Triss i träning på Instagram

Skärmdump från Isabella Löwengrips Instastory där hon spelar padel på NKs tal
Bildkälla: Isabella Löwengrips Instastory
Skärmdump från Margaux Dietz Instastory där ett gäng kändisar är ute och joggar på Djurgården
Bildkälla: Margaux Dietz Instastory
Skärmdump från Sara Songbirds Instastory där hon skriver att hon ska vara med och liverapprotera när Clara Henry springer i 24 h för välgörenhet i morgon.
Bildkälla: Sara Songbirds Instastory

Bild 1:
Isabella Löwengrip har spelat padel på NKs tak, där man byggt banor (burar?).
Det måste väl blåsa något jävulskt där uppe, eller är gallret klätt i någon typ av plexiglas eller liknande som dämpar vindarna?

Bild 2: 
Ett helt gäng kändisar är ute och utför min absolut största hat-aktivitet – jogging i grupp.
I GRUPP!? Hemska tanke!

Bild 3: 
På torsdag ska Clara Henry försöka sig på att springa 84 km på 24 h för att samla in pengar till Barncancerfonden.
Hon kommer få sällskap av diverse kändisar på vägen, och hennes kompis Sara Songbird kommer liverapportera under dygnet.
Kanske kommer någon av de kändisar som gruppjoggar i bild 2 vara med och springa med Clara, och bara är ute och värmer upp för att kunna springa med henne?

Målet är att samla in 100 000 kr och i skrivande stund har det kommit in 32 565 kr.

Den 29 april 2021 klockan 21:00 kommer jag att ge mig ut och springa 3,5 kilometer. När klockan slår 22:00 kommer jag att springa samma runda igen. Och likaså när klockan slår 23:00. Varje timme, från 21:00 den 29 april till 21:00 den 30 april, kommer jag att springa 3,5 kilometer för att sammanlagt springa 84 km - två hela maratons, inom loppet av 24 timmar, för att samla in pengar till Barncancerfonden. Var med du också! Följ mina 24h på min instagram @glasclara, där kommer jag att ha kända gäster som peppar mig runt på mina varv. Och spring du med, där du är! Stick ut runt huset, jogga din vanliga runda eller skapa ditt eget ultralopp, och swisha 50 kronor eller annat valfritt belopp - per kilometer du springer. Målet är att samla ihop 100.000 kronor. Det fixar vi, va? Tillsammans springer vi för kampen mot barncancer! // Clara
Bildkälla: Barncancerfondens hemsida

Okej…
Triss + en..
Det här inlägget av Viktor Frisk dök upp senare än de andra på Instagram, så jag slänger in det här på slutet.

Jag har liksom bara en fråga…
Och NU då?
Borde det inte vara lite trist att nå den här formen och sen bara se den försvinna igen?
Inte helt så klart, men en del av den?

Reklamombudsmannen fäller Åsa Ingrossos vinreklam – frikort till trots ?

 

Åsa Ingrosso på Instagram: Nej! Vilket Mattias (Alkoholgranskningsmannen) berättade för Camilla i morse. Detta är den högsta instansen och både DU och hon har fel. Ny kommentar från Åsa: Du ger dig verkligen inte! ? Mattias är chef för hela balunsen. Han är alkoholgranskningsman och det går över marknadsföringslagen. Det är han som sitter med ALLA dessa frågor. Något Camilla fick reda på väldigt tydligt i morse per mail. Hon hade fel och vi hade rätt. Sen kan du stå och stampa hur mkt du vill. Beslutet kommer inte ändra sig vara för att du vill det.
Bildkälla: Åsa Ingrossos svar på Instagram

Nej! Vilket Mattias (Alkoholgranskningsmannen) berättade för Camilla i morse. Detta är den högsta instansen och både DU och hon har fel.
Du ger dig verkligen inte! ? Mattias är chef för hela balunsen. Han är alkoholgranskningsman och det går över marknadsföringslagen. Det är han som sitter med ALLA dessa frågor. Något Camilla fick reda på väldigt tydligt i morse per mail. Hon hade fel och vi hade rätt. Sen kan du stå och stampa hur mkt du vill. Beslutet kommer inte ändra sig vara för att du vill det. // Åsa Ingrosso på Instagram

Minns ni det här?
När Åsa Ingrosso hävdade att Alkoholgranskningsmannen  var chef för hela balunsen – alltså Reklamombudsmannen OCH Konsumentverket – och att han kan fatta beslut som går över marknadsföringslagen?
Herregud, pinsamheterna stod som spön i backen och för varje ny kommentar från Åsa som blev skämskudden bara större och större och större.
Trots att Konsumentverket tydligt gjorde klart att AGM är branschens självreglerande organ och ingen myndighet alls, så fortsatte Åsa hävda att hon fått ett frikort från honom.

