Flera stora företag har tvingats hålla stängt efter att en av deras underleverantörer – Kaseya – utsatts för en hackerattack som omöjliggjort kortbetalning av de handlande kunderna.
Coop verkar vara den som drabbats hårdast i Sverige och företaget förlorar mångmiljonsummor för varje dag som de tvingas hålla stängt.
Hade det varit på den gamla goda tiden då alla betalade kontant så hade skadan inte varit lika stor som nu, när allt sker elektroniskt, vilket fick mig att fundera lite kring hur sårbara många företag faktiskt är, när vi förlitar oss helt på att ha ett fungerande nät och elektricitet.
Utan internet hade Bloggbevakning gått under. Utan internet hade alla influencers gått under, och inga influencer – inget Bloggbevakning.
Jag tänker också på alla företag som väljer att förlägga majoriteten av sin närvaro och marknadsföring på sociala medier, hur sårbara de faktiskt är.

Ta företaget Stronger.
Träningskläder med rand på benet – om någon missat dem. 🙂
De har visserligen en hemsida dit man kan gå om man vill beställa träningskläder, men företaget har i mångt och mycket valt att marknadsföra sig via influencer marketing, som i sin tur hänvisar kunderna till Strongers Instagramkonto, som fram till alldeles nyligen hade 735 000+ följare.
Jag skriver ”hade” eftersom Strongers konto i skrivande stund verkar vara raderat från Instagram.

Jag har ställt frågan till Stronger, om huruvida de blivit hackade eller om de av någon anledning själva beslutat sig för att stänga ner sitt Instagramkonto, men har i skrivande stund inte fått något svar.
De senaste dagarna har verkligen fått mig att fundera över sårbarheten i vårt samhälle, och inte minst för alla företag som är helt webbaserade eller i alla fall beroende av teknikens under för att fungera.
Borde jag kanske börja göra som Jessica Hallbäck, och trycka upp fysiska papper med mina inlägg på som jag sedan smyger upp på bussar och tunnelbanevagnar?
Så kan ni göra tumme upp eller tumme ner åt mitt håll om ni reser ut mot Värmdö på väg 222? 🙂
