Reklamombudsmannen fäller Åsa Ingrossos vinreklam – frikort till trots ?

 

Åsa Ingrosso på Instagram: Nej! Vilket Mattias (Alkoholgranskningsmannen) berättade för Camilla i morse. Detta är den högsta instansen och både DU och hon har fel. Ny kommentar från Åsa: Du ger dig verkligen inte! ? Mattias är chef för hela balunsen. Han är alkoholgranskningsman och det går över marknadsföringslagen. Det är han som sitter med ALLA dessa frågor. Något Camilla fick reda på väldigt tydligt i morse per mail. Hon hade fel och vi hade rätt. Sen kan du stå och stampa hur mkt du vill. Beslutet kommer inte ändra sig vara för att du vill det.
Bildkälla: Åsa Ingrossos svar på Instagram

Nej! Vilket Mattias (Alkoholgranskningsmannen) berättade för Camilla i morse. Detta är den högsta instansen och både DU och hon har fel.
Du ger dig verkligen inte! ? Mattias är chef för hela balunsen. Han är alkoholgranskningsman och det går över marknadsföringslagen. Det är han som sitter med ALLA dessa frågor. Något Camilla fick reda på väldigt tydligt i morse per mail. Hon hade fel och vi hade rätt. Sen kan du stå och stampa hur mkt du vill. Beslutet kommer inte ändra sig vara för att du vill det. // Åsa Ingrosso på Instagram

Minns ni det här?
När Åsa Ingrosso hävdade att Alkoholgranskningsmannen  var chef för hela balunsen – alltså Reklamombudsmannen OCH Konsumentverket – och att han kan fatta beslut som går över marknadsföringslagen?
Herregud, pinsamheterna stod som spön i backen och för varje ny kommentar från Åsa som blev skämskudden bara större och större och större.
Trots att Konsumentverket tydligt gjorde klart att AGM är branschens självreglerande organ och ingen myndighet alls, så fortsatte Åsa hävda att hon fått ett frikort från honom.

Vilket hon GIVETVIS inte fått, inte om du frågar Reklamombudsmannen i alla fall, som skickade mig sitt fällande beslut med mail igår eftersom jag står som anmälare. 
Det kommer inom kort publiceras på deras hemsida.

Reklamombudsmannen är inte heller någon myndighet, utan ett självreglerande organ, precis som AGM, men till skillnad från det fällande beslut som RO publicerat så är Åsas utsago om frikort ingenting som utretts eller som det fattats något formellt beslut kring, utan det skulle röra sig om någon form av privat tillstånd som AGM skulle ha givit till Åsa på något högst odokumenterat vis.
Så här ser beslutet ut i sin helhet.
Jag kan inte se att AGM ens blivit tillfrågad i beslutsfattande, så mycket makt över hela balunsen hade alltså han. ?

Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Anmäld reklam Instagramreklam för vin från Ingrosso Annonsör Sundance Wines AB Influencer Åsa Ingrosso Anmälare Bloggbevakning Uttalande Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. Den strider därmed mot artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation Reklamen Den anmälda reklamen är ett inlägg som har publicerats på Instagramkontot ”asa_ingrosso”. Inlägget består av bild och text. Bilden visar två flaskor vin – en med vitt vin och en med rött vin. På vitvinsflaskans etikett står det ”Vino della casa” samt ”Ingrosso Vermentino Toscana” och på rödvinsflaskans etikett står det ”Vino della casa” samt ”Ingrosso Sangiovese Toscana”. I bilden är Instagramkontot ”emilioingrosso” taggad. I inläggets text står ”Nej men hörni darlings!!! Minns ni när ni skulle gissa vilka av våra nya produkter som var här nu?”. Texten bryts därefter med den klickbara texten ”mer”. Då besökaren klickar på ”mer” syns texten ”(Klappa händer-emoji, hjärtögon-emoji, stjärn-emoji)”. På ny rad följer ”Här är dom! Finns i Systembolagets beställningssortiment”. På en ny rad därefter följer texten ””Ingrosso-vino della casa”-Vermentino Ett torrt fruktigt vin, mycket friskt med en aromatisk smak med inslag av gula päron, färska örter, honungsmelon, krusbär, mineral och limeskal. Serveras vid 8-10 C till rätter av fisk eller skaldjur eller till vegetariska rätter. Mindre än 1 gram socker/liter vin.”. I ett av slutande stycket står texten ””Ingrosso-vino della casa”-Sangiovese Ett medelfylligt rött vin men en härlig fruktig smak med lätt fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, nougat, salvia och vanilj. Serveras vid cirka 16 C till rätter av fläsk, nöt- eller lammkött eller till vegetariska rätter. 7 gram socker/liter vin”. Vinernas produktnamn och druv sorter står i versal text. Annonsören och influencern har inte lämnat uppgift om vem som har producerat reklamen. Anmälan Enligt anmälaren är inlägget inte tillräckligt lätt att identifiera som reklam. Det framgår ingenstans att det rör sig om reklam. Annonsörens och influencerns yttrande Sundance Wines AB (annonsören) skriver att Åsa Ingrosso (influencern) håller med om att det är viktigt att skilja egna inlägg från inlägg med kommersiella syften och ändamål. Influencern är noggrann med att det ska framgå. I förevarande fall bär de två marknadsförda produkterna samma namn som influencern nämligen Ingrosso. Pro duktens namn i kombination med avsändaren, utformningen samt det som skrivs, gör det närmast övertydligt att influencern har kommersiella syften med inlägget. Att genomsnittskonsumenten inte skulle uppfatta det ter sig, milt uttryckt, som osannolikt. Följdriktigt är det heller ingen av de hundratusentals följarna som invänt utan de har således uppfattat inlägget precis som avsett – nämligen som reklam. Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Opinionsnämndens bedömning Enligt artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) ska reklam och annan marknadskommunikation vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium. Införs reklam, inbegripet så kallad native advertising, i medier som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår. Om så erfordras ska den förses med särskild reklammarkering. Marknadskommunikationen får enligt artikel 7 andra stycket inte vilseleda om eller dölja sitt verkliga, kommer siella syfte, utan detta ska vara transparent och tydligt framgå. Det innebär att kommunikation som främjar av sättningen av eller tillgången till en produkt inte får ge intryck av att vara exempelvis en marknadsundersökning eller en konsumentenkät, användargenrerat innehåll, en privatpersons blogg eller inlägg i sociala medier, eller en oberoende recension. Marknadskommunikation ska enligt ICC:s regler bedömas med utgångspunkt i hur framställningen påverkar målgruppens genomsnittskonsument, med hänsyn tagen till det medium som använts. Reklamen ska då be dömas utifrån hur den rimligen uppfattas av en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt. Målgruppen i det nu aktuella fallet består enligt opinionsnämndens bedömning främst av följare av influencerns Instagramkonto. Den anmälda reklamen har publicerats på Instagram, som är ett medium som i huvudsak innehåller material som kan likställas med redaktionellt material. Inlägget med bild och text avviker inte från vad som är vanligt på Instagram. Vid sådan publicering av reklam finns det en särskild risk för att konsumenter vilseleds om karaktär en av meddelandet och det ska då omedelbart framgå att det är reklam. Det finns i och för sig inget generellt krav på att reklam måste reklammarkeras. Men om reklamen är utformad så att den kan förväxlas med redaktionellt material eller liknande, kan en tydlig reklammarkering göra att en konsument inte blir vilseledd om innehållets kommersiella karaktär. I praxis ställs det höga krav på att konsum enten ska kunna identifiera reklam som sådan, till exempel ska en konsument inte behöva ta del av hela inne hållet innan det klart framgår att det är reklam. En utgångspunkt är därför att det bör finnas en tydlig reklammar kering i början av texten i ett inlägg på Instagram om inte innehållets kommersiella karaktär genast framgår på annat sätt. Det kan antas att det vanligaste sättet att ta del av ett Instagraminlägg är att se det i ett flöde när det visas i Instagrams mobilapp. När man ser ett inlägg i flödet visas bilden tillsammans med max två rader text. Om text en är längre bryts den med en klickbar text ”mer” i ljusgrått. Först när man klickar på ”mer” visas hela texten i in lägget. Enhetens inställning av textstorlek påverkar hur mycket av texten i inlägget som syns. Enligt anmälaren framgår det ingenstans att det är reklam. Enligt annonsören och influencern är det – mot bakgrund av produktens namn i kombination med avsändaren, utformningen samt inläggets text – närmast övertydligt att influencern har kommersiella syften med inlägget. Inlägget består av en bild på två vinflaskor och text som beskriver vinernas smak och att de kan beställas på Systembolaget. Nämnden finner att det varken av bild eller av texten ”Nej men hörni darlings!!! Minns ni när ni skulle gissa vilka av våra nya produkter som var här nu?” som syns i inlägget före brytpunkten ”mer” tydligt framgår att det är fråga om reklam. Nämnden finner därför att inlägget av en genomsnittskonsument inte omed elbart kan identifieras som reklam. Att det står Ingrosso på vinflaskorna ändrar inte bedömningen. Reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler. Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Mikael Pauli ordförande Övriga ledamöter: Peter Cederholm, Anna Edman, Tobias Eidem, Olivia Enqvist, Patrik Löfberg, Göran Segeholm, Inger Skalse och Axel Tandberg Beslutet är enhälligt. Föredragande: Jakob Rönnerbäck Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org

