Katrin Zytomierska riskerar miljonböter för bristande reklamidentifiering

Katrin Zytomierska är en influencer som stämts och fällts i Patent och Marknadsdomstolen för att ha brutit mot marknadsföringslagen.
I hennes fall har det rört sig om reklaminlägg för det egna företaget ”Clean Eating”.  Domstolen slog fast att överträdelse mot förbudet att publicera inlägg utan reklamidentifiering är förenat med vite på 250 000 kronor för Katrin Zytomierska personligen, och ytterligare 1 miljon kronor för företaget. Det var Siren först med att rapportera enligt Resumé.
Enligt Konsumentverket har detta skett vid två tillfällen på Katrins personliga Instagramkonto.
Inlägget ska ha publicerats i augusti och oktober i år, och anses bryta mot den tidigare domen då de påminner om de inlägg som tidigare prövats av Patent- och marknadsdomstolen.

Konsumentverket har lämnat ärendet vidare till Konsumentombudsmannen, KO, som beslutar om man ska vidta rättsliga åtgärder. 
Clean Eating har fram till den 14 november att yttra sig i ärendet.

1,2 miljoner kronor…
Det kan man ordna ganska många födelsedagsfester med tveksamt tema för.


Instagraminlägget högst upp är inte inblandat i någon stämning utan används för att illustrera inlägget.

64 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag är lite nyfiken om det finns speciella regler när det gäller reklam och kultur. Jag tänker böcker, shower, pjäser etc. Ser aldrig att detta reklammärks och då kan det handla om både högt uppsatta politiker och kända skådespelare.

      Och är det inte reklam när tex en författare åker runt till Nyhetsmorgon, skavlan, gokväll och allt vad det är och pratar om den nya aktuella boken?!

        Tycker dock folk glömmer poängen med reklammarkering en aning och mer verkar se det som en typ av straff för giriga influencers. Ideén är ju att man som konsument ska veta vad som är ett genuint tips och vad som är ett marknadsföring som man fått betalt för. Att marknadsföring för det egna märket räknas till det sistnämnda tänker jag beror på att alla inte kan förväntas veta vem som äger vilket företag osv (för oss som vet att Katrin tjänar pengar på clean eating fyller egentligen markeringen ”reklam” inget syfte, vi vet redan att hon är partisk och tjänar pengar på oss när hon tipsar). Det finns ingen direkt funktion av en författare skulle börja säga att säga ”reklam!” I början av varje intervju, det är ingen som blir lurad att tro annat än att författaren såklart vill sälja sin egen bok.

        Jämför med att ett Instagramkonto som tillhör ett företag och enbart sysslar med reklam, typ Delicato eller något, inte behöver reklamidentifiera. Det är själva blandningen av reklam och redaktionellt innehåll som gör att man måste markera ut vad som är vad. Finns det ingen risk att bli lurad finns det egentligen ingen funktion av att skriva reklam om saker.

          Det är ju inte alltid så tydligt vem som är företaget och vem som är personen. Ta exemplet med författaren till en bok.

      Bra poäng – det stämmer ju jättebra! Har inte tänkt på det, när Ingrossos och alla andra pratar om sin underbara show eller syrrans underbara osv osv. Egentligen måste väl allt reklammärkas som är reklam, eller? Idag känns det som att få reklammärker men bara de som upptäcks får böter, eller hur? Det är verkligen en ny marknad fortfarande känns det som, med massor av influencers som gör fel dagligen…

        Har funderat kring detta gällande musik (och skickade ett mail till Camilla om det), säg tex Eric Saade lägger upp gällande sitt nya album på insta – varför ska inte han reklammarkera? Det stärker hans brand, ger fler streams = mer inkomst. Vore intressant att få lite information kring hur det funkar och kanske varför? Borde något ändras?

    Borde inte Hugo och Paula granskas? Tycker mig se att de gör omarkerad reklam för Clean drickan HELA TIDEN

      Anmäl inläggen i så fall.

