Vem bär ansvaret att marknadsföringslagen följs i RSS feeds?

Det kom ett mail…

Hej Camilla!
Jag har en fundering angående reklammarkering på bloggar. Jag läser bloggar via Feedly, en RSS läsare, vilket inte läser in annonser och liknande från bloggar. Nu får tiden brukar annonssamarbeten (i alla fall på Elle) få en egen liten banner ovanför inläggen som är sponsrade men detta läses ju inte in i Feedly (och troligen inte i ex Bloglovin och liknande). Så hur fungerar lagstiftningen där? Är det bloggarens ansvar att se till att sådan markering även syns i själva inlägget? För det kan väl inte vara läsarens ansvar att syna inlägget, även om det inte läses direkt på bloggen?
Bifogar bilder, från Elsa Billgrens blogg, för att visa hur jag menar.
Fortsatt trevlig kväll!
Vänliga hälsningar, NN
Ja, vems är egentligen ansvarets? 
Jag skulle säga att bloggaren i det här fallet har lite ansvar, medan utvecklarna på dessa RSS feed-appar som visar inlägg utan korrekt reklammarkering har ett desto större.
Och läsarna kan inte heller klandras här, man kan väl knappast förvänta sig att de först ska läsa bloggen i appen och SEN gå in på bloggen vi en webbläsare för att dubbelkolla att det inte förekom någon reklam i inlägget som fallit bort.
Är detta återigen en demonstration på att branschen expanderar så pass fort att ingen hänger med, och att riktlinjer – som hur reklammarkeringar i ska visas i apparna exempelvis – inte är framtagna än.
Har människorna bakom apparna ens noterat att det finns ett problem här?
Det tvivlar jag på…
Det här är en så pass klurig fråga att jag inte vågar mig på ens en gissning, utan jag har bollat frågan vidare till min kontaktperson på Konsumentverket. Förhoppningsvis känner de till problematiken att sponsrade inlägg framstår som ett brott mot marknadsföringslagen i deras app.

Jag hoppas på att få svar från henne under dagen men om ni kan läsa den här texten så har jag inte fått tag i henne än.
Kika in om ett par timmar igen om du är nyfiken.

På återseende!

Dagens smygreklam av Pingis Hadenius

Pingis har knappt hunnit klämma ut sin dotter innan hon är föremål för ett gammalt hederligt smygreklamsinlägg på mamsens Instagramkonto.
Hurra och heja!

Välkommen till influnecersvärlden, lilla vän! 
Ska vi gissa på ett samarbete med Moderna Försäkringar härnäst? Eller Babyshop? Eller Babybjörn? Eller KidsBrandStore? Eller Libero?

TihiTihi…
Sedan jag skrev och tidsinställde det här inlägget igår så har följande poster kommit upp på Pingis Instastory.
Hur många av dem tror ni är smygreklam?

KLICKA HÄR!

Tack för tips!

En sak man faktiskt får ge Isabella Löwengrip…tror jag….

Som den pragmatiska Bloggbevakare jag är så var min första tanke att spannet i storlekar på Isabellas/Styleins kollektion med Ellos endast var för att plocka pluspoäng då många influenciska kollektioner inte går upp till storlek 56/XXL, men så….

Så började jag tänka lite…
På tal som storlekar…
Mig veterligt har aldrig Isabella retuscherat sig smalare på bilder, något som verkar mer standard än undantag för vissa influencers.
Att hud förvandlas till sammet händer dagligen inne hos Isabella och det leks friskt med både vinklar och ljus men att hennes bilder kört igenom någon app likt Facetune eller retusch-program tror jag inte har skett, eller i alla fall inte skett och avslöjats.
Det ska i så fall ges henne om det stämmer detta, eller hur?
Finns det någon som hört annorlunda?

I nästa avsnitt avsnitt av ”Bloggbevakning Buggar Vidare” ska vi prata lyxiga material, eller snarare bristen på dem.
Här får ni ett smakprov från Isabellas Instagramkonto:

My Martens behöver få lite koll på reglerna igen…

My Martens har klivit på som Brand Manager för företaget Lohilo, en roll som träningsinfluencern Linus Carlén innehar hos konkurrenten Nocco.
Efter att ha kikat på Mys uppdateringar på Instagram så verkar hon ha lika dålig koll på hur marknadsföringslagen appliceras på den nya rollen som Linus Carlén hade när jag skrev det här inlägget.
Eller rättare sagt, lika dålig koll som Linus Carlén, Nocco och hela juryn som utsåg Framtidens Marknadsavdelning hade eftersom den strategin som gav Nocco och Linus Carlén vinsten bröt mot marknadsföringslagen hundratals gånger utan att någon reagerade.
Linus Carlén har senare fällts av Reklamombudsmannen för just några av dessa inlägg.

Så vida My inte vill riskera liknande anmälningar och fällningar så bör hon i enlighet med markandsföringslagen markera alla inlägg där Lohilo förekommer som reklam då hennes uppgift som Brandmanager innefattar all exponering och marknadsföring av produkten, även ren produktplacering.
Kanske även slänga ett öga här?