslagen av sin man framför sin barn.
          Ändå måste tusentals tjejer bevisa sig att de mer än utseende. Ändå måste de ursäkta sig för att de inte log. Ändå måste kvinnor leva ett sämre ekonomisk liv ofta i rädsla för framtiden.
          När de säger ifrån? Då är det ändå personer som försöker ta ner dem.

            Lisa
            Mobbning är aldrig okey och tjejerna som mobbar gör det oftast tyst.

            Folk börjar förstå att det är fel att gifta bort barn. Det handlar i grund och botten om starka och troende traditioner. Det är hemskt och inget barn ska behöva råka ut för det.

            Att Emma blir groomad beror på flera anledningar. Att vara ung och naiv är en av dem. De förstår inte att de blir groomade då killen är så snäll och skulle aldrig skada Emma. Vi behöver prata mer om det här i skolorna. Vi behöver även prata om att inte skicka bilder till den snälla killen eller tjejen.

            Sociala medier behöver högre åldersgräns!
            Jag som tjej skulle lätt kunna grooma unga tjejer och killar då jag varit ung själv och vet vilka ord jag ville höra.

            Ingen ska behöva bli våldtagen efter att ga varit ute. De som gör det kommer för lindrigt undan. Många då kallade straff är inte straff, det är en semester och så är man ute snart igen.

              Lisa

              Att mamman blir ihjälslagen är tragiskt och en stor tragedi och ett stort trauma gör barnen. Många behöver hjälp med att avsluta relationen då många gånger så förlåter kvinnan mannen då hon är då nedtryckt. En del stannar för att de inte vill leva ensamma eller gör att de vill att barnen ska ha två föräldrar. Kommunerna och länen behöver bli bättre på att samarbeta så att man kan flytta familjen långt bort och ge mamman stöd och rådgivning.

              Kvotering är både på gott och ont.
              I slutändan handlar det om vem som har mest erfarenhet för jobbet. Kvinnor behöver öven bli bättre på att löneförhandla. Cheferna är inte tankeläsare. Är en kvinna hemma mycket pga VAB och sjukdom så blir lönen lägre.

    ?

    Håller med om vad? Att kvinnor blir våldtagna, stympade och mördade? Ja det är väl svårt att motsätta sig den faktan.

      Är det ”Krig och manshat”?
      Eller menar du att det är ”kvinnohat”?
      är alla våldsbrott mot män då ”manshat”?

    Manshat och kvinnohat är lika illa även om hatet mot kvinnor ät större.
    Hur blir samhället bättte med hat?

      Manshat brukar ju dock stanna vid ord medan kvinnohat går över till våld och mord.

        Nä, många män i Sverige blir i tysthet misshandlade av sina kvinnlig partners.

      Nej det är inte lika illa. Behöver du ytterligare förklaringar än du redan fått eller kommer det helt enkelt ändå inte gå in?

        Anonym 19:30
        Nu pratar jag om att hata i största allmänhet.

      Kvinnohat leder till mord, ”manshat” leder till kränkta manliga egon.

    Ja Dahmer, även korkade, analyslösa och egoistiska människor får rösta. Precis som folk som bara går runt och filosoferar hela dagarna, efter att den patriarkala marknadsekonomin gett dom en massa pengar som dom förmodligen inte ens gjort sig förtjänta av. Så funkar det i demokratin.

      Märklig halmgubbe? Hon vet hur demokrati fungerar och att alla inklusive korkade, analyslösa och egoistiska människor får rösta.

        Jag är inte säker på att hon vet så mycket om nånting. Det är inte samma sak som åsikter liksom. Med hennes utbildningsnivå och bristande yrkeserfarenhet så ser jag väl henne mest som en glorifierad rant-tant.

          Du ser ner på henne pga utbildningsnivå och bristande yrkeserfarenhet men själv klarade du inte av att förstå ett simpelt instagraminlägg? Pinsamt.

