Barn på sociala medier – del 92736464

Hailey Reinhold - Account manage by parets - sponsorer: k9horses Sweden

Ett inlägg från Instagram på barnet med alla K9-produkterna uppställda. Nästa bild är en skärmdump från Instagram story där det publicerades en film när barnet gjorde en unboxing.
Bildkälla: @haileyreinhold11 Instagram

De senaste veckorna har barn på sociala medier diskuterats i flera olika forum, i allt från debattartiklar och intervjuer till rum på Club House och inlägg på sociala medier.
Att som förälder inkludera sitt barn i sitt innehåll och kanske rent av skapa innehåll baserat på barnet är problematiskt eftersom man inte vet hur det kan komma att påverka barnet längre fram i livet. Inte heller kan ett barn förstå innebörden av att exponeras på sociala medier, utan det är upp till föräldrarna att skydda sina barn, även om barnet tycker det är kul att hoppa och studsa framför kameran.
Allt det här är en smula komplext, och därför har jag valt att dela in konceptet i 4 olika kategorier:

1. Barnet är med och syns på förälderns sociala medier, men mest i bakgrunden.
2. Barnet har en framträdande roll i innehållet på förälderns sociala medier, och kanske är en viss del av innehållet uteslutande baserat på barnet.
3. Barnet är med i de reklaminlägg och videos som föräldern tjänar pengar på.

Och så har vi då även en kategori 4, som än så länge är relativt ovanlig att se, nämligen…
4. Den där föräldern startar upp ett Instagramkonto till sitt barn, ett konto som föräldern säger sig sköta, och som tar in reklam från företag som marknadsförs i inlägg där barnet har huvudrollen, i regi av föräldern.
Barnet är inte med på förälderns sociala medier utan har egna plattformar.

Kontot överst i det här inlägget tillhör Jennifer Reinholdts dotter Hailey, men drivs enligt biografin av hennes föräldrar som med största säkerhet är de som även förhandlar fram vilka samarbeten som ska ske på dotterns konto.
De är – hur man än vrider och vänder på det – 100% ansvarige för allt som publiceras på det här kontot, och vissa skulle tycka att det är att exploatera sitt barn för mycket, men vi är inte klara där…
Det kommer nämligen ytterligare en parameter i den här historien.
Inte nog med att man skapat upp ett Instagramkonto till ett barn, som enligt reglerna är på tok för ung för att ha ett konto överhuvudtaget, föräldrarna säljer sedan reklamsamarbeten på dotterns konto, där bilderna och filmerna som föräldrarna publicerar på barnet, upprepade gånger bryter mot Marknadsföringslagen.
Barnet är den som frontar inläggen och bryter mot lagen pga att föräldrarna inte gör sitt jobb och tar sitt ansvar.
En helt ny nivå av problematiskt föräldraskap på sociala medier, om man frågar mig.

Min kritik riktar sig uteslutande till barnets föräldrar, som är ansvariga för kontot och allt innehåll som publiceras på det.
Det här har INGENTING med barnet att göra, och därför har jag pixlar bilderna istället för att bädda in dem som jag brukar göra.
Hade föräldrarna följt relevant lagstiftning så hade jag inte haft något inlägg att skriva, så jag hoppas att de inser det och tar ansvar för det.
Sen får de väl bara hålla tummarna för att Konsumentverket inte hunnit få upp ögonen för de här inläggen än, så att kontot – bärande dotterns namn – slipper stämmas i Patent och Marknadsdomstolen som den första i sitt slag.

Jennifer Reinholdt har tackat nej till att kommentera inlägget och tackade bara för det ”heads up” som hon fick av min fråga.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *