Katrin Zytomierska gästar ”Söndagsångest”

Du hör och ser allting i den här videon. ⬇️

I det senaste avsnittet av Söndagsångest gästas Malin Norlander av ingen mindre än Katrin Zytomierska, som öppet berättar om varför hennes företag gick i konkurs.
Hon förklarar också att konkursen innebär att hon inte behöver betala skadeståndet för att ha använt en Abba-låt i en reklam för Clean Eating utan korrekt tillstånd, eller det vite som Patent- och marknadsöverdomstolen utdömde för upprepade brott mot marknadsföringslagen. Vitet som Katrin fick som influencer bör fortfarande vara giltigt, men där känner jag mig inte helt säker.
Sammanfattningsvis verkar hon uppleva en hel del skit och kritik, och det låter nästan som om hon uppfattar det som en konspiration mellan olika myndigheter och rättighetsinnehavare.

Katrin delar också med sig av vad som provocerar henne mest med branschkollegorna, vilket är något jag tidigare har skrivit om här.
Det handlar om influencers som lägger upp bilder och filmer på mat och bakverk som de uppenbart inte äter själva, samtidigt som de är pinnsmala.
Det här håller jag verkligen med om! Vanligtvis är jag och Katrin inte överens om allt, men ibland sammanfaller våra åsikter, och det här är ett sådant tillfälle.
Jag måste också lyfta fram Malin och hennes tankar kring detta.
Så enkelt, men ändå så träffsäkert! Jag fick faktiskt en helt ny bild av henne efter det här avsnittet, och det var riktigt roligt att se.

Vad tycker ni?

Julkaldender-racet har börjat – CAIA edition

Bildkälla: CAIA hemsida // Instagram.com/caiacosmetics

Trots att Margareta Grääs har meddelat att hon kommer att minska antalet julkalendrar hon öppnar på YouTube i år, verkar det som om det ändå kommer att finnas gott om kalenderinnehåll på sociala medier för att tillfredsställa alla.

Den kalender som väcker störst förväntningar i den här världen jag bevakar är utan tvekan CAIA Cosmetics julkalender.
Baserat på beskrivningarna låter den som ytterligare ett försök att studsa tillbaka efter den första kalendern som blev hårt kritiserad. Sedan det haveriet har CAIAs kalendrar alltid levt upp till förväntningarna – med undantag att förra årets kalender som innehöll en sminkpenna med ett förbjudet ämne. Men i år verkar det lovande, åtminstone utifrån den information som hittills har delats.
Värdet på kalendern sägs vara 8000 kr, och den ska endast innehålla fullstora produkter. Dessutom kommer hela 17 av de 27 produkterna att vara nya och exklusiva, som aldrig tidigare sålts av företaget.
Igår kväll fick jag ett mail från CAIA angående deras julkalender.
Det mest anmärkningsvärda var att företaget redan har fått en recension – och en negativ sådan – trots att kalendern varken har börjat säljas eller avslöjat sitt innehåll. Edit – Jag ser nu att alla produkter avslöjas på hemsidan. Jag ska inte köpa kalendern i år, men förstår trots det inte den här ilskna kommentaren.
Om man ska tro kommentaren och informationen i den så är den skriven av en ilsken tantaluring, men det är faktiskt inte jag komponerat den. ?

Den lyder som följer: 

Recensioner
1.0 stjärnor
1 recension

Kvalitet: (med en indikator som visar låg kvalitet)


Bianca f.
09/17/24

Dålig

Blev väldigt besviken när jag såg innehållet på årets kalender. Hade kunnat köpa egna produkter och gjort en egen kalender som hade varit 1000000000 gånger bättre!!!!!!!!!! SKÄRP DIG BIANCA


Ålder: 60+
Rekommendation: Nej
Kvalitet: (med samma indikator för låg kvalitet)



Är du nyfiken på en del av innehållet i CAIAs kalender så har Emelie ”Hairtalk by Emelie” Johansson börjat smygöppna den på Instagram:

Paula Rosas tjafs med läsarna

Bildkälla: Stella Pictures

Rakel spektakel:
Miljö och hälsa godkänner inte livsmedelshantering med utsläppt och smycken! Hårda regler där med all rätt såklart. Långt hår ska vara uppsatt och helst i hårnät om man hanterar mat.

Linda:
Som någon annan skrev, ni kanske ska praktisera på en eventfirma innan. Få lite mer kött på benen.
Jag var en av dem som ej tyckte hotellrummet blev särskilt bra alls. Spretigt, ingen röd tråd och rätt omysigt. Med tanke på din stil hemma så hade jag nog förväntat mig mer.
Och angående kräftskivan och upplägg så hade jag nog även här förväntat mig mer. Har själv jobbat inom restaurang och catering/event till och från i 25 år så har definitivt erfarenhet och jag hade ej varit nöjd som kund i ärlighetens namn. Och att vara en doer kommer man långt med dock betyder ju inte det att man nödvändigtvis levererar helheten med event. Men antar att smaken är som baken!

