Sidbyte för alla fangirls!

 UPPDATERING – Jag bytte bilder när jag hittade exakt samma plagg. 

Marguax har jobbat hårt för att få en stor grupp av fan girls som följer, hyllar och röstar på henne i alla typer av sammanhang, och hur tackar hon dem?
Genom att göra reklam för ”kläder” som är så långt ifrån hennes och deras målgrupp som faktiskt går att komma.

Ta den genomsnittliga Margauxiska fangirl’en.
Hon kanske får 500 kr i månadspeng* av sina föräldrar, vilket betyder att hon behöver spara i 426 dagar eller 14 månader för att ha råd att köpa den här pyjamasen som hennes stora förebild Maggis har på sig här. Det känns väl som ett rimligt mål för en flicka i nedre tonåren?

Man kan väl gissa – och hoppas – på att det här pyjamasmodet ska vara förbi, borta och över vid det laget och att pengarna läggs på någonting annat än det här?
En pyjamas för 7000 kr?
Min pyjamas kostade 49 kr på ICA Maxi och skulle faktiskt kunna fungera ute eftersom den har ett snyggt Missoniliknande tryck, och Keela visade ju på juldagen att jag även skulle kunna bära min Vännerpyjamas ut bland folk.
Margauxs fangirl skulle alltså kunna få hela 10 pyjamaser från ICA Maxi för en enda månadspeng! Jag borde helt klart få alla studenter och skolungdomar som MINA fansgirls! Jag jobbar lite mer på deras nivå än vad Margaux gör kan jag känna… 🙂

*500 kr är Swedbanks rekommendation för månadspeng till en 15-åring.

Tack för tips, Denice!

65 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Varför i helvete har du länkat ”jobbat hårt” till företaget med just dessa kläder? Är det en adlink som du gömt under?

      Nä, texten består av en länk till Marguaxs blogg och två länkar till företagets sida – givetvis UTAN adlink – för att ni enkelt ska kunna kontrollera att priser och liknande stämmer.
      Det är ett sätt för mig att vara transparent på samma vis som jag alltid länkar till de blogginlägg jag skriver om. Det ska enkelt gå att kontroller att jag inte klippt och klistrat ihop grejer på egen hand helt enkelt.

      Men nej, ingen adlink! =)

        Tror inte du gömmer adlinks. ?
        Men konstiga ord att välja att lägga länkar till pyjamasen. Jag förstod inte att länkarna fick dit utan trodde när jag klickade att jag skulle hamna på något inlägg om hennes fanbase eller hur hon jobbar med att bli populär.

          Jag tog faktiskt bara två ord att fästa dem på. =)

      Ja det är ju en adlink. Hon är bra på att linda in och förtäcka smygreklamen. Hon har ju skrivit för ett tag sedan att hon kommer börja ha samarbeten för att sidvisningar inte ger så bra betalt längre, och på senare tid har det varit en hel del böcker, kläder och nu adlink här… men många som inte fattar haha.

        Fin foliehatt, den klär dig verkligen!

        Sol fåglar vatten kram ❤️

          Fint att vara naiv också, finns det någon hatt för det?

        Och vilken adlink-sida tänker du att länken går igenom?

      Ett tips att se om det är adlink eller inte är att ha musen över länken och kolla i nedersta vänstra hörnet på datorn. Kommer hemsidan upp som här (wakakuu) är det ingenadlink men kommer däremot någon annan länk som t.ex. stylewish är det en adlink 🙂

      Sa nagot som stor mig sa oerhort ar att influencertjejerna skamlost visar upp sina ”liv” – jag satter liv inom citationstecken eftersom det inte ar deras egna liv, forklarar strax – och att sa laskigt manga foljer dem och tycker att deras liv ar ’goals’. Jag oroar mig inte for oss som ar aldre (jag ar 31) och har nagon form av livserfarenhet och (forhoppningsvis) en battre koppling till verkligheten utan jag oroar mig for vad detta bidrar till for den yngre skaran av lasare; jag kan ha fel men det kanns som att det ar de som tar dessa influencers mer pa allvar och ser upp till dem.

