Was it? Was it really?


Det sägs att det var bättre förr, att det var en enklare tid men var det verkligen det? Inte alltid va?
Inte när det kommer till att retuschera sina bilder i alla fall.
Det här tipset kommer från en gammal Frida-tidning som jag hittade häromdagen och visst känns det som att tekniken gått en smula framåt.
Förstår ni det, kidz – så här hade vi det innan det kom telefoner med appar som Facetune och den ytterst naturliga YouCam Makeup.

Nu går det såååå fort! Man sparar minst 2 minuter nu och resultatet blir MINST lika naturligt som om man följt Fridas tips, visst, visst?

Vilket år tror ni Fridas tips kommer ifrån?

SVARET: 2013

Nellie Berntsson gnäller över sin egen skapelse

Problemet här skulle jag säga är att Nellie pratar personligt som privatperson om någonting som hon borde bemöta ur ett företags/varumärkesperspektiv.
Hon har valt att bygga sitt företag och sitt varumärke kring sin person, betydligt mer än kring sin ridsport och då får hon ju också acceptera att vissa av frågorna, granskningarna och undringarna hamnar där, snarare än att vara rent ridsportsrelaterade.
Jag skulle säga att de flesta, eller i alla fall många av de som följer Nellie på exempelvis Instagram, följer hästinfluencern Nellie, som tack vare sina sociala medier tjänat tillräckligt med pengar för enbart kunna ägna sig åt hästarna.
Det är nog inte många som följer ryttaren Nellie, som även råkar ha lite fler följare på Instagram än gemene man.
Det är inte att förringa hennes talang som ryttare, utan det är så hon (och hennes föräldrar) valt att göra och utan sina inkomster som influencer så hade hon inte varit där hon är idag. Det är knappast intäkterna på tävlingsbanorna som möjliggjort hennes livsstil och yrkesval.

Allt detta har skett på grund av att Nellie, med hjälp av föräldrarna, från en väldigt tidig ålder valde att exponera sig själv, sin familj, sitt privatliv, sina relationer, sina privata tankar och känslor, sina bråk med stallfolk, vänner, företag, ridsportsförbundet mfl med tillhörande uthängningar och allt annat som för många människor skulle vara helt otänkbart att dela med någon utanför den närmsta kretsen. 
Därför har hon blivit en framgångsrik influencer, inte för att hon byggt upp ett professionellt risportskonto utan tillstymmelse till det privata innehåll jag listar här ovan och därför har fog för att beklaga sig över privata frågor, funderingar eller granskningar.
Det är ju DET hela hennes varumärke går ut på och så hon och föräldrarna valt att bygga det, ända sedan starten.
Att exponera varenda millimeter av privatpersonen Nellie Berntsson, som även råkar gillar hästar och som genom att just exponera privatpersonen Nellie Berntsson, till slut tjänade tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa sin första, lite bättre ponny och sedan har det rullat på.

Hon kan ju försöka plocka bort sina sociala medier eller i alla fall radera allt som är personligt eller privat att göra, så får hon ju se hur länge hon kan leva enbart på att vara ”ridsportsprofilen” Nellie Berntsson som hoppar högst i världen när det kommer till personlig integritet och aldrig skulle drömma om att visa mer än en enstaka bild på sig själv när det verkligen krävs. 
Tyvärr så verkar det krävas betydligt mer än bara talang för det flesta att lyckas i den här extremt kostsamma branschen.

Exempel på det:

Den häst som Peder Fredricson tog OS-silver med 2016 – ”All in” – ägs av Charlotte Söderström som köpte in den till Fredricson 2013. Hon är dotter till H&M-ägaren Stefan Persson.
Enligt Aftonbladet ska hon har fått många bud på hästen men inte velat sälja vilket gjort att Fredricsson kunnat fortsätta skörda framgångar tillsammans med ”All in”.

Hans fru, Lisen Bratt Fredricson har själv ridit OS två gånger och direkt efter båda tävlingar sålt de hästar hon ridit då. Försäljningen av Casanova, den häst hon tävlade med under OS i Sydney 2000, är det som betalade för gården på Österlen där Peder och Lisen nu har sin verksamhet, enligt en intervju med SVT Sport från 2018.

Enligt Lisen är det är den del av verksamheten där de säljer hästar som gör att de kan betala löner till hästskötare och köpa en ny lastbil.
I Lisens stall finns det ingen häst som inte skulle kunna säljas.

– Nej, jag måste sälja hästarna ibland. Ingen är till salu men alla har ett pris, brukar jag säga. Som tur är för Peder sitter han bara på hästar som vi inte äger själva. // Lisen Bratt Fredricson

Det är sant, men skulle Charlotte Söderström besluta sig för att sälja ”All in” så skulle Peder Fredricson stå utan topphäst att tävla.