97 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Räcker väl med att en influencer ens publicerar något för att förstå att det är reklam?

      Uppenbarligen håller inte experterna med dig.

        Tolkar det som hen menar att allt de skriver är reklam. Inte att de därmed är befriade från skyldigheten att märka ut.

      Jo absolut, men det bör också vara markerat som det.

      hela åsa är köpt. Allt taggas och hennes annonsörerna svarar själva med länk om var grejerna går att köpa. Dags att kolla upp så att de även förmånsbeskattar grejerna

        Och restaurangerna? Vem äger dom? ”Våra restauranger”???

    Inlägget hade varit mer intressant att läsa utan den skadeglada tonen.

      Den tonen läser DU in.

        Svårt att tolka gråtskrattemojisar på nåt annat sätt.

          Funderar på om emojisarna är en blinkning åt Åsas otroligt töntiga gråtskattemoji i Instakommentarerna? ? Hur som helst så är jag iaf skadeglad att hon blev fälld efter sitt aggressiva försvar av ett uppenbart fel. /Chef för hela balunsen ?

            Ja jag satt och ville ta fram skämskudden när jag ännu en gång läste vad Åsa hade skrivit. Lol!! CHEF ÖVER HELA BALUNSEN!!! GÅR ÖVER LAGEN!!

            08.12//
            Eller hur
            Hade varit bäst om dessa två/2 ingrossos hade stannat i/påPalma
            Komma hit till Sverige och härja fritt ,glida in i glansen på B
            Riktigt oärliga glidare tycks de vara ,inte skymmelsen respekt på andra människor

          Kramis

      Det här är en personlig blogg. Om du vill ha torra texttv-nyheter, så kan jag rekommendera https://texttv.nu.

        ÅH minns när text-tv ”kom”.
        Fanns massa spännande att bläddra mellan…..

        mvh
        jävligt gammal

          En av mina favoritappar på min iPhone …

          Alla män älskar text-tv 202&444 ?

            Inte alla män ?

              Jo alla män

                nä min man kollar inte de

            Du glömde 377…

            377

    Pinsamt av Åsa.

    För vissa är skadeglädje den enda sanna glädjen.

      06.04
      Beror nog i detta fall på personens beteende som skadeglädjen är riktat mot.
      Det är skillnad på skadeglädje och skadeglädje.

      Om man ständigt bjuder upp till dans, så får man dansa så småningom.

      Nä alltså ska man inte följa lagar eller?

    Du borde maska beslutfattarna och föredragandes namn.

      Det är en offentlig handling.

        Det där är lite som att skrika ”Yttrandefrihet!!” för att försvara sina taskiga påhopp. Bara för att man får betyder inte det att man måste, det är inte förbjudet att ta hänsyn liksom.

        Ja, men hur många här skulle bemöda sig att begära ut handlingen för att få reda på handläggarens namn?

        Skadar väl inte att maska bara för att man inte måste?

          De kommer med största sannolikhet att publicera detta på sin hemsida inom kort, varför ska personernas namn maskas?

    Femte stycket nerifrån: ”Det finns i och för sig inget generellt krav på att reklam måste reklammarkeras.” Hmm…

      Nej, så länge den uppfattas som reklam av den generella mottagaren. Oerhört tydligt, eller hur? 🙂

        Många av dina inlägg handlar ju om att man MÅSTE reklammarkera.

          Ja, för uppenbarligen har INGEN lyckats kommunicera att det rör sig om reklam utan att göra just det. 😉

    Bra jobbat, CamCam! Smått blandat med stort, det är därför jag gärna hänger här. Fortsätt gräva!

