Det Löwengripska excelarket lever!!!

Om en liten stund kommer jag att avslöja en rolig nyhet. Det har varit en lång process med många ups and downs och äntligen är vi i hamn vilket gör mig väldigt glad. Jag uppdaterar er igen efter lunch. Nu har jag bråttom till kontoret i förd…
… En (nästan) ny klänning från Maxmara. De har alltid väldigt bra jobb-outfits. // Isabella Löwengrip

Efter veckor av gråtmilda men otydliga inlägg om kriser så verkar Isabella Löwengrip nu anse att läsarna är tillräckligt knådade och välbearbetade för att de ska känna sig vänligt sinnade och positivt inställda till vad det nu än är för en rolig nyhet som hon ska avslöja idag.
Om någon behöver friska upp minnet en smula så kommer följande citat från när Isabella gästade ”Schulman Show” och avslöjade att hon alltid försöker bygga upp ett kommentarsfält som är trevligt två dagar innan lanseringen för blidka läsarna.
Om de är arga på någonting hon bloggat om så kommer läsarna tycka att produkten är skit och inte vilja köpa den.

Nu kommer jag ta några dagar att bygga upp en positivtet i kommentarsfältet så idag ska jag till biblioteket med barnen och det är ju good will för läsarna älskar ju biblioteksbesök och det är den perfekta uppladdningen inför en lyxig Marbellaresa så då måste jag ju gå till biblioteket.
Det är ju inte roligt att visa upp bilder att man hänger på Riche om man inte visar upp bilder på när man står vid ett frysfack och storhandlar.// Isabella

Och går det inte att få läsarna positivt inställda till Isabella så skulle jag tro att ”the next best thing” är att de ska tycka synd om henne och hur gör man det om inte med känslosamma inlägg om kriser, insikter och svaghet – fint paketerat i en enorm offerkofta?

När jag skriver det här inlägget har Isabella ännu inte avslöjat vad detta stora avslöjande handlar om, vilket betyder att jag tekniskt sett skulle kunna ha HELT fel vad gäller mina teorier i det här inlägget.
Om det är så – att det här avslöjandets framgång på intet vis bygger på Isabellas förmåga att manipulera och göra läsarna vänligt och kanske lite generöst inställda till henne så kommer jag vara den första att erkänna mitt misstag, men inte förrän efter 15 då jag är tillbaka här igen.

Diskutera gärna i grupper om fyra så länge. 🙂

Influenciska företag – framgång eller fail?

Igår kunde Breakit rapportera att både H&M och Zalando sålt tillbaka sina aktier i Kenza Zouitens modeföretag Ivyrevel och att deras representanter lämnat styrelsen. 
Som Breakit tidigare skrivit om så investerade Zalando och H&M tillsammans runt 50 miljoner kronor i bolaget och ägde runt 30 procent vardera.
Trots starka varumärken som H&M, Zalando och Kenza Zouiten Subosic så föll ändå omsättningen för Ivyrevel från 45 till 43 miljoner kronor under 2018 samtidigt som förlusterna ökade till minus 7,5 miljoner kronor.

Man skulle kunna tro att framgången för företag skapade av influencers skulle vara i paritet med deras storlek och räckvidd på sociala medier, men så verkar det inte alls vara. 
Ibland känns det nästan som att det är slumpen som avgör vad som blir framgångsrikt och vad som inte blir det för jag har svårt att hitta logiken i det.
Ta Ivyrevel som ett exempel. Grundat av en av vårt lands största influencers med en enorm räckvidd, även utanför Sverige.
Ett klädföretag som frontas av Kenza känns ju som en självskriven succé, då många av hennes följare vill se ut och klä sig precis som hon.
Men icke.

Ett annat exempel är Ida Warg och de ”brun utan sol-produkter” hon tagit fram och som nu säljs lite överallt.  Jag kan inte påstå att jag förknippade Ida Warg med ”brun utan sol-produkter” när de lanserades och att kombon inte kändes helt klockren, men HERREGUD vilken succé det blivit!

Så det jag vill komma fram till är att man fasen aldrig kan veta vad som kommer bli en succé och vad som kommer floppa när det kommer till influenciska företag.
Någon flipp eller flopp som förvånat er på det ena eller andra sättet?

Den som gapar efter mycket…

Att influencers ibland gör motstridiga samarbeten som riskerar att skada deras trovärdighet är ingen nyhet.
En hudkräm som utropas som favorit i januari, är i februari utbytt mot en helt annan och vilken det blir, styrs helt av vilket företag som betalar fakturan.
Det kan alltså vara en bra idé att försöka sprida ut dessa samarbeten så gott det går, för att minska det ambivalenta i dem.

Den lektionen verkar Emilia Wahlund (Marcelos nya flickvän) helt ha missat, för hon har nämligen gjort två samarbeten i tät följd som är allt annat än klockrena tillsammans.
I det ena samarbetet marknadsför hon löshår med bilder på sitt blonda svall, för att i nästa hävda att hennes tjocka och friska hår minsann är resultatet ett kosttillskott.

Så vilket är det?
Det kan ju knappast vara båda, eller hur?
Antingen är kosttillskottet så pass bra att hon inte längre behöver använda löshår (då är samarbetet med löshåret en ren lögn), eller så är kosttillskottet så pass värdelöst att hon behöver fortsätta använda löshår (och då är samarbeten med kosttillskottet en bluff).

Tack för tips!

Vårens trendfärg

Självlysande neonfärger verkar vara vårens melodi, i alla fall om man ska tro alla modeorakel på sociala medier. Jag som redan genomlevt den här trenden en gång kan nog mer eller mindre garantera att ni inte kommer få se mig i någonting ur den här färgskalan, men man ska aldrig säga aldrig. ?

Jag känner mig liksom på TOK för gammal för neon, trots att Läckberg bär upp sin klänning med bravur.

Neon?
Spontant känsla?
Våga bära eller vägra bära?