        Tycker det är så märkligt att till exempel Katrin, Hugo och Paula fortsätter att låta bli att reklammarkera? Det är ju inte så att de försöker dölja att det är deras egna produkter de visar?

        Tänker att det kanske kan finnas något syfte med att exempelvis inte reklammakarna något man fått från ett företag (för att öka trovärdigheten och således sälja mer, eller att man hoppas kunna dölja affärstransaktionerna från Skatteverket), inte för att det skulle göra det mer okej, men kan verkligen inte se vad som motiverar influencers som inte reklammarkerar produkter de i övrigt inte försöker dölja sin koppling till? Alla som följer dem och således kan råka mötas av deras reklam vet ju att de har ett vinstintresse, att inte sätta ut en reklammarkering kommer ju inte öka trovärdigheten på något sätt?

        Eller är det något jag missat med allt detta? Förklara i så fall gärna, för för mig ter sig detta beteende alldeles obegripligt. 😂

      Tycker att Paula gjort/sagt många dumma saker genom åren, men hon får aldrig någon kritik. Eller så är hon noga med att radera sådant.

    Det går bra nu!

    Det här är dumt från båda håll tycker jag och jag är så trött på det…
    1. Vi fattar väl ALLA att ett inlägg från ovan är reklam?! ”Hej här är mina produkter, köp gärna” följt av en produktbild – ingen behöver väl en DeTTA äR ReKLaM-skylt för att förstå att det är reklam????
    2. OM det nu prompt ska va lag på att man måste märka ut reklam.. varför gör inte Katrin bara det? Förlorar hon något på att lägga till den lilla taggen högst upp? Förstår inte detta heller. Det är ju ingen smygreklam utan SOLKLART reklam!!!
    Är bara så trött på hela diskussionen. Allt är reklam och vi vet om det, punkt.

      Haha, måste säga att jag håller med dig. Här är ”xx” och så ett varumärke med uppmaning till köp. Svårt att missuppfatta 😀

      Men det är väl inte inlägget ovan det gäller? Det inlägget är ju på cleaneatings egen sida, dvs som du säger uppenbar reklam. De inlägg hon fällts för har varit på hennes personliga Instagram där inte alla kan antas ha koll på vilka företag hon själv äger (även om de flesta nog har det).

      Det är ju inte den här Instagram-posten som står med i detta inlägg det handlar om. Den är ju från Cleaneatings Instagram. Det är ju Katrins tidigare inlägg det handlar om.

      Ja, som kreatör förlorar man massor på att använda instagrams inbyggda ”reklam för …”-funktion. De inlägg som har den taggen får dels mycket mindre organisk uppmärksamhet från ens följare samt mycket mindre spridning. Den låga spridningen ”hänger kvar” i några dagar upp till några veckor vilket medför sämre engagemang, sämre spridning och i förlängningen sämre betalt för kommande reklaminlägg. Det känns som att instagram aktivt arbetar för att den funktionen inte ska användas, eller åtminstone inte gynna kreatörer ens lite. Varför? Ingen aning. Hur jag vet detta? Jag livnär mig som kreatör på sociala medier och jag jobbar med det sen 2018.

    Hoppas, hoppas hon åker dit! 🙏🏽
    Precis lika skönt att Margaux blir av med sina samarbeten.

    Varför ska vi följa dessa empatistörda personer som dessutom blir rika som troll?!?

      Man måste inte följa ju.

      Fattar inte din kommentar. Vem tvingar dig följa katrin zytomierska om du inte vill och varför är det positivt för dig personligen om katrin eller margaux blir arbetslösa?

        Newsflash! ⚡️
        Finns andra arbeten än att arbeta som influenser!
        Och man behöver verkligen inte följa folk för att de ska duka upp här och där ändå.
        Som Margaux som syns överallt i media nu.

          Klart de dyker upp när du läser en blogg om…. Influensers.

            Kul för dig att du är så okritisk och köper allt som influensers gör och säger. Grattis!

