Man får passa på när man har en professionell fotograf på plats

Margaux Dietz står iklädd en Wonder Woman-kostym uppe på ett snöigt tak

Nu förstår jag varför snön är så nertrampad på platsen Margaux Dietz står på när hon fotas iklädd Wonder Woman-kostym för företaget Batiste Nordics räkning.
Det är ju nämligen på exakt samma plats som hennes och Seans frieri ägde rum och blev dokumenterat.
Nog för att man ska smida medan järnet är varmt och man har sin inhyrda proffsfotograf på plats, men kunde hon inte ha bytt hörn på taket åtminstone istället för att återanvända den exakta platsen där hon nyss förlovade sig?

Å andra sidan slipper hon få in snö i skorna på detta sätt, eftersom den blivit alldeles tillplattad. 
Vem vet, Margaux gjorde kanske en Clark Kent och var Wonder Woman hela tiden, under sin handduk?

Reklam eller inte reklam?

Vi avslutar tisdagen med en omgång av ”reklam eller inte reklam” med två inlägg som hänger ihop likt två inavlade raskatter utan normal päls och ett som släpar lite efter.
Den röda tråden tar oss från Lovisa Worge, ner till Damla Yaraman och vidare till ”Editorial Clinique” som bryskt sätter stopp för att reklamcirkeln ska kunna slutas med ett blask och slaksinlägg från kön utanför Sats. 🙂
Bild tre är med andra ord den enda som har ett solklart svar på frågan:
Reklam eller inte reklam?

Bildkälla: Lovisa Worge Instastory
Bildkälla: The Push by Damla Instastory
Bildkälla: Editorial Clinique Instastory

Reklam? 
Inte reklam?
Vad tror ni?

En fortsättning i debatten om den räddade frukten och apan

Lite bakgrund:

Företaget Rescued gick i dagarna ut och anklagade Hugo Rosas dryckesföretag Clean Drink för ”green washing” genom att försöka få det att framstå som att deras produkter fortfarande innehåller ”räddad” frukt när så inte längre är fallet.
Du kan läsa ikapp i HÄR för att få relevant bakgrund till det här inlägget.

Bildkälla: Linkedin

Nu har ytterligare en aktör blandat sig i, och det är ingen mindre än konstnären till apan som används på produkten.
Han finns under namnet ”Hellstrom Street Art” på Instagram och påminner om den anonyma engelsk graffiti-konstnären Banksy.
2019 fick han frågan från Clean Drink om han ville vara med och designa en burk med dem, något han blir överlycklig över att få göra, och han föreslår sin apa som den som används på burken.
Vid årsskiftet 20/21 så hör Clean Drink av sig till konstnären igen och meddelar att den tidigare produkten kommer läggas ner och att de kommer göra en ny produkt med en annan leverantör av frukt. Han får återigen frågan om han vill ha med sin apa på den nya produkten, vilket han svarar ja på.

Då hör Rescued av sig till konstnären, och hävdar att Clean Drink inte får använda sig av konstnärens apa för att den tillhör dem.
Clean Drink frågar konstnären om de kan arbeta fram någonting annat, men det vill han inte då han anser att det handlar om HANS upphovsrätt till sitt eget verk.
I sitt Instagraminlägg skriver han följande:

Jag ska väl själv få bestämma hur min konst används?
Det är jag som ritat apan och bearbetat den, det är jag som lagt ner tid, energi och hjärta i den.

Att Rscued vill förbjuda den från att användas och att den inte ska få synas för att dom säger det… det känns bara fel för mig. Jag tror inte dom förstår att det inte bara handlar om en apa – det handlar om min konstnärliga frihet och att begränsa den.
Jag blir ledsen och sårad när företag som vill framställa sig som goda vill inkräkta på mina konstnärliga rättigheter och sno åt sig äran för något som dom inte har skapat själva för att dom vill vinna något krig jag inte förstår.

Jag vill bara göra min konst, att den ska få synas och att den ska få betyda något.

