Vem riskerar en stämning?

Tänk att mina 30 år är samlade i en bok. Allt som har hänt. Alla sanningar. ALLT. Det känns så läskigt att avslöja allt. // Isabella Löwengrip

Jag kan förstå att det velas fram och tillbaka mellan att boken ska vara självbiografisk och autofiktiv (en litterär genre som blandar fakta och fiktion.)
Av det jag vet om innehållet i boken så har jag egentligen bara en enda fråga vad gäller den just nu, och det är vem som kommer stå som ansvarig utgivare för den.
Kommer Isabella stå som ytterst ansvarig när den här boken släpps eller är det hennes redaktör på Bonnier som gör det?

Jag tror ni kommer förstå vad jag menar när boken med alla Isabellas ”sanningar” väl släpps. 

 

Johanna Bladh är programledare för en ny ungdomssatsning

Johanna Bladh är programledare för en ny ungdomssatsning från Aller Media – en serie som handlar om självförtroende för unga tjejer.
Jag är övertygad det just nu gnisslars tänder av ilska inne i Haveristernas grupp 2.0 där man inte gillar någonting som kommer från den här tjejen.

Av bilderna att döma så har Johanna träffat och pratat med bland andra Molly Hammar, Therese Lindgren, Fanny Ahlfors och Bente, bara för att nämna några.
När och var serien kommer sändas är ännu oklart, så jag får be att få återkomma med detaljerna sedan.

”Självförtroende för unga tjejer” är ett ganska brett koncept men jag tänker mig någonting i stil med 90-talets Veckorevyn, fast tvärt om. 
Förstår ni inte liknelsen med Veckorevyn så rekommenderar jag att klicka runt lite inne på Henrik Wahlströms Instagramkonto, och då särskilt inläggen som taggats med #tjejtidningsparaden
Här får ni några exempel på hur det kunde se ut. Det här är vad jag och tjejerna i min ålder matades med, och som blev det man trodde på. Som man köpte med hull och hår.
Det fanns ju ingenting annat!
Det här var alltså före internet slog igenom, så dessa tjejtidningar var i princip det enda stället man kunde läsa om sådant här, där innehållet – som idag känns helt sjukt – fick stå helt oemotsagt och slå rot många av oss.

Om du är i min ålder så är jag övertygad om att du vet exakt vad ”penntricket” är, och när du hörde talas om det för första gången. 
Jag minns det fortfarande, ur vilken tidning jag läste om det och vid vilket bord i skolans bibliotek jag satt när jag läste det.
Och att jag sedan gick raka vägen hem för att i lugn och ro testa om jag hade – ve och fasa – hängbröst.

 

Paow ger en uppdatering kring sitt nya ansikte

[YouPlaySinglePlayer video=”2306,1847,386531″ ap mute ]

STOPPA PRESSARNA!
Säger Paow på riktigt i sin nya video att hon är KLAR med operationer och att hon nu är helt nöjd?
Svar: Ja, det säger hon, men det framgår inte hur länge hon planerar att känna sig nöjd och klar innan hon åker tillbaka till Turkiet för fler operationer vars inlägg bryter mot Marknadsföringslagen.

Hon har tidigare sagt att det är hennes hobby att operera om sig, för att se vad mer hon kan göra med sitt utseende. 
Med tanke på att hon får alltsammans sponsrat, så tror jag tyvärr inte att det dröjer särskilt länge innan Paow är tillbaka på operationsbordet igen.
Dock säger hon i den här videon att hon är klar och nöjd, så vi får väl se om jag tvingas äta upp min hatt här framöver.
När det kommer till yrkesgruppen påverkare så är det väldigt lite som är skrivet i sten, så framtiden får helt enkelt utvisa om jag kommer tvingas tugga i mig en huvudbonad eller ej.

Bildkälla: Paow Instagram

Pernilla Wahlgrens mjuka samarbete upprör på Instagram

Pernilla Wahlgren gör reklam för sköljmedlet Comfort på Instagram under #MittComfortStatement.
Enligt inlägget har hon använt @comfort_sverige sköljmedel har så länge jag kan minnas –  för att behålla klädernas kvalite, mjukhet och motverka att kläderna noppar – vilket får vissa av hennes följare att rasa.
Kritiken är tvåhövdad:
Kritik 1: Sköljmedel är dåligt för miljön.
Kritik 2: Sköljmedel är dåligt för oss människor.

Bland annat är det flera stycken som skriver att sköljmedel innehåller ftalater som kan störa hormonbalansen hos barn.
Enligt den här artikeln så har vissa ftalater – en omdebatterad kemikalie där flera har förbjudits av EU då de ansågs vara hormonstörande och kunde framkalla allergier och hudirritationer/eksem.
Dock finns det andra ftalater kvar, och vad de gör med oss och naturen på lång sikt är det ingen som riktigt vet.

Istället för att använda sköljmedel så rekommenderar många av följarna att använda ättika istället för mjukmedel. 
Vill man ha mer väldoftande kläder så kan man tillsätta eteriska oljor, som enligt tipsarna är betydligt mindre skadligt för natur och människor, än sköljmedel.

Efter att ha skrivit det här inlägget så kom jag att tänka på de stories som HanaPee postade häromdagen, och som jag skrev om här. 
Hon blev erbjuden 85 000 kr för att göra reklam för en produkt som hon visserligen använder i sin vardag, men vet är dålig för miljön, och att hon därför tackade nej till det.
Låter inte det som att reklamen hon tackade nej till, skulle kunna vara för just sköljmedel?

Vad tycker ni om den här debatten och använder ni sköljmedel?
Visst handlar kritiken mer om att Pernilla – i sin roll som påverkar – får betalt för att marknadsföra och främja användandet av sköljmedel till sina 684 000 följare, mer än att hon som enskild individ använder sköljmedel?
Kan vi inte försöka hålla diskussionen på den nivån, snarare än att tjafsa på individnivå.
Det här handlar inte om vad en enskild människa häller i sin tvättmaskin, utan om konceptet påverkare och reklam för den här typen av varor.

Det finns även miljövänliga och biologiskt nedbrytbara sköljmedel, och sidan www.jordklok.se har samlat flera olika alternativ till det traditionella sköljmedel.
De kostar kanske några kronor mer, men det är väl miljön värd? 🙂

Bildkälla: Jordklok.se