      Mitt forsta problem med detta ar att dessa tjejer valdigt sallan har nagon form av utbildning, de har aldrig haft vanliga, vuxna, jobb dar man tjanar pengar och de liv de lever ar helt en produkt av vad de far gratis och / eller valdigt rabatterat. De klader och accessoarer de bar, inredningen de har, renoveringarna de gor, resorna de aker pa, hotellen de bor pa, harstylingen och skonhetsbehandlingarna de gor och sa vidare ar i princip alla sponsrade. Helt eller delvis. Givet att deras karriar gar ut pa att kommunicera detta liv sander detta en signal att detta ar ett liv som ar uppnaeligt for en ’vanlig’ tjej utan utbilding och saledes blir ’goals’ for unga tjejer som ser upp till dem. Detta blir alldeles valdigt mycket varre nar de gor smygreklam och latsas att de faktiskt betalar for allt detta nar vi alla vet att sallan sa ar fallet. For att gora detta tydligt med ett exempel dar jag anvander mig sjalv som referens (detta har ingenting med att lyfta mig pa nagot satt, bara for att fa folk att forsta vad som kravs om man inte ar en influencer):
      Jag hade alla hogsta betyg i skolan sedan jag var 11, vilket kravdes for att komma in pa Handels da de bara tar in 300 pers per ar. Jag blev darefter anstalld hos den basta investmentbanken i London och jag har jobbat som ett djur i sju ar vilket inneburit 20h arbetsdagar, som ar snarare regel an undantag, och ingen mojlighet att priotera mitt liv fore jobbet nagonsin. Alltsa installda semestrar, begravningar, pojkvanner som lamnar en, samre relationer overlag och sa vidare. Jag tjanar idag over 100,000 kr i manaden men jag far ut kanske 60,000 kr efter skatt varje manad. Plus en arlig bonus som ligger pa kanske 300k-1 miljon kr per ar plus aktier. Min poang ar att trots mina personliga uppoffringar fran en valdigt tidig alder och forhallandevis hog inkomst sa har jag ingen mojlighet att leva som influencerna gor och ger ett sken av att gora pa egen hand. I mitt fall, eftersom jag skulle betala allting sjalv, sa vore den livsstilen och konsumtionen alldeles for hog for att jag skulle kunna ha ett dragligt liv. Min poang ar att det ger en sa himla himla skev bild av samhallet att signalera att det liv de lever ar ett normalt liv. De hade aldrig kunnat leva dessa liv om de finansierade ens en brakdel av dem, och det liv de kommunicerar ar ett liv som diverse varumarken ger dem. Som en reklammodell pa TV eller en Barbiedocka som man placerar i olika sammanhang. Skillnaden ar att de flesta influencers latsas att detta ar deras liv och inte att de ar reklammodeller. Fran mitt exempel ovan ser ni vad som kravs for att kunna leva ett nagorlunda likvardigt liv, men anda inte. Jag har inte mojlighet att ta lika manga (om ens nagra) semestrar och jag skulle definitivt aldrig ha tid (eller intresse) att ga pa ’events’.

      Mitt andra problem later jag Jameela Jamil sta for (i NY Magazine):
      ”I think it’s really deeply irresponsible just to use your platform to plug products, like ’Look at this razor that i bought’. It’s like, Shut up! Talk about what’s going on in the world. You don’t get to just get all the money and the nice shit and the 48 dollar tea and then not have any responsibilities. If you call yourself an influencer, you’re going straight to The Bad Place. How dare you. What are you even influencing? ’Drink this weight-loss tea’. F* off”

        Du satte ord på alla mina tankar!!!!

    Ser ut som något man bar på koncentrationsläger.

