Caia Cosmetics frias av Reklamombudsmannens opinionsnämnd

Dessa två reklaminlägg på Caia Cosmetics Instagramkonto har friats av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, någonting jag missat att skriva om tidigare.
Med tanke på att Caias reklam tidigare fällts för att vara sexistisk och könsdiskriminerande så vill jag även ta upp detta.
Caia Cosmetics/Beauty Icon AB fick möjligheten att yttra sig före beslutsfattandet, men gjorde inte det.

Enligt anmälaren är reklamen könsdiskriminerande för att fokuset ligger på kvinnans kropp och inte på produkten som säljs.
På båda bilderna ser man knappt parfymen som annonsören gör reklam för, utan anmälaren anser att företaget utnyttjar kvinn­ans sex­ualisera­de kropp för att tjäna pengar.

Reklamombudsmannens opinionsnämnd bedömer inte att reklamen är könsdiskrimin­er­an­de med den här motiveringen:

Nämnden tar först ställning till inlägget med en bild på kvinnan som poserar liggande på rygg på golvet. Fram­ställningen av kvinnan, genom den kroppsnära klädseln och posen på golvet, ger ett sensuellt intryck. Nämnden finner dock inte att kvinnan fram­ställs som ett sexobjekt. Rek­lamen är där­för i den delen inte könsdiskrimin­er­an­de och strider där­med inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Nämnden tar därefter ställning till inlägget med en bild där kvinnan poserar i samma kroppsnära kläder som be­skrivits ovan, men sitt­ande på en pall. Den pose som kvinnan intar i bilden är enligt nämnden mer sexuali­seran­de än sensuell. Nämn­den finner därför att kvinnan framställs som ett sex­­objekt. Framställningen av kvin­nan har dock en viss kopp­ling till den marknadsförda pro­dukten genom den este­tiska gestaltningen av den mark­nads­­för­da par­fymen La Nuit som bilden förmedlar. Framställningen är därför enligt nämnden, vid en hel­hetsbe­döm­ning, inte nedvär­derande för kvin­nor i allmänhet. Reklam­en är alltså inte heller i denna del köns­diskrimin­er­an­de och strider där­med inte mot artikel 2 första stycket i ICC:s regler.

Alla ledamöter är av samma åsikt på reklam nummer 1 och alla, förutom en, på reklam nummer 2.
Ledamoten Christina Knight är skiljaktig avseende det andra inlägget med följande motivering:

Jag finner att den pose kvinnan intar i bilden, där hon poserar sitt­ande på en pall, är en klassiskt förförisk och inbjudande pose, som ofta använts inom pornografiska bilder och filmer, det vill säga kvinnan är lättklädd, sitter ner på ett inbjudande sätt med extremt särade ben som inte kan sägas vara ett helt naturligt sätt att sitta på. Kvinnan fram­ställs därmed som ett sexobjekt. Det kan inte anses vara en motiverad pose för att marknadsföra parfym. Framställningen är enligt mig därför köns­diskriminerande och nedvär­derande för kvin­nor i allmänhet, då kvinnan betraktas som ett tillgängligt objekt att inta.

Vad tycker ni om RONs beslut?
Med eller mothåll?


Även en reklam för X by Margaux har friats från en liknande anmälan av Reklamombudsmannens opinionsnämnd, men där var det fler än en ledamot som var skiljaktig.
Det beslutet kan du läsa HÄR.

Carola Wetterholm identitetskapad

Uppdatering: Klarna har hört av sig för att meddela att det som hänt Carola är en ”vanlig” identitetskapning och ingenting som hade med deras systemhaveri att göra.

Att Klarnas hela system fallerat och delar andra människors information med användarna kan väl ingen som läst en tidning de senaste dagarna ha missat?
Hur omfattade det här är och hur många som faktiskt drabbats har inte framkommit, men multibarnsmamman Carola Wetterholm är en som drabbats och som behövt kontakta polisen efter att någon använt hennes identitet och handlat med just Klarna.

Vad personen handlade? 
Snus med skogsbärssmak. 🙂
Från Snusbolaget, som enligt Carola var rätt otrevliga.
Beställningen skulle skickas till en Instabox, där öppningskoden skickas till ett mobilnummer, ett nummer Carola nu bytt ut mot sitt egna, så det blir inget skogissnus för identitetskaparen.
Inte den här gången i alla fall….

Jag undrar hur hårt Klarna kommer drabbas av det här?
Har ni eller kommer ni sluta handla och använda Klarna efter det här?

AKTAAAA!!!! PELAREEEEE!!!!!!!!!!!!

Kanske borde flunsor som Lovisa Barkman förses med sådana där bilsensorer som piper, vars syfte är att varna föraren så att denne ska kunna undvika att stöta emot andra bilar och/eller föremål,  när man backar eller kanske fickparkerar.

Lovisa verkar nämligen vara på god väg att gå rakt in i pelaren utanför Dramaten, då hon har ögonen fästa på kameran över axeln, för att lite casual marknadsföra sina nya glasögon. ?

Så kanske en pipsensor, eller varför inte en traditionell störtkruka på huvudet? Som de kan fästa en go pro ovanpå och ta det hela till en helt ny nivå?

Crash, boom, bang – som Roxette skulle ha sagt. 

Bianca Ingrosso – om varför hon vill flytta

Jag har sagt det förr och jag säger det igen, det verkar vara en sådan där sak som tydligen inte kan sägas FÖR många gånger.
Det är ALDRIG okej att söka upp en offentlig person i dennes hem, oavsett hur många bloggar som filmats där.
Det spelar ingen roll vilken typ av offentlig person det handlar om, deras hem är deras fristad, deras borg, deras plats där de ska kunna känna sig säkra och att ta sig dit är så respektlöst, så integritetskränkande och någonting som det aldrig finns ett godtagbart skäl att göra.

Man kan gå förbi – i USA finns det så kallade ”Star Tours” där man får åka runt i en taklös buss och se grindar mm till stjärnornas hem, men det är skillnad mot det Bianca beskriver i sin video.
Folk stå och hänger utanför hennes port, står utanför på gatan och tutar och skriker.
Hennes hundar blir jättestressade av detta, vilket jag har full förståelse för.
Selma hade blivit tokig av sådant och jag hade mått skit av att se henne sådan.

Lösningen borde inte vara att Bianca ska tvingas flytta.
Lösningen borde vara att folk slutar upp med sådant här och respekterar människors hem, oavsett om människan är känd eller inte.
Man FÅR inte, SKA inte inkräkta på människors privata svär på det här viset.
ALDRIG!

En gång för alla.
Sluta söka upp folk i deras hem!