Nu har Rescueds VD Stina Mander varit inne på inlägget här ovan och skrivit följande:

I kommentarerna så menar hon att företaget aldrig claimat att illustrationen på apan skulle vara deras, att företaget mer är gärna skriver på papper om att Hellstrom Street Art äger illustrationen på apan eftersom de aldrig har eller vill claima hens konst.
Konstnären i sin tur menar att VD Stina Mander ljuger hen rakt upp i ansiktet eftersom hen sitter med papprena från Rescueds juridiska ombud framför sig som säger annorlunda.

Det gäller bl.a färgen på förpackningen, typsnittet på viss text och en illustration av en apa som tagits fram i parternas samarbete.

Clean Drink bekräftar konstnärens uppgifter via sin pressansvarige, Elin Simmesgård:

Gällande illustrationen av apan är den framtagen av Hellström Street Art som gav oss tillåtelse att använda den både för den tidigare produkten och vid framtagandet av den nya produkten Clean sav:D. Överenskommelsen har varit mellan Clean drink och konstnären, vi äger inte upphovsrätt till verket utan den ligger kvar hos honom.

I brev från Rscueds juridiska ombud har de hävdat att illustrationen är framtagen specifikt för den tidigare produkten och att Clean drink inte får nyttja illustrationen av apan framöver. Vårt ombud bemötte detta med att illustrationen togs fram före produktens utformande och att upphovsrätten ligger kvar hos konstnären. Rscued gav ingen respons på detta men återkom senare med fortsatt anspråk på illustrationen och att den inte får användas av Clean drink i framtida produktutveckling. Konstnären har sitt egna ombud som företräder honom men har självklart fått ta del av Rscueds anspråk på hans verk.

Jag har sökt Rescueds VD Stina Mander för en kommentar om dokumentationen här ovan och hon har svarat följande:

Hej Camilla

Tyvärr verkar det hela bero på ett missförstånd. Det brev som du tagit del av är skickat till Clean och inte till konstnären i fråga, adresserar det faktum att Clean brustit i sina åtaganden gentemot Rscued genom lanseringen av en produkt som är oroväckande lik vår tidigare gemensamma produkt CleanRscued. Vi är dock förhindrade – precis som Clean – att delge ytterligare information om det aktuella avtalet. Vi kan dock dela din uppfattning att det är beklagligt om en illustration hamnar i kläm pga en tvist mellan Clean och Rscued.
Vänliga Hälsningar
Stina Mander, VD
Rescued Fruits AB

Det konstnären önskar, och som har skriver till Rescued i sitt kommentarsfält här ovan, är en ursäkt från företaget och att de signerar ett dokument där de avsäger sig alla rättigheter till hans konst.

Har ByBianca gått i graven?

Den 14 augusti 2018 publicerades den första bilden på Instagramkonton @bybianca där hon meddelade att hon – drygt en vecka senare –  skulle släppa egna produkter under flaggen ”ByBianca”.
Företaget inriktade sig på datorfodral, plånböcker, nyckelringar, handväskor, laptop-klistermärken, passfodral, name tags till bagage och lite annat smått och gott för den välorganiserade, men sedan några veckor tillbaka så ligger företagets hemsida nere och ingen verkar svara på kommentarer på företagets Instagramkonto.

Skärmdump från ByBiancas hemsida där det inte längre finns någon butik.
Bildkälla: www.bybianca.se

Kan det helt enkelt vara så att ByBianca inte alls gick lika bra som sminkföretaget CAIA Cosmetics och att det är anledningen till aktiviteten?
Jag kan själv inte minnas senast jag såg Bianca göra någon typ av marknadsföring för ByBianca, och det senaste inlägget på Instagram har 16 veckor på nacken.

Jag tycker själv att ByBiancas sortiment var jättesnyggt och är lite av en ”organista” själv, med förkärlek till den här typen av produkter. 
Snygg, stilren, klassisk design helt enkelt.
Jag har själv sökt ByBianca för en kommentar via Instagram och mail men inte fått något svar tyvärr.
Jag kommer uppdatera inlägget löpande om jag får tag i mer information.

Tack för tips!