Reklam?

Gör Linn smygreklam för mejeriprodukter eller är det någon som upptäckt skärpedjupet precis? 
Konstnärlig och kreativ eller smygreklamande som attans?

Är det bara jag som skiftat fokus, eller är det absurt mycket smygreklam just nu?

Ska vi ta tillfället i akt och bara samla all smygreklam som dyker upp här under? I ett kollektivt ”for shaaaaaaaame”?!

42 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tanja F skriver mkt om egen verksamhet och reklammarkerar nog aldrig. Många hästmänniskor kända och okända markerar sällan. Åza B tveksamt.

    Stör mig mer på att någon av hennes ungar alltid ska vara med i all reklam, oavsett vad det är…

      Det är verkligen helt fruktansvärt. Att inte sina egna barn får ha integritet. Antingen är hon helt dum i huvudet eller så är hon en fruktansvärd människa. Kanske både och?

        Eller också tycker hon det är helt ok att hennes barn är med i bloggen.

    Gissar på kreativ video bara. Känns inte rimligt att arla skulle be henne göra smygreklam, vilket smygreklam i längden innebär.

    Det är väl värre att Linn använder sina barn i stort sett alla reklaminlägg hon gör. Noll känsla för barnens integritet och använder dem som levande reklampelare.

    Hur kan folk fortfarande äta torterade stackars kycklingar!?

    Det enda jag bryr mig mindre om just nu än omärkt reklam/smygreklam är Beyonce i Stockholm.

    100% smygreklam. Pinsamt

    CCL
    Blev sugen på receptet dock!!
    Man glömmer hur gott det är med soltorkade tomater i grejer, måste köpa hem ingredienser

    Så om det var reklam så gick jag på den helt klart!!!

    Ebba Von Sydow, konstant reklam för sina träningskläder utan märkning.

    Cecilia Blankens, konstant reklam för skorna utan märkning.

    Vanja undrar jag över. Varför skulle en momtrepreneur (hatar ordet) göra så mycket obetald reklam, för en inredningsfirma och en byggfirma?? Eller är hon bara onormalt bjussig?

    Sen har ju alla i allmänhet alla börjat lägga reklammarkeringen på ställen där det absolut inte syns.

      Slutade följa Blankens pga total brist på respekt för allt vad marknadsföringslagar heter. Har hon någonsin bemött kritiken om mängden helt omärkt reklam för skomärket? Ser en del skor där jag skulle vilja ha men vägrar att köpa pga ovanstående. Ebba von Sydow har ju också spårat ur fullständigt, tyckte hon var intressant tills hon blev en exakt kopia av varenda innerstadsinfluencer i Stockholm. Och så hänger hon ihop med den där de Poret som jag aldrig förstått poängen med.

        Jag slutade också följa Blankens pga detta. Tror det är många som känner likadant och att hon i längden faktiskt förlorar på det.

        Det känns som att kritik inte riktigt är blankens melodi, då är det vi som är oförstående ”fölk” som hon hatar, vi som inte har nån aning om vad som behövs för att få ett företag att fungera.
        Jag tappade också respekten för henne, Johanna när dem droppade Peppe och skapade en ny pod med Ebba. Det verkar inte gått så snyggt till.

          Det här har jag missat helt! Lyssnade på skåpet förut och saknar den, förstod aldrig vad som hände, det bara slutade komma nya avsnitt. Har de två en ny podd med Ebba?

            Ja dem har en ny podd tillsammans. Följer man Magnus, peppes man på instagram så var han jätteupprörd över att någon närstående blivit illa behandlad och utesluten ur ett projekt. Han tog även upp det i den podd han har tillsammans med Rebecca Stella. Det sammanfaller med när Johanna, cecilia och ebbas nya podd började.

        Ja den där Poret fascinerar mig. Är hon stor på riktigt eller är hon med på allt för hon är gift med rätt man o bor på rätt adress?

      Hur kan Ebba von Sydow kringgå public services regler kring reklam och ”otvetydigt gynnande” nu när hon har podd tillsammans med Titti Schultz på SR?

      Pernilla Wahlgren ska sättas i någon form av karantän inför allsången i sommar, men Ebba får ånga på med volvo, MQ, synoptik etc etc. Jag får inte ihop det, någon som vet mer? Eller något för Gervide att ta vidare?

      Ebba von Sydow toppar verkligen ligan. Reklam insprängt i varje mening hon skriver. Gick inte att följa henne längre pga all reklam.

        Ebba von Sydow… vad kan man säga? En kvinna som trots allt ändå verkar vara rimligt begåvad.

        Omgiven av en klick ’lika-leka-bäst’ och inte ens inser det tokiga i att lansera skitfula träningstajts för över 1000-lappen som hon tror folk utanför den klicken kan vara intresserade av att faktiskt betala för. Eller diamantörhängen. Hur många gånger i sitt liv köper man egentligen det?

        Och sen konceptet influerare – från början någon som gör, och visar upp, något som folk är intresserade av att följa. Personen i fråga blir större och får större följarskara. Får mer betalt och blir mer intressant såpass att det till slut inte finns utrymme att visa ngt annat än samarbetena i kanalen. Vart finns då det intressanta för följarskalan? Har inte personen då helt enkelt bara decimerats till att bli… Ica-Stig. En person som visar upp prylar med en prislapp som de vill att vi ska köpa. Varför skulle jag tro att Ebba von Sydows tips är mer värda eller ’genuina’ än hans.
        Tacka vet jag Ica-Stig; där vet man iaf vad man kan förvänta sig och att det är en roll som spelas och rakt igenom fejk, dirigerat och producerat i syfte att sälja och tjäna a pengar

      Ebba von Sydow har ju BARA (smyg)reklam i varenda inlägg på insta. Och dessutom kommentarer från hennes andra konton.

