Fakta i det här inlägget kommer från tidningen Metro.
Min bonusson går på en skola här på Värmdö och i förrgår skickade de ut en varning om ett ”utmaningsspel” som kallas MOMO och som cirkulerar på sociala medier.
Det har nu setts i Sverige och är någonting som behöver tas på allvar!
Dockan Momo har profilbilden här ovan på WhatsApp – en bild som föreställer en utmärglad docka med utstående ögon, stripigt hår och ett leende som går från kind till kind. Dockan påstås skicka olika utmaningar till de personer som den kommer i kontakt med men trots det är det svårt att hitta skärmdumpar med konversationer från något av de nummer som påstås användas.
Utmaningarna som barnen får från MOMO börjar alltid som oskyldiga smågrejer som sedan eskalerar och från flera myndigheter och medier kommer information om att den sista utmaningen ska handla om att begå självmord. I Argentina, Columbia och Indien har myndigheter de senaste månaderna kopplat minderårigas självmord till ”Momo challenge”.
Kommunen förklarar varningen med att ligger i skolans uppdrag att förebygga och förhindra kränkningar, enligt Metro.
”Det är alltid en avvägning med att gå ut med den här typen av information. Men när samtalsämnet börjat sprida sig bland eleverna och två av skolorna i Värmdö valt att gå ut med information, gjorde vi bedömningen att det var befogat att informera i preventivt syfte”, skriver kommunens skolchef Mats Lundström i ett mejl till Metro.
I den andra varningen är tonen mer uppjagande och det varnas för att barnen ” i rädsla, skam och skuld samt förtvivlan över de utmaningar man gjort fortsätter man ha kontakt med ”momo” eller i värsta fall, om vi tror på det vi finner på internet, tar LIVET AV SIG!”
Det viktigaste vid den här typen av larm är att prata med barnen, enligt Elza Dunkels, barn- och internetforskare vid Umeå universitet till tidningen Metro.
– Barnen måste få berätta själva. Om det finns något som man oroar sig om så borde det första man göra vara att fråga barnet. Som vuxen är det viktigt att vara den som tröstar och lugnar i alla sammanhang, säger hon.
Att sätta upp förbud har däremot visat sig vara kontraproduktivt, enligt Dunkels. I stället bör man som förälder försöka komma överens om vad barnen ska undvika på nätet.
– Den typen av avtal kan man absolut ha med barnen men om man sätter upp förbud om att man absolut inte får ladda ned olika appar så tar man inte sitt ansvar.
Vi pratade om det här vid matbordet igår när min bonusson berättade om samtalen de haft i skolan och det viktigaste jag känner att vi som föräldrar och bonusförälder kan säga till honom är att ALLTID våga prata med oss, oavsett vad det är som hänt. Ingenting är för känsligt, allvarligt, pinsamt, skämmigt eller hemskt för att han inte ska kunna berätta det för oss och är det så att det händer någonting konstigt på sociala medier så ska han kunna känna sig trygg med att komma till oss.
Båda barnens mobiltelefoner är även kopplade till mitt iCloudkonto så att jag kontrollerar vilka appar de kan ladda hem. Även om man som förälder inte vet vad man ska säga eller prata om när det kommer till sociala medier så kan det ibland räcka med att bara ställa en fråga för att få igång en första dialog med sitt barn och få reda på vad de gör på sina telefoner/iPads/datorer.
Men föräldrar – skaffa er information!
För era barns skull, även om ni själva tycker att det är dumt eller töntigt. Det är där de hänger och då måste vi vuxna ha i alla fall en grundläggande koll.
Mexikanska myndigheter har publicerat följande varning på Twitter:
https://twitter.com/FGETabasco/status/1036298960736989185?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1036298960736989185&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.metro.se%2Fartikel%2Fvarning-om-skr%25C3%25A4ckutmaningen-momo-sprids-det-h%25C3%25A4r-vet-vi
