BLOGGBEVAKNINGS JULKALENDER 21/12

Varje lucka kommer innehålla en eller flera saker med influencerkoppling och bakom lucka 20 gömmer sig ett torrschampo från Ida Warg Beauty, ”Oh lala-duschkräm från X by Margaux samt en svart mascara från Indy Beauty.

Vad är det här för ett inlägg?
Varje dag, fram till julafton, så kommer det dyka upp en kalenderlucka i form av ett extra inlägg. När det kommer dyka upp kommer variera lite, men alla dagar kommer ha en lucka.
Det här mitt sätt att uppmärksamma och ge någonting tillbaka till er som är här inne och läser och som egentligen gör hela den här bloggen.
Utan er, inget Bloggbevakning.
Därför gör jag en julkalender, där 24 stycken av er kommer få ett paket på posten, snarare än att en av er vinner hela klabbet.

Så hur går det här då till?
Du kan vara med i utlottningen av alla 24 luckor, men har du väl vunnit en så kan du inte vinna igen – baserat på email och ip-nummer.

Det är ingen tävling utan allt som krävs är att du lämnar en kommentar och kommer ihåg att skriva i din faktiska mailadress så att jag kan kontakta dig om du vinner.
Varje lucka kommer vara aktiv fram till att nästa dags lucka publiceras, oavsett hur länge de legat uppe.
Jag kommer kora en vinnare varje dag, men kommer skicka paketen efter den 24:e eftersom jag verkar misslyckas med att få dem postade.


OBS!
Vinnarna från de två försenade inläggen kommer publiceras i morgon.

VINNAREN ÄR:

Vinnaren drogs den 22 december men mailet gick inte iväg då utan la sig som ett utkast.
Nu har vinnaren däremot fått mail.

Bianca Ingrosso intervjuas i tidningen Forbes

Gustaf Lundberg Toresson är namnet på den journalist som intervjuat Bianca Ingrosso för tidningens Forbes räkning.
För dig som kanske inte är riktigt bekant med tidningen så kan jag meddela att den grundades, 1917 av Bertie Charles (“B.C.”) Forbes och har idag sitt huvudkontor på Fifth Avenue på Manhattan. 2016 hade tidningen en upplaga på 928 464 exemplar (2016) – enligt Wikipedia – och brukar publicera olika typer av listor, som ofta citeras av andra tidningar och media världen över.

Åter tillbaka till Bianca Ingrossos intervju.
Trots att tidningen Forbes publiceras på engelska så gjordes Biancas intervju på svenska, någonting som hon var lättad över, när intervjun till slut var klar..
Hon beskriver processen runt CAIA Cosmetics, och avslöjar några av hemligheterna bakom företagets enorma framgångar, där en är att få en personlig och intim relation med följarna och köparna. Lite som ett syskon.
Enligt intervjun så resonerar Bianca kring företaget som om CAIA vore en faktisk person.

I usually think about the person that is me in five or ten years, which sort of makes her my alter ego, and her name is Caia. In almost every decision I make, spanning from product development to relationships or hosting a dinner party, I ask myself “what would Caia do?”.

I USA använder man sig ofta av uttrycket ”What would Jesus do?” om man hamnar i en situation som man inte riktigt vet hur man ska ta sig ur, och/eller hantera.
Det säljs en massa merchandise med uttrycket på, bland annat som armband i plast.

Kanske borde Bianca och CAIA satsa på något liknande?

WWCD – What would CAIA do?
Jag spår redan att lucka 1  i nästa års adventskalender är klar.
Check!

Joakim Lundells nya vrålåk

Joakim Lundell är och shoppar en tidig julklapp till sig själv, i form av en …ah, ni vet…sån där snabb bil typ. 
?

Enligt hans Instagraminlägg så handlar det om en Lamborghini Aventador SV Roadster med en V12-motor, med den nätta prislappen 5 300 000 kr.


Han ska ha betalat drygt 2 000 000 kr i kontantinsats, och har en månadskostnad på ca 45 000 kr. 

Det är dock inte alla som glädjs med Joakim och hans drömbil.
Den här konversationen utspelar sig i inläggets kommentarsfält, och får Joakim att bli heligt förbannad.

Jag får intrycket av att personen ifråga förväntade sig någon form av tacksam respons från Joakim, och blir ytterst förnärmad när något sådant inte sker.
??


Sorry, not sorry. ?

”Sälj grej med livrädd tjej”

Bildkälla:Expressen


Irena Pozar har skrivit en krönika i Expressen om den ”säkerhets-app” – Vakta – som Petra Tungården är delägare i. 

Här kan du läsa mitt inlägg från i somras, där Petra mer ingående beskriver projektet.

Förutom att det rör sig om ett solklart och smutsigt fall av femmewashing, så är marknadsföringen mycket tveksam ur ett juridiskt perspektiv. Att en näringsidkare i sin marknadsföring ”utnyttjar ett speciellt missöde eller omständigheter, som näringsidkaren känner till och som är av sådan vikt att de försämrar konsumentens omdöme, för att påverka konsumentens beslut i fråga om produkten” anses vara aggressiv marknadsföring, vilket är förbjudet. //Irena Pozar

Hur länge ska man få kapitalisera på kvinnors rädsla att bli överfallna?
Petra Tungården – som frontar appens reklamfilm – blev själv delägare i företaget efter att ha blivit rånad av en knivbeväpnad man, som ville åt hennes klocka.

När Irena Pozar kontaktar appens VD så visar det sig att Petra endast äger 1.5% av företagets aktier. Resten innehas av män.

Från början ska tjänsten ha kostat 99kr/månaden, där du först kan pröva den gratis i 30 dagar.
Detta verkar nu vara ändrat, till det lite mer frikostiga upplägget av 19kr/månaden, med en gratis prova på-period på hela 6 månader.
Dock kostar varje utryckning efter det 450kr, så det gäller att väga sin rädsla på guldvåg innan man beslutar sig för att larma.

Så här avslutar Irena Pozar sin krönika, och jag låter henne avsluta det här inlägget på samma vis:

För den som bara blir rädd två gånger om året och inte vill veta när hjälp kommer eller om 112 kontaktas är det här en perfekt lösning. För oss andra, not so much.

Vakta?
Är det en tjänst för dig?