Peg Parnevik tar paus från sociala medier efter hatstormen

Efter att Peg Parnevik satte ner foten vad gäller pojkvännen Filip Lamprecht och de spekulationer om att han skulle ha ihop det med sin Let’s Dance-partner Linn Hegdal, så verkar hennes sociala medier exploderat av hat, och nu har hon bestämt sig för att ta en paus från dem.
Hur kan man bli så här provocerad av att någon står upp för kärleken, för sitt förhållande?
Hur kan det få människor att skicka en massa hat?
Är folk bara generellt ”corona-uttråkade” eller har Peg och Filips förhållande alltid plockat fram dessa charmerande sidor hos folk?

pennyyparnevik You got this ❤️??. sarasongbird ❤️❤️❤️❤️.  matildadjerf Älskar dig ❤️❤️❤️❤️❤️. mfl.

Under inlägget så har några av Pegs mer offentliga vänner skickat både stöd och kärlek, vilket alltid är fint att se. ♡♡
Gå in du med om du vill, och visa ditt stöd till Peg.
Vill du hellre få ur dig en spya så kan du väl lägga den på dina skor, snarare än i hennes kommentarsfält?
Tack på förhand, kompis.

När man som influencer ändrar sig eller byter åsikt

Bildkälla: House of Philia blogg

Dåligt med bra träning, dåliga matvanor och för mycket vin och framförallt alldeles får långt intag av dee där sova-bättre-tabletterna Lergigan (eller det är ju såna allergi/må-illa medicin som gravida får – inte vanliga bereeondeframkallande sömntabletter)

Blev ju helt off efter över ett år med dessa så eftersom jag skrivit om dessa tidigare (och tyckt att de varit bra för att sova gott) som sätter jag upp ett varningsfinger gällande dessa.
Man blir rätt zombie om man tar dessa länge, usch och fy. // House of Philia-Petra

Eftersom en ”influencer” har som jobb att påverka människor så blir det ibland lite problematiskt när de plötsligt ändrar åsikter, eller inser att någonting de tidigare hyllat eller rekommenderat, faktiskt inte var så bra som de först trodde. 

Att ändra åsikt eller komma till insikt om saker och ting är mänskligt och händer oss alla då och då, men när det gäller influencers, som i ett slag kan påverka mängder av människor med sina inlägg, så anser jag att det är extra viktigt att kommunicera ut detta på ett bra sätt. Både för följarna, som kanske ha litat på influencern, men även för influencern, vars trovärdighet kan få sig en törn annars.

Jag tycker att sättet ”House of Philia-Petra” skriver på här är jättebra. Hon upplevde att en sak var bra och skrev om det i positiva ordalag på sina sociala medier, men har i efterhand insett att det kanske inte var så bra ändå och är helt ärlig med det. Och att ”eftersom att hon skrev positivt om saken från början så anser hon att det är viktigt att skriva att hon ändrat åsikt och inte längre är positivt inställd till det längre.”

Så mycket bättre än att följarna, plötsligt en dag, själva upptäcker att influencern är negativt inställd till saken som tidigare hyllats. Risken finns då att de känner sig lurade eller förda bakom ljuset, och som jag sagt tidigare…
En stor del av en influencers värde ligger i deras trovärdighet, så den bör vårdas väl.

Jag ville hellre skriva ett inlägg om det, än att det skrivs om klimakteriet i kommentarsfältet, vilken var anledningen till att jag begav mig till Petras blogg efter ett tips härifrån. ?

Elaine Eksvärd om produktionens försök att tysta de utsatta kvinnorna i Paradise Hotel

Jennifer Paatere, 23, och Annie Dahlberg, 24, utsattes för övergrepp i ”Paradise hotel”, men fick inte prata om det i ”Studio paradise”, programmet där deltagarna i efterhand diskuterar avsnitten.
– Vi hade ändå tänkt att vi skulle kunna få förklara lite saker som är bortklippta och hur vi har känt, men nu får vi inte prata om det utan det kommer inte tas med alls, säger Jennifer Paatera.
Jennifer Paatera och Annie Dahlberg tystades
Veckans avsnitt av ”Studio paradise” spelades in på måndagskvällen, men att de inte fick prata om det förklarade produktionen med att Toby Johnson, 21, som utförde övergreppen, själv inte skulle vara på plats.
– Det svaret vi har fått fram från produktionen är att han inte kan försvara sig och att det kan leda till förtal, säger Annie Dahlberg.
– Man har fått höra att ”det ni säger kan användas emot er”.
Hon upplever det som att produktionen inte alls har lyssnat på varken henne eller Jennifer Paatera och att deras känslor har blivit förminskade. // Från Aftonbladets artikel

Så här sa de två utsatta kvinnorna till Aftonbladet, efter att Viaplay tagit beslutet att ta ner hela den nuvarande säsongen av Paradise Hotel. Läs om anledningen till det HÄR om du missat vad som hänt. 

Min spontana åsikt är att produktionen egentligen inte var särskilt oroad över förtal mm, utan att det mer handlade om att de ville vara först med att agera, vilket de riskerat att inte bli om de tillåtit kvinnorna att prata om saken under inspelningen av Studio Paradise.
Produktionen hade kunnat klippa bort alltsammans, men bollen hade fortfarande varit i rullning då, vilket hade riskerat att snuva produktionen på det ”kraftfulla agerande” som de nu stoltserar med, trots att det gått många långa månader sedan övergreppen faktiskt begicks.

Givetvis är förtal fortfarande på tapeten efter #metoo där mer än en kvinna dömts för just förtal för att ha pekat ut sin förövare, men jag tror spontant inte att det är vad detta handlar om.
Jag tror helt ärligt att kanalen mer tystade kvinnorna för att själva kunna vara först med att agera, snarare än av rädsla för förtal.

Så här skriver Elaine Eksvärd om saken på Instagram:

Reklamombudsmannen fäller Lovisa Worge och Caia Cosmetics för smygreklam

Minns ni det här inlägget? 
Inlägget där jag lite stillsamt påpekade att Lovisa Worges video för CAIAs nya läppennor förmodligen bröt mot marknadsföringslagen, något som Bianca absolut inte höll med om, och till och med satt och tjafsade om i sin livesändning med Lovisa, varpå hon sedan blockade mig.
Nu har Reklamombudsmannens beslut kommit, och precis som jag trodde så har de kommit fram till att Lovisas inlägg inte uppfyller kravet på reklamidentifiering.
Vilket jag skrev om i mitt inlägg, där jag även förklarade varför jag trodde att det bröt mot lagen.

Man får väl bara hoppas på att Bianca är snäll nog och kliver in tar sin assistents eventuella juridiska kostnader om Konsumentverket skulle välja att stämma Lovisa och Caia Cosmetics i Patent och marknadsdomstolen, då de brukar landa på några hundratusen kronor om man har otur.

Jag har blivit ganska bra på att både analysera influencer marketing och identifiera vilka inlägg som inte uppfyller kravet på reklamidentifiering, och än så länge har jag inte haft fel en enda gång, så jag kan kanske vara värd att lyssna på någon gång ibland?
Se det lite som ett heads up istället för en häxjakt?
Tänker jag… om man vill…alltså..??
Kanske blir mitt första misslyckande Åsa Ingrossos alkoholreklam eftersom hon fått frikort från han som är chef över hela balunsen – aka Alkoholgranskningsmannen?
Det är nog det absolut mest spännande beslutet jag inväntat i min karriär hittills.
En riktig nagelbitare…