Twistshakes behandling av anställda kritiseras på sociala medier

Jag har också fått liknande mail skickade till mig från människor, som i grupp blivit uppsagda från företaget Twistshake av olika anledningar. 
Innan jag hunnit sätta mig in i ärendet så publicerade VLT och sedan Expressen artiklar om saken, och tycker det är bättre att lyfta fram redan publicerade artiklar och inlägg än att försöka skriva ett identiskt med de meddelanden jag själv fått skickade till mig.

Twistshake är alltså ett företag som byggt sin framgång på influencers och influencer marketing, och många av de anställda som fick gå i veckan har arbetat med att just knyta influencers till sig för att marknadsföra företagets produkter mot ersättning, eller i de flesta fall – gratis produkter. (Så att om de följer lagen och betala skatt på värdet av produkterna som de ska, så betalar de ur egen ficka för att marknadsföra företaget. Väldigt smart av företaget, not so smart av flunsorna.)

Det var VLT som först rapporterade om uppsägningarna. I en intervju med tidningen säger företagets VD Camillo Eriksson att kalkylen inte gått ihop.
– Det blev ganska stora förändringar på marknaden. De nyckeltal vi använde har inte fungerat i den utsträckning vi trodde.
Flera i personalen har uppgett för Aftonbladet att de misstänker att åtgärden är en del i en genomtänkt strategi. Det förnekar vd:n.
– Vi ser stora förändringar på marknaden för hur den här typen av marknadsaktiviteter genomförs. Det blir ekonomiskt ohållbart att fortsätta med den tidigare lagda planen. Ibland måste man ta tuffa beslut.
Ny chef fick ge beskedet
De uppsagda har också riktat hård kritik mot sättet som beskedet levererades på. Bolaget skickade fram en relativt ny chef, medan de två grundarna höll sig borta.
”Vi har diskuterat och tagit detta beslut gemensamt. Den ansvariga chefen tog på sig att lämna denna information och ta hand om hela processen. Hade så inte varit fallet hade jag få göra det”, skriver Camillo Eriksson. // Från Aftonbladet

Massor av stora svenska influencers har gjort reklam för Twistshake, bland annat Kenza Zouiten Subosic och Helen Torsgården, vars båda inlägg jag hittar på rak arm, men det är som sagt maaaaaaassor.

Redan 2017 var Twistshake ett av de företag som många av mina följare kritiserade, just för att de spammar överallt. 
Det verkar inte ha ändrats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *