Kenza fälls av patent och marknadsdomstolen

Källa: https://www.domstol.se

Konsumentverket meddelade förra året att de avsåg stämma Kenza Zouiten Subosic för bristande reklammarkering på inlägg innehållande marknadsföring för Chimi Eyewear. Målet rör totalt 30 inlägg men Patent- och marknadsdomstolen har bedömt att det bara är två av inläggen i målet som har omfattats av ett avtal om marknadsföring mellan influencern och företaget.

Kenza Zouiten Subosic bolag förbjuds nu att medverka till marknadsföring av solglasögon på Instagram respektive blogg på detta eller liknande sätt som skett i de två berörda inläggen. Kenzas bolag riskerar 200.000 kronor i vite om hon bryter mot förbudet.
Eftersom Patent- och marknadsdomstolen bedömt att det bara är två av inläggen som brutit mot marknadsföringslagen så ska Kenza Zouiten Subosic bolag få ersättning med runt 50% av rättegångskostnaden, ca 145.000 kronor.

Jag undrar vem som är näst på tur?
Bianca Ingrosso?

Kenza har inte uttalat sig om domen i skrivande stund.

117 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jag tycker det är så konstigt att en så stor influenser som Kenza inte kunnat sköta sig. Vad har hon att vinna på att inte reklammarkera inläggen? Om företaget skulle vilja att hon mörkar det så borde ju hon, i sin position, kunna säga nej och hänvisa till lagen? Är det bara lathet?

      Kan ju spela in att det är hennes kompis ines kille som är grundaren av chimi eyewear, och att hon därför inte reklammarkerar. Men det är bara en teori.

      Inläggen hon fällts på är markerade med ”in Collaboration With Chimi” men där anser domstolen att det inte är tillräckligt tydligt att det rör sig om ett betalt samarbete. Allt det andra friades hon på och får därför ersättning. Så att skriva att hon inte reklammarkerat är inte helt rätt, hon har markerat men inte tydligt nog enligt nya regler. Verkar som att de bara använder henne och detta mål för att förtydliga reglerna eftersom de flesta reklammarkerar på just detta sätt?

        Ja, det verkar vara den enda slutsats man kan dra av domen.
        Reklammärkning och avsändarangivelse ska vara tydlig och direkt göra klart för betraktaren att det rör sig om reklam och marknadsföring. Som om man inte visste det tidigare. Att det inte verkar tillämpas särskilt konsekvent bland influencers vet man ju alltför väl.
        Indirekt betyder också domen att det tycks vara fritt fram att exponera samma produkter som man gjort betald reklam för även i andra sammanhang och i andra kanaler. Det kan tyckas konstigt för det öppnar ju för ganska märkliga situationer där en influencer får hela betalningen för en reklamkampanj för ett visst avtalat införande och sedan fritt och utan reklammärkning kan ägna sig åt smygreklam.

          Nja, det stämmer ju inte om att det är fritt fram för smygreklam. Har de inte avtalat om ett visst inlägg etc så är det ju inte reklam i den bemärkelsen eftersom de inte fått någon ersättning för det.

          För övrigt så är det bara pinsamt att de inte vet vad som innebär att markera reklam. Ibland undrar man ens om de läst marknadsföringslagen?

            Men om hela ersättning har fakturerats för det korrekt reklammarkerade inlägget?
            Det kan ju finnas en överenskommelse ”vid sidan av” som anger att produkten eller tjänsten ska vävas in i ytterligare sammanhang under kommande månader.
            Förekommer ju hela tiden när någon t ex visar upp en sponsrad bil med korrekt reklammarkering och därefter syns bilen då och då i influencerns flöden men utan reklammarkering. Man kan ju inte begära att alla ska ha sett det ursprungliga inlägget där det framgår att det är en sponsrad bil.

      ”Kenza Zouiten Subosic bolag förbjuds nu att medverka till marknadsföring av solglasögon”
      Intressant dom, hur länge är hon förbjuden att marknadsföra solglasögon?

      Kenza då, ja som trodde du var en ok tjej…

        Hon är inte förbjuden att marknadsföra solglasögon.
        Ett sådant förbud kan inte utfärdas av domstolen.

      https://img1305712.free-pick.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

      https://photo013856712.imgfast.pw ­❤️­­­­❤️­­❤️

    Äntligen

      Är det du Gert? ?

