114 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Håller med personen som svarade dig utförligt. Ett långt meddelande i slutet av diskussionen. Att det är samma sak.

      Den jag höll med var anonym 15.08 som skrev ett långt bra svar.

        Jag har adderat lite i mitt svar nu 😉

    Tänker att det ändå handlar om att få människor att konsumera produkter man kanske inte behöver, utan ”villhöver”.

    Konsumentinformation för att minska risken att andra köper saker de blir besvikna över. Ser inget problem, tycker att det är bra!

      Gäller samma sak om det gäller en reseinfluencer? Risken att andra som reser till samma ställe går på turistfällor, dåliga hotell och äckliga restauranger minimeras ju.

      Jag håller med dig, till viss del. Recensioner är bra. Men att en hel kanal består av enbart det och inget mer. Det blir bara extremt och är enligt mig ganska problematiskt.

        Har du någonsin sett en reseinfluenser ge ett dåligt betyg till någon plats eller hotell? Det händer ju extremt sällan.

          Det har jag. Följer flera resekonton och inte ovanligt att de har inlägg/videos om vad som inte är värt att besöka/göra när de reser.

          Oftare än vad Grääs tar och dissar produkter.

          Tja hur ofta är grääs negativ? Allt är ju bäääästa någonsin och såååå trevlig!

        Extremt var rätt ord!

    Just när det gäller julkalendrar så kan jag se att det är en del av hennes jobb. Företagen skickar, hon öppnar.
    Men i övrigt. Jäklar vad hon shoppar.

      Hon kan ju inte få plats i hemmet, hon måste simma genom alla produkter.

      Hon får dock inte alla julkalendrar, hon köper rätt många själv

        Det hade jag inte koll på. Orimligt att köpa fler julkalendrar än de hon får hemskickade till sig.

      Bara för att det ingår i hennes jobb så betyder väl inte det att det automatiskt är bra?

        Var har jag skrivit att det är bra..?

          Inte uttryckligen nej. Men retoriken du använde kan lätt tolkas som att du ställer dig lite positiv.

      Och varför får hon dessa kalendrar? För att marknadsföra och öka försäljningen så klart.

        Ja. Såklart.

      Jo men de som får kläder skickade till sig, det är ju en del av deras jobb. Så vad menar du är skillnaden?

        Jag har aldrig påtalat nån skillnad. Skillnad på vad..?
        Om man marknadsför kläder eller julkalendrar är väl samma sak. Nu handlade det här inlägget specifikt om henne och i det här fallet kan jag då förstå att det är en del i hennes jobb att öppna alla dessa kalendrar.

          Egentligen handlar ju det här inlägget om att vissa influencers får kritik för vad de konsumerar. Speciellt de som konsumerar resor och fast fashion.
          Där har kritiken handlat om att dessa influerar till ett dåligt köpbeteende.

          Men det Camilla då menar är att Grääs fall är annorlunda. Eftersom att Grääs jobbar med att testa och recensera produkter. Ja du ser ju själv, man ska kunna skilja på en video som är filmad för underhållning, utan att uppmuntra folk att göra samma sak.

    Vidrigt! Så ute med köphets!!

    Jag tänker precis samma sak jag gjorde för 3 timmar sedan
    Jag tycker inte att det där argumentet håller, alls överhuvudtaget.
    Hon har all möjlighet i världen att välja vad hennes jobb går ut på. Nu har hon valt att köpa på sig massa grejer och på mindre än 3 år växte hennes sminksamling från att få plats i ett litet skrivbord, till att fylla två stora garderober och ett skrivbord till max.
    Det är hon som valt denna inriktning, då hon gör content på Youtube kunde hon ha valt att publicera liiiite annat innehåll än bara ytterligare en pryl som hon köpt och testat en gång. När dessutom den här prylen är inköpt på precis samma premisser som influencer som köper fast fashion, utan någon annan tanke bakom, förutom att skapa content.

    Det är inte så att hon med sitt extrema köpbeteende avvärjer folk till att köpa. Det är precis tvärtom, precis på samma sätt som reseinfluencers uppmuntrar till resande, modeinfluencers uppmuntrar till modeinköp osv. osv.
    Hon får väl också dessa kalendrar av företag om jag har förstått det rätt. Så hon gör det ju liksom inte för att vara godhjärtad, hon gör det i marknadsföringssyfte, för att hon tjänar pengar på det och det hon gör tjänar företag på. På grund av att tittarna handlar det hon köper och testar.