            Reklam för det där programmet? Inga större förhoppningar om att unga ska rösta så som hon vill? Eller att ungar klarar av att fylla i röstsedlarna alls? Nej, jag måste medge att jag inte fattar poängen i hennes inlägg. Kanske ranta mindre så jag förstår bättre.

              DU rantade om hur demokratin fungerar. Ingenstans i sitt inlägg ifrågasatte hon att korkade människor får rösta.

              Det blev lite komiskt när du samtidigt drog in hennes utbildningsnivå.

      Ja precis. LD får prata i oändlighet om hur vi andra ska leva. Själv har hon makens pengar på kontot och behöver inte göra annat än spendera dem.

        Anonym
        Du glömde att hon ser ner på hemmafruarna men levde som en själv.

          Ser ner gör hon väl inte. Hon säger att det är en kvinnofälla, vilket det är. Och nej, hon har inte levt som en eftersom hon alltid haft egen inkomst.

            Anonym 19:08
            Vad för inkomst hade hon efter att hon slutade jobba på förskolan? Det var inte så länge sedan som hon började att säljs konst.

              Hon har väl bloggat, varit krönikör, poddat och målat som sagt? Ständigt återkommande här inne ”LD HAR ALDRIG JOBBAT” – hon har ju gjort det…kom med något nytt.

                Anonym 19:20
                Mycket handlar om hur mycket hon har fått in genom åren. Att hon sålde konst varade inte så länge
                Det var flera år sedan hon var krönikör och hon jobbade ett tag på förskola.

                Det är i första hand som hennes man bidragit till familjen. Skulle inkomsten hon fick kunna räcka till henne, boendet och barnen om hennes make stod utan jobb.

                  Men vad är det för märklig återkommande diskussion ens?

                  ”LD HAR ALDRIG JOBBAT”
                  – Jo, hon har varit barnskötare, krönikör, poddare, konstnär…
                  ”MEN HON HAR BARA DRAGIT IN XX KR”

                  Vart vill du komma egentligen? Hon har ju förklarat åtskilliga gånger att de haft gemensam ekonomi och att hon skulle klara sig vid skilsmässa. Förstår inte poängen.

                    Hon ljög då. Hon skrev här att konsten sålde jävligt bra, det året deklarerade hon för mellan 1 till 49000 kr.

                      Okej? Frågan är alltså varför hennes inkomst diskuteras öht? Denna diskussion kommer ju upp varenda gång LD nämns.

                    Anonym 19:41
                    Poängen är att hon har levt ett bra liv tack vare makens inkomst under åren. Lever man på en mans inkomst så har man hamnat i en kvinnofälla och lever under patriarkatet. Man blir skyldig mannen att ta hand im hushållet och därmed tjäna mindre då man är hemma med barnen.

                      Att vi lever under patriarkatet är ju något hon försökt förklara under många år. Och hon har ju haft en egen inkomst, vad är det som inte går in?

                Hon har haft hobbies men typ ingen inkomst, så nej hon har inte jobbat.

                  Jaha det bestämmer alltså du. Att inkomst från att jobba på förskola, skriva krönikor, sälja konst, patreon osv inte räknas? Intressant!

                    Det är klart den räknas, och räknar man har hon då 2020 dragit in högst 49000 kr. Efter det noll. Så hon har knappt jobbat.
                    Inget fel i att glida runt på en räkmacka, men det blir löjligt när hon då ska låtsas livserfaren. Att hon hade dålig ekonomi som ung är ingen unik erfarenhet, typ alla har det. Men hon gick på soc istället för att jobba, sedan rik make istället för att jobba. Då vill inte jag höra hennes åsikter om samhället, skatt etc.

                    Fast hon har ju inte jobbat i flera år, vad är det du inte fattar? Hon har ju själv sagt flera gånger dessutom att hennes man har försörjt henne och att pga hennes psykisk ohälsa så har hon ej kunnat arbeta och att hon har varit hemma med barnen.

                      Ja hon sa att hon varit hemma pga social fobi/psykisk ohälsa ända till Oskar blev rik, då ändrade hon narrativet och sa att hon varit hemma för att möjliggöra hans karriär. LD byter version när det passar.