        Nån annan hann före ?

    Drömde inatt att Kenza flyttade in på mitt fd studentboende för att hon skulle börja plugga till sjuksköterska, kanske var en sanndröm med en hint om framtiden ?

      Nä. Berätta om sina drömmar är fortfarande tråkigt även fast du la in en ”skrattar så man gråter”-emoji på slutet. Pls….

        Okej

          Din attityd är fortfarande tråkig Anne, även fast du…, ja du har helt enkelt bara tråkig attityd.

            Skulle till Anne, hamnade fel.. ?

            Och själv sprudlar du av entusiasm som vanligt..?

              Bitterf…..a har vaknat tidigt idag märker jag!

                Va fan är detta för kommentar

                Säger mer om dig som använder dagisspråk…

                  Heter inte dagis

                Moget

                Fem punkter? Vad fan ska det bli för ord?

                  ”Järil”
                  Blir då bitterfjärila.

                  Låter rimligt, för det är jag ju ?

    Nu är det dags för influensers att ta ansvar och göra sitt jobb, så de blir trovärdiga.

      ”så de blir trovärdiga”

      Kommer aldrig att ske.

    Är inte så insatt därför undrar jag om de tjänar mer på att inte reklammarkera el är det bara slarv.

      Kanske är status?

      Dom lever på att tjäna pengar från företag som vill kränga saker.
      Men tycker ändå det är lite fult att sälja sig som en reklampelare, så dom försöker mörka det genom att inte reklammarkera inläggen… typ ??‍♀️

      De låter bli att reklammarkera för att de vill framstå som mer trovärdiga. Dvs, de är inte såna som ”säljer” sig för simpel reklam enbart för att tjäna pengar. De VILL såklart tjäna pengar men de vill inte att det ska synas HUR de gör det.

      Jag tänker också att företagen själva vill att det ska framstå som om influensern använder deras produkter för att influensern själv vill det och tycker att de är bra på riktigt, och inte enbart för att han/hon får betalt för att påstå det. Det är säkert många företag som uttryckligen har sagt till influensers att inte reklammärka.

      (Brasklapp: Inte alla influensers. Inte alla företag. Och jag VET inte, det är enbart min gissning.)

      Influencern Kenza har gjort en rad inlägg om solglasögon av ett visst märke, några inlägg markerade som samarbeten, andra inte. KO anser att allt är reklam och stämmer därför Kenza för brott mot marknadsföringslagen.
      Det var i början av 2017 som den kända svenska influencern Kenza Zouiten reste till Zanzibar tillsammans med andra influencers och representanter för glasögonföretaget. Efteråt publicerade Kenza flera inlägg på sin egen blogg på webben, på Instagram, Facebook och Youtube. De som publicerades först saknade reklammarkering och det stod ingenstans att det var ett samarbete med glasögonföretaget. Senare kom ytterligare inlägg som var reklammarkerade.
      –Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt. Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller, säger Gunnar Wikström, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.
      Enligt marknadsföringslagen ska reklam särskiljas från redaktionellt innehåll, till exempel genom utformningen. Det ska också alltid framgå tydligt vem som är avsändaren för reklamen.
      https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2019/ko-stammer-kenza/

    Oj vad spännande! Men är straffet endast att inte göra om det? Inget hårt straff direkt…

      Hjo, fast med vite om det inte följs. Dock verkar det bara gälla solglasögon eller missuppfattar jag? ?

        Ja, på samma sätt som att Alexandra/Kissie inte får göra reklam för återvinning av mobiltelefoner utan reklammarkering.
        Helt idiotisk dom. Men det verkar som Patent- och marknadsdomstolen inte kan utfärda generellt förbud mot reklam utan korrekt märkning och sändarangivelse. Varje fall måste prövas individuellt mot Marknadsföringslagen och förbud vid vite gäller bara det som prövats.

      Och vite/böter?

      Glöm inte vitet om man gör om det. 200 tuss känns i plånboken, för att inte tala om negativ press.

        Fy fan vad jag hatar ordet tuss. Är det så jäkla jobbigt att säga tusen? Eller skriv bara k.