Linda:
Och utsläppt hår vid hantering av livsmedel är big no no!

Sofia:
Varför inte ta praktik på en eventfirma som driver den typ av aktivitet som ni vill fokusera på. Då lär ni er grunder och har en tryggare bas att stå på.

Klara:
Förstår inte riktigt er roll i det hela? Vad är skillnaden på att anlita er eller att bara beställa catering och duka lite?

Anna:
Reagerar på utsläppt hår vilket inte är bra.

C:
Om jag får gissa så tror jag att kommentaren syftade på det estetiska i och med den respons du fick efter hotellrummet. Att av bilderna att döma så känns det inte riktigt som att du har öga för detaljer till skillnad från andra eventbolag man ser i diverse sociala medier. En doer tvekar jag inte en sekund på att du är dock. Det andra kanske kommer. Lycka till!

Gällande kommentarsfältet: Fattar inte riktigt vad som hände i slutet av förra veckan. Jag bad aldrig om feedback efter kräftskivan, men ändå kom en storm av kritik. Till en viss del konstruktiv, absolut. Känner inte att jag kan/pallar bemöta den. Vad jag än säger/skriver tas det emot negativt.

Det är fel på det jag gör, det är fel på hur jag skriver. Det är så himla tråkigt med dålig stämning. Det gör mig matt. Ni som verkar så arga, vad gör ni här? Släpp ilskan nu så vänder vi blad. Expressen granskar kommentarerna och även dom har reagerat. Vi kan bättre än såhär, vi är vuxna människor.

Paula Rosas tar till sin blogg för att kritisera sina läsare, och sättet de kommenterat den kräftskiva hon ordnat via sitt nya eventföretag.
Här ovan ser ni några exempel på hur det lät under det inlägget. 

Under sitt nya inlägg fick hon en tänkvärd kommentar:


Visst är vi vuxna. Och vi är inte arga. Men du bemötte en åsikt med kommentaren -Vad vet du om mig? istället för att tex skriva-”Jag gör så gott jag kan och vill så klart lära mig mer! Tack för din åsikt.” Det är också bäddat för kommentarer när du gör reklam för ditt eventföretag och presenterar en tillställning som vem som helst hade kunnat plocka ihop. Jag tycker inte att allt du gör och skriver
är fel. Det är märkligt hur du reagerar när du får åsikter som inte hyllar dig. Här finns hundratals läsare gissar jag och lika många synpunkter. Alla kan inte vara positiva jämt. Tips. Prata med någon om hur du ska lära dig att hantera kritik. Det gör en till en bättre människa att kunna lyssna till och ta åt sig kritik. Något dina barn också behöver kunna. Du kan inte skydda dem. I synnerhet inte när man lämnar ut sig själv och barnen som du gör på bloggen. Det är naivt att tro att livet fungerar så.
Kul att ni har köpt sommarställe och ni fixar säkert båtåkandet utan problem när den dagen kommer!

Om man marknadsför sitt företag på sin blogg så måste man väl inse att det kommer komma både ris och ros?
Att hon inte reklamidentifierar inlägget orkar jag knappt bemöta.

Eller?
Paula är ändå gammal i gemet, och beter sig som att hon fått sitt livs första kritiska kommentar. Det ÄR inte särskilt trevligt med långt, utsläppt hår bland mat exempelvis. Det skulle nog till och med Livsmedelsverket hålla med om.
Hur ser ni på saken?

Påståendet i Linn ”Tiingelinn” Anderssons reklaminlägg – direkt felaktigt enligt socialstyrelsen

Bildkälla: TT // Tiingelinn Instastory

Många av er, liksom jag, reagerade på Linn ”Tiingelinn” Anderssons reklam för en injektionsbehandling på LKS Skönhetsklinik, där hon beskrev behandlingen som ”helt riskfri”.
För att få klarhet i om detta stämmer tog jag kontakt med Socialstyrelsen, den statliga myndighet som reglerar branschen, och frågade om det finns någon injektionsbehandling som kan klassas som ”helt riskfri”.
Svaret är nej.
Urban Nylén, medicinsk sakkunnig på Socialstyrelsen, förklarade följande:

När det gäller injektioner håller jag med om Din misstanke om att det inte rent allmänt går att säga att det är ”helt riskfritt”. Detta oavsett vad som injiceras och var på kroppen. Risken för biverkningar och skador varierar förstås beroende på vilken sorts injektion det handlar om, hur djupt den siktar och når och i vilken typ av vävnad injektionen ges.

Du hittar all information i videon längst upp, inklusive Linns reklaminlägg, Socialstyrelsens utlåtande, och klinikens fullständiga svar.
Sammanfattningsvis anser kliniken att deras injektionsbehandling är riskfri när den utförs av en legitimerad behandlare. De menar också att det är onödigt att skriva ett inlägg om detta, eftersom det skulle innebära att kasta Linn under bussen.
Kliniken bekräftade även att de hade godkänt Linns reklaminlägg innan det publicerades.

Jag har sökt Linn ”Tiingelinn” Andersson för en kommentar, men hon har inte återkommit.