Julia Frändfors, som nyligen blev varslad av Perfect Day Media, kontaktade SATS för att höra om de kunde hjälpa henne säga upp sitt kort nu när hon inte längre har något arbete.
Svaret hon fick från deras kundtjänst har kanske ett och annat att önska i fråga om attityd och tjänstvillighet mot kund, vilket enligt namnet på deras yrke antyder att de ska besitta.
”Du är alltså förvånad över att du inte kan säga upp ett kort med bindningstid?” är det charmerande svaret från medarbetaren på SATS Kundtjänst.
Urklippet här under kommer från SATS egna avtal som jag precis plockade från mitt egen medlemskap i deras app där klausul 7.4 stipulerar att en medlem kan ansöka om att avsluta sitt medlemskap även om bindningstiden inte löpt ut.
Medlemmen måste i så fall kunna dokumentera att det föreligger särskilda oförutsedda omständigheter utanför medlemmens kontroll.
När jag arbetade som receptionschef/ansvarig på SATS Hötorget* så accepterade vi just uppsägning av arbete som en godtagbar anledning att avsluta medlemskapet innan bindningstiden gått ut i enlighet med avtalets klausul 7.4.
*innan de tog bort vissa tjänster och bytte namn på andra
Detta kan visserligen ha ändrats sedan dess, men borde inte SATS medarbetare på kundtjänst upplyst Julia om detta istället för att skicka henne ett oförskämt svar?
Eller kan det vara så att SATS medarbetare själv inte känner till detta?
Eller att det gick till som när jag arbetade där – ”att det inte går” var nämligen standardsvaret vi var tillsagda att ge till alla som ville avbryta sitt medlemskap i förtid.
Först när medlemmen själv presenterade den här avtalsklausulen till oss i personalen så togs ansökan emot, behandlades och godkändes.
Det verkar alltså vara fullt möjligt att avbryta sin bindningstid i förtid om man exempelvis blivit av med jobbet.
Jag söker för närvarande SATS Kundtjänst för en kommentar.