Kanske kan Nellie Berntsson i så fall ge honom några handfasta tips i hur man snabbast bygger upp ett Instagramkonto att maximerar intäkterna på?
Drama och sprättben verkar vara något av en magisk formel.

 

Skärpning företag!!!

Ett kort bakgrund till konversationen här nedan.
Jag kontaktades av företaget Sudio som var intresserad av ett samarbete med mig. Personen som skrev mailet har förmodligen fått dessa instruktioner och ingen skugga ska falla på hen, utan det här är kritik mot företagets marknadschef och de som tagit fram den här strategin för marknadsföring på sociala medier.

För sakens skulle så presenterade jag dem med ett förslag på kostnaden för ett sponsrat inlägg på bloggen med ett inlägg köpet på Instagram. 
De var bara intresserade av att marknadsföra sig gratis på Instagram i utbyte mot ett par hörlurar och några små gåvor till mig och er som använder min rabattkod för att ”för att sprida lite extra glädje” som hen skrev.
Det här är hur resten av mailkonversationen förflöt:

Det här gör mig förbannad. 
Att erbjuda en samarbetspartner att bli en ”affiliate” och få procent på försäljningen kan absolut vara en del av upplägget gällande ersättning, men marknadsföring på sociala medier handlar om mer bara direkt sälj, det handlar om varumärkesbyggande. Produktplacering. Att få människor att tänka på just DITT varumärke – i det här fallet ”Sudio” när de hör ordet ”hörlurar”.
Ta det här inlägget från tidigare idag med Nicole Falciani och aimn sportswear.
De sålde kanske inte jättemycket produkter genom Nicoles inlägg men värdet för deras varumärke ökade enormt. Många som sett och uppskattat videon kommer kanske välja just aimn sportwear framför ett annat märke, just på grund av Nicole och hennes video.
Skulle hon då erbjudas 15% för försäljningen som just den här videon genererar? Nej, det är orimligt och enligt mig, ingenting ett företag med kunskap om influencer marketing ens skulle erbjuda.

Det är också respektlöst.
Man väljer en plattform för sin marknadsföring för att man tror att den ska generera ett bra resultat, men samtidigt tycker man inte att den är värd att betala för?
Även som mikro influencer så tycker jag att man ska ta betalt, om det så bara är 200 kr i början för att poängtera att man tar sitt arbete på allvar.
Så vida det inte handlar om ett ”barter samarbete” där marknadsföring byts mot en rimlig ersättning, typ en bil så tycker jag inte att ersättningen för produktplacerande eller varumärkesbyggande marknadsföring enbart ska bestå av produkter.
Ett par hörlurar för en tusenlapp för marknadsföring värd tio gånger så mycket eller mer är inte okej!

Även om du inte är Kenza, Therese Lindgren, PewDiePie eller Kim Kardashian så får du som en mindre influencer aldrig glömma bort värdet av dina plattformar.
Det finns ju en anledning till att företaget kontaktar dig från första början, för att de ser en marknadsföringsmöjlighet i dig och dina plattformar.
Se som en komplimang och en bekräftelse på att du är på rätt spår, men låt inte företagen utnyttja dig för att du känner dig smickrad, sedd och lite viktig.
Du ska FORTFARANDE ha mer än ett läppglas, ett mobilskal eller ett par hörlurar för ditt arbete!

Och vill du bli tagen på allvar och växa till att bli en större influencer – följ marknadsföringslagen från ditt första samarbete.
Sätt dig in i branschen så kommer det minska riskerna för du blir utnyttjad.
Det kommer alltid finnas oseriösa aktörer som kommer be dig att inte skriva att det rör sig om reklam, men skippa dem. De kommer bara skada ditt varumärke i det långa loppet.

Så SKÄRPNING företag! 
Det här ju pinsamt att se!

Nicole Falciani och aimn sportswear

Nicole Falciani går från klarhet till klarhet vad gäller att ta ansvar som influencer för många unga följare, att sätta ner foten mot företag som sprider osunda ideal och genom att bara vara en riktigt bra förebild.
Minns ni när företaget Calzedonia sa upp sitt samarbete med Nicole då de ansåg att hon var ”för stor” för att representera deras varumärke?
Vilken dårskap!
Jag skrev det då och jag skriver det igen:

Alltså vad?
Nicole är väl för ända in i helvete den bästa förebild man kan få för unga tjejer?
Hon har kämpat sig igenom reumatism som hon haft sedan barnsben och ja, hon är inte 180 cm lång som en Victoria Secretmodell men det är väl inte därför man anlitar henne? Hon är ett varumärke – inte en kläddocka! Spela roll hur lång man är i en bikini!

