Att många influencers slutat blogga är konstaterat sedan länge, men det finns även de som lämnat andra plattformar än just blogg, och en av dem är Linda-Marie Assergård (tidigare Nilsson).
Hon lämnade Youtube 2020 och anledningen till det var att hon ansåg att Youtube var en plattform för dramatiska, click baitande, galna och elaka videos – någonting hon själv inte vill syssla med.
Hon kände då att hon inte passar in på en plattform där den som skriker högst vinner, särskilt som hon inte skriker alls, och det var anledningen till att hon valde att återgå till Instagram där hon, till skillnad från Youtube, knappt får något hat alls.
I en frågestund på Instastory får hon frågan om hon har några planera på att återvända till Youtube. Hennes svar är klart och tydligt: NEJ! Det kommer hon inte.
Hon skriver följande:
Dels så tyckte jag att det var ganska tråkigt den sista tiden, det var mitt under pandemin och jag kunde bara filma hemma hela tiden. Och jag fick så mycket tråkiga kommentarer om att det var tråkigt att följa mig när jag ’bara var hemma’. Och allt jag gjorde var fel hela tiden. Dels så var man tvungen att sätta ganska hårda rubriker hela tiden för att någon skulle titta och ’clickbaita’. Typ ’Emil har lämnat mig!’ när han åkte iväg över helgen eller ’Vårt stora beslut’ när vi skulle välja ny soffa typ haha. Och så var stämningen på hela Youtube så tråkig då, nästan alla gjorde videos om varandra i form av ’reagerar på’ någon annan eller ’svar på tal’ till en tredje. Jag ville bara göra mysiga videos men det var inte lika populärt.
Dels så tog det sån tid att filma, klippa och publicera på Youtube. Jag la fyra arbetsdagar i veckan (minst) på två videos i veckan. Och fick då minimal tid över till Insta/webbshop/admin/bokföring/att prata med er/ställa upp på intervjuer/andra projekt. Samtidigt så var ni fler som kollade min story här än på YT, vilket gjorde att jag tjänade mer pengar på Insta än på YT, trots att jag la en tiondel av tiden. Så det kändes inte värt tidsmässigt eller ekonomiskt heller. Dels så var det ungefär samtidigt som reels lanserades på Instagram, vilket gjorde att jag kunde börja göra videos till er här. Innan var ju Instagram bara bild i flödet och då behövdes Youtube mer för att komplettera, men plötsligt kunde jag göra små hauls, mini-vloggar och gulliga klipp på Instagram istället. Så jag valde att göra det som kändes rätt och roligt för mig – att lägga mer krut på Instagram och menar mer krut på att vara närvarande med er, svara på DMs, göra mer stories ni som kunde följa med och hänga med mig i mindre format. Och det har jag inte ångrat!
Låter som ett helt rimligt beslut.
Man kan inte betala räkningarna med ett Youtubeklipp om ingen tittar på det, bara för att man vägrar click bait:a följarna.
????
Ointressant på hög nivå
Borde vara ett INTE i rubriken. Om att INTE återvända till youtube.
Med denna rubriken låter det som att hon ska återvända.
Clickbait 😉
Hon är ganska duktig på click bait på Instagram särskilt inför klädsläpp ^^
Och så alla ”jag länkar i stories” så fort nån frågar om något…
För att hon vill tjäna massa pengar på adlinks gissar jag
Det som finns så mycket bra på youtube som
Inte har något alls med drama att göra.
Åh vilken snygg tröja hon har på sig. På youtube finns det väl lite av varje.
Märkligt att det man skriver inte går fram? Tråkigt. Är det därför det är så få kommentarer på detta inlägg kanske?
Är man tillräckligt intressant så behövs inte massa clickbaits 🤷♀️ Känns som det ofta t.o.m ger motsatt effekt för folk blir irriterade