              Halmgubbe.

                Oj, tog argumenten slut? 👶🏼

      Är enda sättet för dig att sluta följa en influencer att de stängs av från internet? Då har du ju något sorts beroende.

        Vem har påstått det?

      Empatistörda? Vad är du då?

      Följer ingen av dessa det stormat om det sista… nästan synd att man inte gjorde det innan så att man hade kunnat markera att detta inte är okej

    Men vi fick ju lära oss i morse att vi alla måste ha överseende med dessa stackars influensers de är ju bara människor av kött och blod och det måste företagen förstå. Med den logiken gäller ju det samma för myndigheter.

    Här är ju reklamen postad från ett företagskonto med samma namn som produkterna? Verkar helt orimligt de ska behöva ”reklamidentifieras” då, it goes without saying tycker jag? Om Nike postar nikeskor på Instagram fattar jag väl att Nike gör reklam för just Nike och tror inte den juridiska personen Nike bara spontant tycker nikeskor är skitbra…

      Kom du till slutet av inlägget där det står: Instagraminlägget högst upp är inte inblandat i någon stämning utan används för att illustrera inlägget.?

    Jag fattar ingenting? Hur ska marknadsdomstolen kunna döma henne för detta? Då är ju alla företag illa ute på instagram och i sina sociala kanaler. De får, precis som alla andra insanser, uppdatera sig till år 2022.

      Hon och Clean Eating har redan fällt en gång i Patent och marknadsdomstolen och belagts med vite. Därför riskerar hon böter den här, andra, gången.

        Men är det att du illustrerar inlägget med fel bild? Det kan ju omöjligt vara något fel på bilden ovan?

          Nej precis, och det står faktiskt lägst ner. Det står i texten också att det gäller inlägg på hennes personliga konto.

          Bilden i det här inlägget är det inget fel på.

            Ursäkta 😀 jag är inte bra på finstilt.

              Det borde du bli.

        Du kanske ska vara tydligare med att det inte rör bilden i inlägget. Väldigt lätt att missa när du lägger det finstilta över reklamvideon som poppar upp i alla inlägg. Eller använd inlägget i fråga

          Så har hon skrivit i ljusgrå kursiv stil..

          Ja det var som gjort för att missa ju.

            Inte om man har ögon.

              Nej det var ju givetvis för att jag inte har ögon som jag missade det 😑

              Influencers kan ju reklammarkera i ljusgrått finstilt längst ner i inlägg så får vi se om följarna har ögon att se det med.

      Det är inte svårt att förstå. Är det företagets egna sociala medier tex caias instagramkonto behöver det inte reklammarkeras. Är det Biancas egna instramkonto måste det reklammarkeras eftersom läsaren inte annars vet om Bianca uttalar sig som privat person eller gör det för att hon äger Caia och därmed är köpt reklampelare

        Så en skådespelare som pratar om en film den är med i måste reklammärka? Eller om en författare pratar om sin nya bok på sin Instagram?

          Skulle tro att dessa är gränsfall? Jag har sett att många nu skriver ”reklam för min bok”, men jag tror många också är lite osäkra och väljer att hålla sig på den säkra sidan (sen finns det en annan grupp som helt skiter i även de uppenbara fallen). Det behöver väl gå till domstol för att vi ska gå reda på vad som gäller.

          Det är ju inte helt självklart var gränsen går. Om man skriver ”reklam för min bok” behöver alla skådespelare, författare eller producenter etc med ett Instagramkonto skriva ”reklam” varje gång de länkar t ex en positiv recension?

        Men i många fall så är det ju inte ett företag utan influencern som ÄR ”företaget”.

          ja och då måste de reklammarkera när de gör reklam för sina egna produkter.

    Lusseboll? Pepparkaksboll? wtf

    Har influensers oftast ett eget AB eller enskilt firma för sina samarbeten?

      Vet ju att större influensers oftast har flera olika bolag dvs AB men hur är det med mindre influensers? Typ 20k följare osv?

