Zytomierskas oljereklam förbjuds och Love By Lola bryter löftet om inkluderande storlekar

Nummer 1:

Igår meddelande Konsumentverket att Patent och Marknadsdomstolen belagt Katrin Zytomierskas företag Clean Eating” med ett interimistiskt förbud att marknadsföra sina produkter för att på olika sätt få kunderna att tro att de på något vis kan förhindra att bli smittad av covid-19 av dem.
Hon förbjuds alltså inte att marknadsföra produkterna i sig, hon får bara inte utforma reklamen på detta vis och detta gör domstolen i väntan på en faktisk dom.

Här finns det kritiserade inlägget som Katrin nu tagit ner.

”Jag respekterar deras beslut och förhåller mig till det. Jag har aldrig haft någon avsikt att förmedla felaktig eller vilseledande information”, skriver Katrin Zytomierska i ett sms enligt Expressen.
Så lät det inte tidigare då Katrins svar på anmälningarna var följande:

Jag kommunicerade det här för fem dagar sedan, när Sverige befann sig i ett helt annat läge och vid den tidpunkten var det inte en enda människa som reagerade negativt på mitt reklaminlägg, utan det har kommit i efterhand då människor har börjat få panik. // Katrin

Nummer 2:

Hur många dagar tog det från att Katrin Zytomierska gick in som delägare i bikiniföretaget ”Love by Lola” till att företagets största storlekar plockas bort ur sortimentet, trots löften från den tidigare helägaren att det under inga omständigheter skulle ske?

På Love By Lolas Instagramkonto meddelar de nu att ”XXL inte säljer så bra, så de ska utgå ur sortimentet”.
Eftersom konversationen inte längre går att hitta på företagets Instagramkonto (jag kan inte inte hitta den i alla fall) så kan jag inte ge er en exakt siffra, men för att säkerställa att kommentarerna är autentiska så ställde jag frågan till företagets tidigare helägare och den som utlovade fortsatt inkludering, och ja – det stämmer.

Jag skulle gissa på att dessa storlekar säljer ungefär lika bra eller lika dåligt av som tidigare (så vida inte Katrin skrämt bort köparna med sitt fett-förakt) men att Katrin använder det som ett argument för att få ta bort dem.
Pengar före inkludering – alltid, oavsett vad företaget står för eller vad det tidigare helägaren bedyrat.

Tack för tips!

75 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Men är tanken att ett litet företag ur ett etiskt perspektiv ska ha storlekar som inte säljer? De skrev visserligen att de skulle ha upp till XXL men samtidigt – om det stämmer att den inte säljer, så får man väl ändå förstå att de inte kan ta in den storleken och bygga lager = förlora pengar?!

      Att XXL inte skulle sälja kom väl plötsligt. Det är inte länge sen de sa att de skulle fortsätta sälja storlek XXL. Om den inte sålt tidigare, varför säger man då att man fortsätter sälja den?

        För man hade kanske inte gjort sin hemläxa ordentligt? Sjukt att man kräver av små enmansföretag att kunna tillgodose alla människors behov.

          Håller faktiskt med. Företag kan klanta till det med sin framförhållning och sådana missar slår hårdare mot småföretag.

          Fast företaget profilerade sig som inkluderande. Så det är inte alls sjukt att kräva det av dem. Fast inte längre dårå. När Katrin kom med så bojkottade folk väl. Tror företaget kommer gå i konkurs på sikt.

            De är inkluderande. Besökte deras sida för första gången nu och storlekarna finns ju kvar bara inte i de modellerna. ??‍♀️

              Jaha då är Camillas inlägg överdrivet till tusen.

              Dessa var de enda två som gick upp till XXL så när de sålt slut och försvinner så kommer det inte längre gå att beställa XXL från Love by Lola överhuvudtaget.

                Fast inget köpte ju det? Så varför ska de ha det?

                  Fast det är ju inte så att ingen köper, bara inte tillräckligt många för att det ska bli en plusaffär för företaget. Det kommer såklart vara saknat av de som behöver XXL vilket redan är svårt att hitta på marknaden.

                    XXL är ju inte alls svårt att hitta på marknaden? Jag är 175 cm och väger 115 kg och till exempel HM, ASOS, Gina osv har XL och uppåt. Hm i L och XL passar mej som är extremt fet, XXL är till och med för stort för mej ?

                  För att fortsätta vara så där inkluderande som utlovats?

                    Det är ju ingen välgörenhet- det är ju ett vinstdrivande företag?

