Uppmanar företag influencers att bryta mot marknadsföringslagen?

Det här är en konversation mellan en influencer och en av mina följare om företaget ”Better Feast Sverige” som betalat för att influencern ska göra reklam för dem.
Det mest anmärkningsvärda är inte att inlägget inte är reklamidentifierat – det ser jag i princip varje dag i mitt Instagramflöde bland de jag följer – utan att det är ett medvetet val från influencerns sida eftersom företaget verkar ha uppmanat hen till det.

Trots att många av er som läser Bloggbevakning har bra koll på marknadsföringslagen vid det här laget så tänker jag att vi kan gå igenom saken en. gång. till.
Influencern menar alltså att företaget sagt till hen att hen inte behöver reklamidentifiera sitt inlägg, och att det är upp till företaget att ansvara för att meddela influencern om eventuell reklamidentifiering. Min följare skriver – helt korrekt – att företaget inte kan bestämma någonting sådant och att inlägget bryter mot marknadsföringslagen.
Influencern tror sig vara helt fri från ansvar och hen skriver till min följare att hon kan skriva till företaget i fråga om hon tycker att det är så upprörande.

Okej, vi tar det här från början…
Influencern ansvarar själv för att inlägget är korrekt reklamidentifierat enligt marknadsföringslagen.
Det går inte att skylla ifrån sig eller försvara agerandet med att företaget sagt till dem att inte reklamidentifiera inlägget.
Vad företaget har för åsikter vad gäller reklamidentifiering av inlägg är totalt irrelevant i sammanhanget.
Om Konsumentverket väljer att ta inlägget till Patent- och marknadsdomstolen så gäller stämningen både företag och influencer – inga bortförklaringar kommer hjälpa dig där.
Som influencer är det ditt ansvar att ha koll på marknadsföringslagen och hur den ska appliceras för att ett inlägg ska vara korrekt. Detta eftersom det här är ett jobb och där gäller lagar och regler, precis som med vilket annat yrke som helst.

En stämning i Patent- och marknadsdomstolen brukar kosta en influencer mellan 200 000 kr till 300 000 kr i juridiska kostnader, men det kan vara en högre eller lägre summa beroende på hur många inlägg stämningen omfattar.
Vill man läsa om konsekvenserna av att fällas i Patent- och marknadsdomstolen så går det bra att klicka HÄR. Katrin Zytomierska stämdes och fälldes för felaktigt reklamidentifierade inlägg för sitt företag ”Clean Eating”, bland annat hade hon använt uttrycket ”Samarbete”, vilket Patent- och marknadsdomstolen slog fast inte var korrekt eller tillräckligt tydligt.

Att företaget i det här fallet aktivt uppmanar influencern att inte reklamidentifiera sitt inlägg är betydligt mer problematiskt än att skriva ”Samarbete” istället för ”Betalt samarbete”, då man trots allt haft ambitionen att göra rätt, men använt sig av en icke godkänt markering.

Om jag vore den här influencern så skulle jag snabbt som attans reklamidentifiera alla mina inlägg med köpt marknadsföring, innan Konsumentverket får upp ögonen för dem.
Kanske är de rent av här inne och läser? Vem vet? 😉
Jag skulle även klippa alla band till företaget, som agerar extremt oprofessionellt, och vars uppmaning skulle kunna kosta influencern flera hundratusentals kronor.
Avslutningsvis skulle jag ta mig en titt i Konsumentverkets vägledning för marknadsföring på sociala medier, för att lära mig vad som gäller när jag gör reklam på mina plattformar.

Så…
Influencern är 100% ansvarig för att, på sina plattformar, följa relevant lagstiftning vad gäller köpt marknadsföring. 
Vad företag uppmanar till eller vilka bortförklaringar eller ursäkter influencern försvarar sig med, är ingenting annat än slöseri med tid och energi.
Det är totalt meningslöst alltså, så gör inte det om du vill uppfattas som professionell och undvika att stämmas i Patent och marknadsdomstolen.

Jag har sökt företaget i fråga och kommer uppdatera inlägget om/när de återkommer med en kommentar.

Tack för tips!

