Trigger warning – Klicka här för den opixlade bilden.
Jag fick den här bilden på reklam för företagen Xlash och Lace Laboratory, med frågan ”är heroin-chic tillbaka som trend”?
Tyvärr verkar det vara just så, men det betyder ju inte att man stillasittande behöver acceptera det, och de signaler** som detta skickar ut.
Reklamen kommer från Instagram och riskerar att dyka upp i flöden hos alla som använder plattformen, och det finns inget riktigt sätt att välja bort eller värja sig från den.
Jag har ställt frågan till Xlash CEO som jag haft tidigare kontakt med, och även bett honom kommentera utformningen av deras reklam.
Jag säger det igen – trots att det i det här fallet inte rör sig om en känd modell/person – kritiken riktas mot företagen som utformat den här reklamen.
Mot Xlash – som säljer bryn och framserum mm, och Lace Laboratory, som säljer trosor.
Xlash CEO vidarebefordrade mitt mail till företagets marknadsavdelning som svarade så här inom en halvtimme:

Vi förstår att just den här bilden kan trigga och har tagit er feedback till oss på allvar. Därför kommer vi att uppdatera denna reklam med en annan bild. // Xlash marknadsavdelning
Jag är både glad och tacksam för att ha möjligheten att lyfta fram era åsikter och reaktioner till saker som sker på sociala medier, och än mer glad gör det mig att se att företag tar den här typen av feedback på allvar och agerar, snarare än försöker trivialisera kundernas reaktioner och synpunkter.
Ett föredömligt agerande av Xlash!
** Jag vet ingenting om modellen och säger ingenting om hennes hälsa, utan jag pratar om signalerna som det sänder ut att använda sig av en modell som är så här smal.
