Kritik mot företag som utnyttjar avlidna personer

 


Igår publicerade jag ett inlägg på Instagram om Anitha Clemence och hennes kamp mot Telia, som fortsätter skicka fakturor till hennes mamma, trots att mamman avled för ungefär ett halvår sedan.
Hon fick in mängder av vittnesmål från människor som varit med om samma sak, men med andra företag.
Jag frågade Anitha om hon hört någonting från Telia sedan hon postade sin video och de har återkopplat att de ska undersöka saken. Sedan dess har hon inte fått någon respons från dem, men det har ju varit helg, så det ska bli intressant att se om det blir någon återkoppling och hur den i så fall ser ut.



Kommentarsfältet under inlägget var också intressant, eftersom det även här fylldes på med vittnesmål, från ännu fler personer som drabbats av liknande saker. I skrivande stund har inlägget över 80 kommentarer. Ett fåtal säger sig fått väldigt bra hjälp i liknande situationer, men den stora massan vittnar om liknande händelser som den Anitha fått på sitt bord.

78 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hände en anhörig också, efter 5 månader gick det fortfarande inte att avsluta hemförsäkringen (minns inte företaget) för den avlidne. Företagets ”ursäkt” var att man kan ju ha överlåtit boendet till nån annan (som då behöver hemförsäkring). Bara det att den avlidne bodde på ett boende. Ja, en ny har flyttat in för rummen står ju inte tomma, men dom två har ju ingen anknytning och förhoppningsvis har den nya hyresgästen en egen hemförsäkring.

      Från en som jobbat med b la fastighetsförvaltning: bestrid, bestrid, bestrid!!! Det är det enda språket de fattar. Skriv bokstavligen ”Jag bestrider den här fakturan pga xxx och kommer inte betala framtida fakturor gällande det här ärendet, kontakta mig på xxx annars tar jag kontakt med fogden själv”

    Märkligt.

    Har själv jobbat på Tele2, och det var aldrig några problem att avsluta abonnemang när personer avlidit. Vi makulerade de eventuella fakturor som skrivits om inte anhörig hört av sig, eller Skatteverket meddelat person som avliden. Från dagen personen dör är det ju annars dödsboet som tar över eventuella skulder och liknande.
    Har svårt att tänka mig att såpass stora företag som Telia och Trygg-Hansa ”satt i system” att försöka tjäna pengar på avlidna, utan här handlar det nog mest om enskilda misstag. Det är ju trots allt människor som sitter i kundtjänsterna, inte robotar – och alla kan göra fel ibland.

      Är det ”fel” när det handlar om så många som varit med om samma sak?

        Jobbar man heltid hanterar man någonstans mellan 40-100 samtal varje dag. Det finns ett hundratal olika rutiner att rätta sig efter, men ofta är ärendena svåra och det går inte att följa en rutin till punkt och pricka. Själv jobbade jag på kundservice i flera år, och jag kan garantera dig att jag antagligen gjorde flera fel, av olika stor grad, i veckan. Det är inte alltid så enkelt att jobba i kundsupport som vissa tycks tro.
        Lägg därtill att majoriteten av de som ringer gör det för att något är fel, eller att de är missnöjda. Du ska bara veta hur satans otrevliga många känner sig berättigade att vara.

          Så det är synd om er nu?

            Nej, har jag påstått det?
            Jag försökte bara förmedla en bild av att kundserviceyrket inte är ett jättelätt skitjobb som många tycks anse.

            Har du svårt med läsförståelsen eller fultolkar du med flit?

          Kan bli lite less på den attityden.. jobbar på en akutmottagning och kan i värsta fall hantera 30-40 patienter om dagen. Alla med olika symtom/diagnoser som skall behandlas efter olika rutiner. Om jag inte skulle ta mig den minuten det tar att kolla upp saker när jag är osäker skulle någon sannolikt kunna dö. Varför jobbar inte alla yrken med den noggrannheten? Hur svårt ska det va liksom..

            Jösses.
            Felbehandlingar och feldiagnostiseringar är väl ett stort problem inom sjukvården.
            Så den höga hästen kan du nog kliva ned från.

            Oj, som om det aldrig händer misstag, stora som små, inom vården?

            Ta mig fan ALLTID en sjuksyrra/uska i kommentarerna som ska vara värst ?

          Jag köper inte den ursäkten riktigt. Jag fattar att saker kan bli fel, men då bör det rättas till nästa gång kunden ringer och det verkar inte som att det har gjort det utifrån inlägget.

        Precis så många är drabbade. Bra att det tas upp här.

        Haha det är klart det är misstag, herregud vad tror du att Telia skulle tjäna på att hålla på så? Några tusenlappar extra i månaden?
        Det handlar helt enkelt om systemfel, person i kundtjänst tar emot uppsägning av ex bredband pga dödsfalls, detta dödsfallsnotis registrerat hos Skatteverket vilket innebär att det per automatik står på ”avliden” på personen profil. Kundtjänst registrera uppsägningen, som sedan skickas vidare i olika system. Någonstans på vägen bli det ibland fel och Telia (precis som typ alla andra företag) köper in sina system, så att hitta felet kan ibland ta tid.

      Håller med. Tänker att abonnemangen troligen står i någon annans namn? För det problemet har jag stött på förut. Man blir pålurad att ta fleras abonnemang på samma person etc för att få billigare och då går det inte att säga upp.

      Hade inga problem när min svärfar dog, med något företag. Varken Telia, Trygg Hansa eller If.

      Det här har ju enligt Anita pågått i över 10 års tid. Under den tiden borde väl någon ha lyckats med att avsluta ett abonnemang..?

        Hon slirar nog lite…

        Litar du på vad Anitha säger? För mig är Anitha och Blondinbella samma kategori av influencers, dvs totalt oärliga människor som ljuger eller förvränger sanningen för att få uppmärksamhet eller passa deras agenda. Anitha skriver bara detta inlägg för att få uppmärksamhet eftersom hon blivit en föredetting i influencer-sammanhang.

          Jag litar lika mycket på henne som på dig. Känner ingen av er.
          Uppenbarligen så är det här ett stort problem för många då flera skriver om liknande problem som pågått i åratal.

      Jag håller med. Det är inte medvetet.

    Kan verkligen tänka mig detta om Telia! Det känns som ett företag som bara lever på gamla meriter. Jag hade så mycket problem med dem och jag fick aldrig hjälp när jag ringde. Har nu bytt operatör och är SÅ nöjd. Sen är det ju såklart även skönt att veta att om jag skulle dö så behöver inte mina anhöriga kriga för att slippa dem!

    Tycker detta är mycket märkligt, särskilt när det handlar om dödsfall. Särskilt Telia som tom. har ett formulär att fylla i I det fall man ska avsluta ett abonnemang för en avliden person.
    https://casey-ext.han.telia.se/2616

    När min pappa avled för ett par år sedan skötte jag allt detta, inklusive med Telia. Det var inga problem i något fall, inklusive hos Telia.
    De företag som nyttjar SPAR får ju tom en automatisk avisering om dödsfallet.

    Det är något med Anithas historia som inte stämmer. En delägare i ett dödsbo har inga problem att säga upp ett abonnemang. Det finns ingen anledning för ett företag som Telia att förhala den processen och absolut inte upp till ett halvårs tid.

      Hon verkar ju dock inte vara ensam om det.

        Nej och bra exempel på det är ju att fler av dom tycker det är konstigt att dom inte får säga upp abonnemang utan dödsfallsintyg. Det har du att visa som dödsbodelägare.

          Exakt! Det folk inte verkar förstå eller ha kunskap kring är just dödsfallsintyget! Detta får man man ganska snabbt 2-4 dgr efter dödsfallet. Och detta är en juridisk handling som ger en rätt att säga upp alla abonnemang och liknade. Vid min mammas dödsfall för snart 4 år sedan, var allt klart mindre än en månad efter hon dött. Allt uppsagt, försäkringar utbetalda, bouppteckning godkänd.