Plagg på Project Playgrounds välgörenhetsgala

Isabella Löwengrip, Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad var alla på Project Playgrounds välgörenhetsgala som gick av stapeln igår. 
Galan hölls på Nationalmuseum och givetvis var Prinsessan Sofia på plats i egenskap av grundare av projektet.

Isabella Löwengrip bar en klänning från Frida Jonsvens och Biancas vita kreation kommer från Adoore som är Petra Tungårdens märke.
Isabellas klänning är för övrigt samma som Carina Bergfeldt bar på Ellegalan 2022. 
Biancas – lite mer anspråkslösa – klänning heter Nîmes slip dress och kostar 1 295 kr på Adoores hemsida.

Frida Jonsvens Haute couture-klänningar är som konstverk. De är otroligt vackra och kostar förmodligen därefter, men det finns inga priser på hemsidan.
2019 skrev Aftonbladet en artikel om Frida Jonsvens klänningar efter att Annie Lööf burit en av dem på Nobelfesten.

Enligt tidningen låg priserna på 25 000 kr och uppåt, och i artikeln förklarar Frida vad det är för olika parametrar som påverkar den slutliga prissättningen på hennes klänningar:

Allt beror så klart på val av material, modell och andra detaljer men en klassisk galaklänning landar på från 25 000 kronor och uppåt att skapa, säger Frida Jonsvens till Aftonbladet.

Vad tycker ni influencernas val av kläder? 
(Kläderna alltså, jag frågar om kläderna.)

Älskar, älskar inte…


Julia Franzéns inställning och känslor för Marbella verkar fluktuera flera gånger om dagen, lite som börsen men med en ren känslomässig valuta.
Det är från ”Helt ärligt, jag älskar inte Marbella” till ”Älskar mitt nya liv i Marbella” inom loppet av 24 timmar, men det är nog ganska vanligt tänker jag, när någon är nyinflyttad någonstans.
Ta Annica Englund som ett exempel. Hon hade det ju lite kämpigt när hon först flyttade till pojkvännen Elias Lindholm i Kanada, men verkar nu nöjd med sitt nya liv och det ser ut som att hon känner sig som hemma.

Man får nog ge det hela lite tid innan man fäller sitt omdöme.
Ett halvår? Kan det vara en rimlig tid att landa på?

Julia söker förresten en till person som ska joina hennes team. 
Arbetsuppgifterna består av att ska content till Julias kanaler, och hon spår att det kommer röra sig om en heltidstjänst.
Jag kan hålla med kommentatorn här ovan.
Vad ska Julia själv göra om dagarna, nu när hon verkar outsourcat nästintill alla jobbrelaterade göromål?

Alexandra Nilsson om falskheten i branschen

Alexandra Nilsson pratar i sin senaste video om sin bransch och sina kollegor och hon menar att det inte finns någon bransch där man ska bita ihop så mycket som i den här (influencerbranschen alltså).
Att det finns så mycket falskhet och att alla bara säger att man ska släppa, när människor behandlar en dåligt, att det bara är ”show businessfolk/influencerfolk”, men Alexandra säger att hon inte funkar så längre.
Enligt Alexandra så smörar mindre influencers för de större, för att försöka rida lite på deras våg, i försök att själv få större plattformar, men att det privat snackas det SÅ mycket skit.

Alexandra tycker det är pinsamt och icke-värdigt och säger att hon inte ens vill röra dessa människor längre.
Dock tillägger hon att hela branschen är så full av dubbelmoral. Som ett exempel tar hon influencers som rankar de tio värsta influencerna, som att de har någon jävla rätt till det. (Här kan ni läsa om just en sådan incident om ni är nyfikna.)
Rädslan för att bli uthängd är, enligt Alexandra, det som gör att ingen vågar säga någonting utan alla tassar bara på tå.

Hon har blivit anklagad av människor i sin omgivning för att vara ”lättkränkt” och för att ha känslorna utanpå för att hon reagerar när människor beter sig illa, och till det säger hon följande:

Jag tror att vi måste chilla med att använda uttrycket ”lättkränkt”. Kan man inte också bara råka vara en fucking ”douche” som sårar andra människor? // Alexandra Nilsson

I kommentarsfältet håller man med Alexandra och berömmer hennes ärlighet.