        Att belysa och diskutera olika samhällsproblem och kvinnofällor är inte att bestämma hur andra ska leva. Eller tror du att tex även skribenter i debattartiklar pratar om hur vi SKA leva?

        Du får leva hur du vill, visste du inte det? Eller är du bara sur för att LD har det gott ställt?

          Anonym 19:03
          LD har genom åren provocerat och sett ner på tjejer pga olika anledningar. Det är klart att man blir sur om hon lever ett liv som hon har spytt galla över i flera år som andra har levt.

          När hon har fått kritik för detta så brukade hon skylla på sin ADHD och att hon inte tänker sig för.

            Men var har hon gjort det? Har följt LD i många år och anser verkligen inte att hon ser ner på andra kvinnor. Vill man anklaga henne för något så får det väl isåfall vara att se kvinnor som offer som aldrig kan lyckas göra rätt pga patriarkatet. Hon har ju även problematiserat hur hon själv lever och förklarat varför hon lever som hon gör. Fattar verkligen inte.

              Anonym 19:33
              Man kan uppfatta en text på olika sätt.
              Ja hon har bett om ursäkt flera gånger då hon inte har förstått varför folk blev upprörda. Men det blev som ett runt spår i marken som upprepades gång på gång.

                Men ge dig flundra, du har inte följt LD utan bygger argumentation på felaktiga minnen av vad du hört andra säga.

                  S
                  Jag har följt LD genom åren och även debatterat med henne i bloggen.

                    Om du upprepade gånger sett hur hon sett ner på andra kvinnor kan du väl vara snäll och länka. Jag har nämligen också följt henne och diskuterat med henne på bloggen. Vi är verkligen inte ense om allt men att hon ser ner på andra kvinnor och spytt galla över hur andra lever är helt enkelt inte sant.

                      S
                      Letar länkar BRB

                      Jo hon skrev ofta förr om daddys girls så fort en tjej inte hatade män.

                      Hon slutade med daddys girls när O blev rik.

                      S
                      Hamnade i mod
                      Men jag fann ett inlägg där hon skriver mycket negativt om människor som avskyr barn.

                      Fann även ett annat inlägg där hon skriver att svenska mammor är så kyliga medan hennes utländska kompisar har varma familjer.

    Jag håller inte med. Jag har alltid blivit behandlad fantastiskt bra av män. Och jag har t ex inte behövt jobba på 20 år pga män. Männen har alltid försörjt mig, pojkvänner, sambos, manliga vänner, pappa, okända män, osv. Jag är 40 år och har aldrig jobbat, tack vare män. Så jag förstår inte alls.

      Åh Lisa! ?

      Män är helt fantastiska. Man kan bara ringa till en man och säga ”Jag vill ha en pizza”. Efter en stund så står han utanför dörren med en pizza. Helt gratis. Såhär är alla män. Jag tycker att männen är fantastiska.

        Och det är du stolt över? Att vara utlämnad till andra?

          Lisa driver. Hon trollar.

      Som LD då? Hon har har väl inte heller jobbat på massvis av år?

        Hon har väl haft flera poddar och sålt konst etc?

          Hm ja. Hon tjänade någonstans mellan 1 kr och 49 000 kr på det 2020. Efter det har hennes företag inte dragit in några pengar.

            Anonym 19:01
            Var det inte flera som inte fått sina tavlor/plancher som de köpte av henne?

              Jag läste här om folk som inte fick sina produkter. Vet inte om de fick pengarna tillbaka till sist.

                Anonym 19′:16
                Blev det inte tyst om konsten efter det??
                Har för mig att hon sålde sin konst på olika mässor.

      Men för fan Camilla blocka det här trollet.

      Du har utnyttjat män för din egen vinning.
      Det människor vill ha är jämställdhet. Inte utnyttja män, du borde skämmas.

    Annan Anonym.
    Det säger jag inte emot och jag upplever att våld och hot mot kvinnorna har blivit värre tyvärr.
    Tror att kommuner och län behöver samarbeta över hela Sverige för att hjälpa de utsatta kvinnorna.

    Många är så djupt nere i misster handlandet (vet ej om ordet gör att det hamnar i mod) att de går tillbaka gång på gång efter att de har fått hjälp. Det i sin tur blir att folk inte har hjärta eller engagemang att hjälpa en individ som går tillbaka. Är det barn med i bilden så blir det ofta ” jag ska separera när barnen gått ur låg/mellan/högstadiet”

    Jag tror på rejält miljöombyte långt bort och djup terapi. Tyvärr är det även väldigt lätt att hitta personer med skyddad identitet.

    Förlåt om jag låter hård men detta är ett tufft ämne som inte är svart eller vitt. Det är som ett stort pussel med flera bitar.

    Det roligaste med Blomberg är att hon är sådär amatöranalytisk, som folk utan akademisk bildning brukar vara. Försöker svänga sig med uttryck, ”feminism är ett verktyg” älskar hon verkligen. Och i nästa mening, i de fem minuter hon får, så vill hon utveckla med ”ja, alltså verktyg”, oklart vilka. Stringensen är vag, får jag säga. Och så anser hon att man får sminka sig etc men inte sälja det. Det är inte feministiskt. Men leva som hemmafru och på sin man – det anser hon är att leva som hon lär. Suck.
    Nilsson var långt bättre, smart kvinna som fattar att man bör säga ” jag var också dum men har tänkt om” re feminismen.

    Lovisa barkman hade idag sin förlovningsfest med henric som verkar leva för poker. Mer info kring de?

      Nej

      MEN SLÄPP DET

    Att LD ska prata politik till förstagångsväljare är ren komik! Hon är så obildad man kan bli, har varken utbildning eller arbetslivserfarenhet. Precis en sån person man vill ska informera ens 18-åring…

      Obildad skulle jag verkligen inte kalla henne. Hon har levererat många skarpa analyser genom åren.

        Skarpa analyser är vad hennes fans älskar att kalla hennes rants

          Är verkligen inget fan men vad är det du tycker är så obildat då? Jag tycker verkligen att hon kan lyfta fram nya perspektiv på ett skarpt sätt.

            En av de roligaste grejer som LD skrivit var när hon ba, det är jag och Läckberg som skriver för Pöbeln. Läckberg har väl typ en civilekonomexamen och skriver ren och skär underhållning. Att LD försöker sig på att analysera och klipper och klistrar ihop något som låter feministiskt alternativt har nått pubertalt utbrott, kan väl för visso ses som underhållning, men jag tror inte det är avsikten med hennes rants på instagram. Jag tycker att man märker att hon är outbildad i ämnet hon dillar om. Men en del gillar ju lätt-tuggad smörja. Vad gäller LDs egen inkomst så skattar man inte för bidrag som kommer från Patreon (där hon får pengar från sina poddar) då det räknas som en gåva. Så jag vill inte höra något mer från hennes kakhål, om att hon är arbetarklass och vänster tack, vilket hon körde rätt hårt på ett tag. Men det har väl ändrats det också. Allt ändras med LD så det känns som man bor i huset till Jack Manningham när man diskuterar med LD och hennes ”fans”.

      Vem vill man ska informera ens 18-åring då? Någon som gått den traditionella vägen med utbildning och jobb?

      Jag tycker snarare det är väldigt intressant att höra från någon som varit på ”båda sidor”, dvs både levt på soc och sedan fått det väldigt gott ställt. Någon som dragit fördelar av välfärdssamhället men sedan blivit en höginkomsttagare.

        hon är inte höginkomsttagare. Hennes ex är.

          De hade gemensam ekonomi som många gifta har.

        Håller verkligen med. Är väl toppen att få höra från massa olika personer och perspektiv.

        Hon är inte höginkomsttagare. Hon fick en klumpsumma av maken, när han sålde företaget. Det är inte att vara höginkomsttagare.

          Om man är gift med en höginkomsttagare och har gemensam ekonomi så kan man räknas som det jo. Poängen är
          i alla fall att hon levt både fattigt och rikt och därav har erfarenheter från båda sidor.

            Det har jättemånga i hennes generation gjort, en klassresa alltså. Skillnaden är att man brukar göra den genom att plugga och skaffa ett bra jobb. Då kan det absolut vara intressant att höra om personens erfarenhet. LD:s man blev rik, det är hennes klassresa. Hon har inte gått från enkel till bildad, eller från arbetare till akademiker. Hon är inte arbetartjejen som helt plötsligt har akademikerkollegor och måste lära sig ett nytt sätt att umgås. Sådana erfarenheter är intressanta. LD fick pengar av maken, det är hennes resa. Det är ingen prestation.

              Fast vem har påstått att det skulle vara en prestation?

              Det enda som står är att det är intressant ur ett politiskt perspektiv att höra från folk som levt i fattigdom för att sedan ha det väldigt gott ställt. Dvs någon som dragit fördelar av både de rödas politik och de blåas politik. Någon som upplevt fördelar från båda håll.

                Som sagt, massor av folk har den erfarenheten och har skaffat den genom hårt arbete. Och befinner sig i arbetslivet i en annan kontext än sin ursprungliga. Det är intressant. Inte att höra om erfarenheter av någon som fick pengar av maken.

                  Det tycker du ja. Den som skrev kommentaren tycker att det är intressant att höra politiska diskussioner från någon som varit på bägge sidor oavsett hur ”resan” sett ut.

                    Eller så har hen köpt LD:s berättelse om att hon ”tjänar jävligt bra” på konsten (<49000 kr/år).

                      Tror du missar poängen. HUR hon blivit rik är ointressant. Det som är intressant är att höra en politisk diskussion från någon som varit både fattig och rik (oavsett anledningar).

                      Som sagt, den berättelsen kan många berätta. Inget unikt i att få bättre ekonomi.

                      Ingen har påstått att det är unikt. Det var ett svar på ”Att LD ska prata politik till förstagångsväljare är ren komik!”

    Att vi lever i ett patriarkat är väl knappast ens en diskussionsfråg längre. Är det ens en fråga om man är feminist liksom. Det är ju en självklarhet för en vettig människa nuförtiden.

      Är man vettig tycker man som jaaaaaag ?

        Det är väl ingen fråga om tyckande dock?

      Jag vill leva i ett svenskt patriarkatet.

        Det ville uppenbarligen även LD.

          Ja det har ju varit jättebra för henne. All gain and no pain!

    Anonym 19:27
    Får man fråga vilken typ av feminist?

    Alla är korkade som inte tänker som hon. Det är liksom alltid samma med henne snacket, uppsynen, poserna. Yadayada.

      Hon skriver ju bokstavligen att hon och Alexandra har olika erfarenheter och perspektiv (och därav tänker olika) men att det inte går att ställa dem mot varandra.

        Hon skriver även bokstavligen att folk är korkade.

          Folk är ju det? Finns många korkade människor, det är väl inte ens ett kontroversiellt påstående?

            Jättekontroversiellt av en helt obildad kvinna som är vänster. Att kalla folk korkade då är riskabelt, eftersom hon dels själv framstår som korkad för många av oss, så vi tänker ”och från vilken predikstol kom det?”, dels uttrycker hon vad som kan kallas förakt för människor som tycker annorlunda än hon själv gör, alltså intolerans.,

    Feminister är farliga på riktigt och kommer från början från kommunismen och marxismen…
    Även kallad kulturell marxism.
    Deras motto är att förstöra kärnfamiljen, giftermål är något dåligt och en kvinnofälla som bör undvikas enligt de…

    Trevligt verkligen…
    Kommer aldrig någonsin stödja dessa kvinnor lr de röda blocket…

