Caia Cosmetics frias av Reklamombudsmannens opinionsnämnd

Dessa två reklaminlägg på Caia Cosmetics Instagramkonto har friats av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, någonting jag missat att skriva om tidigare.
Med tanke på att Caias reklam tidigare fällts för att vara sexistisk och könsdiskriminerande så vill jag även ta upp detta.
Caia Cosmetics/Beauty Icon AB fick möjligheten att yttra sig före beslutsfattandet, men gjorde inte det.

Enligt anmälaren är reklamen könsdiskriminerande för att fokuset ligger på kvinnans kropp och inte på produkten som säljs.
På båda bilderna ser man knappt parfymen som annonsören gör reklam för, utan anmälaren anser att företaget utnyttjar kvinn­ans sex­ualisera­de kropp för att tjäna pengar.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd bedömer inte att reklamen är könsdiskrimin­er­an­de med den här motiveringen:

Nämnden tar först ställning till inlägget med en bild på kvinnan som poserar liggande på rygg på golvet. Fram­ställningen av kvinnan, genom den kroppsnära klädseln och posen på golvet, ger ett sensuellt intryck. Nämnden finner dock inte att kvinnan fram­ställs som ett sexobjekt. Rek­lamen är där­för i den delen inte könsdiskrimin­er­an­de och strider där­med inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Nämnden tar därefter ställning till inlägget med en bild där kvinnan poserar i samma kroppsnära kläder som be­skrivits ovan, men sitt­ande på en pall. Den pose som kvinnan intar i bilden är enligt nämnden mer sexuali­seran­de än sensuell. Nämn­den finner därför att kvinnan framställs som ett sex­­objekt. Framställningen av kvin­nan har dock en viss kopp­ling till den marknadsförda pro­dukten genom den este­tiska gestaltningen av den mark­nads­­för­da par­fymen La Nuit som bilden förmedlar. Framställningen är därför enligt nämnden, vid en hel­hetsbe­döm­ning, inte nedvär­derande för kvin­nor i allmänhet. Reklam­en är alltså inte heller i denna del köns­diskrimin­er­an­de och strider där­med inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Alla ledamöter är av samma åsikt på reklam nummer 1 och alla, förutom en, på reklam nummer 2.
Ledamoten Christina Knight är skiljaktig avseende det andra inlägget med följande motivering:

Jag finner att den pose kvinnan intar i bilden, där hon poserar sitt­ande på en pall, är en klassiskt förförisk och inbjudande pose, som ofta använts inom pornografiska bilder och filmer, det vill säga kvinnan är lättklädd, sitter ner på ett inbjudande sätt med extremt särade ben som inte kan sägas vara ett helt naturligt sätt att sitta på. Kvinnan fram­ställs därmed som ett sexobjekt. Det kan inte anses vara en motiverad pose för att marknadsföra parfym. Framställningen är enligt mig därför köns­diskriminerande och nedvär­derande för kvin­nor i allmänhet, då kvinnan betraktas som ett tillgängligt objekt att inta.

Vad tycker ni om RONs beslut?
Med eller mothåll?


Även en reklam för X by Margaux har friats från en liknande anmälan av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, men där var det fler än en ledamot som var skiljaktig.
Det beslutet kan du läsa HÄR.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *