Vilken märklig uppmaning till Nellie Berntsson

Glöm inte att reklam-markera nu när du verkar ha många som vill ditt företag illa….

Jag skulle snarare vilja säga ”Glöm inte att reklam-markera eftersom du vill ses som en seriös aktör i ditt yrkesutövande” eller ”Glöm inte att reklam-markera för att inte bryta mot rådande lagstiftning” eller varför inte ”Glöm inte att ALLTID reklam-markera inlägg där dina samarbetspartners förekommer, oavsett om folk är vänligt inställda till dig och ditt företag eller rent av vill det illa”.

Risken för att bli anmäld borde inte vara en av faktorerna som avgör huruvida en influencer följer eller bryter mot Marknadsföringslagen då det finns väldigt lite utrymme för en subjektiv tolkning av den, då den liksom är vad den är.
Eller?

Är detta det nya mantrat av den ”milleniska” snöflingegenerationen som byggt hela sitt rättspatos på Piratebay-principen att ”allt ska vara gratis, så länge inte JAG drabbas!”
”Följ bara lagen om du riskerar att åka dit, annars kan du skita i det.”

Vore inte det någon att trycka upp på kaffekoppar och sälja utanför Juridicum?

Tatueringarnas Hall of Fame?

Den här tatueringen sitter på Joakim Lundells kropp och ska föreställa Jonna, någonting som inte framstår som direkt glasklart vid en första anblick.
Jocke menar att den här snart kommer hamna på Buzzfeed eller liknande där redaktionen samlat de absolut sämsta avbildningarna av en annan människa.
Skönt att han kan se det med humor ändå, och efter att ha besökt ett gäng sådana sidor så framstår den här tatueringen av Jonna som ett stycke konst av högsta kvalité.
Okej, jag hade kanske inte, på rak arm, kunnat säga att det var Jonna på bilden men den ser ju ändå ut att föreställa en människa.
Det kan man inte säga om motivet på alla dessa bilder som kommer här och som ska föreställa diverse mer eller mindre kända människor. Det som skulle bli förevigat som en permanent hyllning till en idol blev istället någonting helt annat…
Ja, ”någonting helt annat” är nog det absolut bästa sättet att beskriva detta…

Hur många kan ni identifiera? 

Behöver ni facit? 😉

Början till slutet för dick pics?

Igår skrev Aftonbladet om en ny telefon med AI-teknik som ska hjälpa till att rensa upp lite i dick pic-land där tillgången är betydligt högre än efterfrågan.
Men…som vi erfarit tidigare så lämnar AI-tekniken en del att önska i form av kvalité och fingertoppskänsla  så jag undrar vad telefonen skulle göra om någon använde den till att fota någon av de tre djur som syns här under?

Att anklagas av sin telefon att man försöker ta och skicka dick pics när allt man vill göra är att bränna av några nya bilder till Facebook på sin älskade nakenråtta Clint är ju rent kränkande.
Fnys…Dick Pics?…
Taskigt att anta…

Kan inte Gabrielle Löwengrip få komma in och säga ”ajabaja” när telefonen känner av att en dick pic är på ingång?
Det är hon värd!

Reklam? Inte reklam?

Jag vill inleda det här inlägget med att säga att det här inte är en svart eller vit, rätt eller fel-situation (eller jo, Kenza kanske helt har rätten på sin sida) men jag vill veta hur ni ser på det här scenariot.
Den här gången från Kenza agera exempel och nästa gång är det någon annan…

Så här är det…
Kenza gör reklam på sin blogg för Gina Tricot och markerar sitt inlägg efter konstens alla regler så det är inga konstigheter där.
Men… sedan lägger hon upp exakt samma bild på Instagram, men utan en reklammarkering, något som jag tolkar som att Gina Tricot köpt ett sponsrat inlägg på Kenzas blogg men ingenting för Instagram, men att Kenza använder samma bilder där som i sitt reklaminlägg.

Är det ett ”goodwill-inlägg” som hon bjuder Gina Tricot på?
Varför skulle hon annars både publicera inlägget och svara på alla kommentarer om var blusen kommer ifrån?

Så min fråga till er är.
Hur många gånger kan Kenza gå in och svara på frågor om var kläderna kommer ifrån innan det börjar kännas lika mycket som ett sponsrat inlägg som det på hennes blogg? Tips får man ju dela med sig av, HUR mycket som helst egentligen utan att det behöver reklam-markeras, men när tipset är en exakt kopia av innehållet i ett sponsrat inlägg så kan gränsen bli en aning utsuddad och otydlig…
Är det ett tips eller vad handlar det egentligen om?
Kenza hade ju inte kunnat skriva någonting annat än positivt om företaget och kläderna på Instagram men tanke på kampanjen på bloggen där hon får betalt för att marknadsföra företaget.
Visst, Kenza svarar egentligen enbart på var blusen kommer ifrån men hur många gånger kan man göra det innan det börjar kännas som smuygreklam?

Som sagt….det här handlar mer om uppfattning och vilken känsla någonting väcker, snarare än anklagelser om smygreklam.
Vad är er spontana reaktion?