Black Week närmar sig med stormsteg, och som traditionen bjuder så kommer vi bombaderas av mail, sms, reklaminlägg och rabattkoder så det står härliga till.
Överallt vill man synas, och gärna till en så billig peng som möjligt för att maxa siffrorna innan årets slut.
Detta resulterar i att företag skickar ut rent bedrövliga erbjudanden till mindre influencers med förhoppningen att de inte ska veta sitt värde utan glatt acceptera upplägget.
Här under ser ni två olika företag som nyligen skickat ut erbjudanden till influencers, det ena värre än det andra.
Dessa erbjudanden är rent förolämpande och absolut ingenting att bli smickrad av, oavsett om du har 500, 5000 eller 50 000 följare.
Erbjudande 1:
Företaget NA-KD kontaktar här en svensk influencer som har runt 44 000 följare på Instagram.
De erbjuder henne ett presentkort på 700 kr som betalning för ett reklaminlägg på Instastory under Black Week.
Lyckligtvis så vet den här influencern sitt värde då hon brukar göra reklamsamarbeten på sina sociala medier.
Efter att hon publicerat inlägget här ovan, där hon öppet kritiserar företaget, så hör de av sig till henne igen, och menar att det fallit bort en nolla i den erbjudna ersättningen, trots att flera andra influencers kontaktat henne efter att ha fått samma dåliga erbjudande om presentkort på 700 kr.
Men NA-KD menar alltså att ersättningen ska vara ett presentkort på 7000 kr istället för 700 kr.
Låter det rimligt i era öron?
Sist jag kollade så var det en smula problematiskt att försöka betala räkningar med fast fashion-kläder, men det har kanske ändrats?
Erbjudande 2:
Eller ja…jag vet egentligen inte om det här ens borde kallas för ett erbjudande, med tanke på att det är innehavaren av den marknadsförande plattformen som kommer behöva punga ut med pengar här.
Kort sammanfattat så blir en nanoinfluencer (mikro- och nano- är sätt att beskriva mindre influencers) kontaktad av företaget Picky Posters på Instagram, som undrar om hon skulle vara intresserade av ett samarbete med dem.
Samarbetet går ut på att influencern själv måste köpa produkter av Picky Posters till ett rabatterat pris, som hon sedan ska lägga upp minst ett inlägg på Instagram, tillsammans med en rabattkod som hon får av företaget.
Influencern får sedan 15% av intäkterna som genererats genom att använda hennes rabattkod (som ger 25% rabatt på alla köp).
Enligt upplägget så måste influencern köpa minst 3 posters som hon får 30% rabatt på.
Det betyder att, om hon väljer 3 små posters a 229 kr/styck till 30% rabatt så kommer det allt som allt kosta henne 481 kr.
Hur många posters av samma storlek behöver då influencerns följare köpa för att hon ska gå plus/minus noll och inte betalar företaget ur egen ficka för att få marknadsföra dem?
Följarna får 25% rabatt på varje poster vilket betyder att varje liten poster kommer kosta 171,75 kr istället för 229 kr.
Av dessa 171.75 kr får influencern 15%, vilket är 25,75 kr.
Så för att influencern ska få tillbaka pengarna för de posters hon själv var tvungen att köpa från Picky Posters för att ens kunna marknadsföra dem, så behöver 19 personer använda hennes rabattkod.
19 personer, så blir det i alla fall inte en ren förlustaffär för influencern.
Det spelar ingen roll hur många eller få följare du har på Instagram.
Du ska ALDRIG någonsin behöva betala för att marknadsföra ett företag. Jag skulle heller inte rekommendera att acceptera produkter som betalning för reklam, eftersom du som influencer ska betala förmånsskatt på värdet av produkten. (Så vida det inte är ett fördelaktigt barter-samarbete för båda parter)
Vet ditt värde! Snälla!
Låt dig inte utnyttjas av företag som det här, som profiterar på människors okunskap och önskan att bli en influencer.