    Att sedan gröntvätta det och försöka legitimera konsumtionen med att det hon köper ges bort till kvinnojourer gör det inte bättre. I väldigt många fall går ju sminket också rätt ner i soporna, det har hon ju publicerat en hel del videos på, där hon rensar ut drivor med grejer och uttryckligen säger, ”den här är bara öppnad meeeeen den är inte bra så den slänger vi”.
    Mycket av det hon får av företagen behåller hon ju också och lägger på hög. För att efter 3 månader kunna göra en ”jag slänger kilovis med smink, del 3”-video.

    Att jämföra det med influncers som lagar mat går inte heller riktigt att göra, då det inte krävs alls lika mycket resurser och konsumtion för att handla till en maträtt. En bättre jämförelse skulle då i sådana fall vara att en influencer publicerar en video där den köper mat för tusentals kronor och sedan använder det för matkrig, eller låter det ruttna. För att sedan göra om den videon med olika livsmedel som det ska matkrigas med, för att avsluta med att recensera hur bra matkriget blev eller hur snabbt/coolt maten ruttnade, sedan göra om det om och om och om och om och om och om igen.

    Missförstå mig inte, jag tycker att det är skitbra att youtubers recenserar och testar grejer. Men med balans, när det enbart är massa testade så blir det alldeles fööör mycket. Speciellt om det är uppenbart att det testas bara för att det är kul att köpa på sig saker. Jämför med Safiya Nygaard som fick väldig kritik för att hon köpt massa skitklänningar från Wish bara för att kunna testa hur de skulle se ut som bröllopsklänningar. Det bara för att hon var nyförlovad och planerade att gifta sig, fast i en ”riktig” klänning.

    Du säger att man kan skilja på att filma en video som underhållning, utan att för sakens skull uppmuntra andra att göra samma sak. Så lät det verkligen absolut INTE när andra influencers filmade underhållande videos utomlands mellan 2020-202.
    Så låter det inte när det handlar om resor överlag, fast fashion, renoveringar osv osv. Så vad är det egentligen som gör just det här så mycket mer legitimt?

      Precis, det var dig 15.08 som jag höll med.
      ??

      ”Mycket av det hon får av företagen behåller hon ju också och lägger på hög. För att efter 3 månader kunna göra en ”jag slänger kilovis med smink, del 3”-video.”

      Vill typ rama in detta och hänga upp på väggen haha

      Håller helt med dig!!

      18:10

      EXTREMT köpbeteende är det!

    Behövs alla kalendrar. Självklart inte. Behöver Grääs berg och åter berg med reklam och sminkprodukter. Självklart inte.

    Även om hon påstår hon ger bort så slängs en hel del. Ingen i hela världen behöver allt det där sminket. Eller alla klänningar hon köper på sig för att visa.

    Se pressutskicken Linda-Marie får (enda influensern jag kollar på dagligen. Och vilka grejer. Hon brukar lotta ut massa produkter. Men så mycket onödigt skräp hon får för att göra reklam om. Antar de flesta influencers får liknande. Vilket slöseri.

    Känner mig kluven! Kan hålla med om att det är vansinnigt onödig uppmuntran till konsumtion. Men å andra sidan tycker jag själv att kalendervideosen är så himla mysiga att titta på.

      80 kalendervideos i rad?

        Varför ska man titta på alla i rad? Hon har väl inte ens släppt så många ännu?

          Hon öppnade 80 kalendrar 2020, fler förra året.

        För kännedom så tittar jag inte på alla. Men är man intresserad av hudvård så är de roliga att titta på. Tycker Margareta har en härlig personlighet som liksom känns genom kameran.

          Jag tycker också att hon har en härlig personlighet. Men kan inte titta på henne ändå på grund av hennes beteende.
          Hade hon haft lite mer varierat innehåll, ett innehåll som inte bara går ut på att konsumera hela tiden. Då hade jag garanterat också tittat på henne.

        Men ingen är väl tvingad att titta på 80 videos från någon influencer i rad? Folk gör väl som alltid: söker och kollar på den vidro man var intresserad av.

