Åsa Ingrossos resetest var positivt för covid-19

Åsa Ingrossos inlägg om att hennes PCR-resetest var positivt, även 2 månader efter hon hade corona. Att det är små små partiklar som ligger kvar i kroppen men som inte smittar och inte syns på ett vanligt PCR-test.

Det är inte ofta jag håller med Åsa Ingrosso om saker och ting, men hennes inställning till vaccinet delar jag.
Att det är så så viktigt att man vaccinerar sig, eftersom det verkar vara det enda sättet att stoppa en skenande pandemi.

Hon inleder dock sitt inlägg på ett annat vis, nämligen med att berätta att hennes PCR resetest var positivt pga små partiklar som kan finnas kvar i kroppen i upp till ett halvår efter sjukdom.

Huruvida det stämmer eller inte vågar jag mig inte på att försöka hitta på nätet, då risken är allt för stor att jag har fel, missförstår något eller på annat vis sprider felaktig information.

Jag antar att hon är ledsen för att hon inte får resa så länge testet visar positivt?
Var hon och maken på väg tillbaka till Marbella?
Känner hon ingen som är chef över hela rese-balunsen, som kan ge henne ett frikort så hon slipper rätta in sig i ledet? 😉

Tack för tips!

363 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Helt OT
    Men tror ni influencers kommer resa i sommar? Menar då utomlands och inte inom Sverige? 🙂 .

      De reser ju hejvilt nu så varför skulle de resa mindre i sommar?

      Nästan alla reste ju under 2020 då inget vaccin fanns så varför skulle dem inte resa 2021…. annat än om någon superdödlig (ännu mer dödlig) mutation skulle dyka upp, vilket jag tvivlar på men är ingen expert

      Ja. Både influencers och privatpersoner. Tror och hoppas att läget kommer vara betydligt lugnare till sommaren tack vare vaccin i större skalor i kombination med vädret som en skjuts i rätt riktning.

        Jag kommer att resa så fort det går.

          Klimathjälte ❤️❤️❤️

            Jag kommer enbart resa inom Sverige 2021.

            Här finns allt!

            Vilket fantastiskt vackert land vi bor i. ??

              Alla har inte sina nära och kära i Sverige tex, och tur är väl det, för jag tror inte landet skulle rymma 7 miljarder människor. ?

                Tur att ditt ego ryms, lilla gubben.

                  Oj oj oj, vilken burn.

                    NOT

                Jag måste bara säga att jag tycker att det är himla trist att du alltid blir påhoppad på det här sättet.
                Själv håller jag inte alltid med dig i allt du skriver, men du skriver alltid väldigt sakligt och faktabaserat och håller aldrig på med känsloargument eller medvetna härskartekniker. Det uppskattas! Det gör också att jag respekterar alla dina åsikter fastän jag inte håller med.

                  Fast kasta skit på oskyldiga och anklaga dom att skriva under flera namn är ju hemskt av hen. Fy!!!

                  ?

                  Du har nog inte läst här så länge…

                    Prata för dig själv. När jag började läsa här fanns inte öppet spår, Blondinbella var typ fortfarande tillsammans med Nils och ”skandalen” med att Fokis ex skrev bloggen hade inte kommit ut än.

                      Märkligt då denna blogg bara funnits i tre år, eller kanske fyra.

                Många nära o kära du har

              Älskar Sverige men det finns inte ALLT här

                Jo!

                Vad saknar du?

                  Värme? Särskilt på vintern. Palmer. Vinbutiker som inte är systemet. Bar och restauranger på långa stränder. Vulkaner och lavalandskap. Exotiska vilda djur.

                Så jäkla bortskämd du är. Sverige har det mest man behöver, förutom restriktioner och lagar som skyddar medborgare i en pandemi. o.O

              Jag skiter i hur vackert land vi har. Så fort man inte behöver sitta 2 veckor i karantän så drar jag till Australien för att hälsa på brorsan som jag inte sett på ett och ett halvt år.

                Kom inte hit till AU! Vi vill inte ha er här!

                  Gå och lägg dig!

                  ”Vi” svarade svensken…

                    Precis! Vi!

              Så klart vårat land är vackert men det finns verkligen inte allt här. Kanske allt som du behöver men alla är inte som du.

            Har jag sagt hur jag ska resa? Eller varför?

            Jag är dock ärlig.

            (Dessutom så är mycket av miljöansvaret som läggs på den lilla privatperson rent humbugg, men det kan vi ta en annan gång. ?)

              Så därför ska man inte göra det man kan menar du? ?

                Som sagt. En annan dag.

                  Ooh, vi kan inte vänta.. ?

              Det är ingen ursäkt för att inte göra det man faktiskt kan göra.

          Onödigt att basunera ut dock. Och vem tror du var intresserad?

            Det fick ju många svar så helt ointressant var det ju inte..

              Visste att nån skulle svara så.. Det var nog inte intresse utan mer upprördhet som väcktes. Vilket iofs nog var poängen, THR älskar att uppmärksamhet och att provocera.. Hans livsluft.

                Hennes

                  Mmm eller hur.. hahaha.

                    Genom sig själv känner man andra bror

                      Jag har inte sagt om jag är man eller kvinna så.. ??‍♀️
                      Det har varit tydligt länge för många vad THR är för nåt.

                    Isf är han en transvestit som sminkar, använder kvinnokläder etc.

                  Hans

                Men sluta! TRH skrev ju ingenting som var provocerande. Om du väljer att tolka HENNES inlägg så får det stå för dig.

                  HANS

        Jag kommer i alla fall åka och hälsa på min syster (eller om hon kommer hit) så fort det går. Har inte setts på över ett år nu ?.

        Nu var det Åsa som uppmärksammades i detta inlägg.Tydligen ett positivt coronatest igår,och ikväll ute på restaurang?och så var hon smittad för typ två månader sedan?
        Vad är det som hon och Emilio inte förstår,håll er hemma för fasen och mingla inte runt på La perla och smitta ner ätande gäster.
        Deras två restauranger på Mallorca är väl konkursmässiga och har varit länge,långt innan pandemin,så lägligt att Åsa är covidsmittad och inte kan åka hem.
        NU kan de båda skylla på coronapandemin att alla restauranger går i konkurs,och smällen får naturligtvis Benjamin och Bianca ta,för Emilio och Åsa har inga egna pengar.
        Är så fruktansvärt osmakligt hur Emilio och hans tant försöker sko sig på hans barn,de borde verkligen skämmas båda två.

      Ja, för att har antikroppar pga att de tidigare härjat och tror att det skyddar 100% och för evigt, eller hunnit ta vaccin eller struntar i vilket. My life, my rules! ??‍♀️

      Smart att ställa en sån fråga ”Sara” som första kommentar på inlägget – för att få många kommentarer he he

        Eller hur, så genomskinligt

        Du menar att du tror att det var C själv som skrev? Det har jag mycket svårt att tro.

          Jag behöver inte försöka locka fram fler kommentarer här på bloggen, jag hinner knappt hålla koll på de mängder som ni läsare skriver. ??

        Jag ser bara ”beanheds and butheads” (stavning??) Framför mig när någon skriver ”he he” ?

        Någon annan?

          Jag ser Stollis framför mig ?

            Samma här

          Beavis and Butt-head… he he he

            Tack ?, tyckte beanhead var lite märkligt namn ??

              ??

          Beavis and Butthead?

      Stod precis bredvid en tomte i lekparken där han vitt och brett berättade om sin skidresa över jul och nyår. Höll mig och mitt barn borta från honom. Så ja jag tror absolut resandet kommer fortsätta

        Men tomten är ju immun!

      Kenza garanterat

        Ja men det där behövdes ju inte ens skrivas/sägas. Hon är ju så fruktansvärt ignorant och egocentrisk.

      Beror väl på om andra länder kommer ha krav på vaccinationsintyg samt om man kommer kunna ha vaccinerat sig alla doser som krävs till dess.

      Nu bor dom inte i marbella utan Palma, på heltid där dom har större delen av sin verksamhet.

    Mallorca bor de på.

    Och ja, sjävklart ska en ta vaccinet.

      ”ja, sjävklart ska en ta vaccinet”
      Eh, nej? De är inte alls självklart för alla.

      Känner knappt någon som tänker ta det, åtminstone inte första vändan nu våren 2021. En del tänker inte ta det alls, andra vill avvakta.

        Alla jag känner tänker ta det. Till och med gamla tanter som varit skeptiska till vaccin tidigare, för att det är så viktigt för dem att få träffa sina barnbarn.

          Ja, de enda jag känner som tänker ta det är just gamlingar. Och några personer i riskgrupp.
          Men jag känner knappt en enda under 60 som tänker ta det.

            Ett tips: byt vänner!

              Ett tips: skärp dig!

              För att vänner är bara något som man byter ut lika lätt som toarullar.
              Har du någon aning om hur svårt det är att få nya vänner när man blir äldre?!

                Tydligen har, i skrivande stund, 137st väl lätt att byta vänner.?

                  255 nu! Det är sunt att byta vänner då och då, lätt att fastna i gamla negativa hjulspår annars.

                    Så hur byter man?
                    Eller hur skaffar man nya vänner överhuvudtaget när man är 30+?
                    Kan någon ge lite tips?
                    Frågar åt en vän

                Jag umgås hellre med få vettiga personer än många personer som är egoister och bara bryr sig om sig själva.

              Byt vänner? Var har det med saken att göra?

              Människor i min omgivning som inte tänker vaccinera sig (alt. avvakta) är allt från familjemedlemmar, släktingar, grannar, min chef och hans son, kollegor och vänner eller bekanta.

              inte hört nån heller som tänker heller ta det och ingen på jobbet (vi jobbar i vården..) vill ta förutom chefen haha

                oj två heller haha!

                vården kommer bli tvingade att ta vaccinet

                Jobbar man i vården och inte tänker vaccinera sig kan man säga upp sig och flytta ut till Järna, bo i en hydda med antroposoferna och ge fan i att träffa andra människor.

            Känner bara en person som kommer ta det. Alla andra – vänner, familj, kollegor ja talat med om det kommer inte ta det. Det finns alldeles för lite info om långsiktiga effekter i nuläget.

              Men för f-n sluta sprida missinformation. Det finns inte alls för lite forskning.

                Men hur vet du det, att det är tillräcklig forskning?
                Hur kan du vara så säker på din sak? Du kanske väljer att lita blint på vad som skrivs om att forskningen är så fantastisk. Finns människor som är skeptiska och med all rätt.

                Vaccinet har ju inte ens testats på alla grupper ännu varför tex barn och gravida inte bör ta vaccinet. Så jo – det finns på tok för lite forskning.

                Nu är dessutom Modernas vaccin godkänt av EU, ett vaccin som inte har avtal med svenska läkemedelsförsäkringen. Så vaccineras man med Modernas vaccin så får du inte någon hjälp av staten om du skulle drabbas av biverkningar, till skillnad från tex Pfizer.

                  Läkemedel testas i de allra flesta fall inte på gravida och ammande. Det är väldigt få läkemedel som rekommenderas till den gruppen av den anledningen. Om ett läkemedel rekommenderas är det för att man sett att den användning som ändå skett inte gett någon fosterskada.

                Ulla: på vilket vis sprider jag desinformation? Vet du något vi andra inte vet? Hur skulle vi kunna veta långsiktiga effekter nu, några månader efter att vaccinet tagits i bruk??

                De här Covid-19 vaccinerna är ju bara nödgodkända, de är inte färdigt studerade och testade förran slutet på 2023, början på 2024. Själv tänker jag inte vara en försökskanin.

                  Men du tänker låta alla andra alla andra som tar vaccin vara försökskanin åt dig då.
                  Varför det har gått snabbt att få fram detta vaccin är för att det finns tidigare forskning på sars virus. Så grunden var redan klar. Här är ett inlägg som jag tycker alla borde läsa. Tackar du nej till vaccin efter att ha läst på fakta så har du nog allvarliga problem som du kanske i alla fall kan vara osjälvisk nog att belasta vården med när pandemin är över.

                  https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10157485048576231&id=657636230&sfnsn=mo

                  Varsågod att läsa på, finns massvis med källor i inlägget

                    Nejdå, inte alls, uppmuntrar verkligen ingen att bli försökskanin. Hela den här grejen har gått överstyrd, tack vare MSM, de andra alternativa infokanaler censureras ju i tid och otid. Vad det går att läsa på de officiella statistiksidor så finns det ju ingen överdödlighet. Varje år dör ju miljoner människor men det blåses inte upp i media. Det är media som gör alla rädda och rädda människor är lätta att styra.
                    Och brukar inte belasta sjukvården numera, jobbar på med att förstärka mitt immunförsvar som brukar räcka, har ju stoppat (medicin) och sprutat (vaccinet) i mig under alla år så min kropp är ju helt förstörd. Har dock slutat med alla mediciner och ger kroppen möjlighet att läka. Innehållet i dessa vacciner är ju helt sjukt bara. Tror inte det finns många kvar som vill vaccinera sig om man vet vad det Innehåller. Det räcker inte att läsa FASS, man måste bena ur varje ord, det är då man blir mörkrädd.
                    Men alla får göra sitt val, jag har gjort mitt.

                      LEV KVAR I PANDEMIN DÅ DIN IDIOT

              Louise: Vilken information känner du att du saknar?

                Effekter inom 2-10 år. Jag arbetar inom vården, bedömer chansen att redan ha relativt hög grad av immunitet som mycket stor och har ingen patientkontakt. Jag kommer att avvakta, vet inte hur länge.

                  Ok!

                  Den information är ju så klart helt omöjlig att ha i dagsläget och som med all medicin så finns där ju alltid en risk. Men som du säkert redan vet så är biverkningar från vaccin som inte kommer omedelbart synnerligen ovanligt, så sannolikheten att det kommer visa sig finnas biverkningar om som syns om något år är inte så stor.

                  Risken för att få långvariga men efter covid, även vid milda symtom, har man nu däremot börjat kunna kartlägga, som tex utveckla autoimmun-sjukdomar, nekros i hjärtat, inflammationer i lungblåsor samt i hjärnvävnaden.

                  Som personligen jag ser det är det en balans mellan dessa två vågskålar som bör övervägas ang vilken risk man vill ta. Bli smittad eller att ta vaccinet.

                    Jag förstår absolut hur du tänker.

                      Vill också tillägga att jag hade resonerat annorlunda om jag inte redan haft svår covid eller haft patientkontakt. Men i dagsläget bedömer jag att min egen/samhällets vinst av att jag vaccinerar mig är liten.

                  Är så trött på er som bara inte klarar av folk av en annan åsikt. Så lät det när Corona kom, ni dumförklarade folk som sa att Corona skulle komma till Sverige, man fick knappt skriva att viruset kommer till Sverige och att det är allvarligt utan att få frågan om hur många hp man har eller vad man går på. Hur korkad kan man egentligen vara att man med sån stor säkerhet pratar om något man inte har en aning om? Låt folk vara på sin vakt utan att bli kallade det ena och andra

              I princip alla läkemedel vi har på den svenska marknaden har massor av biverkningar, mer och mindre allvarliga, och ändå knaprar folk dessa utan att blinka. Och då är dessa biverkningar fastställda och besvisade. Nu kan det EVENTUELLT finnas biverkningar på ett vaccin som skulle kunna rädda tusentals liv och folk utan någon som helst medicinsk utbildning ifrågasätter världens främsta forskare och experters arbete och bedömning. Att googla är inte att forska kompisar!

                Tror iof att det är exakt det du tar upp som är orsaken till viss skepticism & rädsla mot vaccinet. I vanliga fall får vi en lista på biverkningar med sannolikhetsgrad. Den här gången får vi det inte utan vi är medvetna om det kommer att komma efterhand.

                Bra skrivet!! Många vill ju ha både antibiotika, sömnmedel och antidepressiva för ”minsta lilla” symtom, och med de läkemedlen har man ju verkligen erkända biverkningar!
                MVH annan SSK

                  Psykologiskt så är nog människor alltid mest rädda för det ”okända.”

                  Plus att 90% av de som härjar om att de inte vågar glatt går ut och drar i sig högvis med kokain varje helg. Sååå många som drar ladd som du inte ens skulle ha en aning om.

                Om du nu är ssk så bör du ju veta att vaccinet funkar som så att det inte skyddar mot smitta, för du kan likväl bli sjuk men dina symptom mildras. Smittan kan du ändå föra vidare.

                  Fast nej, vaccin skyddar så man inte ska bli sjuk, som mässlings vaccin tex.

                Tack för dina kloka ord! Tänk om folk fick uppleva det vi får på jobbet. Att se relativt unga, friska människor bli helt förstörda av viruset är fruktansvärt! Och det är inte ovanligt heller. Det är ett sånt lotteri – man tror att man sitter säkert i båten pga ung, frisk och medicinfri. Sen ligger man där på IVA och kippar efter andan innan man blir sövd. Jag önskar ingen att få detta virus, och hoppas att alla mina vänner och anhöriga kommer att vaccinera sig! ❤️

              Louise det är så ointelligent att säga så. Det visar att du verkligen inte satt dig in i det här. Läs på så förstår du.

                Fast nja. Louise har rätt i att det inte finns information om långsiktiga effekter av viruset.

              För vi vet SÅ mycket om långvariga effekter av virusetinfektionen i sig..? Allt är nytt territorium, men hellre ett vaccin i kroppen än ett främmande virus.

              Jag får inte ta vaccinet pga gravid (min klinik avrådde mig). Men fast jag jobbar inom vården så hade jag inte i första hand tagit de.

          Jag gillar när folk på jobbet står på sin rökpaus och säger att de inte vill ta det pga orolig för biverkningar… Men röka går bra? Inga kända biverkningar där?

          Min 74 åriga mor tänker inte ta det ! Tokigt tycker jag

        Oj umgås du bara med foliehattar?

          Galileo Galilei var en konspirationsteoretiker. Hade det inte vart konspirationsteoretiker hade världen fortfarande tänkt att jorden är platt 🙂 Tycker folk som gör narr av de som kan se kritiskt är ganska hjärnbefriade faktiskt.

            Galilei var inte alls konspirationsteoretiker, han arbetade vetenskapligt innan vetenskap ens blivit ett vedertaget begrepp. Han var före sin tid.

              Alltså, det var lite det som var hens poäng…

                Fast nej? Det var inte en konspiration att jorden var platt, det var en missuppfattning som inte byggde på vetenskap.

                  Suck…

                  Tänk lite. Innan man vet säkert hur något är, kan nytänkande avfärdas som konspirationsteoretiker.

                  Flera av konspirationerna har visat sig vara sanningar, och när det väl etableras är det lätt att glömma att man en gång ansåg det som konspirationsteorier pga att det känns så självklart nu att det är sant.

                  Tex att rökning kan ge allvarliga skador. Det är väl ingen som nuförtiden kommer ihåg att det en gång ansågs suspekt att tänka så.

