Tänk om Lilla Hjärtat vetat att hon dog för den goda ”göra reklam för veganska produkter med E-type”-sakens skull
Det här inlägget postades av en journalist och poddare på Instastory, och trots att det är ganska grovt formulerat så finns det ju en viss poäng i det han skriver.
5 kr per produkt såld går till ”Lilla hjärtats vänförening” som grundats av Melinda Jacobs – som var ”Lilla Hjärtats fosterhem – och som idag är gift med E-type. Det är alltså så kopplingen mellan ”Lilla Hjärtat” och E-type ser ut.
Kampanjen har tagits fram tillsammans med Bobby Oduncu och hans hårvårdsmärke, samt Melinda Jacobs och papporna från @pappapappadotter och jag gissar på att i alla fall Bobbys företag behöver få en del av vinsten.
Hur upplägget ser ut för de andra tre aktörerna vet jag inte, men en snabb googling visar att ett bra riktmärke för den här typen av kampanjer är att:
– Minst 10% av produktens försäljningspris eller 50% av vinsten skänks till välgörenhet, vilket uppfattas som meningsfullt utan att riskera företagets hållbarhet.
– Om syftet är ren välgörenhet och kampanjen är kortvarig kan en högre andel vara lämplig.
5 kr per såld produkt doneras till Lilla hjärtats vänförening, men hur många procent är egentligen det?
5 kr från en hårolja för 199 kr är 2,51%, medan 5 kr från ett balsamspray för 149kr är 5 kr 3,36%.
Vad kan man kalla det här?
”Charity washing”?
Hur tänker ni här?
Fullt rimligt eller en smula problematiskt?