      Hon har fått iaf en att öppna dn massa julkalendrar. Hon som inspirerats av Maggan Grääs heter Susanne nånting och är aktiv på insta, youtube och TikTok. Kvinnan lever på sjukbidrag och köpte hur många julkalendrar som helst förra året. Det var smink, godis, kakor bla.
      Och ja, allt las ut på youtube…

    Jag tycker att man inte behöver välja ett jobb som uppmuntrar till sån extremkonsumtion. Gör man det är kritik helt berättigad, enligt mig.

      E: Huvudet på spiken! Extremkonsumtion är precis rätt ord!

    Jag blir mer provocerad av rensar-videos där hon och andra influencers rensar ut och slänger (!!) kartongvis med smink och hudvård där mycket är använt en gång eller aldrig.. På många sätt är sminkinfluencers värre än de influencers som köper och konsumerar kläder eftersom kläder åtminstone kan skänkas/säljas till någon annan.

      De här alla rensarvideos är ju en produkt av att man testar och recenserar extrema mängder från början.

        18:59

        EXTREMA mängder – du har så rätt!

    Och hon har precis allt smink från alla märken, och i alla nyanser. Helt sjukt. Och allt är det bästa någonsin. Myy gooood alltså bästa läppennan ever! Alltså shiiit så fin! Måste köpa alla färger för den här är amazing!!

    Så låter det om exakt alla produkter hon visar upp.

    Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Även det vi konsumerar i december påverkar miljön, även om många verkar ha glömt det.

    Jag tycker inte att det är ok att shoppa så mycket! Jag tycker att hon kan skaffa sig ett annat jobb som inte uppmuntrar till konsumtion. Hon skulle kunna göra flera adventskalendrar av alla produkter hon gar hemma och skänka bort så inte produkterna blir förstörda för hon kommer omöjligt kunna använda upp dem.

    Hur länge kan detta vara intressant? Jag menar, hur mycket kan tex en kalender från body shop ändras från ett år till ett annat. Det är 24 produkter från deras märke, ganska uppenbart ungefär vad man kommer få. Eller?

      Du kan ju kolla Grääs olika videos från de åren hon varit aktiv på youtube.
      Det är ju precis därför hon jobbar med det hon gör enligt en del här ?

        Viktig samhällsinformation.

    Hon förstör ju syftet med julkalendrar helt och hållet. Man köper ju en kalender för att bli överraskad i 24 dagar i december. Om hon nu måste göra en recension så kan hon ju göra det efter december.

      Nej, tycker det är SÅ bra och intressant att hon öppnar så vi som vill veta vad som är i kan kika innan och därmed köpa/avstå beroende på innehåll. Sååååå tacksam när jag tex hade köpt Caias kalender förra året och därmed kunde lämna tillbaka den oöppnad ?

        Brukar inte de flesta kalendrar avslöja innehållet innan man köper (bortsett från Caia då). På de flesta jag sett så står det antingen på hemsidan eller på baksidan av kalendern. Innehållet måste ju vara synligt så då framgår också produkterna. Det brukar bara inte stå tydligt på framsidan och på hemsidor brukar man få klicka fram specifikt.

          Och på många hemsidor finns även bilder på kalendern med alla produkter framme redan bland produktbilderna. Så att Margareta behöver öppna för att man ska kunna avgöra känns som ett dåligt argument.

        Har du provat att läsa på förpackningen eller produktinfon innan du köper kalendern?

          Alla kalendrar avslöjar inte innehållet

            Vore väl mer rimligt om hon höll sig till att öppna de få som inte gör det då.

      Lätt avhjälpt: låt bli att titta!

    Något jag verkligen öppnat ögonen för efter jag började läsa denna blogg är vilket otrolig konsumtion många har.
    Nu tänker jag verkligen efter om det är något jag villhöver eller behöver.

    Rituals kalender är den enda jag köper. Jag och familjen använde varenda produkt i den. Kommer köpa den i år också.

      De gånger jag köpt en kalender har jag oxå använt allt. Vet inte varför folk tror man inte gör det?

        För att det är väldigt blandade produkter och brett urval på färg, doft, anpassat för hudtyp som inte passar alla?är väl därför man antar att inte allt används. Kan också möjligen tro att jag skulle kunna använda allt i en ritualskalender, men i övrigt tror jag inte det. En finare chokladkalender, då är jag med!

          Ja eller färger man inte trivs med, produkter man bara inte fastnar för osv.