                  Vissa konspirationer visar sig sedan vara sanna, och får då omvärderas och kallas då inte längre konspirationer.

              Han killgissade nog ganska mycket oxå!

            Galileos beef med kyrkan handlade om han förespråkade en heliocentrisk världsbild istället för kyrkans geocentriska världsbild. Att jorden är sfärisk visste man långt tidigare.

        Flera miljoner människor är redan vaccinerade i USA, i jämförelse halva Sveriges befolkning!! jobbar inom vården och kan inte vänta på att få bli vaccinerad! Jag önskar att gemene man kunde se längre än sin egen näsa och hjälpa till att stoppa pandemin, andra människor från att bli sjuka, underlätta för vården osv osv.

          Vaddå? Har över 160 miljoner vaccinerat sig i USA redan??

            Halva Sveriges befolkning borde vara ca 5 milj?

              Okej, så inte jämförelse halva Sveriges befolkning.
              5 miljoner människor är 1,5% av befolkningen i USA. Vilket i jämförelse skulle vara 150.000 människor här. Vilket är antalet doser som kommer komma hit nästa vecka.

              Vad är problemet egentligen?

              Och USA hade bara vaccinerat 1 miljon människor runt jul. Har de verkligen hunnit med att vaccinera 4 miljoner till de här två veckorna?

                Du gör dig verkligen dum.

                  Tack för din konstruktiva kommentar. Vad vill du att jag gör med den informationen?

                  Det är väl ganska självklart att ett land med 30 gånger fler invånare har hunnit vaccinera över 30 gånger fler människor än vad vi har?

                    Faktiskt inte- det borde vara enklare i små länder.

                      Varför då?
                      Att vi är 30 gånger färre invånare innebär att vi har minst 30 gånger färre sjuksköterskor och annan vårdpersonal, 30 gånger färre sjukhus, 30 gånger färre äldreboenden osv. Och framförallt, att vi får 30 gånger färre doser vaccin.

                      Varför är det enklare i små länder?

                Nu var det inte antalet (siffran) i sig som var intressant utan framgången efter de vaccinationsdoser som distribuerats, dvs de uteblivna dödsfallen och övriga biverkningarna. 4,8 miljoner enligt gårdagens NY Times, så ja på din undran om de verkligen hunnit det.

                  Jag menar så klart administrerats.. Lika bra att klargöra så slipper någon påpeka det. Lite hjärntrött efter en allvarlig Covid-19 infektion.. Helt sant, tidigare frisk 35 år..

                Hur räknar du egentligen?
                Halva Sveriges befolkning är 5 miljoner, oavsett om du jämför det med USA eller Danmark är halva Sveriges befolkning fortfarande 5 miljoner och ingenting annat.

        Det är väl lite av en klassfråga. De som vidareutbildat sig och har lärt sig vara källkritiska lyssnar inte på skrämselpropagandan om vaccin. Men förstår att det är läskigt när man inte kan skilja vetenskap från hörsägen – då framstår ju allt som lika sant och då är det lätt att skrämmas av personer som helt utan bas i vetenskap berättar om sina personliga erfarenheter och framställer det som fakta.

          Bland de jag känner som inte tänker vaccinera sig är alla högutbildade, med några få undantag, så det där verkar bara vara en skröna. Två av dem är läkare.

          Men för mig är det självklart att man kan hitta både förespråkare och motståndare inom olika utbildningsnivåer och yrkesgrupper.

            Tänkte precis skriva samma sak. Huruvida man vill vaccinera sig eller inte kan ju mycket väl bero på hur insatt man är i forskningen runt T celler tex (det kan såklart också bero på att man tror på ufon men samma gäller ju folk som tvärsäkert vill vaccinera sig utan ytterligare reflektion)

            Det finns nåt väldigt obehagligt i det här med att vilja avfärda andras resonemang med ”livets hårda skola” nån annan som minns debatten i mars om huruvida covid spreds asymptomatiskt? Idag vet vi att det är sant och det kan vara en av de största misstagen FHM begått att inte ta tillräckligt med hänsyn till det. Men forskare och människor som påtalade det då anklagades i princip för att vara obildade högerextremister.

            Men lägg av. Så patetiskt att ni alltid ska ta till utbildning när någons åsikt skiljer sig från er egen. Som i Mars när folk som skrev att Corona skulle spridas i Sverige blev totalt dumförklarade här. Man kallade dem för det ena och andra, ”de kanske borde jobba på fhm” när de tror de kan något. ”Det är bara en influensa”. ”Obildade, dumma” osv.. tegnells rövslickare som inte kan använda sig av enkel logik. Viruset fanns redan i Tyskland och Frankrike men man var dum i huvudet om man la ihop 1+1 och sa att det antagligen kommer att spridas här med tanke på svenskars resvanor. Pinsamt att man inte kan tänka längre. Och hade ni gått någon som helst högre utbildning hade ni lärt er att inget är ensidigt.

            Obehagligt med läkare som inte vill vaccinera sig under en global pandemi. Hoppas man i framtiden får välja om man vill gå till en vaccinerad läkare eller ej!

            Att vara läkare är inge bevis på att man är en smart människa.
            Det är en läkare som sprider informationen av vaccin ger autism, han blev av med sin läkarlegitimation och är aktiv inom anti vaxx rörelsen.
            Det finns läkare som försöker bota homosexuella.
            Det finns läkare som anser att abort är mord och att alla barn ska födas, även om ”mamman” själv är ett barn som blivit utsatt för våldtäkt.

            Så bara för man har en läkartitel betyder det inte att man är en smart person…

        Alla jag känner tänker ta vaccinet, så självklart.

          Alla jag känner ska också vaccinera sig. Men jag är så fruktansvärt rädd för nålar så jag tänker låta bli att ta det, men säga att jag gjort det.

            Egoistiskt tänk! Du tänker då fortfarande vara en smittospridare och riskera hälsan för de som inte kan vaccinera sig, t ex på grund av medfödda sjukdomar?

            Rädd för ett nålstick eller rädd för att dö i Covid-19?

              Mer rädd för nålsticket faktiskt. Är inte speciellt rädd för att dö.
              Jag träffar inga i riskgrupper som inte kan vaccinera sig.

                Alltså rädd för ett nålstick. Gudars… men förhoppningsvis får Darwin rätt om er i slutändan.

                  Känner du verkligen ingen som har en fobi?

                Förlåt men vad tror du att du kommer få genomgå om du blir riktigt sjuk i covid?! Tror du att du slipper ett litet nålstick då eller? Inte för att skrämmas med kan säga att du kommer få genomgå betydligt värre saker än ett nålstick då i alla fall.

                  11:15, under mina 11 månader med covid-19 samt post-covid som inte ger med sig (feber varje dag i typ 250 dagar, värk, huvudvärk, andningssvårigheter, trötthet osv) har jag genomgått ca 15 blodprovstillfällen á minst 6 rör, 4 breda infarter i armvecket (för kontrastvätska vid röntgen), samt benmärgsprov (den nålen vill du inte se i din värsta mardröm). Så lycka till med att strunta i vaccinationen. Den sista idioten är inte född än.

                    Det där kräver ju att man först och främst blir smittad och sedan har oturen att bli riktigt sjuk.
                    Jag tar den risken eftersom jag har väldigt låga odds mot mig.

                      Jaja, försökte varna dig. Skyll dig själv. Jag har inte ens legat inne på sjukhus, utan bara fått långdragna problem och skador på lungorna. Tydligen väldigt vanligt, så än en gång – skyll dig själv.

              Typiskt att göra emotionella påhopp. Ta ett din spruta, men kom ihåg att du kan fortfarande bli sjuk och du kan fortfarande föra smittan vidare för vaccinet ger INTE 100% skydd åt något håll. Detta är inte något jag själv kommit på utan även något som forskare säger och även FHM.

            Så du riskerar hellre att bli sjuk, än att ta ett litet stick som vilken unge som helst klarar av? Du skämtar?

              Trypanofobi är något som finns på riktigt och är inget skämt. Som med vilka fobier som helst är det en extrem och orationell rädsla som man inte kan göra så mycket åt.
              Det spelar ingen roll hur många andra som klarar av det, man är lika orationellt rädd för det.

              Jag klarar inte ens av ett stick i fingret utan att svimma så nej, jag skämtar inte. Jag tar hellre och drar ut alla mina naglar utan bedövning än att ta en spruta. Faktum är att jag är så pass rädd för sprutor att jag dragit ut två tänder utan bedövning.

            Men va, har du aldrig tagit nåt vaccin, blodprov eller nåt då i hela livet? Du kan ju söka hjälp för detta så du vågar sen. Du hinner om du börjar nu.

              Senaste gången jag tog vaccin var när jag gick i 6:an. Det var över 25 år sedan.
              Blodprov har jag tagit ja, det har tagit en massa förberedelser. Det har gått hyfsat bra när jag fått bedövningssalva en tid innan, har kunnat ligga ner med huvudet vid golvet och fötterna i högläge, fått lyssna på musik och kunnat ligga kvar tills allt slutat snurra.
              Har fått en infart en gång, men när det hände var jag inte riktigt vid medvetande av andra anledningar.

              Att få hjälp med detta kostar tid, pengar och engagemang och just nu är det inget som är ett problem för mig så jag tänker inte prioritera det.

                Men gör dessa förberedelser som för blodprov då? Det här handlar inte bara om dig.