        De har förmodligen enskild firma, gissar jag. Det är ju ett smidigt val för oss som driver mindre företag. Går ju att skaffa AB senare, om behovet finns.

    ”Konsumentverket kritiserar nu influencern Ida Warg, som är ansiktet utåt för skönhetsmärket Ida Warg Beauty, för att hon inte uppfyllt kraven som ställs för reklammärkning på Instagram. Det uppmärksammar DN som i sin tur hänvisar till Nyhetsbyrån Sirén.
    I sina stories om hudvårdsmärket ska Ida Warg helt ha missat att förklara att inläggen just var reklam. Marknadsföringen anses därför vara vilseledande och otillbörlig, enligt myndigheten.”
    https://www.breakit.se/artikel/34987/konsumentverkets-kritik-mot-ida-warg-berattade-inte-att-inlagg?

    Samma borde hända med Graf och hennes piller.

      Graaf är sämst på att reklammarkera. Fattar inte för människa har ju hjälp med precis allt. Tant Universum borde ju ha bättre koll som admin.

        Graaf och Universum Mona. Men så är det väl också Mona som sköter Maggans blogg, av någon anledning….
        Mona gör reklam för allt. Men enligt henne ”hjälper hon bara sina vänner”
        Gäller inte det då, att man måste reklammarkera?

    Det värsta med influensers i min mening är att de anser att deras jobb är så ansträngande och krävande, men ändå så verkar de med näbbar och klor försöka komma undan med saker som de ska och måste göra enligt regelverken.
    Skulle jag skita i att göra saker på mitt jobb bara för att jag inte vill göra det korrekt hade jag fått gå på dagen. Det är märkligt hur dessa flunsor inte kan sköta sina jobb och hela tiden försvara sig bakom har och drev. Klarar ni inte av spelreglerna byt bransch!

      Influensers är kända för att vara små bortskämda nippertipper!

    Äntligen. Vill man bli tagen seriöst som entreprenör/företagare, vilket ju dessa influencers ofta hävdar att de vill, så får man allt följa lagar och regler precis som alla andra. Och alla ni som tycker ”att man borde ju fatta att det är reklam fast det inte står” så har alla inte koll på att en viss influencer har ägarintressen i ett visst företag och ska heller inte behöva ha det. Dessutom ska man som konsument direkt kunna se att ett inlägg är reklam så att man vet vad det är man läser. Detta ska även barn/ungdomar kunna avgöra, vilket ju är extra viktigt eftersom många unga ser influencers som nån slags idoler. Idoler som gärna tjänar pengar på att kränga all möjlig skit till minderåriga följare.

      Man behöver ju vara synnerligen tappad för att inte förstå det. Och det är väl snarare så att småtjejerna som följer Bianca är mer medvetna om hennes koppling till caia än random boomer?!

        Tro det eller ej, men även ”synnerligen tappade” ska kunna förstå det, man ska inte behöva ha förhandskunskaper om influencern eller produkterna för att förstå att det är reklam. Det är själva grejen med lagen. Det ska omedelbart framgå att det är reklam, mottagaren av reklamen ska bara behöva vara läskunnig.

      Alla som potentiellt läser ett inlägg är ju inte följare heller. Om du googlar typ ”tips på mascara” och får upp en blogginlägg från någon du aldrig hört talas om ska du kunna avgöra direkt ändå om de tipsar genuint eller i eget intresse.

    Jag minns den (då) kända tv-kocken Jan-Boris Möller som gjorde reklam för Kockens kryddor och sa i reklamfimen
    ”Det här får jag betalt för att säga, men de spelar ingen roll för jag använder Kockens kryddor ivarjefall”,

    Det som nått dagen ”influenser” bör ta till sig då deras faaantastiska produkt har en livslängd tills konkurrenten erbjuder ett sammarbete.

    Falke är smartare än Katrin.

    Vad hände med Daniel Paris och Karin?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.