Rött och svart verkar vara merch-färgerna som gäller

PewDiePie och Anic Don Demina har båda släppt merch till sina fääääänz.
Båda kör på rött och svart och båda kör på flammor och grejer. De påminner sannerligen en smula om varandra, men Anis har tyvärr inte släppt några julgranskulor, så som PDP gjort.

Det skulle jag vilja ha – en sociala mediergran, med influencer och olika plattformskulor. 
Lite som mina doftgranar från igår, fast som julgranskulor.
Det kan kanske vara något att spåna kring inför nästa år.
Limited Edition julgranskulor från Bloggbevakning.

Vad tycker ni generellt om influencer merch? 
Vissa har sina namn på, som Anis, medan andra kör på mer av en symbol eller karaktär, som Margaux Dietz med apan Juan Carlos.
Finns det något ni fastnat för genom åren?

Julia Frändfors om julkalenderns vuxna tittare

Julia Frändfors tycker vuxna människor utan barn, som som kollar på julkalendern är beyond creepy, och jag måste ändå hålla med henne yttepyttelite.
Varför vill man som barnfri/barnlös vuxen, titta på ett barnprogram som är upphackat i 24 delar och som går JÄVLIGT tidigt på morgonen?
Så vida man inte har som hobby att titta på barnprogram under resten av året så måste jag medge att det är en smula märkligt.
Fast å andra sidan tittar väl även barnlösa/barnfria vuxna även på julaftons Kalle och hans vänner?
Nu är ju det visserligen en tradition från när man var liten, fast det är ju å andra sidan även julkalendern. Egentligen är det ju märkligare att titta på samma tecknade program år efter år på julafton, än att titta på julkalendern.
Där byts ju i alla fall innehållet ut mot ett nytt varje år.
Vad fan tycker jag egentligen?

Gud, vad mycket tankar det här väckte i mitt arma sinne. 🙂
Vad tycker ni om saken?
Ni brukar ju ha bra saker att säga.

Tre frågor från Instagram

1. Har Hanna Schöberg precis upptäckt att hennes topp blir lika genomskinlig av blixten, som Monica Gellers blev av scenlamporna på pianobaren i Vänner?

 

2. Hur likt är FÖR likt?
Margauxs nya merch för ”Juan Carlos” vs den mössa från Acne hon brukar bära?

3.1 Är det verkligen en så bra idé att sätta deras namn på elscootrarna?
3.2 Hur snabbt blir de snodda om lämnade på en trottoar?
3.3 Vad kan förmånsskatten ligga på för en elscooter?

Ett exempel på varför influencers har svårt att tas på allvar

Arvid Stenbäcken är en dokusåpaprofil och influencer som tjänar pengar på att göra reklam för olika företag på Instagram.
Fler än en gång har jag uppmärksammat hur han brutit mot Marknadsföringslagen, och ursäkten har alltid varit att ”han glömt”.
Nu har han ”glömt” bort en annan sak, pga att han inte ser influencer marketing och deltagande i dokusåpor som ett riktigt arbete, och det kommer nu kostar honom en rejäl slant – nämligen hela 159 127 kr.

Han har nämligen deltagit i Paradise Hotel och gjort samarbeten på Instagram, samtidigt som han fått sjukpenning från Försäkringskassan och döms nu för åtta fall av bidragsbrott.
2018 föll han sju meter från en balkong och det utbetalad sjukpenning från den här olyckan som avses här.

Enligt Aftonbladet så åtalades Arvid Stenbäcken i Göteborgs tingsrätt, och i domen, som ger Försäkringskassan rätt, står det att Arvid Stenbäcken döms till villkorlig dom och 60 dagsböter om 50 kronor, totalt 3 000 kronor, för åtta fall av bidragsbrott.
Försäkringskassan kräver också sedan tidigare tillbaka de nästan 160 000 kronorna som betalades ut.

Så vad säger då Arvid Stenbäcken till sitt försvar enligt Aftonbladet?

Arvid Stenbäcken har förnekat brott. Han har medgett de faktiska omständigheterna men förnekat ansvar, med hänvisning till att han varken haft uppsåt eller varit grovt oaktsam, står det i domen. Han trodde att han fick arbeta samtidigt som han erhöll sjukpenning under förutsättning att han inte tjänade mer än sin ordinarie lön, och han såg heller inte deltagandet i tv-produktionerna som regelrätt arbete.

Trodde
Det magiska ordet som alla influencers använder när de bli påkomna med handen i kakburken, oavsett om det gäller Marknadsföringslagen, krav om förmånsbeskattning eller som i det här fallet – bidragsfusk.

Hur vore det om den här samlingen människor slutar tro så jävla mycket om sin bransch och slutar kräva skedmatning av precis ALL information som de behöver ha för att vara seriösa i sin yrkesutövning och istället tar lite ansvar istället?
I slutändan blir det ändå de som får stå där med byxorna nere och då hjälper det föga att pipa ”Vem ska ta ansvar för det häääääär?” ?‍♀️
Det krävs i princip EN snabb googling för att ta reda på det han behöver veta om sjukpenning och vad som gäller under tiden man får det utbetalat. EN!

Det här är så karakteristiskt genomgående för den här gruppen människor att jag inte ens tycker lite synd om honom.
Eller så här…
Jag tycker ungefär lika synd om honom, som om de influencers som stäms av patent och marknadsdomstolen och som i och med det behöver punga ut med hundratusentals kronor i juridiska kostnader.
Inte alls.