            Men precis. Min kvarvarande förälder tyckte dock det var hemskt att de krävde det och strulade en jäkla massa kring detta, så det var inte särskilt konstigt att alltndrog ut på tiden. Kanske är liknande som hänt för andra?

      Hennes fall måste ju vara extremt unikt. Hon har alltså i 10 års tid försökt säga upp hennes mammas abonnemang varav 6 månader efter att hon dött. Låter ju helt snurrigt.

    Jag har hanterat dödsboet efter två närstående. Samtliga abonnemang, medlemskap i föreningar, hemförsäkringar etc har avslutats utan problem. Jag har sänt begäran om uppsägning, fullmakt från övriga dödsbodelägare och bouppteckning per vanlig post till berörda instanser. Som sagt, inte ett enda problem. All information om hur man går tillväga går vanligtvis att finna på exempelvis Telia eller försäkringsbolagens hemsida på internet. Orkar man inte leta går det ju att mejla och be om instruktioner. Följer man instruktionerna till punkt och pricka så låter det orimligt att det inte skulle fungera…

    Hade samma problem med telia när en anhörig avled. De hävdade hela tiden att dom inte fått något dödsattest trots att vi skickat in kopior flera gånger. Tillslut skickade vi det som rekomenderat och dom försökte på nytt hävda att dom inte hade fått det. Krävde timmar av bråk i telefonen med tomma löften om att det skulle bli fixat men tog över etthalvår innan det var klart.

    Samma upplevelse här, vet inte hur många gånger pappa ringt telia för min avlidna morfars skull. Det som händer är att han skickas till olika personer och ingen vet hur det blir med kredit osv. Så knäppt!
    Hemförsäkringen från Folksam betalar vi fortfarande trots att han avled i vintras och lägenheten är urflyttad sen länge. Inte ens begravningsbyrån lyckas få bort den. Nu avslutas strax kontona så då lär det ju inte kunna dra autogiro något mer.

    Många bäckar små för dessa företag.

    OT men HERREGUD dagens avsnitt av Gift vid första ögonkastet – Arvid och Idas diskussion vid matbordet? Jag blev en pryd nunna av att lyssna på det.

      Sitta och vara härligt spontant kåt med kameror för TV haha! Och tejpa för hennes mun?? Vad fan var det?

        Haha!! Jaaa!!! Vad fan, snackar ni bondage framför kamerorna??? Vad pågår här – i flera minuter. Det kändes som scenen aldrig skulle ta slut och jag täckte med händerna framför skärmen, och tillslut var jag tvungen att spola fram så att det tog slut. Kunde inte lyssna längre. Det har nog aldrig hänt förut för mig. Och jag är verkligen inte pryd i vanliga fall.

      Same! Har en självbild av att vara avslappnad och opryd kring sex – tills jag se sådana här scener! Då känner jag mig som Britt-Marie, 58, som tycker att vissa saker bör stanna MELLAN HEMMETS FYRA VÄGGAR hahaha. Men skämt åsido, känns ju ändå som att det vittnar om något (osäkerhet?) när människor poserar/koketterar med sitt sexliv. Som att inte alla gör exakt samma sak in private haha

        Arvid har ju issues. Det förstod man redan från början.
        Jag har träffat tillräckligt många olika män för att veta när det är dags att dra öronen åt sig.

          Jo tack, han är manipulativ. Ida får inte dricka lite alkohol (barnfri med vänner), men Arvid får träffa ex och sova i samma säng som dom (helst helt naken). Jag får sjuka obehagskänslor. Män som kontrollerar sina fruar (du är för full) och samtidigt utsätter dem för situationer de dikterar villkoren för hur de får reagera (jag gör vad jag vill, och har du åsikter om det drar jag eller så bråkar vi).
          Med det sagt hoppas jag att man har fel, men det är så mycket röda flaggor kring honom.

    Vad händer om man helt sonika inte betalar?