    Lite Karen över den kvinnan.

      Lite??

      ??

    Ser fram emot dina kommentarer, Åsa. Tönt.

    VAFÖR blotta sin okunskap så i offentligheten?
    Är det detta som kallas Dunning-Kruger effekten?

    Korkigheten är så stor att den överstiger förmågan att inse korkigheten helt enkelt

    (snackar alltså om Åsa)

    Pinsamt för Åsa. Än mer pinsamt för Alkoholgranskningsmannen!

      Alkoholgranskningsmannen är för Åsa som Mållgan är för Alfons. En hittepå vän.

      Så jävla typiskt att inte ha ett könsneutralt namn på den där alkoholnissen!

    Någon som vet vad som händer när man blir fälld? Får man böter?

      Isa, jag googlade och hittade;
      -Den som fälls av RO eller RON kan alltså inte få något straff. Man får inga böter och det finns inget tvång att ta bort den reklam som bedömts strida mot reglerna.
      – Det vi gör är att vi publicerar besluten. Det gör vi inte för att hänga ut någon, utan våra beslut ska ses som en vägledning till marknadens aktörer kring vad som är god affärssed. Våra beslut är en information till marknadens aktörer kring vad som är god affärssed. Våra beslut är en vägledning att agera etiskt och korrekt.

        Glömde;
        Förklarat av Reklamombudsman Elisabeth Trotzig.

        12:25 Inga böter och inget straff, ytterligare två statliga organisationer som inte fyller någon funktion i samhället.
        En ”vägledande” myndighet, behövs det verkligen? För vem? Och till vilken nytta för skattebetalarna?
        Kan nog tycka att Åsa Ingrosso är en vinnare, trots anmälningen, då det inte blev några konsekvenser överhuvudtaget.

          Ro är en stiftelse och ingen myndighet 🙂

    Åsa är 100% genompinsam och fake. Precis som hon nu står och stoltserar med att: ”Här är ”VÅR” nya restaurang. Titta så stor den är” på sin instagram. Och så vet alla att det är ett gäng Syrianer som äger hela stället. Samma med La Perla. Konceptet är Emilio och Åsa frontar med gott stöd från Emilios barn. Sen lånas det miljonbelopp av nära släkt till privat liv i lyx. Snart brister bubblan och alla ”Åsa fans” får se vem den riktiga Åsa är.

      Vilka syrianer?

        Berätta mer!

      [Borttagen kommentar]

      Enbart pinsamt för dem själva. Men en del människor är ju så. Grundar sig nog i en bristande självkänsla :/

      Har Åsa ens fans? Jag trodde hennes följarskara var av samma sort som Anna Books?

      Ja Åsa och Emilio rider enbart på sina barns namn just nu. De lever totalt över sina tillgångar och har skulder överallt. Åsas föräldrar verkar ha tröttnat en gång för alla och har stämt dem i spansk domstol för att få tillbaka sina pengar. Att Emilio tigger pengar från Bianca, som också lånat ut pengar till sin far, är ju så ruttet! De lever i förnekelse och ser ut som de är ekonomiskt oberoende när det i själva verket är precis tvärtom. Sedan så otroligt korkade uppepå det. Åsas pinsamheter toppar nästan Anna Books. Åtminstone spelar de i samma division just nu och Åsa är mer aktuell än Anna även om den sistnämnde gör allt för att hålla sig kvar i offentligheten. Pinsamt!

        Alla Åsas åhhvadduärvackerfans på insta, tror inget annat än att det är Åsa o Emilio som äger restaurangerna.

          Japp och dem försvarar henne med näbbar och klor om nån ve och fasa ger henne kritik. Alla ”Du är såååå vacker Åsa fans” är så jäkla naiva och hjärntvättade på Åsa jamande kommenterar så länge hon får medhåll i kommentarsfälten. Kallar följarna för ”gullisar” ”jag saknar er”. Får vilken Ann-Louise och Jeanette som helst att tro att dem är kompis med Åsa

      Vet alla? Nä hade inte den blekaste aning faktiskt. 😉 Men bryr mig inte heller.

    ???? glada morgonnyheter.

