Therese Lindgren om kulturministerns dreadlocks

Från Therese Lindgrens Instastory: Det här är ingen ny diskussion men jag kan inte hjälpa att förvånas över att vi har en kulturminister som inte förstår kulturell appropriering barje gång jag ser Amanda Lind. Jag känner att det är svårt att känna förtroende för henne jobb när hon envist väljer att behålla sin frisyr som hon kritiserats för sedan dagen hon tillträdde. Att som kluturminister stjäla från andra kulturer gör att man, enligt mig, framstår som tondöv och respektlös. @amandalind_ jag vet att ditt argument för att behålla frisyren är att du "haft den sedan 20 årsåldern" men det gör det inte rätt. Jag blir förvånad över okunskapen i mina dms. Många vita känner inte till begreppet "kulturell appropriering" men har trots det en åsikt i frågan om vad som skulle vara just appropriering och inte (?) Det blir s klart jättesvåt att diskutera när det finns en sådan betydande kunskapslucka, så den behöver vi råda bot på. Vi börjar med att titta på hur Wikipedia beskriver begreppet: Kulturell appropriering innebär att en person som tillhör en majoritetskultur anammar särdrag från en minoritetskultur eller kultur med låg status, utan att visa tillräcklig respekt för den senare kulturen. Therese nästa bild: När det kommer till "dreadlocks" och kulturell appropriering är inte jag den med tolkningsföreträde, så låt oss istället lyssna på de vars åsikt faktiskt spelar roll, dvs POC: Här länkar Therese Lindgren till en debatt artikel i Aftonbladet skriven av Nisrit Ghebil. Jag länkar den längst ner i inlägget.

Therese Lindgren: Med andra ord är kulturell appropriering problematiskt eftersom vi har en kolonial historia där den vita kulturen förläjligat och förtryckt minoriteter och spridit bilden av att andra kulturer är mindre värda, mer primitiva och har lägre status. Och with all due respect, men här spelar det ingen roll om du som vit tycker att det är larvigt, överdrivet eller konstigt, för det är inte upp till oss att avgöra det. Här ska vi ta ett steg tillbaka och lyssna. Vill du lära dig mer finns det otaliga källor till kunskap. Några konton jag lärt mig mycket av här på Instagram är @svarthistoria @ensvartfeminist @raserietpodden @iamayskajones Några sevärda dokumentärer jag rekommenderar är: Det 13:e tillägget, When they see us, Vem dödade Malcolm X? Michelle Obama - min historia.
Bildkälla: Therese Lindgren Instastory

Therese Lindgren tar till Instastory för att kritisera kulturminister Amanda Lind för att vara både tondöv och respektlös i sitt val att behålla sin frisyr, trots att den är ett tydligt exempel på ”kulturell appropriering”.
Jag har sett bland kommentarerna här på bloggen att vissa av er kritiserar Therese inlägg, trots att hon tydligt skriver att hon inte har tolkningsföreträde här och istället länkar till en debattartikel av någon som faktiskt har det.

Jag tycker det är jättebra när influencers lyfter upp mer seriösa frågor på sina plattformar, härvisar till relevanta källor och rekommenderar källor och dokumentärer som Therese gör här eftersom det inte är ”hennes kamp att utkämpa”.
DET hade däremot varit märkligt.

Ni som är negativa till Therese story, kan ni inte förklara varför? 
Kanske har JAG missat någonting här?
Och ni som ÄR negativa – har ni tolkningsföreträde i frågan eller är ni mer ”betraktare” som Therese Lindgren och jag själv?

Debattartikeln i Aftonbladet som Therese Lindgren använder sig av i sin story.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *