Älskar, älskar inte…


Julia Franzéns inställning och känslor för Marbella verkar fluktuera flera gånger om dagen, lite som börsen men med en ren känslomässig valuta.
Det är från ”Helt ärligt, jag älskar inte Marbella” till ”Älskar mitt nya liv i Marbella” inom loppet av 24 timmar, men det är nog ganska vanligt tänker jag, när någon är nyinflyttad någonstans.
Ta Annica Englund som ett exempel. Hon hade det ju lite kämpigt när hon först flyttade till pojkvännen Elias Lindholm i Kanada, men verkar nu nöjd med sitt nya liv och det ser ut som att hon känner sig som hemma.

Man får nog ge det hela lite tid innan man fäller sitt omdöme.
Ett halvår? Kan det vara en rimlig tid att landa på?

Julia söker förresten en till person som ska joina hennes team. 
Arbetsuppgifterna består av att ska content till Julias kanaler, och hon spår att det kommer röra sig om en heltidstjänst.
Jag kan hålla med kommentatorn här ovan.
Vad ska Julia själv göra om dagarna, nu när hon verkar outsourcat nästintill alla jobbrelaterade göromål?

Alexandra Nilsson om falskheten i branschen

Alexandra Nilsson pratar i sin senaste video om sin bransch och sina kollegor och hon menar att det inte finns någon bransch där man ska bita ihop så mycket som i den här (influencerbranschen alltså).
Att det finns så mycket falskhet och att alla bara säger att man ska släppa, när människor behandlar en dåligt, att det bara är ”show businessfolk/influencerfolk”, men Alexandra säger att hon inte funkar så längre.
Enligt Alexandra så smörar mindre influencers för de större, för att försöka rida lite på deras våg, i försök att själv få större plattformar, men att det privat snackas det SÅ mycket skit.

Alexandra tycker det är pinsamt och icke-värdigt och säger att hon inte ens vill röra dessa människor längre.
Dock tillägger hon att hela branschen är så full av dubbelmoral. Som ett exempel tar hon influencers som rankar de tio värsta influencerna, som att de har någon jävla rätt till det. (Här kan ni läsa om just en sådan incident om ni är nyfikna.)
Rädslan för att bli uthängd är, enligt Alexandra, det som gör att ingen vågar säga någonting utan alla tassar bara på tå.

Hon har blivit anklagad av människor i sin omgivning för att vara ”lättkränkt” och för att ha känslorna utanpå för att hon reagerar när människor beter sig illa, och till det säger hon följande:

Jag tror att vi måste chilla med att använda uttrycket ”lättkränkt”. Kan man inte också bara råka vara en fucking ”douche” som sårar andra människor? // Alexandra Nilsson

I kommentarsfältet håller man med Alexandra och berömmer hennes ärlighet.

Våga vägra vara konsekvent

Varför håller man på så här?
A och O enligt marknadsföringslagen är tydlighet, och trots det så försöker influencers – som Sara Bolay här – skriva sina reklaminlägg på så många olika sätt som det bara går för att försöka verka ”lite mindre köpt”.
Varför?
Ett av hennes inlägg är ”reklam för”, ett annat har bara ett ”AD” i början, en formulering som Konsumentverket avråder från att använda, och sist men inte minst har vi ett ”I samarbete med..” – en formulering som fällts av Patent och Marknadsdomstolen som otillräcklig, vilket innebär att den alltså inte är en godkänt reklamidentifiering.

Influencers lever på att göra reklam. 
Det är inget fel med det, men varför inte välja sina reklamsamarbeten med lite omsorg så att man stå för dem och tydligt markera ut sin reklam? Och då menar jag inte ”I stolt samarbete med…” som också bara är ett sätt att linda in köpt reklam, ett sätt som då inte heller är godkänt enligt Patent och Marknadsdomstolen.

Tre reklaminlägg – tre olika försök till reklamidentifiering. 
Det är mer ludd här än i en använd torktumlare i ett flerfamiljshus, i behov av en stor arg lapp.

Vilken Influencer upplever ni är mest och minst luddig i flunsvärlden?

Bingo Rimér kritiseras för hyllning av Anna Wahlgren

Enligt Bingos kommentarsfält så upplevs videon som obehaglig av vissa av hans följare, så TW om du är känslig.


Bildkälla: Bingo Rimér Instagram

Bingo Rimér har lagt upp det här inlägget på sitt Instagramkonto där han hyllar den avlidna författaren och samhällsdebattören Anna Wahlgren. 
Anna har bland annat släppt boken ”Barnaboken” med stundtals kritiserade metoder för barnuppfostran och barnavård, och den skriver sig Bingo nu varm om.
I sitt inlägg delar han även klippet från Youtubevideon här ovan på författarinnan, där hon demonstrerar ”buffring” på Bingo och Katrins äldsta son, vilket ska vara en av teknikerna från boken.
Även Katrin har hyllat Anna Wahlgrens metoder på sina sociala medier tidigare, så föräldrarna verkar vara överens om att använda sig av dem.

I kommentarsfältet skriver Camilla Läckberg ”Exakt så ❤️❤️” medan Gry Forsell kort och gott skriver ”Spyr”.
Många och långa är kommentarerna som ifrågasätter Wahlgrens metoder och sättet Bingo hyllar och rekommenderar dem.
Här kommer ett axplock från kommentarsfältet:

Det verkar sannerligen vara ett delat läger mellan de som älskar och de som hatar Anna Wahlgren och hennes metoder.
Under Bingos Youtubeinlägg – som har 12 år på nacken – är människor också kritiska, och det finns kommentarer på allt från svenska och engelska till tyska.


Bildkälla: Bingo Rimér Youtube