            Eeeh såg att du nämnt färger nu ? sorry

      Jag tänker också efter om det är nåt jag verkligen behöver. Att köpa saker som blir liggande ger mig dåligt samvete.

    Bara vidrigt! ?

      Sandra – inte vidrigt utan EXTREMT .

    När brukar öppet spår vara?

      Onsdag, fredag och lördag kl 20

      Onsdag fredag lördag kl 20

        (Hade inte uppdaterat och sett att du fått svar redan ?)

      Onsdag, fredag, lördag kl 20:00.

        Sorry! Jag såg inte att någon annan svarat redan.

    Lite OT men jag tycker inte hon är så hygienisk i och med att hon öppnar, luktar väldigt nära och ibland till och med provar produkterna som hon sedan ska ge bort.

      Nej hon provar inte saker hon inte ska behålla. Och lukta väldigt nära… eh..

        Att doppa näsan i saker är väl ändå inte speciellt hygieniskt?

          Bättre att kasta då?

            Bättre att inte konsumera så sjukligt öht.

    Jag förstår inte hur hon tjänar pengar , om hon köper 100 kalendrar och spenderar kanske 80 000? Får hon tillbaka de pengarna på såna adlinks?

      Kanske. Men tänk att dessa videos gör att hon får fler prenumeranter och följare, så i längden tjänar hon på detta. Annars skulle hon inte göra det.

      Hon tjänar pengar som Grääs.

    Fast ingen behöver smink, iaf inte de sminket som kommer i kalendrarna.

    Ska man se på det sakligt så handlar det i slutet av dagen av konsumtion och är en uppmaning till konsumtion. att recensera produkter och att tjäna pengar på att recensera produkter som ingen egentligen behöver kan aldrig bli goodwill, även om du köper produkten för att visa dess funktion eller köper produkten för att lägga den på en hög hemma i ett hörn, det är konsumtion och det ska stanna där. Sen finns det en skillnad i att inte ”aktivt göra reklam”, men reklam blir det oavsett, och effekten blir desamma, kanske i mindre utsträckning, men den är densamma.

    Sen kan man vara lite ignorant och försöka vrida och vända för att få det att se ut som äpplen och päron. Men det är oerhört roande att se argument och förklaringar som bara bygger på känslor, det finns liksom inget hållbart argument för att detta ska anse till okej. Inte lika farligt men de är same same.. ingen behöver smink, iaf inte de sminket som det talas om i detta sammanhanget.

    Och ja, jag menar på fullaste allvar att all form av reklam, matprogram, annat skit som betyder noll för vår överlevnad är fel. Det är makabert att vi sitter här och dividerar vem som gör mest fel samtidigt som barn klättrar på högar av gamla kläder i andra länder. I slutet av dagen vet ingen av dom barnen om plagget köptes för att Bianca sa det eller inte. Lägg inte ansvar där det inte hör hemma och vi är helt fantastiska vi i våra i-länder som ska försöka lägga en ribba för när de är okej och inte ? som att det skulle göra nån skillnad för dom som verkligen drabbas negativt av det.

      Folk får det att låta som att det är någon jävla samhällsinformation Margareta håller på med?

        Och jag fattar verkligen inte varför!
        Vilket man kan komma tillbaka till kommentaren som initierade det här svaret från Camilla:
        ”Kan någon förklara det här med Margareta Grääs och alla kalendrar hon öppnar. Varför vill man se vad som är i och sen köpa? Är inte hela grejen borta då om man redan vet?”

        Och speciellt då denna kommentar:
        ”Kan någon också förklara hur hon kommer undan kritik kring det här varje år. Det är något av det värsta jag sett vad gäller överkonsumtion.”

    Är det nån som vet varför Vivi Wallin/mammasanningar har ett plåster på halsen?

      Hon har opererat ett diskrbråck i nacken, man gick in via halsen.

        Åh den operationen ville en läkare att jag skulle göra för länge sedan men valde att prova bli bättre själv. Vart hittar man info att hon gjort det?

          Hon har skrivit om det innan, under (ja inte under själva operationen men under tiden på sjukhuset), och efter på stories ? hon har en podd med Carin dasilva, kanske har hon pratat om det där också

    Jag är kluven. Dessa videos uppmuntrar ju i det stora hela till en typ av konsumtion som inte på något sätt är nödvändig. Just julkalendrar är dessutom ett säkert kort till att köpa saker som inte kommer användas då man i princip alltid får åtminstone några saker som man inte gillar. Självklart kan man ge bort, men dom flesta kommer bara låta sakerna ligga. Dessa videos kan även skapa ett begär att köpa något man egentligen inte hade tänkt köpa. Å andra blir dessa videos även ett sätt för folk att sålla ut vad dom inte bör köpa och därmed minskad onödig konsumtion.

    Bäst hade väl varit en julkalender som faktiskt gör gott. 24 days of giving med Barncancerfonden typ. Jag som aldrig köper julkalendrar hade köpt en sådan utan att tveka. Tänk att dagligen öppna en lucka med något i stil med att man gett hundra barn vaccin, vilken grej.

      Tipsar om Snällkalendern från Friends!

    Klimatet och miljön struntar väl fullständigt i syftet? Det är ju överkonsumtion och så totalt onödigt oavsett. Hon som verkar så vettig på andra sätt, hur kan hon bete sig så aningslöst mot planeten?

    Och Bianca Ingrosso också.. och alla andra.. blir galen 🙁

      Bästa kommentaren. Ja klimatet struntar i syftet. Jag blir också upprörd över all köphets.

    OT. vad hände med jelena o hennes kille?

    Eftersom folk tittar finns det uppenbarligen en efterfrågan på att hon handlar och/eller visar upp pr-utskick. Skulle folk inte kolla på det skulle hon inte tjäna pengar på det och därmed göra något annat.
    Att folk väljer att haka upp sig på vad en person handlar utav alla problem som finns i världen är det mest anmärkningsvärda.

      Fast av alla problem som finns i världen? Det finns ofta värre problem än det man själv tycker är problem.

      Du ser inte problemet i köphets och överkonsumtion i en värld som redan lider av all dumhet?

        Jo det är klart jag gör det, men jag betvivlar att en persons handlande och mottagande av pressutskick gör någon som helst skillnad.
        Pressutskick är arbetsprover. Till för att testas och visas upp innan de släpps på marknaden. I dem får man ofta alla färger osv för att det är knöligt för dem som packar att räkna ut vilken färg som passar vem. Man får in PR-utskickat men man förväntas inte använda innehållet dagligdags och spara på den i en evighet. Man får det för att prova. Förr var det bara modetidningar och liknande som fick sånt, nu får även influensers och andra inflytelserika personer sådant.
        Och vi är tydligen tillräckligt många som delar det intresset. Gör man det inte finns det 100 andra kanaler att kolla på.
        Smink är hennes jobb och hon ser ju vad publiken vill ha. Hon gör ju inte om ett koncept som går dåligt. Det finns uppenbarligen en stor marknad för det hon gör. Är man inte intresserad så titta inte.

        Upplever också att det är främst kvinnor och typiskt kvinnliga intressen som ifrågasätts. Ingen anklagar mig för köphets för alla mina böcker jag samlar på och köper nya hela tiden. För att sedan ha stående i bokhylla. Utlästa och sådana jag inte börjat på än. Däremot kan folk gnälla över mitt smink, som inte ens är 1/5 av alla mina böcker.
        Upplever heller inte att folk som samlar på t ex Kalle anka eller typ Lego som intresse får alls lika mycket skit som typiska kvinnliga grejer (smink & skönhet)

          Jag tror absolut att någon hade fått samma kritik om det var en youtuber som köpte tusentals böcker som den aldrig läste. Fyllde garderob efter garderob med böcker. Gärna flera av samma bara att de har olika omslag också. Bara visade upp för att sen någon månad senare rensa ut och kasta i en ny video.

          Har du ett stort instagram där du visar dina böcker i drivor? Visar du upp det på youtube?

          Visar du när du slänger ett halv ton böcker?

      Bara för att det finns en efterfrågan så gör det inte legitimt att influera till det där extrema beteendet.
      Det finns en stor efterfrågan på massa med tvivelaktiga saker: Prostitution, knark, svart arbetskraft osv osv. Med din logik skulle detta då vara okej och legaliseras, eftersom att det finns en stor efterfrågan.
      Det går heller inte att lägga hela ansvaret på följarna. Jag säger inte att de är helt utan ansvar, för det har man. Men man har också ett stort ansvar som influencer, ett ansvar att influera på ett ansvarsfullt sätt.

    pussar är mer givande än att shoppa… så varför shoppa?

    Läste just en artikel i Brittiska Harpers om en grekisk designer som har över 1000 par skor – absolut bara high fashion brands, men fortfarande en totalt äcklig överkonsumtion… och, ja – hon samlar såklart på skor, och väskor och smycken…äcklig konsumtion och i likhet med denna kvinna som detta inlägg handlar om. Kalender i papp med mini storlekar av produkter, produkter som behövs och säljs annars? Ren dumhet – det mesta i dessa kalendrar är överflödigt.

      Inte för att jag menar man ska ha dåligt samvetet för att man har ett bra liv, men någonstans kan jag ändå inte låta bli att tänka att vissa äger 1000 par skor som är värda mellan 1000-20 000 kr paret och andra äger inte ens ett enda par skor utan har svårt att få ihop pengar för mat för dagen… Det är skevt.

        Vi äger nog alla något vi hade kunnat avvara för att någon annan skulle få något de verkligen behöver.

        Jag har 35 olika vaser som står oanvända i mitt skafferi. Medan vissa inte ens har ett vattenglas.
        Ja, det kanske är skevt. Men jag är heller inte speciellt sugen på att ge upp min livskvalitet på grund av att någon annan med mindre tur än mig ska få samma liv.
        Livet på jorden är orättvis, det måste man någonstans acceptera.

          Men skillnaden är ju att du inte uppmuntrar andra att göra likadant?

    Jag tänker att jag verkligen uppskattar personer som Annahita ”Whinar” Yazdi, som slutade skönhetsblogga pga gick inte ihop med behovet av att minska konsumtionen i världen. Fler såna influencers vill jag ha.

    Jag slutade att köpa julkalendrar just efter att ha tittat på en video där nån öppnade flera stycken. Det slog mig hur sjukt onödig konsumtion det är, att köpa ett paket där man kanske möjligtvis vill ha (inte behöver) hälften av grejerna. Det spelar ingen roll att någon köper ”rätt” kalender pga en sån här video, det är fortfarande onödig konsumtion.

    Jag misstänker att hon använder shopping som tröst. Senast inatt (tror jag, eller häromnatten) skrev hon på instagram story att hon hade somnat tidigt och sen vaknat mitt i natten och då shoppat för en halv månadslön. Hon shoppar också mer när hennes sambo inte är hemma. Tror och hoppas att alla som följer henne förstår att hennes konsumtion inte på något sätt är representativ för befolkningen i stort, och förstår att det inte är ett normalt köpbeteende hon har. Och så hoppas jag att hon tar itu med sitt shoppingberoende som hon i nuläget ursäktar med att det är hennes jobb.

    Jag verkligen älskar Margareta. Hon är den (i mina ögon) mest trovärdiga inföuensern. Jag kollar alltid hennes rekommendationer innan jag handlar och har faktiskt aldrig varit besviken.

    Hon är det perfekta avskräckande exemplet som får mig att inte vilja handla mer än det nödvändigaste. Att se henne skrikprata i extremt tempo medan hon girigt river upp alla förpackningar är bara så osmakligt.

    Fast nej… det håller inte att säga att det är hennes jobb. Det är ju ett jobb som hon hittat på själv så det finns inget krav på att hon ska leverera den här sortens material. Hon kanske ger bort en del, men sparar också en hel del som hon sen kastar. Och jag tror inte att det är alla dessa konstiga och speciella produkter som kvinnojourerna behöver heller…. de behöver väl mer ”bas-varor” av hudvård och smink.

      Det kvinnojourerna behöver mest av är väl i och för sig en plats att bo på. En bäddad säng att sova i. Hushållsartiklar så att de kan laga mat. Kläder på kroppen osv osv.

        ja, absolut…. jag tänkte bara vad de kan tänkas behöva inom kategorin ’hudvård och smink’.

    Men, tror ni på fullaste allvar att hon betalar för dessa kalendrar? Då kan jag berätta att hon får samtliga gratis eftersom hon, tack vare sina videos, säljer hur mycket som helst via affiliatelänkar!

      Du gör inte det hela bättre

      Hon säger ju dock ofta att hon har köpt.

    Håller helt med dig, det är stor skillnad! Hejja Grääs❤️

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.