      Lombax
      Det finns bra och det finns dåliga feminister, tyvärr är det de dåliga 3 vågs feministerna som drar ner värdigheten.
      Många har tyvärr mentaliteten ”Är du född som tjej så är du automatiskt feminist, kallar du dig inte för feminist så är du en anti feminist” Jag själv ser mig inte som en feminist och är glad över vad den första vågen av feminister gjorde. Det är tack vare dem som vi fick rösträtt, arbete på lika villkor m.m
      Jag som person förstår även att FEMINISMEN BEHÖVS I LÄNDER DÄR KVINNAN ÄR MINDRE VÄRD ÄN EN HUND.
      I länder där flickor måste vara hemma när de får mens för att de anses vara orena eller inte kan ta hand om sin hygien. Feminismen behövs i länder där flickor inte kan gå i skolan för att de måste hjälpa till hemma. Feminism behövs även för att spräcka traditioner där flickor gifts bort och ska bara vara i hemmet och serva mannen och sina söner.

      Feminister som är med i en grupp eller förening och hjälper till aktivt att ändra på saker ser jag som ”sanna” feminister. De som säger att de ska sluta raka benen i feminismens namn hjälper inte inte att lära unga flickor att läsa eller att räkna.

        Så du tycker inte att feminismen behövs i Sverige? Svenska kvinnor får också mindre betald är samma jobb som män, blir utsatta för våld och hot av män, får sämre vård än män. Bara för att man inte lever i Afghanistan så finns det ju orättvisor mellan könen här också som behöver förändras.

      Det här är en dålig trollning, tyvärr. Bättre lycka nästa gång!

    Läste idag att det är mycket större risk för kvinnor att bli våldtagna när de kommer hem efter en joggingrunda än att faktiskt bli överfallna och våldtagna när de joggar ute i mörkret.

      Ok och vad tycker du är allvarligast? Är det samma sak att bli överfallen i joggingspåret av en främling och pene trerad, som att du kommer hem och din partner tjatar sig till s e x?

        Anonym 21:53
        Om en partner tar till tjat så är det ingen riktig relation som är byggd på förtroende och tillit.

          Absolut. Men är det lika illa som att bli överfallen i joggingspåret av en främling?

            Jag skulle tro att det är värre med tjatet då det blir svårare att försvara sig om personen inte kan ta ett nej. Blir man manipulerad genom tjatet så ligger man pga dåligt samvete. Personen somnar bredvid dig, personen äter frukost vid ditt bord och lovar att det var sista gången fast det inte var det.

            Nu tänker jag på att man ser sin förövare varje dag och mer eller mindre tvingas att dela bostad. Den som våldsför sig på spåret slipper man förhoppningsvis inte att se igen när den blir dömd. Skulle även tro att det är lättare att anmäla en främling än den du är tillsammans med.

            Givetvis är båda lika hemska och ingen ska behöva gå igenom det.

              Jag skulle hellre ”ställa upp” på sex med ngn jag älskar än att bli överfallen och våldtagen av en främling. Den ena skulle man ju få dödsångest av och den andra kanske inte njuta så mycket av bara om man inte blir upphetsad efter ett tag. Om sambon verkligen tvingar sig på och skadar mig är vi inte ihop längre och det måste vara ett enormt svek.

                Hjärtat

                Detta är en svår diskussion då tankarna och känslorna hos folk går åt olika håll.
                Jag tänker att för mig så skulle det vara tvärtom. Om personen som jag ska vara tryggaste med börjar tjata och komma med hot och våld så skulle det påverka mer än vår relation. Om vi gör slut hur kan jag lita på om min nästa partner är likadan?

                Svårt detta.?

                  Hot om våld är för mig inte tjatsex, hotar ngn att slå dig så lämna.

        Men vad har du för jävla logik där!? ”Äh, att bli våldtagen innanför dörren är så mycket bättre än utanför!”

          Ser väl inte tjatsex som lika skräckinjagande som att bli överfallen och med våld nedbrottad och våldtagen. Helst inget såklart, bara valde mellan två hemska grejer.

      Jag säger inte att det är bra, jag säger bara att jag skulle välja det framför en överfallsvåldtäkt när jag är ute och joggar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.