    ”både DU och hon har fel! Please! ?”
    Jamensåatte… Heja Åsa! ?
    Önskar att någon vågade granska paret Ingrossos affärer mer ingående. Ägarförhållanden, likviditet, bokslut… Åsa ger ett så osympatiskt, elakt och falskt intryck att jag tycker hon är värd det *handhjärta*

      Ja och sen att försöka skrämma såna som med goda skäl kritiserar henne. Sånt är äckligt. Den taktiken har säkert fungerat många gånger då normala personer inte mäktar med att diskutera med en fullkomlig idiot.

      Ja jag tycker också att hon verkar riktigt kall och otrevlig.

    Emilio och Åsa får stå i domstol den 27 maj på Mallorca, stämda för att ha lurat av Åsas föräldrar över två miljoner kronor:

    https://stoppapressarna.se/svenskt/asa-ingrosso-stamd-av-sina-egna-foraldrar-0

      Vad tråkigt att man blåser sina egna föräldrar bara för att leva i en bubbla , fattar inte hur folk kan stötta denna typ av människor ?? Folk har verkligen ingen moral längre .
      Jag undrar hur de som skriver grattis / bra jobbat etc tänker . Fattar de inte ett någon annan blivit lurad på vägen ..

        Och minns ingen hur Emilio har betett sig? Både mot gamla kompanjoner, sin x-fru, sina barn, sin bror, mm mm?
        Där sitter dom på Instagram och skickar hjärtan till honom, och reser från världens ände för att få äta på hans matställe?
        Varför?

      Granska mer om dessa två hemska människor!!

      Läste artikeln du länkade och hamnade till slut på denna: https://stoppapressarna.se/svenskt/chockbilderna-pa-bianca-ingrosso-efter-kokainharvan

      Man vet ju sedan innan att stoppapressarna är skit, men alltså bildtexterna i den här artikeln är nog det löjligaste jag sett hahaha!
      Bild på Bianca som passerar en hund & dess ägare: ”Nu blir hunden lite nervös över influencerns raska ankomst.”

      ”Vovven bryr sig inte om att det är en livs levande kändis som kommer forsande nedför gatan.”
      ” Fartvinden tog tag i Biancas vackra hår, så bråttom hade hon.”
      ”Bianca Ingrosso undviker att se folk i ögonen, så djup är hennes skam över det som pappa Emilio ställt till med.”

      Vad är det här för historia de hittar på egentligen? Verkar inte krävas mycket för att bli ”journalist” idag

        Återstår att se var Emilio och Åsa befinner sig den 27 maj.

          ”Nu åker vi på semester till Mallorca några dagar! Lyx!”

        Inte ett dugg förvånad över anklagelserna om penningtvätt och samröre med gangstern Johan Falk ??

        Det finns ganska mycket. Och det är nog bra att upplysa andra om dessa figurer. Och Ja Åsa är i högsta grad inblandade.

      Men, den där sidan, hur kan någon ens tro på det dem skriver?
      Bara skvaller och hittepå? Senast idag om Patrik Ekvall som nyligen förlorade sin fru i cancer. Så lågt.

    Nu får Dottern/Styvdottern plocka fram plånboken igen.
    Ligger inte böterna i runda slängar på 100 000kr ?

      ” Då Reklamombudsmannen inte är en domstol, myndighet eller förening där medlemmarna förbundit sig att betala avgift vid överträdelser kan inga sanktioner som exempelvis skadestånd dömas ut.”

      Från RO:s hemsida. Men de kan väl ta det vidare till domstol om de vill?

        Konsumentverket är de som stämmer i Patent och Marknadsdomstolen, och man riskerar ju att hamna på deras radar om RO tagit upp och fällt en reklam.

    Hoppas Bianca inser att de pengar hon lånar ut inte kommer att kunna återbetalas trots Emilios snyfthistorier. Läste på StoppaPressarna att han blivit misshandlad och hotad av ngn som han tydligen är skyldig pengar. Tror paret Ingrosso sitter riktigt i skiten men ’Image is everything’ och de kör på tills hela luftslottet rasar – bara en fråga om tid.

      Emilio skitstövel Ingrosso är gud för Bianca, hon gör vad som helst för honom. Sorgligt att hon aldrig kommer förstå att han inte bryr sig om henne öht, han är enbart ute efter hennes pengar och status. Hon har redan gett honom minst 1 miljon, han bad om 8 miljoner! Gissar att hon gett honom mer än den ena miljonen som situationen är nu. Hon fortsätter spamma instagram med reklam för honom och ”hans” La Perla, som inte alls är hans, han är bara en frontfigur.
      Att hon ens vill ha kontakt med skithögen efter att han dömts för misshandel av hennes mamma visar hur sjuk relationen är och vilket grepp han har om henne. Och Åsa… Hon har stulit 2 miljoner från sina stackars gamla föräldrar, det är så vidrigt och lågt och visar vilken hemsk människa hon är. Härligt par det där! De passar bra ihop, lika oärliga, elaka och manipulativa båda två.

        Va ville han låna 8 mille? Å hon har kontakt med honom fortfarande..?

          Fast allt det där har du läst på stoppa pressarna och vi alla vet ju att majoriteten av det som står där är rent skitsnack. Med det sagt så tror jag inget gott om emilio och hans fru

        Camcam de här borde du gräva i lite mer kanske? 😉 Smaskigt.

    Jag får lite Johanna Möller-vibbar från Åsa. Blåser sina föräldrar, ljuger och bygger luftslott. Snart blir det pyspunka!

      Hon hittar väl en ny Ica-handlare eller någon annan med Östermalms-pengar. Det är väl det enda hon är bra på.

      Klockren analys

    Vi var ett gäng som anmälde direkt till KO också, hoppas de plockar upp det.

    Om jag är skadeglad? Jajamen.
    Skämmes jag för det? Lika lite som Åsa är ödmjuk.

      Ja Åsa har väl fått minst 20 anmälningar till Konsumentombudsmannen så vad händer?! Ingenting..

    Snälla rara kan inte du uppmärksamma att sanne alexandra inte reklammarkerat ETT ENDA INLÄGG från hennes kollektion. Inte sina storys heller. Vi snackar 5-6 inlägg och minst 20 storys???

    Jag har anmält till R.O men vill att fler ska göra det för det här får mig att koka inombords haha.

    Synd att du la det här inlägget 6.30, det kommer hamna långt ner i eftermiddag och glömmas bort.
    Inlägget om Triss i Instagram förtjänar mer 6.30 tidsloten.

    Kan du, Cam Cam, granska Monas Universum, som använder insamlade medel till annat än det som var syftet med insamlingen. Hon skriver själv om det i dagens inlägg. Hon har även skrivit om det om VDS, som använde pengar till mat för pensionärerna till en begravning för en av dem. Att syftet är gott spelar ingen roll, man får inte använda insamlade pengar till annat än det som insamlingen syftade till.

      Det vore intressant att se nån form av bokslut på Vid din sida, alltså hur mycket pengar det kommer in egentligen och var går dom till. Det är hela tiden insamlingar på deras FB-sida och de ojar sig över de stora kostnaderna organisationen har men ingenstans går att läsa exakt hur mycket dessa kostnader är, om de betalar ut lön och så. Att de inte har ett 90-konto är också märkligt tycker jag. Det är lite intessant att de ojar sig över kostnaderna på att renovera gården när de fick väl hela gården renoverat gratis av olika företag (eller iaf det var mycket de inte behövde betala när olika företag ställde upp gratis). Vidare så skänkte ett företag 100 000 kr (i januari 2020) som skulle täcka hyran för ett helt år, https://www.cosmopharmas.com/blogg/100000-kr-till-vid-din-sida-stockholm Av allt ojande att döma trodde jag att gårdens hyra skulle varit mycket högre.

    Hur tar man detta vidare?

    ??????????

    Vad händer nu da?

    Vad blir konsekvenserna rent rättsligt av ett sånt här utfall? Böter? Varning? Näringsförbud? Skampåle? På riktigt, jag vill veta.

      Skampåle eftersom ro är en stiftelse och ingen myndighet 🙂

    Känns som det är helt jävla meningslöst att anmäla- det händer ju liksom ändå ingenting?

      Vad som händer nu är att Emilio och Åsa syns på Konsumentverkets radar, som en liten blipp. Ju fler blippar Emilio och Åsa skapar, desto mer intresserade blir Konsumentverket av vad de sysslar med. Konsumentverket råkar vara de som bestämmer i Patent- och marknadsdomstolen …

      Med tanke på hur Emilio och Åsa fungerar lär det inte dröja särskilt länge innan de inte bara får uppträda i Mallorcas domstol, utan också vid Stockholms tingsrätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.