Hur går det egentligen till när influencers får hela sina renoveringar sponsrade, undrar du kanske?
Jag vet inte hur det går till i exakt alla fall, men här ovan ser du ett exempel på när ett stort influencernätverk hör av sig till företag då deras influencers vill slippa betala själva.
Ett 2022-års tiggarbrev om du så vill.
Och på tal om sponsrade renoveringar eller ej, ni är även många som undrar hur det ligger till med Pernilla Wahlgrens hus och instagramkontot @villa_wahlgren, då det ofta taggas företag.
Är det reklam?
Jag ställde frågan till Pernilla som svarade så här:
Och som ett förtydligande.
Om Pernilla inte haft någon kontakt med företaget och inte fått produkter eller annan typ av ersättning från företag så räknas det inte som betald reklam som omfattas av marknadsföringslagen, oavsett hur många följare ett konto har.
Pernilla behöver därför inte reklamidentifiera sina inlägg, enbart för att folk tror att det rör sig om reklam. Att skriva ut direkt var saker och ting kommer ifrån kan spara ganska mycket tid, det vet jag som bara har runt 40 000 följare på Instagram. Jag förstår även att det kan framstå som betald reklam, att bara tagga företag, eftersom det är så ”smygreklam” ofta ser ut, men i Pernillas fall handlar det – om man tror på vad hon säger vill säga – om att inte behöva svara på 100 kommentarer under varje bild om var produkterna kommer ifrån.
Tack Pernilla, för klargörandet. 🙂