                  Alla gånger har det varit absolut tvunget. Det är det inte nu.
                  Att vaccinera sig är helt valfritt, precis som vilket influensavaccin som helst.

                Kostar väl inte några pengar att tala om!
                Det skulle nog vara till stor hjälp för dig i ditt liv för andra tillfällen också. Tänk om du akut behöver en spruta, andra (värre) virus och vaccin som kommer komma, eventuell graviditet, operation, andra sjukdomar.
                Verkar dumt att inte göra nåt åt ett så stort hinder i sitt liv.

                  Det är inte bara pengar, det är det minsta problemet. KBT kräver att man jobbar mycket med sig själv och det vill jag inte prioritera just nu. Speciellt eftersom det inte är ett stort hinder, det är faktiskt inget hinder alls.

                    Aja, skyll dig själv då. Just NU är det inget hinder säger di.
                    Men det finns många situationer där man kan behöva få en spruta eller ta ett blodprov. Så orimlig inställning bara.

            Jag har haft extrem sprutfobi i många år, och folk som inte har det kan inte förstå den rädsla jag hade. Jag kände att jag hellre dog än tog en spruta, så rädd var jag.
            Men den här hösten började jag gå i KBT-terapi för sprutfobi, och det har hjälpt jättemycket. De första besöken svimmade jag flera gånger av att bara prata om min rädsla, men på femte besöket lyckades jag ta ett blodprov utan att svimma. Jag utsatte mig för det jag tycker är läskigt många gånger, lånade hem kanyler och lät min kille låtsas ta blodprov på mig. Fick sitta i rummet där de tar blodprover och bara vänja mig med miljön flera gånger innan jag tog blodprovet.
            Mitt tips är att ta kontakt med vårdcentralen, eftersom deras kuratorer ofta sitter i samma byggnad som de som tar blodprover. Då kan kuratorn samarbeta med de som tar blodprover och ta det i ens egen takt.
            Jag är fortfarande rädd för sprutor, men jag klarar av dem nu. Använder bedövande emlaplåster som hjälper en hel del. Och tryckspänningsövningar som höjer blodtrycket och minskar risken för att svimma.
            Mitt tips är att söka hjälp för din fobi, jag har aldrig känt en så stor lättnad som dagen då jag lyckades ta ett blodprov.

          Kul. Skönt att det är helt frivilligt dock. Så att de som vill avvakta kan göra det.

        Tror inte ett dugg på det där. Massa vill ta vaccinet. Och jag tycker det är ens plikt.

          Massa känner jag inte men det är bra att hen vill vaccinera sig.

          Tror inte sett dugg på vad?
          Jag tänker att det råder en ganska utspridd skepsis, eftersom det omöjligen bara kan hittas i min bekantskapskrets så jag googlade nu för skojs skull:
          ”Novus/SVT Agenda: Var fjärde svensk säger nej till coronavaccin.
          ”Nästan var tredje svensk är tveksam och inte bestämt sig”

          Så nej, jag tror inte alls att det enbart är hitte-på.

          Men givetvis är det jättefint att alla som vill ta vaccinet också kan få det, men de som inte vill behöver INTE.

        Känner några få som ska ta det, men annars mest gamlingar och folk i riskgrupp. Agnes Wold sa ju att man gott kan vänta om man är ung, under 30 och frisk för övrigt. Tills miljoner tagit det just för att man inte vet vilka bieffekter det ger på lång sikt.
        Så om folk vill avvakta så är det ju inte så konstigt.

          Fast miljoner HAR ju redan tagit det utan allvarliga biverkningar?

        Jag bor i Spanien och tyvärr så är det inte bara att ”ta vaccinet” när man vill här, först kommer vårdpersonal och äldre och sjuka få det först, sedan andra riskgrupper, och här i Spanien bor det 46 miljoner personer så det kommer att ta lång tid innan man blir kallad för att få det. Efter sommaren kommer bara 30% av Spaniens innevånare fått den första av 2 sprutor som måste tas för att bli helt immun, bara en spruta garanterar inte immunitet . Den kommande sommaren här och hösten och vintern kommer se likadan ut som den vi har haft, det vet redan alla här, vad får ni för konstig information i Sverige om att allt kommer att vara som vanligt om 6 månader??????

          Det är inte alla coronavacciner som kräver två sprutor utan det finns de som består bara en spruta.

          Eh, så är det här också? Varför tror du vi ”bara kan ta” det i Sverige?
          De räknar med att alla som vill är vaccinerade till sommaren, sen får man se hur det går med det. Vi är ju några färre än 46 miljoner så inte så konstigt att det skulle gå fortare…

        12:24 Exakt så, det är även min erfarenhet när vaccinet diskuteras.

        Själviskt i så fall. Tänk lite på andra, inte bara dig själv.

          Förnämligt anser jag att övriga är positiva till vaccin, själv tänker jag inte ta ett så pass nytt framställt vaccin. Sputnik däremot är framställt på ett traditionellt vis. Betydligt säkrare anser jag.

        Natural selection och survival of the fittest och allt det där. Flynn-effekten kanske tar fart igen.

        Sitter du med foliehatten på?

        Jag hoppas att alla som funderar på att ta vaccinet skulle ta reda på vad det innehåller, skrämmande läsning.

          Jag har läst innehållsförteckningen på FASS, och måste säga att det inte alls är särskilt skrämmande läsning.

            Tänkte detsamma först, men efter att ha benat ut vad var och en av saker samt alla ord betyder kom jag till andra tankar. Är du säkert att du på riktigt förstår ordens betydelse? Tror att för vanliga lekman är det svårt, men du kanske har kunskap, isf är jag mörkrädd om du frtf säger att det inte var så farligt.

      Ska endast en ta det? Vem är denna ”en” undrar jag då? Jag tycker att man bör ta vaccinet men det är som sagt upp till var och en. Känns som att merparten av länderna i världen kommer krävs något slags bevis att man är vaccinerad för att bli insläppt så då får väl anti-vaxers stanna hemma.

        Att skriva att ”en ska ta vaccinet” är ett könsneutralt sätt att uttrycka meningen ”man ska ta vaccinet”. I kommentaren avses alltså att det är självklart att man ska ta vaccinet.

          Löjligt uttryck.

            Ordet man i den betydelsen kommer av ordet människa och har ingenting med kön att göra.
            Så larvigt att byta ut det mot ”en”. Trams.

    Hon är ju bara ledsen över att hon inte kan komma till spanien igen, resandes fram o tillbaks under hela pandemin. Inte direkt sorgligt på något sätt, hon försökte ju få det att handla om henne mer än någon vaccinering

    Jag kanske är jättedum men jag fattar inte hennes poäng alls ? Är vaccinet mer viktigt pga hennes inställda resa? Eller att hon bedöms ha covid (jag antar att de små döda viruspartiklarna bara är en teori även om sannolik men veta säkert kan man ju inte- hade vi så avancerade tester hade hon ju fått resa).

      12.04//
      Hon borde avstå visa sig på restaurang dom har… hur många har hon hunnit smitta??
      Litar inte på den kärring!

      Hon kan inte resa tillbaka hem då hon – två månader efter att hon drabbades av covid – fortfarande har partiklar av covid-19 i kroppen (ger ett positivt resultat på PCR). Hon vill därför uppmuntra till vaccination då det kan hindra folk som haft covid och fortsatt har partiklar av viruset i blodet från att bli ”låst inne” i ett land, då de flesta länder numera kräver negativt PCR-test.

      Så tolkar jag det 🙂

        Och själv är jag helt övertygad om att hon har covid IGEN. Ett test taget på sjukhus som visade negativt på mig mitt under faktisk covid, skulle alltså visa hennes ittebitte-partiklar vid ett inte alls lika säkert test? Tillåt mig tvivla…

      Med hennes CT-värde hade man kunnat avgöra. Hade det legat kring 40 finns en teoretisk chans att det är en äldre infektion medan värden kring 20 eller t.o.m. lägre skulle föreslå ny infektion. Vi på lab lämnar ut ct-värden på begäran till behandlande läkare men patienten själv vet bara om den är positiv eller ej.

    Åh vad synd det är om mig som inte kan resa när det är en brinnande pandemi på gång 🙁
    Ja jag förstår hon har jobb men tvivlar på att hon verkligen behövt resa fram o tillbaks sådär

      Vill inte försvara henne i stort men har hon verkligen rest fram o tillbaka?

    Intressant. Visste inte att PCR testerna kunde visa olika? Hoppas någon vet mer om det samt om det påvisas hur säkert är det att man inte kan smitta? Det är ju mycket som fortsatt är osäkert dvs även om antikroppar och vaccin.

      En till reflektion – varför skulle de PCR testerna som ska säkra frisk vårdpersonal vara mindre känsliga?

        Det är snabbtester så mindre känsliga.

        Jag har hört att man kan bära på viruset länge efter man haft Corona utan att man smittar. Olika test är också olika känsliga (har min läkare sagt) men vad som ligger bakom det vet jag inte. Bor även i Tyskland och allt är ju olika överallt.

      Helt ärligt så har ju testet visat att hon har covid. Att viruset hos henne är dött är bara en gissning (det finns fog för den gissningen- MEN- det är fortfarande bara en gissning).

        Du har nog rätt! Hon kan ju blivit smittad igen, rör sig ute konstant.

        Virus är alltid döda, de lever inte utan aktiveras med hjälp av (typ parasiterar på) cellernas arbete i kroppen. Har hon viruset så har hon.

          Men hon har bara smååå smååå partiklar….inget som smittar…..

    Jaha… kom du på det nu Åsa? Herregud.

    Vaccinerade mig idag ?

      ???

      Cool!

      Hur känns det? Drick mycket (inte alkohol ?) & vila!

        Men snälla rara

          Öh. Det där är standardiserade vaccinationsråd om du inte känner till det.

            Det är det inte. Det finns inga belägg för att man bör avstå alkohol.

              Just alkoholen var nog menat som ett skämt. Vanligtvis brukar man göra e contrario slut på ”drick mycket vätska” och ”drick vätskedrivande.”

                ??

            Jag menade snarare att någon kände att den behövde säga till anonym att ”Vila och drick mycket ?” Det vet nog den vaccinerade redan om. Tål inte människor som behandlar andra vuxna som aningslösa våp

              Sten & glashus?

              Ett råd behöver man väl inte sura till för?

            För just covidvaccin då eller? Har tagit vaccin varje år men det är aldrig någon som sagt till mig om vila o dricka?

    Hade hon verkligen covid för två månader sedan? Eller det sa hon bara för att fejka Att ha antikroppar och kunna va ute och härja som vanligt??
    Sen nu så har hon faktiskt fått det…. Man ska inte misstro folk men jag har väldigt lågt förtroende för både Åsa och riktiga influensers.

    Fast det är massor med det här viruset vi inte vet. Det kan ligga kvar i kroppen länge. Oklart om man smittar. Det kan komma tillbaka. Oklart hur sjuk man blir el mkt man smittar.
    Vår familj hade covid i oktober/november. Min man har antikroppar nu men jag testar fortfarande positivt för covid (jobbar i vården så testas regelbundet) trots att jag inte haft symptom på två månader. De äldre barnen har varken antikroppar el virus kvar.

      Oj, hur funkar det då? Får du jobba?

        Nej självklart får hon inte jobba i vården om hon testas positivt.

          Uppenbarligen var det inte självklart, annars hade jag inte frågat :).

            Men vad tror du själv?

              Hon vet inte. Vad tror du själv att hon tror?

              Haha snälla någon… eftersom man inte smittar sent i infektionen tänkte jag att de på något sätt kunde avgöra det och kanske låta hen jobb.

        Självklart får hon jobba, det är fortfarande 7-14 d plus två dagars symtomfrihet (gäller ej lindriga symtom såsom hosta, snuva, andfåddhet) som gäller (14d om du varit inlagd = allvarligt sjuk) innan du får börja jobba. En kollega hade pos pcr och smakförlust i 6mån sen blev hon bra, neg pcr och pos för antikroppar. Hon var på jobbet andra veckan efter som covid. / hälsningar läkare i pandemins centrum

    Nu hänger jag inte med? Klart hon är ledsen att viruset hänger kvar. Men din sista mening, det här med resandet är något du bara antar helt taget ur det blå?

    Det blir lätt rörigt när du antar saker.

      Det var väl en passning till att hon kände alkoholgranskningsmannen som var enligt henne var chef över allting och stod över lagen.

    Jag är sjuksköterska och arbetar på infektionsavdelning, Linköping US. Arbetar även en del extra och tar pcr-prov, alltså tar prov på de som misstänker att de har en pågående covid-19 infektion. Det finns inte olika pcr-test som är mer eller mindre känsliga. Det är alla samma prov 🙂 Visar pcr-testet positivt har man en pågående covid-19 infektion, oavsett om man har symtom eller inte. Att partiklar i nasofarynx (där man tar provet) skulle finnas kvar i flera månader är falskt. Det är snarare tvärt om. Att folk ibland testar sig när det gått för många dagar och därför får ett falskt resultat. I Östergötland tar man inte prov när det gått mer än 9 dagar efter symtomdebut.

      Alltså har hon C-19?

        Enligt testresultatet ja. Oerhört märkligt inlägg av henne.

          När personerna som skapade PCR testen menar att de INTE ska användas till corona för att det inte är pålitliga (frukter som finns ute på vischan har bland annat visar positivt?) är det otroligt oseriöst när självaste sjukvården utgår efter dessa tester. Lite som att kasta DART med ögonbindel ungefär.

          Är det här inte en efterkonstruktion helt enkelt? Något inlägg innan det här så förklarade ju Åsa att hon hade haft c-19 för 2 månader sen. Har hon alls skrivit om det? Har hon inte bara skrivit om hur hon jobbat livet ur sig för att få någon restaurang färdig? Alltså sprungit omkring och träffat folk hela tiden. Nu ska hon hem till Mallis och mannen ska åka på lördag. Är han också positiv kanske?

      Smittar Åsa fortfarande?
      Hon har väl träffat massor med folk och rest omkring! ?

        Nej, hon smittar inte längre efter så lång tid.

          Hur länge smittar man då?

          Det vet du inte. Du vet inte heller om hon är nyinfekterad.

            Exakt. Man vet inte. Det har killgissats nog om det här viruset när allt började. Allteftersom visar det sig att det man trodde då inte stämmer. Jag litar i vart fall inte på att kollegan som är åter på jobbet efter en vecka inte kan smitta mig, även om 1177 sagt det till dem.

      Exakt. Hon har testats positivt för covid. Resten är spekulationer.

      @Anonym 12:18
      Kan du då förklara Smiling Åzas påstående om ”små små partiklar kvar”
      Får man verkligen veta om man har stora eller små partiklar, många eller få när man tagit testet? ?

      Eller är det något hon själv hittade på för lite lämplig damage control om folk sett henne vara bland folk i butiker och i restaurangen…

        Nej, det kan hon inte veta. Det är en spekulation och det är möjligt att det är en mycket sannolik spekulation eller något någon i vården sagt till henne men tom då är det endast en spekulation. Hennes c-19 test visar positivt. Det kan vara dött virus, det kan vara aktivt virus från första infektionen dvs hon är av någon anledning långtidssjuk utan stora symptom eller hon kan vara reinfekterad av nytt virus.

        Ja, typ, ”jag har covid men oroa dig inte, det är så lite så jag smittar inte”?

      Det där stämmer ej och är helt felaktigt. Labben som analyserar provet kan inte skilja på aktivt och inaktivt virus (ej smittsamt), därför kan du testas positivt flera månader efteråt. Sedan kan det också vara som du säger att man får ett negativt svar när det gått för många dagar.

        Googla CT-värde. Vi på lab kan visst se skillnad på virusmängd i provet. Oftast är det dock inte relevant information för patienten. De gånger vi ger ut värdet är hos de inneliggande långtidssjuka för att läkaren ska få en aning om patienten återinfekterats eller är kvar i sin primärinfektion.

      Detta står på doktor24, FHM,177 Alltså det går INTE att kontrollera om du tidigare haft C-19!! Så Åsa går omkring på restaurangen med pågående infektion?!!! PCR står för Polymerase Chain Reaction och används för att diagnostisera om en person har en pågående infektion av Covid-19 genom att söka efter arvsmassa från viruset. Provet visar om du har en pågående infektion, men kan inte användas för att upptäcka om du har antikroppar efter en avslutad infektion.

      Testet har en säker analysmetod som detekterar förekomst av arvsanlag (RNA) från coronaviruset SARS-CoV-2.

      Metoden att detektera arvsanlag från viruset är endast möjligt om du har covid-19 när provtagningen görs. Det går alltså inte att kontrollera om du tidigare haft covid-19 med ett PCR-test.

      Det du skriver stämmer inte. Det finns visst olika PCR-test, sen finns det även ett snabbtest. PCR-testet kan vara positivt trots döda viruspartiklar men blir då oftast ”svagt positivt” dvs att man får köra fler omgångar innan.

      Ojdå så olika informationen kan se ut! Jag testade mig på just Linköping US och fick där veta att ”om tester visar positivt får du inte ta ett nytt test inom 6 månader då rester av viruset kan finnas kvar trots att infektionen är över”.

      Så skulle jag få nya symtom efter en ”friskperiod” inom 6 mån får jag inte boka tid. Men jag blev ändå friskförklarad och fått återgå till jobbet trots att viruspartiklar kan finnas kvar och ett test kan påvisa Corona.

        Samma här! Jag har testats positivt i just Linköping och jag får inte ta ett nytt inom 6 månader för det kan visa falskt positivt även om jag inte längre är sjuk. Jobbar själv som sjuksköterska och fick komma tillbaka till jobbet efter 14 dagar när jag kände mig pigg och frisk.

      Till ssk i Linköping; pcr-testena kan ju påvisa viruset långt in i sjukdomsförloppet, alltså när man inte längre har symtom utan tom räknas som smittfri. Det är väl det som hänt Åsa Ingrosso?

      Till ssk i Linköping.
      Pcr-tester ger ju utslag långt in i sjukdomsförloppet, även när symtomen är borta och man räknas som smittfri.
      Det är väl det som hänt Åsa I.

        Räknas som smittfri? Enligt Sverige kanske. Inte enligt många andra ledande experter.

          När räknas man som smittfri enligt ”många andra ledande experter”?

      Jag testade mig på uppmaning av läkare 12 dagar efter corona utbrott, det visade negativt . Det stod på testet att man måste testa sig dag 1-4 för att få positivt Corona svar. Jag hade alvarlig Corona andådd av att tala, orkade inte äta, har fått min Corona bekräftad av mina symtom av läkare .

      Så jag är väldigt tveksam till att Åsas test kan ge positivt svat efterså lång tid . Till mih har min vårdcentral sagt att man har corvod i en vecka. Att jag var fortsatt sjuk är för jag har inflammation i lungor, hjärta , hals , näsa och hjärna . Jag har varit kraftigt sjuk i 6 månader, så jag har inte kunnat använda min immunitet till att träffa människor. Jag har varit ensam för jag är för sjuk för att träffa någon

      Det finns flertalet metoder och instrument för PCR med varierande känslighet. Bara för att era prover kan tas på samma sätt till alla metoder så betyder det inte att vi på lab bara har en. Men ingen av metoderna har dålig känslighet, så ni kan ta av foliehattarna.

      Sen får ni hålla isär att ha SARS-CoV-2 och att vara sjuk i Covid-19. Har man inga symtom är man inte sjuk i Covid. Däremot är man smittad och eventuellt smittsam.

        Min faster har inte haft några symtom . Men har testat sig i antikroppstest och har antikroppar mot corvid 19. Så din idé om att har man inga symtom har man inte haft corvid 19 stämmer inte.

    Varför kan inte hennes man åka själv och utföra alla viktiga ärenden hon listade i en story? Det är ju deras gemensamma hem?

      1. För att de vill syyyyyynaaaaaaas så mycket som möjligt.
      2. Få content till Instagram så att kändisskapet kan växa.

    Kommer hon fortsätta springa omkring på sin restaurang trots att hon bär på viruset då? Trodde man testades ordentligt regelbundet efter att ha varit sjuk för att vara helt 100 på att det är borta innan man går ut bland folk igen

      Va? Trodde du folk testades, får positivt test, och sen testas tills de blir friskförklarade?

      Nja, tror man testas, får stanna hemma 7 dagar + att man ska vara symptomfri – sen återgå till det man idag kallar sin vardag.

        Kanske är olika från fall till fall och vad man jobbar med, men har läst om fall där folk inte kunnat gå tillbaka till arbete eftersom dom fortfarande testats positivt. Har dock inte varit sjuk själv och känner ingen som varit det så vet inte säkert!

          Då har de förmodligen testats av sin arbetsgivare. Det är inte så att vården upprepande kallar en till testning tills man får ett negativt svar.

          Jag vet vara att det gäller t.ex. arbeten där man jobbar med vaccinframställning, av förklarliga skäl.

        Det räcker med 7 dagar efter du VISAT symtom. Sen är du smittfri. Har du inte haft symtom räknas tiden från du tog testet. (Du skall dock varit feberfri i två dyng)

        Smakbortfall och hosta kan du ha lång tid efter du räknas som smittfri

          Vi som varit sjuka sen mars, verkar va många, både med corona och inte….liknande symptom… vad gör vi?

          Vi har testat positivt häromdagen. Hosta men ingen feber någon utav oss. Står 7 dagar så egentligen borde det vara klart på torsdag men känns ju konstigt när vi hostar som borstbindare ?

            Fast har ni förkylningssymtom fortfarande så smittar ni väl sen också? Eller vad vet jag, det är luddigt verkligen. I Finland tror jag isoleringen är 14 dagar dessutom om man blir sjuk.

          Man undrar ju lite vem som ”bestämt” att man då är smittfri? Tänk om man inte är det?

            Du kan inte lita på det, De svenska ’experterna’ är så jäkla naiva.

      Smittbärande på restaurang i två månader +..?!
      Härligt.
      Alla som avbokade gjorde uppenbarligen helt rätt i det.

    Detta är ju väldigt intressant. Det borde ju innebära att flera influensers som haft covid (de flesta typ) skulle kunna testa positivt om de blir tvungna att testa sig i utlandet av någon anledning. Vet inte om det är ett reellt problem, men tänker exempelvis på de chartersvenskar som hamnade i karantän i Spanien i somras.

      Fast det här inlägget skulle jag inte lita på vad gäller den ”medicinska förklaringen.” I dagsläget vet vi att Åsa har gjort ett positivt covid- 19 test. That’s it. Det finns inga covid 19 tester som kan bedöma att man enbart har ”döda viruspartiklar.” Fanns ett sådant test hade hon fått godkännande för sin resa.

        Exakt. Hon har testat positivt och det är den informationen som finns.
        Det kan vara rester av det insjuknandet som hon hade för två månader sedan, det kan också vara en återinsjukning som den här gången är utan symtom. Ingen som vet.

      Det skulle kunna stämma, tänker att hon inte har helt koll på vilket prov hon faktiskt tagit? Jag jobbar på covid-avdelning och vi tar lite olika slags covid-tester, en del ger svar efter några minuter, ett annat på några timmar och ett annat tar uppåt ett dygn och det verkar vara lite olika hur ”känsliga” dom är för viruspartiklar och hur många som måste finnas för att provet ska visa positivt eller negativt. Men om man utgår från det testet som tar uppåt ett dygn att få svar på (pcr, det vi använt längst för att testa på iaf vår avdelning) så kan man vara STARKT positiv/smittsam och det innebär att maskinen bara behöver köra provet en kort stund = lågt antal varv för att påvisa virus, kan tex vara ett värde på 15 varvantal. Man kan också vara svagt positiv/smittsam och då får maskinen gå länge för att visa virus = höga varvantal på 30-40. Där är det lite olika hur högt varvantal som krävs för att ett covid-test ska visa negativt, och har haft patienten som fått ett provsvar som det står positivt på men som ändå räknas som negativa av läkarna pga så låg koncentration av virus samt inga symtom förstås.
      Sorry, kanske ingen här förstod ? Ville mest bara säga att det är ganska komplicerat ibland och inga provsvar bör bedömas av varken influencer, bloggar eller andra än läkare helt enkelt ?

        Oj, var inte meningen som ett svar till Anonym ?

    I ett inlägg på hennes insta från 22 december skrev hon att de måste testas för att de ska resa ”hem” i början på januari.

    Är inte hennes sätt att skriva likt Anna Books stil? De borde ju umgås mer och gärna med ett tv-team som kan dokumentera allt ?

      De är oerhört lika på många sätt.
      Åsa är nya Booken!

      Nu när du säger det ?

    Testerna visar fel! Detta står på Fohm hemsida men ändå envisas vi med att använda testerna! Fatta vilket slöseri med skattebetalarnas pengar! Dessa pengar borde istället användas på vård, skola och mkt annat! https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/v/vagledning-om-kriterier-for-bedomning-av-smittfrihet-vid-covid-19/

    Smittar gör vi även när vi tagit vaccination, så why fucking bother!! ?
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EpJL35/du-kan-sprida-smittan-aven-efter-vaccinering?fbclid=IwAR30Ut94H2vLSehMsOdBJOrY5BKxedxA_G8BejbgO0AH903sMFQkqoIfwLM

      Haha ja viruset kommer ju inte bara glida av dig när du är vaccinerad utan det hjälper din kropp att skydda dig från att bli sjuk, det är väl hela grejen. Du kan fortfarande bära på viruset.

        Det är ju därför det är viktigt att alla som kan faktiskt vaccinerar sig.

          Helt ärligt (jag är inte vaccinationsmotståndare) så är det nog snarare ett argument emot för vissa grupper i samhället (inte alla).

      Använder aftonbladet som källa, vet inte om jag skall skratta eller gråta

        För din information så är det Tegnell som Aftonbladet citerar. Om du hade bemörad dig att kolla på gårdagens presskonferens med just Tegnell så hade du kunnat höra live att han säger att du sprider smittan även som vaccinerad! ?

          Det gäller ju för alla typer av vaccin, det är ju knappast en nyhet. Skillnaden är ju att viruset inte kan få fäste och att du därmed smittar mindre

            Levande, försvagat poliovaccin har t o m orsakat epidemier bland ovaccinerade.

              Källa på det.

                Det verkar stämma:

                ”A new polio outbreak in Sudan has been linked to the oral polio vaccine that uses a weakened form of the virus.”

                https://www.theguardian.com/global-development/2020/sep/02/vaccine-derived-polio-spreads-in-africa-after-defeat-of-wild-virus

          Nej det sa han inte. Han sa att man inte vet, och att det därför är en möjlighet att smitta trots vaccination.

          Om då typ alla är vaccinerade så får ju inte smittan fäste. Det är väl grejen? Att jag inte kan smitta någon som är vaccinerad.

          Det krävs att man vaccinerar sig 2 gånger för att bli immun, första sprutan garanterar inte immunitet, och sedan 1 gång om året har WHO sagt, dom har fan så bättre koll än Tegnell och idiot regeringen i Sverige. Resten av världen har bättre koll än Sverige, det är ju fan pinsamt.
          Regerings byte nu!

      Di skriver det som att det är ett påstående som är sant, att man smittar. Så är det inte. Saken är den att man inte vet. Mest troligt smittar man inte men eftersom att vaccinet inte skyddar till 100% utan 90 eller 95% så finns där fortfarande en liten, liten risk att man blir sjuk trots vaccineringen och om man blir det, då kan man smitta andra.

      Så är det ju med flera vaccin? Sen vet de inte ens säkert att man inte smittar med vaccin, det är helt enkelt för tidigt att säga. Huvudsyftet med vaccin är ju oavsett att skydda mot allvarlig sjukdom.

        Grejen med vaccin är att om alla som kan tar det får man flockimmunitet och sjukdomen dör ut. Funkar dock bara om alla som är fysiskt friska ställer upp.

          Ja så är det. Det var ett svar på personen som skrev att ”why bother, man kan smitta även med vaccin”. Menar att det inte är något konstigt utan så är fallet med flera andra vaccin och det bör därför absolut inte användas som ett argument mot vaccinet. Tycker det är superviktigt att alla som kan ta vaccinet tar det. /14.31

    Har hon testats positivt för 2 månader sedan också? Då hade hon väl inte kunnat resa till Sverige? Om hon nu har antikroppar sedan tidigare räcker inte det när man ska resa?

    Hon skriver att vaccinet är otroligt viktigt men så skriver hon att hennes långvariga covid inte är smittsamt? ? fattar inte vad hon menar med det.
    Hon vill väl bara vaccinera sig så hon kan resa antar jag..

      Hon har testats positivt för covid ja. Om hon skulle bli vaccinerad nu, så ändrar det ju ingenting, om det är så du menar.

        Ja precis därför hennes konstiga svar om att därför är det så viktigt att vaccinera sig. Förstod inte den kopplingen riktigt ?

    Nu är det hetsk stämning angående icke – nödvändigt resande inne på Graafarnas bloggar… De har precis rest till Spanien för att ”skriva på sin bok” ?

      Och Maggans ex har tagit ungarna o åkt till fjällen ?
      Varför kan folk inte stanna hemma

        Samma diskussion pågår inne hos Cecilia Blankens som verkar helt oförstående mot kritiken och som dessutom svarar med någon form av härskarteknik. Mycket oskönt

          Och som vanligt reklammarkerar hon inte sina bilder med reklam för sitt skomärke…

            Anmäl när du ser det.

          Å herregud. Jag var inne på hennes blogg och läste diskussionen under hennes inlägg. Jag har alltid tyckt att hon verkat så skön men hur hon svarar folk raserar ju hela den bilden!!!

        Men varför kan m Graaf inte skriva själv? Utan hon behöver Mona? Sedan skriver någon där under olika namn. Anmäl det. Det är inte ok!

          Va?

      Mona har skrivit ett försvarsinlägg på Magdalenas blogg, de är inte kloka någon av dem.

      ”Den här streamingen på julafton som hon hade, var något hon gjorde HELT utan att tjäna ett korvöre. Jag vet t ex att hon betalade 51.000 kr för kamerautrustningen. Ur egen ficka. Det fanns inte en enda pryl hon fick för egen del. Om ni bara VISSTE hur jävla ledsen Magdalena blev efter alla sinnessjukt taskiga kommentarer hon fick efter julaftonsstreamingen.”

      Men julstreamingen var ju inte ens i närheten av de utlovade och var så tråkig så klockorna stannade. De var ju till och med på Nyhetsmorgon och marknadsförde det hela. Har de inte själva högre krav på sig själva än vad de faktiskt levererade? Nä, då drar de tycka synd om mig-kortet som en annan tonåring.

      Svar bland kommentarerna:
      ”Det där med att Magdalena betalade 51 000 kr för en kamerautrustning för deras sändning på julafton BARA för att vara snäll mot de ensamma stämmer inte. Hon har ju en nystartad Youtube-kanal som hon hoppas kunna ha som en del av sitt jobb. Flera influencers tjänar grymma pengar på det och det är väl en del av planen att starta kanalen?”

      Ja, julafton var säkert även tänkt som både marknadsföring och att känna av intresset. Tror de verkligen att folk är så dumma så de tror att det som influencers gör är endast för det goda hjärtats skull?

        Jag gillade inte att hon skrev efter hur mycket det kostar dom ang julen. Så gör man inte.

        Mona skrev alltså om julstreamingen: ”Särskilt med tanke på att det BARA handlade om att ge ensamma människor lite sällskap.” Är det någon som tror att det BARA handlade om det? Särskilt ifall man köper kamerautrustning för 51 000 kr och marknadsför sin nya Youtubekanal? Det råkar liksom inte att hänga ihop eller tror de som sagt att folk är så dumma?

        Ser nu att svarskommentaren är borttagen fast andra kritiska står kvar. Misstänker att den kommentaren kom lite för nära sanningen haha.

        Bra skrivet 13.52 Så sjukt att Mona ska lägga sig i. Är Maggan inte kapabel att skriva själv? Skriver Mona inläggen också?
        Om det skulle vara så att Maggan köper kameror för 51.000 för ur egen ficka för den trista julaftonsstreamingen så, snälla, varsågod.
        Mona tror verkligen att vi läsare är dumma i huvudet. När Mona lägger sig i så blir det mesta fel.

      Igår på jobbet sa en man att han inte kommer på två veckor, för han och familjen ska till Spanien. ”vi tog en sistaminuten, ska bli skönt med lite sol”.
      Eh…

        Det är inte förbjudet.

          Du ska bara umgås med folk du bor med, jobba hemma om du kan och bara gå på mataffär och apotek. Är du trög?

          Folk dör om vi inte följer reglerna. Var inte så förbannat självisk.

            Har du påpekat detta för Dan Eliasson?
            Han verkar inte känna till det.

      Har dom inte redan skrivit klart den? Satt ju med 2 män, som skulle skriva den, i höstas. Stressade som sjutton för att det skulle bli klart.
      Plötsligt ska både Hanna o Maggan ”skriva bok” och det ska ske i Spanien…?
      Hanna skulle ”flyga ner” barnen till sin pappa, och passade så klart på att ta med syrran och kompisar.
      För att skriva bok?

        Ja, de har varit i Thailand och skrivit på boken, de har suttit hemma i Sverige och skrivit på boken och nu sitter de i Spanien och skriver på boken… ? ?
        Det roliga är ju att de har haft två medförfattare, två killar, som skrivit ned det systrarna berättat, så hur mycket skrivande de själva gjort är oklart. Boken skulle ha kommit ut nu i jul men de har skjutit fram lanseringen till maj. Dessutom har Maggan tidigare sagt till expressen att det är dumt att resa till nya miljöer och riskera att sprida smittan:
        https://www.expressen.se/noje/magdalena-graaf-slar-tillbaka-mot-kritiken/
        Verkar som att hon ändrat åsikt?

    Michelle Svendsen senaste story -denna kille har autism och är försvunnen från Kista. Hjälp polisen att hitta honom!

    Räcker det inte med att han är försvunnen, eller är autism en viktig information för oss andra i samhället när det gäller en försvunnen människa?

      Vetskapen är kanske värdefull för att förstå att han kan ha det tufft om han är vilse. Han kanske inte agerar rationellt.

      Som deltagande eftersök kan jag meddela att ALL info om sjukdomar och mediciner är av värde för söket.

      Just autism låter som väldigt nödvändig information när man ska närma sig en person. Så nej, det är inte onödigt att sprida den informationen. Även om kanske inte alla förstår vad det innebär.

      Ja det kan vara relevant information, absolut.

      Polisen uppger också alltid autism och annan information som kan vara till nytta för allmänheten när de går ut med efterlysningar av försvunna människor. Hur kan man INTE förstå att det är viktig information?!!

      Och varför följer du en djurmisshandlare på Instagram? Fräscht!

      Autism är viktigt. Delvis för att det gör att han kanske har svårt att ta hand om sig själv och hitta hem själv, och devis för att det påverkar hur man ska närma sig och prata med honom.

    Det finns olika anledningar till varför man inte ska resa under en pandemi. Att inte sprida viruset är en. Att inte fastna någonstans är en annan. Nu kan Å inte resa HEM till Mallorca då hon fastnat hör. Men varför skulle hon resa BORT hit till att börja med?

    När de i början av 2020 satt i lockdown på Mallorca var det väldigt mycket ordande av ”Vad är det ni inte förstår” på stories. Alltså, vi svenskar som inte hade lockdown. Sen kommer de hit och lever fritt, blir sjuka. Och då byts ”Vad är det ni inte förstår” ut mot ”Coronapoliser”. Snacka om att vända kappan efter vinden. Bra (ironi) att anfalla samt att prata om coronapoliser för att rättfärdiga sitt egna bristfälliga ansvarstagande under pandemin.

      Hon är helt beng!

      +1000 på den!
      Dem ändrar åsikt efter lämplighet.

        De gör något.
        Dem är de som är utsatta för något som händer.

        Så personerna som ändrar åsikt är de, eftersom de gör något.
        Precis som vi och oss. Vi gör något, Oss är vi som är utsatta för något.
        Vi ändrade åsikt och det gjorde oss ledsna.

          Haha det där var nog den rörigaste ”de-och-dem-pekpinnen” jag någonsin stött på ???

            Bra! Hoppas att den fastnar på några då! 😉

            En annan pekpinne är att vi nästan uteslutande bara pratar om folk som gör något så är man osäker så är det statistiskt sett mycket bättre att använda ”de” eftersom det är rätt i 90% av fallen.

              Överkurs!

              Jag fattar inget av den konstiga pekpinnen & jag skriver aldrig fel på de & dem . Varför över huvudtaget hålla på med att ge pekpinne- den var ju skit dålig.
              Jag är så glad när folk använder sig av de/ dem och inte dom. Det spelar ingen roll om det råkade bli ett m för mycket.

                Det är bättre med dom om man inte vet.

          C har ju redan bett er språkpoliser sluta, varför är det så svårt att lyssna på det? du kan väl leka språkpolis någon annanstans?

    Oj vad jag är trött på detta resande. Jag förstår att alla lever olika liv och att mitt liv (där vi reser extremt sällan) inte är likt vissa andras liv – men även om man reser mycket kan man väl förstå att det inte är en MÄNSKLIG RÄTTIGHET att vara ute och resa bara för att det är kul? Varför måste så många resa till skidorter just i år? Varför måste någon åka utomlands? Varför är det tvunget? Jag förstår inte, hur svårt är det att bara stanna hemma och inte boka någon resa tills man vet att det kommer att gå bra?
    Jag saknar nog den här resepassionen så därför är det obegripligt för mig …

      Nja, jag älskar att resa och gör det vanligtvis flera gånger per år. Under covid? Ingenting givetvis. Lämnar inte kommungränsen ens. Så det handlar nog inte bara om resepassion, utan om förmåga att inte prioritera sitt eget nöje över ALLT och ALLA. Lite solidaritet är vad som krävs, då fattar man att det inte är läge just nu.

      Har skrivit det förr och skriver det igen, att resa ÄR faktiskt en mänsklig rättighet. Den kallas för rörelsefrihet och är fastställd i vår grundlag, Europakonventionen och FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna. Sen kan rörelsefriheten begränsas under vissa omständigheter, t.ex. en pandemi, men den är fortfarande en mänsklig rättighet. Sen kan man tänka till huruvida det är lämpligt att resa just nu men det förtar inte det faktum att rörelsefrihet är en mänsklig rättighet.

        Det lät fint tycker jag.

        Bara för att det är kul, var en viktig formulering som du utelämnade.

          Rörelsefriheten är en mänsklig rättighet oavsett anledning. Man har rätt att röra sig, d.vs. resa, även om det bara är ”för att det är kul”.

    Saken är den att den risk kommer finnas även efter vaccinet då vaccinet injekteras och inte sprutas in i näsan (mer tekniskt än så är det såklart men kort förklarad problematik). Och den stora frågan är om man som bärare av Corona men vaccinerad, men inte sjuk av viruset fortfarande kommer smitta… forskarna är osäkra. Referens; Artikel i danska weekendavisen från förra veckan.

      Haha svårt att ta någon på allvar som skriver injektera istället för injicera ?

        Så bra att du kunde påvisa att jag stavat fel – så du fick en seger idag!
        Det bevisar ingenting förutom att jag stavade fel på ett ord.

        Jag är så glad att jag gav dig möjligheten att få en seger över en okänd person idag, Grattis!

          Oj, där träffade någon en öm punkt ?
          Varför inte bara ignorera?

            För att du började såklart och du borde ignorerat, för det betyder ingenting.
            Det är ingen öm punkt alls. Det blir fel ibland och man lite snabb…

            Du borde lägga ner och fokuserat på något annat istället.

              Jag är inte personen som påpekade skrivfelet.

              //14:34

        Haha. Hur tror du att du själv framstår?

      Om du redan bär på smittan när du vaccineras kommer du fortsätta vara smittspridare. Vaccinet är för att förhindra att man bli sjuk.
      Dock smittar man ju bara i 7 dagar om man har symtom enligt rekommendationerna, så är man symtomfri borde man inte smitta 7 dagar efter man blev smittad.

    Vad är det för ”små små partiklar” som Åsa har i kroppen??
    Hur vet hon att hon inte har smittat massor av människor sen hon var sjuk för 2 månader sen?
    Vad är det för speciellt med hennes test, som gör att just det visar annorlunda än andra test?

      Hon har kanske kontakt med nån som hon tror är chef ”för hela balunsen”? Nån granskningsman som vet vad det är för skillnad mellan en stor och en liten partikel..?

        Ja så måste det vara för hon låter väldigt säker… igen :))

    Dagen efter postivt test är hon nu enligt sin egen instastory ute på restaurang. Inga höga studieskulder där inte..

      Snälla kan vi sluta med det där med hp poäng och studieskulder. Några av de mest ”tröga” och oallmänbildade människorna jag känner har kandidatexamen. Så studier har INGET att göra med moraliskt ansvarstagande eller smarthet. Man har läst ett ämne det gör en inte till forskare i allt-i-hela-världen och upplyst godhjärtad Buddha där man aldrig gör ett moraliskt fel. Blir så sur varje gång jag ser det uttrycket.

        Jobbigt för dig men vi andra förstår vad som åsyftas.

    BRA ÅSA!!!!!!
    Vårt samhälle blöder just nu. Inte mycket som fungerar.
    (YouTube) In och prenumerera på Bert Karlsson- Berts Värld. 2021 Dags för förändring.

    Nä tror inte hela bilden stämmer där! Hur hade jo kunnat resa om hon hade covid för 2 månader sen? ? Tror hon fått covid igen och bara vill ha sympatier istället för att behöva förvara varför hon är ute i vimlet o flänger. Nu verkar hon ju vara ute som om inget hänt. Tro fan att viruset sprids när dessa IQ fiskmåsar parasiterar i samhället

    Självklart har hon haft Covid, suck!

      Vilken extrem tillfällighet att hela Wahlbergsfamiljen har antikroppar. Måste ju vara en total slump.

    Hej!
    På tal om vaccinet, vet någon hur det kommer gå till när riskgrupper ska vaccineras? Är det olika riskgrupper först (de mer allvarliga?) och ska man då anmäla sig för det eller hur ska sjukvården ha koll på det? Samt vet något NÄR detta ska börja?

      Sjukvården i allmänhet kommer inte ha koll på vilka som ska vaccineras. Dom som är i riskgrupp är ju ganska sjuka så dom har ju en behandlande läkare. Den bör man ta kontakt med. Ingen vet när det är dags och det blir troligtvis olika i olika regioner.

        VAD menar du med att alla i riskgrupp har en behandlande läkare?
        Många äldre bor på äldreboenden utan regelbunden läkare.
        Många andra har permanenta skador som gör andning försvårad, oavsett ålder, UTAN regelbunden läkarkontakt.

        Jag är en ung person med permanent sänkt andningsförmåga, och har inte haft någon uppföljning specifikt för det i hela mitt liv. (permanent delvis förlamad andningsmuskel).
        Ingen läkare har följt upp vård för mig angående det.

          Rekommenderar dig att snarast ta kontakt med din vårdcentral för att hamna i rätt lista.

      Det kommer att ta lång tid innan man blir kallad och det är fler än en spruta som måste tas, det här tar tid

      Olika för olika regioner när de kommer börja och hur just din sjukdom klassas. Gissar på att din tur kommer bli i ca februari.
      Som jag förstår det kommer de dock att kalla dig när det är dags men det är inte nog fel om du ligger på lite på din behandlande läkare och vårdcentral. Kanske via 1177.

    Åsa skriver bland kommentarerna den 26/12 att hon har antikroppar, räcker inte det? Hon svarar alla med att ”hon åker hem sina antikroppar”, lika otrevlig som vanligt.

    Kollade på kändisarkommenterar story på instagram där hen hade lagt ut bilder på La Perlas meny, i menyn så har dom skrivit ut ”Biancas favorit”, ”Benjamins favorit” etc. under vissa rätter. Vet att jag sett att dom har bilder på barnen i restaurangen också. Är det bara jag som känner att Emilio nu utnyttjar sina barns fame? Han släppte väl ett vin också i Biancas namn? Jag undrar om han hade haft så mycket kontakt med sina barn idag om dom inte var så pass kända som dom är idag? Speciellt med tanke på att han verkar ha varit en dead beat dad under deras uppväxt. Barnen är väl så svältfödda på hans uppmärksamhet så att dom sväljer det med hull och hår. Det är väl bra om han vill ta igen förlorad tid med sina barn men måste han kapitalisera på dom också? Känns inte genuint.

    Men fy, varför skulle jag vaccinera mig bara för det? Det är väl bara att vänta med resan. Framförallt om de där små partiklarna inte smittar och inte gör mig illa, då är det väl ingen biggie. Undersök ditt begär och få pli på DET istället. Som sagt, symptombehandla inte, gå till kärnan. Vad är problemet EGENTLIGEN.

    Men så är det väl inte alls pcr-test funkar?! Och det finns ju inte olika pcr-test ? det är ju inget särskilt känsligt när man ska resa.

    Några små små partiklar fångar det väl inte upp, det är ju ett test för pågående infektion. Man läser ju snarare om många som fått negativt svar trots att de har covid för att de testat för tidigt eller för sent, då snackar vi några dagar – inte månader!

    Alltså! Åsa ägna hela vinter/ vår åt att tala om hur dåligt och farlig Sverige var för att vi inte stängde ned, hemskt vi offra liv osv…. tiden går hon och Emilio kommer helt plötsligt på hur bra det var i Sverige , det är ju öppet! Då öppnar vi resturang basta. Trots att vi då offrar liv enligt de själva osv….Sen att de då stannat för länge i Sverige… de kom i juli (de ä ju minsann skrivna i Spanien o skattar där) enligt henne själv.Då är det helt plötsligt jätte viktigt att få vaccin etc… hoppas hon tar sig hem och inte smittar någon… för sprutan får hon ju inte här…. Nej hycklare av rang! Sverige duger när man ska tjäna pengar…..

      20:13 Bra reflektioner.
      Visst är det så, de hade inte kommit till Sverige och startat upp en restaurang om pandemin inte brutit ut.
      Sverige duger bra åt ”utlandssvenskar” när det blåser kalla vindar.
      Vem äger, står bakom, ”deras” restaurang i Stockholm? Eftersom de är skrivna i Spanien.
      Fri rörlighet inom EU är bra för somliga, funkar min business inte i ett EU-land, då drar jag till ett annat EU-land, och startar upp en ny business, och sedan drar jag igen…

    2/3 läkare tillfrågade i en enkät tänker inte ta vaccinet snart då det inte provats kliniskt tillräckligt, utan ÄR framstressat. De vill avvakta tills 2023 cirka.
    Mycket propaganda för corona-angiveri och corona- skammande på denna sida.
    Dödligheten i corona ligger på 0,001%. Masshysteri

    /Ida

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.