    Dock verkar ju varenda 15-åring gå runt med PJ och CG jackor och Michael Kors väska m.m. så föräldrarna betalar nog mer än gärna.

    Hur kommer det sig ens att typ alla ungar går med märkeskläder nu för tiden!?

      Förlåt en dum fråga, men vilket märke är ”PJ”?

        Parajumpers 🙂

          Aha.. jag får googla för det där gjorde mig inte mycket klokare. =)
          Är det bara jag som är exalterad med skräckblandad förtjusning över att Lidl lanserat sin nya Heidi Klumkollektion? Det är så märkligt att jag bara MÅSTE spana in den. =)

          Jag köpte faktiskt min nyårsklänning från Heidis kollektion på Lidl. Skitsnygg rosa/nude paljettklänning ?
          Fanns ju hur många fina grejer där vid årsskiftet.

          Om man gillar polyester.

          Är polyester i det mesta idag!

          Förstår inte heller. De där jackorna kostar ju helt galet mkt och varenda gymnasieunge går runt med dom!

      För att föräldrarna inte klarar av att säga nej till sina barn!

      Tror mer på att varenda 15åring låter morsan handla kopior från Wish för 0 och ingenting..

      Jag testa och fick hem en MK-klocka för 100 spänn.. Ser exakt ut som originalet, dock kanske inte kvalitén är lika bra, vet ej då jag inte använder klockan. Men den modellen jag fick kostar några tusen annars.

        Tänk på miljön!

      Min 15-åring har bl.a. PJ-jacka, Kate Spade väska och LV-sneakers.

      Hur hon fått råd? Hon har extrajobb, passar sina småsyskon mot betalning och sparar tills hon kan köpa exakt det hon vill ha. Hennes instakonto genererar lite pengar genom samarbeten. Jag tycker det är coolt att hon vet vad hon vill ha och kämpar för det.

        Absolut är det superhäftigt med drivna kids, inget fel på den saken. Det som blir fel är att jag tror att de allra flesta inte alls har någon inte dröm om en sådan jacka eller en sådan väska utan det är omgivningens krav och förväntningar som skapar de där behoven.

          *inre

          Säkert. Min dotter har dock ett genuint modeintresse och läser estetisk designutbildning på gymnasiet. Jag älskar själv känslan av att köpa just den saken jag längtat efter. Kommer ihåg min första dyra väska som jag köpte efter åtta års studier på universitet. Den lyckan och pirret kommer tillbaka än idag när jag bär den. Ibland går det att köpa lycka.

          Eller när jag köpte min häst. Stor summa pengar men det har hon betalat tillbaka till mig många gånger om i form av sinnesro och motion.

    Är det samma pyjamas verkligen? Tycker inte M’s ser ut att vara i silke så kanske det är en lite billigare variant eller? Kan inte se riktigt på telefonen.

      Jag har kollat på datorn och det ser inte ut som silke där heller, så jag undrar också om det är samma

    Margaux är en vanlig Östermalmstjej, vet inte varför folk tror att hon skulle vara nåt annat??

      Hon är från Saaaaaaaltis! Glöm aldrig det! 🙂

        Är hon,? är jag med men har helt missat, hon är ju iof väldigt mycket yngre, vilket är är hon född måste rota fram gamla skolkataloger

        Hehe sant. MEN jag menar att hon umgås i de kretsarna och där är det kanske inte helt ovanligt med märkeskläder.

    Hmmm jag har lön och en rätt hyfsad iaf och köper INTE pyjamas för 7000spänn……. Men har svart bälte att hitta reafynd och helst via nätet i staterna……. Mycket roligare, billigare och ser inte ut som alla andra…..

      Vad brukar tullen hamna På?

        Beror på hur mycket jag köper för men den gången jag handlade för 1500:- så blev tullen ca 500. Det mesta jag någonsin har behövt betala för rubbet är 2650. Och då var det totalt 7 par jeans, 6 skjortor, 2 blusar, 1 klänning, 3 kjolar, 8 toppar, väska, väst, skor och en hög med underkläder. Alltihop från en märkesshop. Som är större än Levis i staterna…..