                    Jag håller med. Det är verkligen absurt att kräva av småföretag att de ska ha ett sortiment som inte säljer. Jag är kapitalist så jag tycker det är absurt att kräva det av stora företag också men där kan jag förstå kravet för då kan framgångsrika varor stötta mindre framgångsrika varor för den goda sakens skull. I småföretag är det omöjligt och hela det här inlägget blir världsfrånvänt.

                      Håller med om att det inte går. Det går ju dock heller inte längre att marknadsföra sig som särskilt inkluderande vad gäller storlekar med ett så högst ordinärt utbud.

                      Kära person som jobbar med kundtjänst hos lovebylola: därav är inte en synonym till därför. Stick to the basics så blir det lättare rätt. Mvh besserschmidt

                      Är det en ordlek som går mig förbi eller heter det väl ändå messerschmitt…?

                    Haha va? Ska ett företag köpa in saker som inte säljer för att ingen ska bli kränkt? Hur tänker du?

                      Exakt så! Alla företag måste ha, inte bara ambitionen, utan även förmågan att göra precis varenda jävel glad. Tjock asiat, smal afroamerikan, lönnfet vit, alla ska va nöjda.
                      Sen får man inte ändra sig i sin strategi el ta bort produkter som inte säljer, för då kanske nån känner sig påhoppad och så ska det inte va!
                      Tänk om alla som startade företag ville kunna försörja sig på det..man startar väl företag för att inte kränka nån?
                      Det är ta mig fan en gåta hur det har blivit så här i vårt land. Vi är inte ensamma om sånt här för att vi i sverige är så duktiga på att inkludera utan för att vi är så jävla lättkränkta.

                  Inte ett dugg förvånad att de inte fått sälja så många bikinis i större storlekar,men jag tror att det även gäller de mindre storlekarna också..Företag som säljer badkläder brukar väl komma med nya modeller och ny design varje säsong?
                  Det här företaget har ju haft samma fula badkläder i flera år,håller med andra som skriver att de ser mer ut som underkläder än bikinis.
                  Tror nog att det här företaget var konkursmässigt innan Katrin gick in med kapital,men skall hon lyckas med detta företaget så måste det nog komma lite nya modeller och design.

                Katrin Z sa i P3 morgonpasset att hon ”inte bryr sig om att en kropp är liten eller stor”. Nä, visst. I nästa andetag: ” men om man är överviktig så att det blir ohälsosamt…”. Lyssna snälla på hennes senaste poddavsnitt där hon uttalar sig om pedofili. När hon var tolv så sminkade hon sig minsann och använde klackskorna- var mer kvinna än barn. Horribelt!!!

        Fast den kanske har sålt tidigare men slutade sälja eftersom folk skrev överallt att kvinnor ska bojkotta dem?

          Med tanke på hur lite konkurrens det finns i storlek XXL så tror jag inte att det är den gruppen som bojkottar.

    <äh, det är väl inga konstigheter, vi som har den typ av storlek kan ju inte ens ha dom bh:arna eftersom att bysten är för stor för ett sånt typ av format. Vi måste ha specialbehåar med midjemått och bystmått, så det är inte så konstigt att dom inte säljer. Dom håller antagligen inte ens för den typ av byst.

      Fast många som har storlek xl har inte det på bysten.

      Stämmer inte för alla. Jag har storlek XXL men B-kupa.

      Halterneck är väl sjukt obekvämt för de flesta.

    Sätter mig på händerna för att inte skriva något om hur förvånande det är att andra storlekar säljer med tanke på hur fula grejer de gör.

    Ojdå, nu skrev jag det visst ändå.

      Tack för att du inte satt på händerna, så jag slapp skriva det.
      Kollektionerna ser ut som billiga underkläder från Dollarstore fast i bikinimaterial.. eller? Vad är det ens för material?

        Plast antar jag

      Typexempel på skit som bara finns pga aggressiv marknadsföring av influencers modell skuffigare. Den där jävla spetskanten, skjut mig haha, ser ut som nåt i botten från min mammas troslåda

    Oavsett vad jag tycker om Katrin (nej, är inte ett fan av henne) så kan du faktiskt inte veta det där. Som fru till en egenföretagare så har jag fått se en hel del och en grej är att det är ohållbart att ha kvar kläder i storlekar som inte går åt. Det är trots allt meningen att ett företag ska gå med vinst. Det är sällan personligt att ett företag slutar med en viss klädstorlek.

    OM det är så att det beror på Katrin är det skit så klart!

