Trovärdigt?

I juli var ett helt gäng influencers på Ibiza, i vad som snudd på kan beskrivas som något av ett fyllelslag – sponsrat av tandblekningsföretaget Belissa.
Den 25 juli tryckte alla influencers kollektivt ut reklam på sina sociala medier där de hyllade Belissas nya ”silverschampoo” för tänderna. 
Magiskt var det! Alltså, ”Bianca Ingrossiskt AAAAAMAZING och OH MY GOD!!!-bra” och allt vad det är…

Mimmi Kapells gav produkten 10/10 och menade att den tar bort det gula på tänderna på bara två minuter.

Bildkälla: Mimmi Kapell Instastory

En månad och två dagar efter hon publicerade den här reklamen så är tonen en annan.
Nu gör hon istället reklam för en annan tandblekning – dock inte ett hemmakit – och är ”chockad över hur mycket pigment från färgad mat som den tar bort”.
Jag är mest chockad över hur mycket missfärgningar hon lyckats tillskansa sina tänder på en ynka månad med tanke på att hennes tänder framställdes som ”Ross-vita” av Belissas tandblekning för bara en månad sedan.

Flunsor alltså…

Tack för tips!

49 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    När jag såg det kände jag bara wtf ? Hon hade silverschampoot hemma (I guess) men går till salong. Fine om det bara va ett event med Belissas, men göra reklam för det och sen för salong känns… ja märkligt ? Brukar inte reagera på märklig reklam. Men detta kändes oärligt ?

    Det är betald reklam. Vad förväntar ni er? På riktigt!

      Verkligen, inte mycket bättre än telefonförsäljare. Säger lite vad som helst för att du ska nappa. Självklart är produkterna fantastiska, bra kvalitet, passform och prisvärda….otroligt att vissa går på detta :).

      Brukar inte reagera om de tex ena dagen har Aimn och andra Stronger som samarbete. Men just tandblekning känns märkligt? Det är ju mer som ”ingrepp” eller vad man ska säga. Måste ju vara sjukt känsligt för tänderna? Eller så är det bara att det är för nära inpå.. Vet inte, men känns konstigt.

      Att seriösa företag skriver avtal om att den de samarbetar med inte får marknadsföra konkurrensersprodulter närmaste 6 månader eller liknande.

      Sen får ju influencern skylla sig själv om ingen vill samarbeta med dem igen för att de inte vårdar sin egna trovärdig.

        Exakt det, att ha förståndet att vårda sin trovärdighet. Företag anlitar flunsor för att det är ett billigt sätt att nå en homogen och lättpåverkad kundgrupp. Så länge flunsan bidrar till att företaget når sina satta mål och bibehåller intresset från kundgruppen är det inte så viktigt för företaget att ha exklusivitet med flunsan. Sekunden som flunsan inte längre bidrar till företagets försäljning är det tack och hej. Så när flunsans följare tappat förtroendet jag då är flunsan inte längre intressant. Avtalen mellan företag och flunsa är ofta väldigt enkla och i många fall saknas helt skriftliga avtal. Så det enda övertaget en flunsa har är att hen har starkt förtroende hos sina följare. Förtroende är lätt att förbruka och är det borta är det ofta borta för alltid.

          Hur många gånger kan man säga ”flunsan” i några meningar?…

            Och det är intressant för att…?

    Jag undrar allt oftare hur länge människor ska gå på detta och köpa dessa produkter med influensernas rabattkoder…en vidrig business IMO där allt går ut på att de ska berika sig på vår bekostnad.

      Instämmer. Har oerhört svårt att förstå el ens tro att någon går på skiten öht. Det är en förolämpning till läsarnas intelligens att tro att ngn skall nappa och tänka, oj wow, detta måste jag genast köpa.

    Måste det vara en Vänner-referens till nästan varje inlägg ?

      Uppenbarligen så tycker du att det är skitroligt så varför inte?

      Eftersom du tokskrattar åt det är det väl bra om Camilla fortsätter?

      Det kan inte vara för många referenser till vänner ?

        Jo, om det går ut över referenser till Seinfeld.

    Vad äter man för att tänderna ska bli så väldigt missfärgade?

      Rödvin!!! Och svart te!

        Kaffe och cigg!!!

          Mmmmm rödvin och kaffe

            Mmmmmm rödvin och cigg!

    Hur ofta bleker influencers tänderna egentligen??

      Man kan undra hur bra deras tänder kommer må i framtiden? Tänker att emaljen borde bli rätt tärd efter åratal med tandblekning? Lär bli en del ilande tänder framöver, eller har jag fel?

    Fejk fejk fejk!

    Jag är verkligen team-Mimmi överlag. Älskar hennes instagram men det här fick mig att skratta. Hur kan hon inte inse att det framstår jättemärkligt?

    Jag jämför influencers med scammers. Nära på samma sak. Same same but different.

      Gör inte kvinnan med pink party väldigt mkt misstänkt omarkerad reklam för byggaffären och godisaffären?

    Ingen annan som blir galen att de kallar det silverSHAMPOO??!! Silverkräm, silverfärg, silvertandkräm fattar väl alla. Shampo är för håret!!!

      Nu kanske du blir ännu galnare men det stavas schampo…

      och silverfiskar äter man

      Finns schampoo för lite allt möjligt, tillexempel bilar.

        Ja för du tvättar bilen du bleker inte bilen

        Okej men nu är det ju en tandkräm med blekning i (eller silver-’färg’).

    Nej, ingen influenser har trovärdig reklam.

    För övrigt kan den där scamprodukten inte funka alls. Möjligen en extremt kort optisk synvilla.

    Intressant också med alla tandblekningsreklamer att de aldrig lägger upp före/efter-bilder utan bara bild på själva förpackningen ?

    Inte ett dugg förvånad.
    Min undran är vilka som går på allt?? Oftast krävs bara en googling om produkten så ser man andra personers omdömen. Inte betalt samarbete.

    Influencers brukar väl göra skillnad mellan engångsreklam och sk ambassadörskap?
    Att inom en ganska kort period göra reklam för liknande/konkurrerande produkter brukar tydligen vara ok om avtalet bara gäller t ex ett inlägg på Instagram eftersom influencern inte utlovar exklusivitet.
    Det är snarare en fråga för företagen som betalar att inte samarbeta med influencers som har för vana att hoppa på alla tåg. Men företagen verkar inte bry sig utan väljer influencers med många följare, likes och kommentarer samt bra ”konvertering”.
    Ambassadörskap är förstås mer lönsamt för en influencer och löper under längre tid. Då gäller exklusivitet och inga konkurrerande produkter. Det var för övrigt så som allt började för många år sedan med sk endorsements. Michael Jordan hade under många år samarbete med Nike. Och listan över kända personer som gjort reklam för Pepsi eller Coca Cola är väldigt lång.

      Du kan inte jämföra influenser marketing med kampanjer som frontas av samarbeten med idrottsstjärnor. Visst det förekommer ambassadörskap men det som skiljer är budgeten både ersättning till influensern och för själva produktionen.
      Det som influenser marketing ersatt är den gamla direktreklamen som kom i brevlådan med rabattkuponger för allt möjligt skräp och tv shop. Det finns inget glamouröst med influenser marketing och som kanal är och förblir det längst ner i näringskedjan.

        Min jämförelse gällde hur influencers betraktar ”one shots” i förhållande till samarbeten över längre tid (vad de ofta kallar ambassadörskap). Sen nämnde jag ”endorsements” som ursprunget till influencer marketing men utan annan jämförelse.

          Aha ok fattar. Läste nog slarvigt.

    Produkten dom promotade funkar som ett silverschampo, man borstar tänderna med det och tänderna blir tillfälligt vita. Det är inget permanent som med tandblekning. Tror inte jag såg en enda influencer faktiskt nämna detta så folk trodde väl att det var en mirakelprodukt där tänderna bleks med krämen och resultatet kommer direkt, men faktum är att det bara är en tillfällig lösning för när man vill ha vitare tänder tillfälligt.

    Blir mest road av dessa taffligt ihopsatta samarbeten av flunsorna, dock när det gäller kändisar ala PW, Anine Bing (hade jag aldrig trott skulle hända faktiskt)mfl, som har ett överflöd av tillgångar, och de gör dessa samarbeten blir jag äcklad, mycket skall ha mer typ, och då finns tydligen inga spärrar för vad man kan tänkas lura på människor.

    Att samarbeten sällan berör produkter som influencern genuint använder och rekommenderar förstår vi nog alla, och ett seriöst företag bör ha någon klausul angående liknande samarbeten. Men i fall likt detta kan det ju inte se bra ut för för influencern gentemot potentiella samarbetspartners? Tänker för influencern i fråga så bör det vara viktigt att vårda sitt rykte ut gentemot företagen, det är trots allt den stora inkomstkällan. Jag hade aldrig anlitat någon att marknadsföra min produkt om dom efter ett imlägg sket fullständigt i hur den framställdes på detta sätt.

    Fast Bianca var ju varken på eventet eller gjorde reklam om produkten. Så vad har hon med detta inlägg att göra?

    Och så vill du att folk tar dig som något seriöst ?

      Du kanske ska läsa meningen en gång till så förstår du kanske bättre…

    Vad pågår med smygreklamens smygreklam på influencerresan till Köpenhamn som alla är på? Frida Lund, Britta, Kakan, Elsa, Wood. Tomsgård? Trodde mer om henne.

      Jag fattade det som om detta ”bara” var en helt vanlig kompisresa. Ingen sponsring. Jag läste på Asabeas insta om detta, och där låter det verkligen som om det bara var Frida Lund som bjöd in typ alla sina kompisar till Köpenhamn.

    Tycka vad man vill om influerare, trovärdighet osv men håller inte med. Trodde vem son helst fattade att deras ”silverschampo” gav en tillfällig effekt. Tandblekning är ju något helt annat. Två olika produkter i mina värld…

    Måste fråga vad tjänar en influencer på varje företags reklam dom gör ex denna tandblekning hudcremer mm mm

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.