          Det låter ju bra? Har aldrig vågat beställa från USA pga rädd för en fet faktura men ska nog faktiskt försöka nu! Tack Annan 🙂

    Fast Margaux har ju skrivit (och lagt upp statistik om jag inte minns fel) att majoriteten av hennes läsare är äldre men att de yngre syns/hörs mest. Dessutom är det ju inget samarbete (som man kan tänka sig borde vara särskilt anpassat till hennes målgrupp) utan en outfitbild plus en länk till plaggen. Hon måste väl få ha på sig vad hon vill, hade hon bara klätt sig i h&m/liknande hade hon fått kritik för det också med tanke på barnarbete och låga löner etc

      Det är smygreklam för Wakakuu, Margaux har blivit sponsrad av Wakakuu och de vill att hon taggar kläderna på instagram, som du ser att hon gjort när du klickar på bilden. Michaela Forni gör också smygreklam för Wakakuu titt som tätt.

    Fast det är väl inte hennes uppgift att ”tacka” sina fans genom att bara gå med kläder från H&M Basic? De som följer henne väljer ju att göra det – och vill hon visa upp sin skitdyra pyjamas av fiiiiinaste silke som hon går ut i allmänheten i så varför inte?
    Men ja, fyran vilka galna pengar för en pyjamas. Lite Forni-feeling på det. Men hey – if u got the money!

      Nu har ju inte Margaux köpt en pyjamas för 7 000 kr utan hon har blivit sponsrad utav Wakakuu som sponsrar flera olika bloggare, bland annat Michaela Forni.

        Uppfattat! Jävlar – då måste den gruppen bloggare ha en del av den målgruppen som sidan vänder sig till?

    Var det någon som såg när Margaux var med i Postkodmiljonären? Hon fick frågan: Vilket språk som är närmast besläktat med svenska och lät lätt smygrasistisk när hon proklamerade att de asiatiska språken “ hade en massa konstigt för sig som vi i Sverige inte håller på med”.

      Jag störde ihjäl mig på henne och Daniel (vem fan är han förresten?) fick så enkla frågor som tydligen var SÅ svåra.

      Varför skulle det vara smygrasistiskt ? Herregud, folk har inte koll på vad ordet rasist innebär längre, det används till allt.

      Blev så besviken på att de inte fick riktiga svåra frågor. DET hade varit kul! De var så otroligt flamsiga och pinsamma, herregud.

        Eller hur! Jag blir alltid så irriterad över det. Vi vanliga människor som inte är kända och tävlar för välgörande ändamål får så svåra frågor men så kallade kändisar får alldeles för enkla frågor.

          Jag kan inte känna mig sur över det. Bra att de får lättare frågor så att organisationerna de skänker till får mer pengar.

    Är det samma plagg? Rätta mig om jag har fel men det fattas ju cirklar på hennes

      Tycker inte heller att det ser ut som samma. Varken material,färg eller mönster stämmer

        Jag hittade exakt samma nu så jag bytte ut bilderna. =)

    Isabella ska Blondinbella som har en hyfsat hög lön älskar att få gratis kläder från diverse företag. Hon har en sjal från samma märke som hon ovan Götene kostar 3000 eller mer. Häromdagen visade hon upp en outfit som hon bar i Spanien och erbjöd sina läsare 20 % på Wakakuu. Aja dessa bloggare som har en massa samarbeten där går gratis grejer för att försöka sälja ännu mer på oss konsumenter. Själv köper jag hellre något på egen hand utan deras länkar hit och dit ?⛷??