      Risken när de omger sig av ja-sägare i en klick av lika-leka-bäst så normaliseras vissa beteenden som i den stora världen utanför ’min-gata-i-stan’ inte accepteras. Men det förstår inte Stockholms-influerarna

    Men alltså?? Får man inte laga mat längre utan att det är smygreklam? Om jag har en favorit produkt att ha i maten får jag väl tipsa om den. Snälla nån!

      Spelar du dum eller är du så dum?

        Om det är så uppenbart så kan du väl bara svara i stället?

      Typ som när camilla gör ett inlägg om en kollektion, samarbete, bok, podd, hon vill hylla lite extra?

      Och vad gäller hauls? Där är de ju bra på att ”den här är min favorit” osv.

      Du får laga mat men täcka över produkternas namn. Gör du reklam visar du produkternas namn och reklammärker.

        Haha va? Du behöver såklart inte täcka över produktens namn om det inte är reklam, folk får rekommendera hur mycket de vill utan markering – Så länge de inte får ersättning för det.

        ?? nu skojar du va?

      Klart man får laga mat. Men om man är arbetar med sociala medier så är det ganska suspekt att just fronta produkter på detta sätt i en video. Det är ju inte direkt en nyhet att många hymlar med sina samarbeten. Och Linn har väl tidigare haft samarbete med just Arla? Det är liksom inte konstigt att folk kan tro att det är reklam.

    Det gjorde Therese Lindgren hela tiden med Indy Beauty. Hon pratade ofta om något annat och väl synligt i god belysning och med bra fokus stod ofta hennes Indy Beauty-produkter i god skärpa. Tittade man i informationsrutan, fanns det ingen reklammarkering och hon nämnde aldrig vid de här ”spontana” tillfällena att hennes produkter var väl synliga…gärna något någorlunda nysläpp.

    Hon är en strateg och en bra sådan, men samtidigt på något sätt rätt obehaglig för hon framstår mellan varven som rätt beräknande, kontrollerande och manipulativ (lol, både gentemot sin publik och även tyvärr mot stackars And*ers).

    Aja, hoppas hen har det fint -på djurgården.-

      Aja?

    Malin Berghagen!! Den tokan kan omöjligt veta hur man reklammarkerar. Oftast nämns det helt random i en text eller så skriver hon just bara ” har ett samarbete med” osv.

      På Instagram skriver Malin Berghagen att hon tar hand om sin hud bl a genom att skippa solskydd. Hoppas att inte följarna låter sig influeras till såna dumheter. Så sent som 2020 hade hon ju kommit till insikt om att UV-strålning skadar huden.
      https://malinberghagen.mabra.com/malin-berghagen/sent-om-sider/

    Hej Camilla! Skulle vara intressant med en analys om varför Margaux fortsätter att tappa följare, vad jag kan se så tappar hon i snitt 1000 följare per månad.

    Hon postar som vanligt och jag kan inte se så många kommentarer heller gällande skandalen (möjligt att hon tar bort dom).

      För att hon är tråkig att följa.

    En fråga: hur länge ska en influenser reklammarkera efter ett samarbete? Tänker på att t ex House of Philia-Petra ofta visar sina snygga trädgårdsmöbler från Sika som hon köpte förra året (och även nu skriver var hon köpt dem). I Sikas reklam ser man hennes trädgård.

    Vanja Wikströms skidresa till Norge måste väl vara reklam? Jag hittar ingen reklammarkering nånstans??

    Skrev en kommentar om detta i ett tidigare inlägg, men undrar hur det är med t.ex. poddar? du skriver ju alltid samarbete när du nämner din egen podd i dina kanaler (t.ex. insta och blogg), men ser sällan andra göra det. Är det smygreklam att inte markera när man nämner sin podd eller gör du det för att mest vara tydlig och föregå med gott exempel? I många av de stora poddarna kan också själva reklamen mitt i vara otydlig, att de liksom glider in i reklamspottar utan att tydligt först tala om att det är reklam, så att man först tror att det är innehåll till själva podden (typ hannah och amanda, alex och sigge), gäller samma sak där, att det ska vara tydligt från första början att det handlar om reklam?

    Och hur är det egentligen när man nämner sina egna typ företag i sina kanaler? Behöver Elsa Billgren markera när hon skriver om sin klänningsuthyrning för det har hon aldrig någonsin gjort t.ex.

    Apropå konstig marknadsföring, ta en titt på Niinis Kitchenlife …. hon har till och med skärmdumpar från olika kedjors reklamkampanjer men skriver att det bara är för att underlätta för sina läsare … jag vet i fan

      Hon har blivit bättre tycker jag. Raderar dock eller publicerar inte inlägg som påtalar det.

    Jag stör mig mer på att hennes följare verkar helt besatta och hyllar när hon sjunger.
    Inte den sämsta men det blir lite Vikingline-karaokekänsla där sångerskan tror hon ör celine dion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.