Nu har Nicole gjort ett samarbete med företaget aimn sportswear i form av en video där hon pratar utifrån sig själv och hon gjort för att acceptera och börja tycka om sin kropp.
Fan vad bra!
Alltså fy FAN vad bra!
Stort stort grattis till aimn sportswear som knutit en sådan fantastisk profil till sig!

https://www.instagram.com/p/B_shJfFHaut/

Här kommer Nicoles video i textformat:

Att vara en ung kvinna i dagens samhälle är oerhört svårt, det känns som att det finns press från så många olika hål. Dels såklart från sociala medier men också från samhället i stort och också från vänner och familj. Och jag tycker att det absolut svåraste med att vara en ung kvinna idag är att älska sin kropp. Det har varit den största utmaningen för mig och jag vet att det är en väldigt stor utmaning för många där ute. För att vi blir konstant matade med ideal om hur vi borde se ut, om hur våra ben borde se ut, om hur vår rumpa borde se ut, om vilken storlek vi borde ha på våra bröst. och när man är ung så är det så lätt att jämföra sig, det är så himla himla enkelt att bara scrolla på instagram och se alla andra tjejer som man själv skulle vilja se ut. Och det är så lätt att när man går på stan och ser alla reklamtavlor att också jämföra sig. För att vi blir konstant matade med ideal om , ja men om hur vi borde vara och om hur vi borde se ut.

Och det tog väldigt lång tid för mig att acceptera min kropp och börja tycka om min kropp för hur den var och är. Men den största skillnaden kom för mig när jag började tänka på allt bra som min kropp gör för mig. Jag slutade tänka på hur min kropp såg ut och började istället tänka på allting bra som min kropp kunde göra för mig. Min kropp gör att jag kan bada, att jag kan simma, att jag kan springa, att jag kan kramas, att jag kan resa, att jag kan älska min pojkvän, att jag kan gå långpromenader med min hund. Min kropp gör så himla mycket för mig, den stället alltid upp, den finns alltid där och den gör ju att jag kan göra allting som jag älskar här i livet, för att jag har en kropp.

Och när jag började tänka så, så började jag också tänka mindre på hur den såg ut. För jag började istället uppskatta vad den gjorde, om du förstår vad jag menar. Det är svårt och komplext att prata om det för att jag är fortfarande ung och jag är fortfarande osäker på min kropp ibland.

Men jag vill verkligen att fler unga kvinnor ska börja känna sig bekväma i sina egna kroppar. För att det var verkligen, när jag började gilla min kropp och när jag började acceptera min kropp så blev livet lite enklare. Alltså livet är redan svårt som det är man står för massa utmaningar och det händer bra saker i livet och det händer dåliga saker i livet. Men att också ogilla sin kropp och tycka illa om den är liksom bara en grej som (hörde inte nästa ord) på livet och livet som sagt är ju redan jobbigt som det är. Så den dagen jag försökte börja tänka på allting bra som min kropp gör så blev också livet lite lite enklare. Och, jag vet inte…jag vet inte om det här är någonting som funkar för alla men det ä någonting som funkar för mig.

Och för mig har det varit livsnödvändigt att, att älska min egna kropp. För att, fan jag ska ju stå ut med den hela livet. Och jag ska ju bo med min kropp varje dag i himla massa år till. Och då tror jag att det är viktigt att man uppskattar det man har, och en annan grej som också gjorde stor skillnad för mig va att jag slutade jämföra mig med andra.

Det är jätte enkelt att säga och jättesvårt att applicera på sitt, liksom på sitt verkliga liv. För att man jämför sig konstant och det tror jag att alla gör, men när jag försökte börja jämföra mig mindre så blev det också enklare att älska sin kropp mer. Och en annan grej som också varit viktig i den här resan med att älska min kropp, har varit att jag har slutat följa konton på instagram som jag mår dåligt av. Just det här med att man jämför sig med andra, det gör man ju främst tycker jag i alla fall, men för min del har varit att jag jämför mig med andra tjejer på instagram. För det är så enkelt, man följer massa tjejer och så scrollar man där så tror man att deras liv är prefekt fast det inte är perfekt.

Men man tror det när man scrollar där och jag tror liksom att de, man ska liksom sluta följa konton som man mår dåligt av. Å för mig, jag tror jag slutade följa i den vevan cirka 30 olika konton. Just för att det var någonting som gjorde att jag började jämföra mig med dom här tjejerna , det var liksom någonting som triggades igång i mig. Så jag slutade följa konton som jag mådde dåligt av, jag slutade jämföra mig själv och jag började uppskatta min kropp för vad den gör för mig. Och dom tre grejerna har nog varit det som har gjort att jag har börjat tycka om min egna kropp. Och jag vill bara prata om det här så att så många unga tjejer som möjligt kan höra det här. För att jag vet hur jobbigt det är och jag vet hur tufft det är att att jämföra sig och inte va nöjd med sig själv och tro att ens värde sitter i ens kropp. När det verkligen inte sitter i ens kropp utan ditt värde sitter inom dig och inte utanpå dig.

som gjort hela den här transkriberingen.