      Samarbeten hör ju till jobbet med bloggen. Det behövs ju för att den ska gå runt. Inget konstigt alls 🙂

        Hahah nej det behövs inte för att det ska gå runt, för att tjäna feta stålar dock

        Det tillhör väl inte deras yrke att gå runt i svindyra kläder som dom fått gratis. Jag trott mer på deras ”reklam” om dom betalat för kläderna själv. Nu är det allt gratis, och som i sin tur lockar till en otrolig köphets och ”måste ha känsla” för många läsare(framför allt de yngre läsarna). Att man även åker på en helt sponsrad resa till Åre för att göra reklam för ett kreditkort är även ett märkligt val av samarbete. Såklart att dom har svinkul i Åre och det ska dom ha, hårt arbete belönas med roliga saker. Men att uppmana sina läsare att skaffa sig ett kreditkort är en märklig handling. Vad vill man med samarbetet??? Vad är syftet?
        Det som däremot tillhör deras yrke är att vara ärliga mot deras läsare, att lägga korten på bordet och visa för sina följare att hårt arbete leder till framgång precis som i alla andra yrken. Inte att locka följare att skaffa ännu ett kreditkort, köpa en pyjamas för 7000kr, göra reklam för en barnvagn som i runda slingan kostar cirka 15000kr med tillbehör(som dom fått gratis) osv osv osv… jag längtar tills den bloggaren som vågar vara ärlig med sina läsare och visar exakt allt dom fått gratis.

      Götene ? ?

        Jag tror att Anonym menade Toteme.

    Fast fashion förstör vår värld. Snart ligger hela Stockholm under vatten om klimatförändringarna fortsätter i den här takten. Det är mycket bättre att spara veckopengen och köpa ett dyrt plagg än tre dussin billiga på BikBok.

    Hallå är det jag som missuppfattat något, eller skulle man inte få drygt 100 (inte 10) av CamCams Ica Maxi-pyamaser för 7000 spänn? 🙂

      Ah läste lite snabbt, ser nu det står 10 pyamaser för en månadspeng!

    Undra om Ullared har mycket pyjamasar. Ska åka dit en vacker dag och är sugen på att köpa en eller två.

    Jag funderar lite över hennes prioriteringar. Kollade hennes veckoplaner och pÅ torsdag var det dans o sen event med Gina tricot. Måste hon gå på det eventet? Att lets dance tar mkt tid förstår man ju, men att gå på event när ens pojkvän fyller år och sen när man har en liten hemma är för mig oförståeligt. Skulle inte kunna lämna min lika gamla dotter så länge som hon gör, även om han har sin pappa så skulle saknaden ta över för min del.

    P.s kan fortfarande inte kryssa i ”följ kommentarer”-rutan, kan det fixas?

      Håller med dig till 100%, det är ingen som tvingar henne till att gå på eventet men hon väljer fortfarande det över att vara med hennes pojkvän som fyller år samt deras barn, himla märklig prioritering.

      Men tror den där ”problematiken” är underskattad hos dessa influencers. Margaux har själv nämnt att hon blev väldigt ledsen över att så få kom på hennes youtube-event, men tror att många känner ett tvång till att gå för att skapa en tacksamhetsskuld hos andra vilket leder till att de går på ens egna event. Det är ju så influencers betalar varandra egentligen, de går på varandras grejer och får gratis saker och betalar genom att indirekt dra dit sina följare genom att dokumentera i sociala medier.

    Förstår poängen men bara för att Margauxs yngre följare är de som hörs och syns mest betyder väl inte det att det är dem som hon har flest av? Jag har uppfattat det som på Margaux att hennes största följargrupp är mammor i hennes egen ålder, vilket syns i ALLA hennes samarbeten, till exempel Yves Rocher, Clarins, diverse bebisgrejer, kreditkort. Om hennes demografi till största delen var småbrudar (vilket är en underbar grupp för övrigt) skulle ju knappast dessa företag vilja annonsera hos henne. Ibland, men bara ibland, går du lite för långt för att få en story! Däremot är så mycket pengar för en pyjamas helt jävla orimligt oavsett ålder men det är ju en annan grej 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.