          Man sparar in en bokstav. Dagens ungdomar är lata.

            E N bokstav? Hur stavar du till tusen?

              Hur stavar du? Tussen?

                K A N S K E var vaken där. Ber om ursäkt. Sorry.

          Loppor, lax, lakan, papp?

            Alla dina förslag är betydligt mycket bättre än tuss

          K.

            Jag fattar inte det där med k…. Hur kan tusen bli k?? ? Hjälp mig någon!

              K står för kilo. Kilo är ett prefix som betyder 1000. Som ex: 1kg = 1000 g.

              K = kilo = 1000.

              Har väl att göra med att tusen gram är ett kilo…K… typ.. eller?

              På engelska säger man ibland bara ”keey” alltså k 🙂

              K betyder tusen på latin tror jag

                Nej. M är tusen på latin.

                  Nja, i romerska siffror.

                På grekiska 🙂

              K är kort för prefixet kilo som betyder 1000. Till exempel kg = kilogram = 1000 gram. Eller km = kilometer = 1000 meter

      Nja, det stämmer ju inte om att det är fritt fram för smygreklam. Har de inte avtalat om ett visst inlägg etc så är det ju inte reklam i den bemärkelsen eftersom de inte fått någon ersättning för det.

      För övrigt så är det bara pinsamt att de inte vet vad som innebär att markera reklam. Ibland undrar man ens om de läst marknadsföringslagen?

        okej inga av dessa kommentarer hamnade ju på rätt ställe ??‍♀️

      Det är så marknadsföringslagen är uppbyggd. Förbud mot agerande och sedan vite om förbudet överskrids.

    Kan någon influencer tala om varför de väljer att inte reklammarkera? Är ju många som läser denna+kommentarsfält så istället för att lipa om att ni blir mobbade här kanske ni kan svara på detta?

      Denna blogg *

      Därför

      Jag tror att de skäms över att de måste göra reklam för att överleva.
      Men det är min teori.

      Lättare att rekommendera produkter utan att folk vet att det är köpta åsikter? Vill inte se ut som en ”sellout”.

      Förr alltså 2006-2007 då var det så coolt att göra samarbeten. Man skröt om det på bloggen om man lyckades få ett samarbete. Det var något som man var väldigt stolt över. Under åren så förändrades detta och jag kan ärligt säga av mina egna erfarenheter att det är företagen som står till grund för detta. De vill inte att man ska skriva ut att det är ett samarbete för de menar på att då är inte effekten den samma. Jag personligen anser att detta är en lögn. Har man följare som följer en överallt och har gjort detta under många år då märker dom om det är ett samarbete eller inte. Sen har reglerna för hur man ska markera samarbeten varit extremt otydliga. Där kan man faktiskt inte skylla på oss influencers. Det är bara sen 2-3 år sedan som det blev tydligt att ordet ”reklam” eller ”annons” måste vara med och det ska stå högst upp. Alltså funkar det inte att skriva ”I samarbete med” utan då är det bättre att skriva ”Reklam i samarbete med” eller som vissa andra skriver ”I annonssamarbete med”.

        Tror Kissie fick domen att även skriva ”betalt” samarbete. Alltså bara annons osv räckte inte heller, utan det skulle vara tydligt att det var betalt

    Märkligt domslut tycker jag.
    Dels att förbudet bara gäller ”marknadsföring av solglasögon på Instagram respektive blogg på detta eller liknande sätt som skett i de två berörda inläggen” och att den smygreklam som Kenza gjort för Chimi i övrigt inte har bedömts som reklam eller marknadsföring.
    KO är säkert besviken eftersom man ville ha ett mer generellt förbud för Kenza att göra reklam på sociala medier för varor och tjänster i allmänhet utan reklammarkering. och uppgift om vem som ansvarar för marknadsföringen.
    Vill minnas att domstolen såg på Alexandras/Kissies förbud på samma sätt och begränsade det till reklam för återvinning av mobiltelefoner.
    Domstolen anser sig inte kunna utfärda något generellt förbud mot smygreklam tydligen.
    Jag tycker domstolen tänker fel. Har man ett avtal med ett företag om att göra viss reklam mot betalning t ex på Instagram och i bloggen så ska man inte kunna smyga in reklam i andra sammanhang och hävda att det inte finns något avtal. Klart att det ursprungliga avtalet smittar eftersom värdet av reklamen blir större om den kan smygas in i andra än avtalade kanaler och under längre tid. Kenza kan inte göra reklam för Chimis solglasögon mot betalning vid ett par tillfällen och sedan hävda att hon i andra sammanhang visar upp dessa solglasögon ”som privatperson” för att hon vill vara hygglig mot följarna som annars bara undrar var ”hon har köpt” solglasögonen.
    Hoppas KO överklagar (även om det kommer att ta minst ett år innan nästa instans fäller sitt avgörande).

