Då var vi där igen…

Trigger Warning – smalhets och ”rib cage bragging”.

Lovisa ”Lojsan” Wallin ser uppenbart inte problematiken med ”rib cage bragging” utan visar stolt upp sitt framträdande bröstben. 
För den som missat det så handlar det inte om att vissa kroppar inte får synas, utan det problematiserar vilket fokus bilder har, i det här fallet Lojsans framträdande bröstben. Hon verkar mäkta stolt över dem, därav namnet som fenomenet fått – alltså ”rib cage bragging”.
För många av er så låter ämnet kanske en smula tjatigt, men uppenbart är att problematiken fortfarande är högst levande då bilder och filmer med det här fokuset ständigt dyker upp i flödena av det jag bevakar.

För er som inte är högst medvetna om problematiken så tar vi det en gång till…
Fenomenet ”rib cage bragging” och det här fokuset på innehållet som delas förstärker smala kroppsideal och kan bidra till en skev syn på hur en hälsosam kropp bör se ut, och att glorifiera synliga ben och knotor kan trigga eller förvärra ätstörningar.
Kroppspositiva profiler som Karin ”Kajjan” Andersson och Stina Wollter får inlägg med hud och/eller sina kroppar nedplockade i parti och minut på plattformar som Instagram, samtidigt som ”rib cage bragging-bilder tillåts, även i de fall som inläggen anmäls av användare som ser dem som problematiska.
Dessutom avfärdar plattformarna anmälningar gällande ”rib cage bragging” och liknande, och då får man i stället bemöta dem så här, för nog är det ganska tydligt vad fokuset på dessa bilder är?
Eller?

Gunilla Persson gästspelar som the OG-häxan i Mello

SVT har blivit anmälda ett otal gånger för att Edvin Törnblom sagt att han ”sprutade ner” Erik Segerstedt på Melodifestivalens efterfest. Jag tyckte det var lite roligt men så har jag inga småbarn hemma som kan traumatiseras av det heller. Mitt förfasande uteblev således.
Nu har Gunilla Persson postat en video där Keyyo och Edvin lajvar Wicked (Trollkarlen från Oz) och jag tycker den är jättebra och rolig.
De skojar med CAIA, Gunilla om sin sångprestation och om att hon är häxan från förr om åren i Mello och att man minsann får vara som man är i produktionen. ?

Ni som kollar Mello, vad tycker ni? 

 

Team Ines eller Team Rövdusch?

Ines och Kenza diskuterar hygien i sitt poddavsnitt där Ines avslöjar att hon kanske duschar fyra gånger i veckan, och att hon dessutom heller inte har någon rövdusch. 
I min generation hette det bidé och vi hade absolut en hemma. Jag trodde dess primära syfte var som vattenkran för vår hund, för inte fan tvättades det rövar med hjälp av den. Inte min vad jag minns i alla fall.  ?

Kenza små-förfasas både över att Ines inte duschar varje dag när hon heller inte har en rövdusch men smaken är som baken (pun intended). 

Rövdusch?
Yes? No?

 

Gratisreklam eller ett betalt arbete?

Dagens tredje inlägg i ämnet, och nu gör vi ett nedslag hos Isabella Löwengrip som anlitat en ung designer som ska designa hennes klänning till Elle-galan. Isabella skriver att hon hoppas kunna öppna flera dörrar åt honom, och det är ju trevligt, men hon vill inte svara på om hon betalar honom för uppdraget eller om han förväntas arbeta gratis i utbyte mot exponering.
Ni vet, så som de flesta influencers jobbar.

Lina Fråga! Och utan otrevlig underton som jag vet många kan ha här, men du som är företagare och vet hur det är i början – betalar du honom för klänningen? Förstår att det i sig är en vinst i sig att klänningen kommer visas på dig men material? Det kommer han väl inte behöva stå för? 19 år, åka mellan Umeå och Stockholm för att lägga många timmars jobb och dyrt material. Tycker du är väldigt klok så hoppas på ett bra och snyggt svar här ? tack! isabellalowengrip Vi har ett jättebra upplägg! Sara Du får det att låta som att Isabella utnyttjar honom. Antar att du läste hela texten, alltså att han kontaktade Isabella? De har säkert en bra överenskommelse som gynnar bägge två och inget som varken du eller jag behöver ha någon vetskap om. Madde Varför förväntas unga talangfulla människor inom kreativa och konstnärliga yrken att arbeta oavlönade eller för en struntsumma? Det är ingen som skulle säga till den begåvade nyexade sjuksköterskan att jobba gratis ett par månader så får vi se sedan. Om nu Isabella tror på den här unga designern borde hon betala honom någorlunda marknadsmässigt. Men influencers är vana att få allt gratis.

Isabella skriver att de har ett ”jättebra upplägg”, men då kan man ju undra om upplägget är bra för dem båda eller om det enbart är bra för Isabella och att designern mest står med mössan i hand?

Vad tror ni?
Jobbar den unge designern gratis mot exponering? Ni vet, det är inte billigt att exponeras för Isabellas 1,5 miljoner unika besökare i veckan, varav 900 000 av dem bor i Umeå.

Tack för tips!