Vad är okej att göra för att skapa roliga och sevärda videos?

När Antonija Mandir och Oliver Hunt var på Gekås så spelade de in en video/vlogg som gick ut på att de skulle köpa allting som stod på någon annans kvitto som de hittat utanför.
I samband med det så skrev jag det HÄR inlägget där jag försöker se sådant här från olika vinklar:

Kan man skilja på att filma en video som den här som underhållning, utan att för sakens skull uppmuntra andra att göra samma sak.
Att det är just ”content”.
Lite som när influencers handlar katastrofprodukter från Aliexpress eller Wish för att göra underhållning av.
Jag tycker det är skillnad, men jag förstår samtidigt att det kan vara svårt att skilja åt eftersom influencers gör sitt underhållande innehåll, mer som en privatperson än som del av en större produktion.
Jag tvivlar på att traditionell media skulle få ta emot samma kritik som då och då riktas mot influencers, trots att innehållet kan vara snudd på snarlikt.
De uppmanar inte sina följare att själva dra till Gekås och hitta kvitton att handla ifrån, utan de gör detta som underhållning för sina tittare.
[…]

På skillnaden mellan underhållning och att uppmana privatpersoner att göra samma saker som det som underhållningen är baserad på? // Från det här inlägget

Inspirationen till det här inlägget kom från en mikroinfluencer vid namn Fanny Superstar på Youtube.
Hon gör videos där hon bland exempelvis går in på Dollarstore för att handla, men kriteriet är att alla varor är i en särskild färg.
Videon jag såg innehöll shopping i färgskalan blå.
Hon presenterar sin kanal som en ”sminkkanal” så det är kanske inte så konstigt att hennes videos innehåller en hel del skönhetsprodukter och smink.

Anyways…
Här är några stycken videos på temat som hon publicerat:

Så min fråga till er – igen – är:
Kan man göra sådana här videos eller videos med liknande innehåll, utan att det uppfattas som konsumtionshets?
I Fannys fall – i alla fall i den blå videon – så fanns det flera blå saker som hon inte stoppade ner i kundkorgen eftersom hon visste att hon aldrig skulle använda produkten, så det var inte ”köp allt du kan som är blått” trots att hon hade ”no budget” att förhålla sig till.

När/var/ hur kan man säga att ändamålet helgar medlen  vad gäller influencer och sociala medier?
Var tycker ni att man ska lägga ribban? Vad får man göra i underhållningens namn?
Och… är det här bra content? Fanny är bara en i mängden att spela in den här typen av videos och hon får agera exempel eftersom det var hennes video som jag snubbblade över och tittade på. 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *