Katrin Zytomierska är en influencer som stämts och fällts i Patent och Marknadsdomstolen för att ha brutit mot marknadsföringslagen.
I hennes fall har det rört sig om reklaminlägg för det egna företaget ”Clean Eating”. Domstolen slog fast att överträdelse mot förbudet att publicera inlägg utan reklamidentifiering är förenat med vite på 250 000 kronor för Katrin Zytomierska personligen, och ytterligare 1 miljon kronor för företaget. Det var Siren först med att rapportera enligt Resumé.
Enligt Konsumentverket har detta skett vid två tillfällen på Katrins personliga Instagramkonto.
Inlägget ska ha publicerats i augusti och oktober i år, och anses bryta mot den tidigare domen då de påminner om de inlägg som tidigare prövats av Patent- och marknadsdomstolen.
Konsumentverket har lämnat ärendet vidare till Konsumentombudsmannen, KO, som beslutar om man ska vidta rättsliga åtgärder.
Clean Eating har fram till den 14 november att yttra sig i ärendet.
1,2 miljoner kronor…
Det kan man ordna ganska många födelsedagsfester med tveksamt tema för.
Instagraminlägget högst upp är inte inblandat i någon stämning utan används för att illustrera inlägget.
