Bryter Isabella Löwengrip mot Marknadsföringslagen igen?

[YouPlaySinglePlayer video=”1411,1847,334826″ ap mute yot ]

Reklamombudsmannen har slagit fast att det räcker med att reklammarkera den första bilden i ett Instastoryflöde om de publiceras direkt efter varandra.
Du kan nämligen inte hoppa över delar av ett Instastoryflöde så ser du reklammarkeringen på den första bilden så är det tillräckligt. (Notera att det måste komma i ett enda flöde utan avbrott)
Vad du däremot inte får göra är att strunta i att reklammarkera de sex första bilderna av ett reklamflöde och att sedan smyga in en liten #ad på den sjunde så som Isabella Löwengrip gjort här.
Jag förstår heller inte varför hon inte använder Instagrams automatiserade reklammarkering som gör det enkelt för influencern att följa lagen, och för det betalande företaget att ta del av statistiken?
Hon har ett litet #ad på den sjunde bilden, hoppar sedan över en och sätter tillbaka den på den nionde och sista bilden.
Ni ser allt detta i kollaget här ovan där varje bild representerar en videosnutt.

På Instagram publicerar hon också ett reklaminlägg om företaget och även där skriver hon med text att det rör sig om ett samarbete istället för att använda Instagrams automatiserade reklammarkering.
Inte heller där får företaget Pickatale tillgång till siffrorna på egen hand.

Med tanke på hennes erfarenhet och kunskap i ämnet, tillsammans med Instagrams enkla sätt att göra rätt så kan jag inte låta bli att undra varför hon gör så här…?

KLICKA HÄR!

 

Gick ni på något Aprilskämt?

När vi ändå är inne på Margaux och hennes mumsiga middags-live ikväll så kan vi ju fortsätta på det mumsiga spåret.
Hennes kompis Max (Ni vet, från Maggis Hunkförmedling) skämtade nämligen på 1a april om att han skulle gå och bli influencer på äldre dagar (Han är väl ändå typ 24 år eller något?) och hela 32% verkar ha gått på det.
Resterande blev kanske misstänksamma med tanke på datumet men tycker så klart att han BORDE bli det, på samma sätt som 99% av er tyckte att jag BORDE realisera mina merchiga mobilskal och sälja dem för en billig peng till mina allra största fänz!

Här är några fler aprilskämt som jag skrattade gott åt, men bäst är nog ändå det här som jag la upp på Instagram.
Jag vet inte vem den ursprungliga skaparen är, men du är ett geni!
Du lyckades förmodligen sprida mer panik runt om i Sverige med ditt fejkade Teliabrev på en enda dag än coronaviruset gjorde på en hel vecka.
Jag gick också på det, om än bara för en liten stund. (Vi säger så i alla fall….hehe…)

https://www.instagram.com/p/B-cfLAsC1wU/

 

Mega-tacomiddag med Margaux

I ikväll bjuder Margaux till tacomiddag kl 17:00 via Youtube Live.
Middagsmyset är ett samarbete med Santa Maria som hoppas på Sveriges största tacomys!

Sveriges största gemensamma tacomys?
Nu tänker ni såhär, men det är väl omöjligt i dessa tider?
Nej, det är det inte, för vi ska göra den på Youtube Live såklart! Jag ska laga mat – ni ska kolla på, men ni ska också laga mat samtidigt! Jag lagar middag hemma med familjen, ni kör hemma hos er – hur kul?! // Margaux

Hela ”familjen Margaux” ska laga mat vilket jag gissar innefattar henne själv, Arnold, hennes mamma, kanske hennes bror Theo och varför inte slänga in exet Jakob också då de brukar hänga tillsammans även fast de inte längre är ett par?

The more the merrier, eller hur?

 

Sofia Wood frukostvolontärar på Café Pom & Flora

Fasen vad grymma de är, dessa influencers som ger SÅ mycket av sin tid för att stötta sjukvårdspersonalen!
Sofia Wood volontärarbetar på Café Pom och Flora för att förse all nattarbetande personal med god och näringsrik frukost, och Hugo Rosas och Clean Drink fortsätter köra ut dryck till samma ställen.

Om det finns någon oäten avokado-toast över vid dagens slut kan kanske Sofia fota av den och skicka bilden till alla stackars influencers i karantän så de får lite pre-coronamaterial att publicera på sina plattformar?
I så fall blir det två, ytterst goda gärningar av Sofia Wood! 😉

BAAM, BAAM och så lite baam.

Tack för tips!