Vad blir årets midsommarklänning?


Förra året passade Petra Tungården på att skicka ut klänningar till alla influencers, lagom till midsommar,  med den förmodade förhoppningen om att de skulle bära just denna klänning på bilderna med blomsterkransar i håret.

Och mycket riktigt, det var det många som gjorde…

Nu är det snart midsommar igen, och jag har samlat några stycken klänningar av och med influencers, som jag misstänker kanske kommer försöka sig på liknande strategier i år.
Kommer någon peta ner Petra Tungården och Adoore från midsommartronen, eller får hon äga den i ytterligare ett år?

Isabella Löwengrip visar upp en klänning från Adoore som jag tror kan vara företagets bidrag till midsommarfirandet.

Sanne Alexandras klänning från företaget som bär hennes namn.

Den här limegröna klänningen från Alexandra Nilssons kollektion för Bubbleroom.

Eller den här – också från Adoore.

Vad tror ni, min enhälliga jury?
Vem vinner slaget om klänningarna?

Sandra Beijer om Vännernas förvandling

v

Reunionavsnittet kom ut på HBO Nordic i torsdags. Det är uppbyggt som en godispåse av throwbacks, bloopers och nostalgi. Men vad som framförallt är svårt att undgå är hur de sex numera femtioåriga vännerna ser ut som en samling getingallergiker. Kinderna så fyllda av botox och fillers att deras tårfyllda ögon över att vara tillbaka i studion krympt till knappar i ansiktet.
Obs. Folk får göra vad dom vill med sin kropp. Men det går samtidigt inte att frångå:
ingenting säger att tjugo år gått så mycket som ansträngningarna att dölja det. // Sandra Beijer

Sandra Beijer skriver så extremt träffsäkert om samma sak som jag både tänkte och kände, när jag tittade på reunionavsnittet av Vänner.
Ett avsnitt som alla vi Vänner-fans längtat och väntat på.
Hon skriver om hur Jennifer Aniston och David Schwimmer läser den där scenen som ledde till att Ross och Rachel kysstes passionerat utanför fiket Central Perk, samtidigt som regnet öser ner.
En scen som jag tror representerar ren romantik för många, så även för mig.

När jag blundar framför skärmen hör jag Ross and Rachel. Då skulle det lika gärna kunnat vara 1995. Men när jag öppnar ögonen ser jag dom inte. Jag ser bara Jennifer Aniston och David Schwimmer. Deras ansikten har upphört vara några som helst andra karaktärer för länge sedan.

Magin de allra största skådespelarna besitter: att helt kunna gå in i rollen och få tittaren att glömma verkligheten är dold bakom mängder av fillers. Allt man ser är två Hollywoodstjärnor rika som troll som för länge sedan nått sin peak. Och det handlar inte om deras ålder – utan deras desperata önskan bort från den. 

Skräcken för döden går inte att dölja hur trovärdiga skådespelare de än är. Det spelar ingen roll hur många sprutor de tar, hur många knivar de lägger sig under för att metodiskt låta ögonhålorna skjutas längre in i ansiktet, längre bort från tittaren. Det sitter inte längre i blicken. Det sitter i huden. // Sandra Beijer

Det är i texten som den här som jag verkligen inser hur briljant Sandra är på att skriva,
Jag hade aldrig ens kunnat komma i närheten av att beskriva det så bra som hon gör, trots att känslan hon förmedlar i sitt inlägg är densamma som jag känner.

SPOILER ALERT!
Och på tal om Vänner-reunionavsnittet. (Ni som sett det…)
Hur reagerade ni på den romansbekännelsen som två av Vännerna serverade som ett litet körsbär ovanpå glassen som var detta avsnitt?

När det helt plötsligt dyker upp en reklamidentifiering

Ett reklaminlägg från Underbara Clara där hon gör reklam från bland annat en hammock från Homeroom.se
Bildkälla: Underbara Clara Instastory

Ett DM till mig: Nyfiken fråga. Jag har sett Clara publicera ljuvliga klipp där hon ligger i hammocken och vilar på sistone. Det har sett så härligt ut att jag själv funderat på om jag behöver en hammock. Nu visar det sig att den är en del av ett samarbete och då känner jag mig lite blåst. Ska inte bilderna innan dessa också reklammarkeras?

Jag tänker att det här är en av anledningarna till att det är så viktigt att skilja på reklam och redaktionellt innehåll.
Just för att läsarna inte ska känna sig lurade, så som personen som skrev det här meddelandet till mig gör.
Hur tänker ni om den här situationen?
Skulle ni känna er blåsta om ni ”lockats” med bilder och klipp på en produkt som först presenteras som rent redaktionella, som sedan helt plötsligt förvandlas till rena reklaminlägg?
De första klippen används ju för att ”retas” och locka följarna, göra dem intresserade av produkten och kanske vilja ha en likadan,  för att sedan – när man har dem på kroken – smacka upp en reklamkod och bara: ”Haha…det var reklam hela tiden”.

Vad tycker ni om att influencers gör så här?
Skulle ni känna er lurade eller utgår ni ifrån att alla influencers är köpta, med praktiskt taget allt som förekommer på deras sociala medier?

Nobelpriset i influencing går till…..

Tänk att det skulle krävas en tös från Skåne för att komma på det här?
Att man faktiskt KAN ta en bild vid ett rapsfält istället för mitt i?

Magiskt! *click*
Egoina – The queen of the world!!
(I would LOVE that job!) ?