      Inte så klokt att bara sluta betala. Det är rätta är att bestrida och säga att det är uppsagt och att vederbörande är avliden.

      Påminnelser —> Inkasso —> Kronofogden
      Skulle jag tro.

        Rätt säker på det med

        Fast en avliden person lider ju inte så mycket av fogden. Om räkningarna och abonnemanget ändå står på personen, liksom.
        Står det på en själv är det desto mer riskabelt.

          Det drabbar dödsboet, inte den avlidne.

    Varför finns det inget kommentarsfält under förra inlägget?

      Vad tror du själv? Förstod man ju redan när man läste inlägget hur det skulle sluta.

      För att personer i kommentarerna var så transfobiska att man blev mörkrädd tillslut

        Man får dock ha åsikter om transpersoner utan att det ska behöva ses som transfobi

          Nja, vet inte om man behöver ha åsikt om transpersoner som personer. Men absolut kring vård, operationer, språk, politik osv kring trans.

          Det som sades i kommentarsfältet från första inlägget var transfobiskt så det skrek om det

            Nej, men åh – säg att detta är en parodi på vår ängsliga PK/woke-samtid, snälla! Om inte alltför avlägsen framtid hoppas jag att ni alla kan titta tillbaka och skratta åt eländet, ungefär som vid en taskig modetrend.

              Att du orkar…

              Hoppas du har det trevligt på fel sida historien.

          Såg du alls kommentarerna i förra inlägget?

            Jag själv hann bara läsa ett par kommentarer innan det stängdes, och de ifrågasatte bara huruvida man som människa kan ”byta kön” och bli ett annat än det biologiska. Det tycker jag personligen är en helt ok frågeställning OAVSETT vad man har för åsikt och/eller övertygelse i ämnet. Det är skrämmande om varje ifrågasättande och kritik i någon form, tystas och slås ner och praktiskt taget förbjuds. Då ligger vi risigt till i samhället.

            Men nu hann jag som sagt bara läsa kanske 3 kommentarer så jag vet inte hur det hela utvecklade sig och om det spårade ur på nåt vis.

              OM det spårade ur? Vad tror du eftersom kommentarsfältet stängdes och togs bort?

                DET är en bra fråga!

    Telia är ett enda stort skämt. Slutade använda mig av deras tjänster för många år sedan. Jag har haft en massa krångel med dom och hur det blev när mormor gick bort för 18 år sedan ska vi inte tala om.

    Sitter i en liknande situation.
    Får hem brev till den avlidna ( personens för och efternamn står) har varit i kontakt med företaget som skickar ut räkningar i flera år! De vet att personen inte finns i livet! Men de skickar fortfarande brev till personen!

      Då skickar man tillbaks dom !!

        Vad skulle hjälpa av att skicka tillbaks dom? blir ju bara mer jobb för hen + att det ändå kommer nya brev igen

        Anonym 14:27
        Om jag kunde så skulle jag göra ďet.
        Har bråkat med dem i över 10 år.
        Vill inte skriva för mycket då det är en myndighet som vägrar att lyssna trots samtal under dessa 10 åren. När breven kommer så lägger jag dem i en hög.

      Bestrid fakturan och skicka tillbaka bara. Eller ignorera. Dom kan ju försöka göra utmätning på en avliden person bäst dom vill.

        Anonym 14:52
        Jag eller en qnnan familjemedlem ringer en gång per år och ber dem att uppdatera datan.
        Skulle det stå dödsbo så är det en sak. Men när man ser att det är direkt till en avliden förälder då blir man arg!

      Det är ju bara att slänga dom breven. Bouppteckningen lär ju vara klar sedan länge om det handlar om flera år.

        Anonym 14:58
        Jag vet inte om den är klar.
        Mamma gick bort år 2000. När pappa gick bort 2010 så fick vi reda på att mammas bouppteckning inte var färdig!!!

          Inte dåligt med tanke på att en bouppteckning ska vara klar tre månader efter någons död.

