Underbara Clara:
Clara förclarar(!) hur hon ser på sin blogg och på de som kommenterar och jag har verkligen aldrig sett det på det sättet och blev lite intrigued:
Jag upplever att vissa läsare (inte specifikt här utan generellt) tänker sig bloggens kommentarsfält som en kundtjänst. Bloggaren är en slags servicepersonal som ska se till att läsaren alltid får rätt och är nöjd.
Och här skiljer sig uppfattningen åt. För jag tänker på bloggen mer som ett kafferep. Där bloggaren är värdinna och bjuder hem folk till sitt vardagsrum. Men att vissa gäster istället för att fika, prata och ha trevligt börjar anmärka på att bullarna är degiga i mitten, att fönsterna behöver putsas och att värdinnan hade en trevligare klädstil förra året. Och lite försåtligt frågar hur mycket socker värdinnan egentligen låter sina barn äta? Egentligen ganska oförargliga kommentarer – men ett oerhört ouppfostrat och otrevligt sätt att bete sig på när man är gäst hos någon.//Clara
Håller ni med henne?
Borde man vara mer artig när man kommenterar?
Visst, man betalar inte själv en endaste krona för att läsa bloggen men det är ändå tack vare läsarna som bloggaren tjänar pengar. Inga läsare = Inga pengar.
Så på så vis skiljer ju sig bloggen från ett kafferep för det är inte så att antalet gäster på ett kafferep genererar mer eller mindre pengar till värdinnan.