    Jag tror Camcam missuppfattat detta. Straffet måste vara ngt iallafall? Inte bara ”gör inte om det”. Har beställt domen nu

      Är väl som när en hundägare får föreläggande, om det inte efterföljs så kommer en påföljd.

      Nej. Förbud förenat med vite betyder att om du begår samma misstag igen så måste du betala straffavgift. Det är så det fungerar i marknadsföringssammanhang.

    Fast det är inte handlar inte riktigt om att Kenza har slarvat med reklamarkering – utan inlägget som KO nu har dömt är ett inlägg Kenza postade långt efter hon hade gjort sitt samarbete med Chimi. De menar att även om hennes inlägg inte är en del av samarbetet så har hon fått solglasögonen genom ett betalt samarbete. Jag kan absolut hålla med om att det är smygreklam på ett sätt MEN grejen blir ju att då borde alla inlägg av alla influencers alltid reklammarkers för de har ju nästan alltid bara på sig produkter som de här fått genom olika samarbeten. Och det vore iofs skönt om alla influencers alltid hade en stor skylt över sig att det är reklam.

      Men så har väl lagen och praxis utvecklats i Storbritannien. Måste ange (alltid) sakernas ursprung. I början av 2019 när influenserna började markera så såg man att de störde sig på kravet på transparens. See inlägget som bra exempel. https://www.instagram.com/p/BtEKfoPHLID/?igshid=34k3l9tt5ow5

      Ja, självklart är produktplacering en del i företagens strategi.
      Man avtalar om ett eller ett par regelrätta reklaminföranden mot betalning t ex på Instagram och sedan så blir det smygreklam som inte finns i något avtal om betalning.
      Hur domstolen kan bedöma sådan ”icke avtalad” smygreklam som varken reklam eller marknadsföring är obegripligt. Om marknadsföringslagen inte bedöms som tillämplig så kan inte domstolen utfärda förbud.

    ..KAN DU FIXA DEN FÖRBANNADE SVARSKNAPPENS POSITION?! Vet inte hur många gånger jag lämnar kommentarsfältet på grund av att svarsrutan kommer upp när man råka trycka på den medan man scrollar.

      Håller med!!! Som nybliven mamma med bara höger-handen fri större delen dagen kommer jag åt den där knappen typ hela tiden…jag klarar det inte längre!!!!! ??

      KAN DU VARA LITE MER NOGGRANN NÄR DU SCROLLAR så blir det inte så.

        För mig kan svara öppnas även mitt i en scrollning, alltså när sidan rullar och jag inte ens rör skärmen.

        Hur ska jag scrolla mer noggrant för att undvika det?

        Spelar ingen roll om man scrollar varsamt. Hatar det så innerligt, fixa skiten.

      SKROLLA MED VÄNSTER ISTÄLLET

      Eller hur. Man scrollar i mitten och BAM svara.

      Men scrolla mer i mitten istället? ?

        Va?? Det har jag aldrig tänkt på att prova!?

        ?‍♀️?‍♀️?‍♀️?‍♀️?‍♀️

          Uppenbarligen inte eftersom det funkar? ??‍♀️

          Och hur taskig är du som vill att alla som skrollar med vänster hand ska få problem istället för dig? Det är Camcams blogg, hon gör som hon vill. Acceptera det.

          Är din telefon trasig eller? Det funkar asbra att scrolla i mitten.

        Tack för tipset, geni! ?

      Byt hand då?!!

      Här kommer ett hett tips när det händer: Tryck på ”Avbryt svar”

        Jaha, jag trodde att man var tvungen att skriva ett svar när man klickar där. Tack för tips.

          Ja det verkar så på vissa kommentarer här.

          Ska börja publicera mina svar varje gång det händer. Får vi se när folk börjar klaga på tomma inlägg/inlägg med ”P”.

      Den sitter perfekt placerad för mig som är vänsterhänt. Ändra INTE knappen Camcam!

        Samma här! Ändra inte, snälla! ?

        Håller helt med! Låt alla högerhänta få lida lite för en gångs skull ?

      Jag har mailat teknik igen! Nyss!

      Jag läser bara på iPad, har den liggandes, blir ett perfekt mellanrum till höger ?

    ÄNTLIGEN. Kenza är nästa flunsa efter BB som borde granskas rejält. Heja cam.

      Heja patent- och marknadsdomstolen!

    Hade kunnat gälla i stort sett allt hon marknadsför, det är först sista tiden hon börjat göra rätt för sig när det gäller att märka ut reklam.

      Tycker det konstigt nog blev en klar förbättring efter att det blev känt att hon blivit stämd .. skumt! *not*

    Kan någon insatt snälla förklara varför Kenza ska få pengar

    ”så ska Kenza Zouiten Subosic bolag få ersättning med runt 50% av rättegångskostnaden, ca 145.000 kronor.”

    Fattar inte!

      Hon får tillbaka hälften av vad hon lagt ut på rättegången eftersom hon endast ansågs skyldig på två punkter och inte alla

        Ja, KO får betala sina egna rättegångskostnader eftersom man i huvudsak inte fick igenom sina yrkanden.
        Dessutom ska motparten alltså Kenzas bolag ersättas av KO med hälften av sina rättegångskostnader.
        Ibland dömer domstolen att var och en ska betala sina egna rättegångskostnader om detta är mest rättvist.
        Förlorar ena parten så ska den betala motpartens alla rättegångskostnader.

      Dina och mina skattepengar. Går till dessa fjollors skämt”verksamhet”.

    Jag tycker Bianca Ingrosso har gjort än mer smygreklam. Konstigt att Kenza behöver ta så många smällar.. detta är såklart bra men alla de stora med 1 miljon följare borde väl granskas och dömas lika?

    Vilka mer smällar har hon tagit?

    Maggan Graaf gör ju också reklam för dessa (fula) solglasögon. Ofta utan att reklammarkera!

      Chimi gör reklam med väldigt många influencers. Och oftast är det omarkerad reklam.

    Lite lamt inlägg av någon som brinner för det här. Har du läst domen ens? Ingen egen analys eller kommentar?

    Jag kommer ALDRIG köpa något från Chimieyewear efter detta. Bojkotta Chimi! Inte bara för detta men för att en av ägarna Charlie betett sig så illa, och pga Margaux dryga reklam på instastory, har svårt för henne numera. NEJ till Chimi!

      Jag skulle aldrig köpa glasögon från Chimi för dom är så fruktansvärt FULA

    OT. Molly Rustas apartment tour på Youtube. ”Åh förresten, allt i det här rummet är från Royal Design”. Hon nämner inget annat märke i videon och den är inte reklammarkerad. På instagram har hon en post med Reklam i samarbete med Royal Design. NÄR ska folk lära sig att reklammarkera i ALLA sina kanaler?

      Domen ang KO vs. Kenza i Patent- och marknadsdomstolen verkar ju ge klartecken för att inte reklammarkera annat än det som är avtalat som betald marknadsföring. Hur nu följarna ska veta det…

      Du förstår, det är svårt att göra det rätt och det tar även tid. Du måste klicka på ett par knappar och knappa in ”i samarbete med…”. Bara här har influensen förlorat 15 sekunder av sitt liv. Gäller att vara effektiv och prioritera.

    OT men ändå om Kenza
    Jag brukar inte störa mig på folk som hela tiden kopplar saker till sin graviditet eller liknande men igår la Kenza upp att hon skulle äta semmelwrap med texten att hon inte ätit det sedan hon var gravid. Tyckte det var så lustigt på något sätt eftersom de flesta förmodligen inte ätit semlor sedan hon var gravid eftersom semlor bara säljs en viss säsong ??‍♀️?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.