            Fel. Fyra månader. Men det är ändå lite mindre än tio år…

            Bouppteckningen ska vara inskickad till Skatteverket 4 månader efter dödsdagen. Ibland tar det längre tid att få in begärda uppgifter från företag och myndigheter och då kan man ansöka om anstånd. Sen efter det har Skatteverket ca 10 veckors handläggningstid. Att en boupptäckning tar 1 år är inget konstigt. Att det tar 10 år är extremt konstigt.

          Det låter mer som att arvskiftet inte var klart. Dödsboet var kanske inte avslutat.

    Ett skämt med dessa svenska (till viss del) statligt ägda bolag. No news, men tex. PostNord verkar ha brakat ihop fullständigt. Inga svar, telefonköer i timmar, för att sen bli bortkopplad…svarar ej på mail. Finns ingen instans att få hjälp. Paket som försvinner och man gör sig oanträffbar på kundtjänst. Man skulle kunna tro vi vore ett litet ociviliserat land med dålig infrastruktur, med tanke på hur allt sköts, där man skickar ut brev med häst & vagn, eller tex.tar emot uppsägning av avtal med avlidna personer via flaskpost…

    Kan man inte tömma dödsboet på pengar & sedan bara låta de skicka sina räkningar? Vem ska kronofogden mäta ut hos om man inte ärver sina föräldrars skulder? Kronofogden borde väl förstå om personen är avliden sedan månader tillbaka?

    När kronofogden sedan förstår att företaget skickar bluffakturor lär de väl fakturera företaget för tramset. Och då slutar det.

    Man får inte gå med på att de inte avslutar omedelbart, var inte tillmötesgående eller visa dem tålamod. Det är telia i detta fall som har hela ansvaret.

    Finns på Telias hemsida
    https://casey-ext.han.telia.se/2616

    När jag hade hand om min mammas dödsbo fick jag inte avsluta hemförsäkringen förens bouppteckningen var klar för att få rättsskydd. Det tog ju flera månader innan den var klar och det borde ju dessutom gått på min hemförsäkring om det nu behövts?! Såhär i efterhand lite klarare i sinnet inser jag ju att jag måste blivit lurad? ?

    Fast inte orimligt att fråga om dödsattest. När pappa dog scannade jag in det och skickade till alla instanser. Klart att du inte ska kunna säga upp abonnemang åt annan hursomhelst? Hade noll problem med fakturor efter hans död

    Jag och min pappa bråkade med Telia i 2 jäkla år efter att min mamma gick bort. Vi skickade in alla papper som behövdes för att avsluta allt hos telia och så att min pappa kunde teckna nytt på hans namn. 2 jäkla år tog det. Men vi betalade aldrig några fakturor för Telia hade stängt av allt direkt men de fortsatte skicka fakturor . Logiskt ? Nej

    Men det är ju SJÄLVKLART att företaget behöver ett dödsbo/dödsfallsintyg för att kunna markera kunden som DB i sitt system, vilket kan men inte måste påverka när fakturor skickas och huruvida de går till inkasso.

    1. Företaget får INTE uppgifter direkt från Skatteverket när kunder dör. Det är upp till efterlevande att kontakta företagen och säga upp abonnemangen.

    2. Att folk inte kan förstå att de har eget ansvar. Många verkar se företag de är kunder som, som sina föräldrar? Att de ska ta hand om dig? Du är kund och ansvarar för dina fakturor och dödsboets fakturor.

    3. Alternativet hade ju varit att jag hade kunnat skriva till vilket företag som helst och bara säga ”X är död”.
    Jaha? Och? Abonnemanget är aktivt och du har inget bevis. Självklart forsätter dom fakturera.

    Väldigt enkelt.
    Mejla företaget att personen är död med bevis. Meddela var fakturorna ska gå framöver.
    Säg eventuellt upp abonnemanget om du kan och ifall det behövs. Nätavtalet behöver man t.ex. för att fortsätta ha ström i bostaden så det sägs ofta inte upp direkt.

    Tänk lite själva. -.-

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.