Vilket hon GIVETVIS inte fått, inte om du frågar Reklamombudsmannen i alla fall, som skickade mig sitt fällande beslut med mail igår eftersom jag står som anmälare. 
Det kommer inom kort publiceras på deras hemsida.

Reklamombudsmannen är inte heller någon myndighet, utan ett självreglerande organ, precis som AGM, men till skillnad från det fällande beslut som RO publicerat så är Åsas utsago om frikort ingenting som utretts eller som det fattats något formellt beslut kring, utan det skulle röra sig om någon form av privat tillstånd som AGM skulle ha givit till Åsa på något högst odokumenterat vis.
Så här ser beslutet ut i sin helhet.
Jag kan inte se att AGM ens blivit tillfrågad i beslutsfattande, så mycket makt över hela balunsen hade alltså han. ?

Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Anmäld reklam Instagramreklam för vin från Ingrosso Annonsör Sundance Wines AB Influencer Åsa Ingrosso Anmälare Bloggbevakning Uttalande Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att reklamen inte uppfyller kravet på reklamidentifiering. Den strider därmed mot artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation Reklamen Den anmälda reklamen är ett inlägg som har publicerats på Instagramkontot ”asa_ingrosso”. Inlägget består av bild och text. Bilden visar två flaskor vin – en med vitt vin och en med rött vin. På vitvinsflaskans etikett står det ”Vino della casa” samt ”Ingrosso Vermentino Toscana” och på rödvinsflaskans etikett står det ”Vino della casa” samt ”Ingrosso Sangiovese Toscana”. I bilden är Instagramkontot ”emilioingrosso” taggad. I inläggets text står ”Nej men hörni darlings!!! Minns ni när ni skulle gissa vilka av våra nya produkter som var här nu?”. Texten bryts därefter med den klickbara texten ”mer”. Då besökaren klickar på ”mer” syns texten ”(Klappa händer-emoji, hjärtögon-emoji, stjärn-emoji)”. På ny rad följer ”Här är dom! Finns i Systembolagets beställningssortiment”. På en ny rad därefter följer texten ””Ingrosso-vino della casa”-Vermentino Ett torrt fruktigt vin, mycket friskt med en aromatisk smak med inslag av gula päron, färska örter, honungsmelon, krusbär, mineral och limeskal. Serveras vid 8-10 C till rätter av fisk eller skaldjur eller till vegetariska rätter. Mindre än 1 gram socker/liter vin.”. I ett av slutande stycket står texten ””Ingrosso-vino della casa”-Sangiovese Ett medelfylligt rött vin men en härlig fruktig smak med lätt fatkaraktär, inslag av mörka körsbär, nougat, salvia och vanilj. Serveras vid cirka 16 C till rätter av fläsk, nöt- eller lammkött eller till vegetariska rätter. 7 gram socker/liter vin”. Vinernas produktnamn och druv sorter står i versal text. Annonsören och influencern har inte lämnat uppgift om vem som har producerat reklamen. Anmälan Enligt anmälaren är inlägget inte tillräckligt lätt att identifiera som reklam. Det framgår ingenstans att det rör sig om reklam. Annonsörens och influencerns yttrande Sundance Wines AB (annonsören) skriver att Åsa Ingrosso (influencern) håller med om att det är viktigt att skilja egna inlägg från inlägg med kommersiella syften och ändamål. Influencern är noggrann med att det ska framgå. I förevarande fall bär de två marknadsförda produkterna samma namn som influencern nämligen Ingrosso. Pro duktens namn i kombination med avsändaren, utformningen samt det som skrivs, gör det närmast övertydligt att influencern har kommersiella syften med inlägget. Att genomsnittskonsumenten inte skulle uppfatta det ter sig, milt uttryckt, som osannolikt. Följdriktigt är det heller ingen av de hundratusentals följarna som invänt utan de har således uppfattat inlägget precis som avsett – nämligen som reklam. Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Opinionsnämndens bedömning Enligt artikel 7 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation (ICC:s regler) ska reklam och annan marknadskommunikation vara lätt att identifiera som sådan, oavsett utformning och medium. Införs reklam, inbegripet så kallad native advertising, i medier som innehåller nyheter eller annat redaktionellt material ska reklamen presenteras så att dess karaktär omedelbart framgår. Om så erfordras ska den förses med särskild reklammarkering. Marknadskommunikationen får enligt artikel 7 andra stycket inte vilseleda om eller dölja sitt verkliga, kommer siella syfte, utan detta ska vara transparent och tydligt framgå. Det innebär att kommunikation som främjar av sättningen av eller