      Beror såklart inte på Katrin. Isåfl hade XL inte funnits kvar.

      Om XXL sålde skulle den finnas kvar. Katrin älskar pengar mer än hon hatar fetton.

    Med tanke på att måga behöver större storlekar och att det finns gasnka litet utbud är jag förvånad de slutar sälja xxl.

    Inte så konstigt att storlekarna plockades bort iofs om de inte säljer särskilt bra OCH eftersom vi kunde se på diverse instagramkonton och runtom på nätet, här inte minst, så skulle ju alla med så kallade ”icke-norm-kroppar” ta avstånd till företaget och således inte handla därifrån SÅ inte konstigt alls att storlekar som inte säljer tas bort, så gör många.

      Ja varför ska man som företag köpa in saker som inte går åt. ?

    Fast att ha XL är väl inte att ha något fettförakt som du skriver i din rubrik på mailet till dem. Säljer det inte så säljer det inte. ??‍♀️ Verkar ju bara gälla två modeller dessutom?

    Ändå fula badkläder så lätt att inte köpa. Båda ägarinnorna kan ha sitt fettförakt ifred.

      Är det fettförakt att inte behålla kläder som inte säljer? Fettförakt vore om de tog bort större storlekar helt och sa att de inte vill ha större kvinnor som kunder.

        Det är väl det de gör när de samarbetar med Katrin.

          Nej. De står ju fortfarande fast vid att de ska ha olika storlekar.

    Usch.

    Bra att reklam för fiskoljan stoppas, resten är helt ointressant.

    Tror att det hade varit bra om du uttryckte dig lite mer sakligt i mail, känns tyvärr direkt väldigt oproffsigt när man ser rubriken på mailet..

      Det här är en del av en lång tråd som startade när Katrin gick in som delägare. Då tyckte jag den passade bra.

      Tänk dig att du är på en arbetsplats och skickar iväg ett mail. Du får svar på mailet och vill delge resten av medarbetarna så du vidarebefordar mailet till en distributionslista så att alla på arbetsplatsen får se svaret. Istället för att kollegorna tar åt sig informationen, eller väljer att inte göra det, så svarar de dig och istället påpekar att det var ett oproffsigt mail.

        De/dem whatever. Hoppas det sticker i era ögon.

        Ja? Om mina kollegor hade skickat professionella mail till sammarbetspartners hade det väl varit rimligt att någon tagit upp det med personen?

          Hoppas inte vi är kollegor.?

      Håller med, känns som en rubrik i samma klass som Hänt extras diton – och det är inte en komplimang.

    Känns som att det är många frågetecken kring detta inlägg, eller inte. Går inte storlekarna åt pga att de med stor byst inte kan ha dessa bikinis så känns det ganska givet att de inte längre säljs. (De bikinis jag sett ser inte ut att ge minsta stöd). Eller så har de med större storlek bojkottat märket?
    Är det någon som diskuterar Katrin och dessa bikinis med sina vänner eller diskuteras det bara här?

    Inget för oss som behöver mindre än S heller, som vanligt när man har med svenska märken att göra.

    Du antar att XXL säljer lika bra som andra storlekar och att de bara tas bort pga Katrins fettförakt? Jisses, det är verkligen att dra det långt. Katrin verkar definitivt ha fettförakt – JA. Men att därifrån hoppa till slutsatsen att ägaren ljuger om anledningen att de tar bort XXL och att det egentligen beror på fettförakt trots att de tjänar pengar på storleken är långsökt.

      Samtliga inblandade vill tjäna pengar. Alla beslut fattas efter ekonomin.
      De sitter inte och hatar tjocka människor på sina möten, de frågar sig hur de ska få fler att köpa det de kränger.

    Konstigt att något säljer överhuvudtaget, vem har ens sån gräslig smak???

    Kan varmt rekommendera den som nu, pga Love ny Lola, inte hittar någon bikini att googla ”bikini XXL” för det kom då som av en händelse upp väldigt många internetbutiker som säljer just det (hur man nu kan köpa en bikini på nätet? Jag har allt för XXS-M på bikini och skulle aldrig kunna köpa på nätet?)

      Nej, det är ju hopplöst att hitta… jag har dock störst problem med att hitta underdelar som sitter snyggt. Överdelar har ju iaf vissa i vanliga bh-storlekar…

    Att en storlekslapp har sån betydelse ? jag köper det som passar mig, oavsett vad det står på lappen rätt enkelt.

    Jag kan faktiskt hålla med lite där, säljer det inte så varför ha det kvar?
    Och vid hur många x ska man dra gränsen för inkluderande, varför stoppa vid två? ? Man kan fortsätta så i evigheter ju.

    Själv är jag stor, hade inte handlat deras badkläder för att de är så små. Och då menar jag inte i storlek utan för att jag behöver lite mer tyg för att känna mig bekväm. Deras bikinis är lite som att jag skulle sätta två frimärken på tuttarna… ?

      Tycker SML systemet är helt botten när det kommer till bikinisar överhuvudtaget!!

    Dessutom är det så att deras XL motsvarar stl. 42 så att skriva XXL är något missvisande eftersom det då motsvarar 44.
    En normal 42-44 motsvarar L i andra butiker

    Vad är skillnaden på MG:s hittepåpiller och Kattens?
    MG får ju sälja vidare OCH gör reklam för dom eller gjorde i vart fall för något år sedan- slutat följa.
    Har anmält MG ett flertal gånger men verkar vara fritt fram att lura folk på pengar.

      Det var väl det att Katrins reklam påpekade att oljan skulle hjälpa mot Corona

    för att vara ”inkluderande” har de ett otroligt märkligt sätt att marknadsföra sig på, med tanke på deras totalt sönderredigerade bilder.
    1) uppenbart försökt göra kroppen smalare, syns i altanen samt gräset i bakgrunden. samt att bikinin ser helt inklippt ut, förmodligen gjort för att släta ut huden bakom https://www.instagram.com/p/CAw8Cf1nZVe/
    2) https://www.instagram.com/p/B8LuUU_Hztc/ inga kommentarer krävs…,
    3) https://www.instagram.com/p/CAfHOkKnNi4/ altanen har två olika riktningar, återigen inklippt bikini…

    Ingen hade klagat på hennes marknadsföring av den där oljan, skriver hon. Gud vad hon ljuger! Jag var inne och klagade samma dag inlägget om oljan publicerats och då hade redan många skrivit och var arga.
    Hur vet man att det ens är fiskolja förresten?
    KZ kan ta till vilka grepp som helst bara för att tjäna pengar. Nyss levde hon i ”karantän” i Norrland i skräck för coronan, nu trängs hon med folk på stadens krogar (såg henne häromdagen).
    Litar inte på något hon säger, tror inte på varorna hon sälje heller. Usch.
    Efter detta har jag inte mer besökt hennes Instagram, och jag har slutat lyssna på podden hon har ihop med Bingo. Vill inte bidra till besökssiffrorna som hon kan tjäna pengar på.

    Dessa bikinis är verkligen katastrofalt fula. ?

    Inte konstigt att XXL-are väljer att handla från andra butiker för övrigt, en tjockismobbare äger ju stället? Varför skulle man vilja stötta det?

    Fult med spetskanterna på hennes bikinis.
    Bikini på en halvgammal kärring säljer inte, det är bara pinsamt.

    Att inte vilja ha kvar den största storleken kommer garanterat att minska även försäljningen av de mindre. Ett företag måste ju ha en helhetssyn! Vad kostar tex inte denna ”dåliga reklam” inte företaget i förlorade intäkter?

    Nä, det här blir fanatiskt. Säljer det inte så säljer det inte

    Hade ALDRIG i mitt liv köpt något som hade bidragit till att Katrin får mer pengar.

    Hej! Jag tänkte att med tanke på att många med större storlekar bestämt sig för att bojkotta LBL sedan Z gick in som andelsägare är det kanske inte konstigt att XXL inte sålt så bra på sistone och att de då bestämmer sig för att ta bort dem ur assortimentet?

    Själv har jag Large i bikiniöverdelen och small i underdelen som Anna Book!

    Nån som vet tidigare omsättning och vinst för företaget? Framgår inte på nätet nu sedan KZ tagit över som VD, ordf och flyttat bolaget till sin hemadress.
    Ful bild på KZ och herregud, bikinis som ser ut om underkläder https://www.breakit.se/artikel/24748/katrin-zytomierska-koper-e-handeln-love-by-lola-tar-over-bikinimarke

    ”Pengar före inkludering” gäller väl exakt alla företag, vinst är ju hela poängen med ett företag. Och de företag som är inkluderande är ju det för att det säljer, och inget annat.

    Man skulle kunna argumentera att de med XXS och XXL är vinnare på det stora hela eftersom i princip varenda style som tillverkas alltid finns kvar på superrea på alla de större kedjorna iom så pass mkt ovanligare storlek än XS-XL

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.