tillgången till en produkt inte får ge intryck av att vara exempelvis en marknadsundersökning eller en konsumentenkät, användargenrerat innehåll, en privatpersons blogg eller inlägg i sociala medier, eller en oberoende recension. Marknadskommunikation ska enligt ICC:s regler bedömas med utgångspunkt i hur framställningen påverkar målgruppens genomsnittskonsument, med hänsyn tagen till det medium som använts. Reklamen ska då be dömas utifrån hur den rimligen uppfattas av en genomsnittskonsument vid en flyktig kontakt. Målgruppen i det nu aktuella fallet består enligt opinionsnämndens bedömning främst av följare av influencerns Instagramkonto. Den anmälda reklamen har publicerats på Instagram, som är ett medium som i huvudsak innehåller material som kan likställas med redaktionellt material. Inlägget med bild och text avviker inte från vad som är vanligt på Instagram. Vid sådan publicering av reklam finns det en särskild risk för att konsumenter vilseleds om karaktär en av meddelandet och det ska då omedelbart framgå att det är reklam. Det finns i och för sig inget generellt krav på att reklam måste reklammarkeras. Men om reklamen är utformad så att den kan förväxlas med redaktionellt material eller liknande, kan en tydlig reklammarkering göra att en konsument inte blir vilseledd om innehållets kommersiella karaktär. I praxis ställs det höga krav på att konsum enten ska kunna identifiera reklam som sådan, till exempel ska en konsument inte behöva ta del av hela inne hållet innan det klart framgår att det är reklam. En utgångspunkt är därför att det bör finnas en tydlig reklammar kering i början av texten i ett inlägg på Instagram om inte innehållets kommersiella karaktär genast framgår på annat sätt. Det kan antas att det vanligaste sättet att ta del av ett Instagraminlägg är att se det i ett flöde när det visas i Instagrams mobilapp. När man ser ett inlägg i flödet visas bilden tillsammans med max två rader text. Om text en är längre bryts den med en klickbar text ”mer” i ljusgrått. Först när man klickar på ”mer” visas hela texten i in lägget. Enhetens inställning av textstorlek påverkar hur mycket av texten i inlägget som syns. Enligt anmälaren framgår det ingenstans att det är reklam. Enligt annonsören och influencern är det – mot bakgrund av produktens namn i kombination med avsändaren, utformningen samt inläggets text – närmast övertydligt att influencern har kommersiella syften med inlägget. Inlägget består av en bild på två vinflaskor och text som beskriver vinernas smak och att de kan beställas på Systembolaget. Nämnden finner att det varken av bild eller av texten ”Nej men hörni darlings!!! Minns ni när ni skulle gissa vilka av våra nya produkter som var här nu?” som syns i inlägget före brytpunkten ”mer” tydligt framgår att det är fråga om reklam. Nämnden finner därför att inlägget av en genomsnittskonsument inte omed elbart kan identifieras som reklam. Att det står Ingrosso på vinflaskorna ändrar inte bedömningen. Reklamen strider därmed mot artikel 7 i ICC:s regler. Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org Beslut Ärende 2012-294 2021-03-23 Mikael Pauli ordförande Övriga ledamöter: Peter Cederholm, Anna Edman, Tobias Eidem, Olivia Enqvist, Patrik Löfberg, Göran Segeholm, Inger Skalse och Axel Tandberg Beslutet är enhälligt. Föredragande: Jakob Rönnerbäck Stiftelsen Reklamombudsmannen Jungfrugatan 10, 114 44 Stockholm Tel: 08-662 05 50 www.reklamombudsmannen.org

Ytterligare ett märkligt beteende av en influencers kundtjänst

Från Facebook: Hej, finns det någon här inne som köpt LXA ribbed pants? De är de bästa materialet jag någonsin har använt å haft på mig så cred för det! Meeeeen när jag fick dom så var vänstra benet 4 cm längre än höger benet å jag vill tillägga att jag är 174 cm lång och ska alltså kunna ha dessa byxor eftersom jag är så pass lång.Jag bifogar en bild här nere så ni ser vad jag menar. Nu måste jag lämna in dessa för att sys upp då LXA kundtjänst inte vill ge mig ett par nya för jag kan inte bevisa att det var så från början. Jag kan liksom inte använda byxorna just nu som en fattig student köpt för typ 749 kr. Jag älskar ju Linn och det är inte hennes fel, självklart. Å jag skrev till henne på Instagram DM men hon har bara läst det. Men tråkigt att man ska behöva betala extra för att dom ska sys upp hos en sömmerska när man redan köpt dessa för dyra pengar som man vill använda direkt.
Bildkälla: Facebookgrupp

Mailsvar från LXA kundtjänst som drivs av Hubso: Vi har nu fått svar kring ditt reklamationsärende som hanterats av vår inköpare i dialog med våra leverantörer. För att vi ska vara skyldiga att godta din reklamation/retur så felet på produkten vara ursprungligt, till exempel ett produktionsfel. Dessvärre har ni ej möjlighet att motbevisa att felet uppstått på grund av ditt agerande som konsument. Det är vi som företaget som ansvarar för fel om felet fanns redan när varan levererades, men det är ni som konsument spm måste bevisa att det överhuvudtaget var fel på varan. Har ni ytterligare uppgifter eker bevis på att varan var felaktig vid leverans vänligen dela dessa med oss för en omprövning av beslutet. Har vi ej möjlighet att komma överens i ert ärende återstår en alternativ tvistlösning genom ARN eller annan godkänd bransch nämnd. Nedan finner ni en länk till Europeiska plattformen för tvistlösning online där finner ni som konsument högkvalitativa verktyg för tvistlösning. Much Love, LXA the label

Här är ytterligare ett exempel på ett något märkligt agerande från den kundtjänst som drivs av HUBSO AB.
Förra gången var det en kund till Alice Stenlöfs klädmärke A-DSGN, som blev ordentligt felbehandlad av kundtjänsten, och nu är det en kund till Linn Ahlborgs klädmärke LXA The Label som delat ett väldigt konstigt svar från kundtjänst, återigen med HUBSO AB bakom spakarna.

Kunden har beställt ett par byxor från LXA, men när hon får hem dem så är det ena benet fyra cm längre än det andra. 
LXAs kundtjänst vägrar hjälpa henne eftersom hon inte kan bevisa att byxorna såg ut så där när hon fick dem. De menar att hon kan ha åstadkommit den fyra cm stora skillnaden på egen hand, och därför vägrar de hjälpa henne utan skriver att hon själv får lämna in dem till en skräddare för att sy upp dem.
Jag tänker så här…
För att få ett byxben att bli fyra cm längre så måste man ju typ blöta det och sedan dra ut det.
Det borde alltså med all önskvärd tydlighet synas på tyget – vilket man inte ser ett spår av på bilden här ovan.
Och VARFÖR skulle hon göra detta och sen försöka byta byxorna? Tänker de att hon fastnat i en rulltrappa och nu försöker mygla sig till ett par sprillans nya brallor med jämnlångt ben?

Jag tycker det här är ett extremt dåligt bemötande och meddelandet som skrivits av kundtjänst har en del att önska vad gäller särskrivning och meningsbyggnad.
Är delar av mailet rakt upp och ner kopierat ur en manual eller vad är det som pågår här?

Lärde sig HUBSO ingenting från förra gången?

Tack för tips!

Patrik Sjöbergs inlägg till ”coronaförnekarna!

För några veckor sedan blev det känt att höjdhopparen Partik Sjöberg spenderat nästan en månad på Göteborgs Sahlgrenska sjukhus, varav två veckor nedsövd efter att ha drabbats av en dubbelsidig lunginflammation med tillhörande blodförgiftning.
Idag la han det här inlägget på Instagram, med bilder på sig själv som sjukast.
Han fattade beslutet att publicera dem, efter att ha läst den dagbok som fördes om honom under tiden han låg nedsövd och som respons till alla – som han kallar dem – ”jävla ärthjärnor som poppade upp när han ifrågasatte göteborgarnas attityd till covid-19”.

Jag såg och hörde hur hemskt sjukdomstillståndet är för covid då det är jävligt svårt att få luft och det är som att drunkna… Jag hade själv liknande symptom och väldigt dåligt med syre i blodet och fick sövas ner så maskinerna fick sköta det, jag förstår nu hur nära det var att jag inte klarade mig och jag hyllar alla som hade hand om mig under hela vistelsen på Sahlgrenska, jävulen i mig tycker att alla jävla förnekare och antivaccin idioter borde få känna på att drunkna i sig själv utan att få nån hjälp av samhället, men så får man väl inte tänka eller? // Patrik Sjöberg

Ska vissa människor behöva bli sjuka själva, för att sluta tro att covid-19 är en konspirationsteori och ett fantasifoster?
Det ska väl ändå inte behövas?
Eller?