
Öppet Spår

Nya poddar dyker upp som svampar i mossan, men vissa går även i graven och här är är några stycken poddrelaterade händelser som jag noterat i mitt frenetiska skrollande på sociala medier.
Diana Moseni är – förutom en av deltagarna i den nya säsongen av Paradise Hotel – innehavare av den nya podden som lämpligt nog fått namnet ”Pandoras box” efter inslaget i realityprogrammet.
Den presenteras så här:
I samarbete med @viaplay kan jag nu berätta att jag släpper min helt nya podcast Pandoras Ask den 12 september!
Är du nyfiken på vad som egentligen händer bakom kulisserna på @paradisehotelse ? ? På Pandoras Ask kommer jag bjuda in deltagarna och grilla dom om all drama,kärlek och kaos. Vi kommer också diskutera allt juicy som hände bakom kulisserna som inte visas på skärmen!
Följ med mig, Diana Moseni, varje torsdag när vi dyker rakt ner i allt det där som får Paradise Hotel att explodera! ?✨
Anitha Clemence har startat podd tillsammans med den mångfacetterade Jakob Öqvist, som presenteras så här:
Inte bara om att vara singel plus fyrtiofem utan en hel del annat och varje vecka överraskar vi varandra med en hemlig gäst.
Isbella Löwengrip och Anna Björklunds podd ”Fint, fult och pengar” har gått i graven.
Enligt Isabella så beror det på att hon fått magsår och att podden krävde för mycket tid av henne.
Anna har i sin tur avföljt Isabella på Instagram, så jag misstänker att Isabellas utsago inte riktigt är hela sanningen.
Hanna Friberg och Stella Cocozza gemensamma podd presenterades så här när det begav sig:
I drömmarnas land kan allt hända, i den nya podden 30s in the City kastar sig Stella Cocozza & Hanna Friberg ut i New Yorks singelliv i jakten …
Nu har Stella skaffat pojkvän och podden är av förklarliga skäl nerlagd, men om det ligger mer än så bakom beslutet vet jag inte.
Ida Nordfors och Sebastian Martsinsson har fått barn och startat podd som heter ”Upp och ner” som är en idé som växte i takt med att Sebastian blev pappaledig med parets första barn.
Så här beskriver Ida podden på Instagram:
Ni har önskat mig i poddformat lääänge och det känns därför extra kul att nu få ge er det, samtidigt som det känns så himla roligt att få göra tillsammans med Sebastian ?
Vår tanke är att erbjuda er lyssnare en transparent podd där vi kommer dela med oss av vår vardag och dess toppar och dalar. Hur småbarnslivet kan se ut och våra tankar och känslor kring allt och lite till. Jag hoppas ni ser fram emot detta lika mycket som vi ? följ oss på @upponerpodcast och där poddar finns!
Nina Glimsell och Josephine Qvist har startat en mammapodd som fått namnet MOM2MOM, efter att de båda blivit mammor.
De skriver så här:
I @mom2mompodd med Nina & Jossan kommer ni få ta del av en ärlig och underhållande inblick i våra liv, där vardagen, kärleken och det nya kapitlet som mammor står i fokus.
Vi kommer öppenhjärtigt dela med oss av våra tidigare relationsproblem, ge er värdefulla tips för att överleva destruktiva förhållanden och hur man hittar tillbaka till kärleken på nytt.
Ni får också följa vår resa som entreprenörer och hur vi balanserar mammalivet med att bygga företag och ta oss an nya utmaningar.
Och för alla realityshow-fans: förbered dig på exklusiva ”behind the scenes”-berättelser från vår tid i rampljuset!
Rebecca Stella och Vanessa Lindblad verkar ha skakat liv i sin gamla podd ”Nu börjar livet” som publicerat sitt första avsnitt på flera månader.
Lovisa Barkman har postat ett inlägg på Instagram med texten ”My fall line up” där bilden föreställer fyra av hennes handväskor från Hermès.
Likt sin kollega Gertrude Tornvall så verkar även Lovisa ha ett stabilt väskstall där hemma, och väskorna på bilden är mest troligt följande:
Hermès Kelly (den svarta väskan med låsdetalj) – en klassisk och ikonisk Hermès-modell.
Hermès Birkin (den större, grå-bruna väskan till höger) – en av de mest igenkännliga Hermès-väskorna.
Hermès Constance (den mindre svarta väskan med H-spännet) – en stilren axelväska med det klassiska H-spännet.
Hermès Kelly Pochette (den grå väskan i nedre vänstra hörnet) – en liten clutch-version av Kelly-modellen.
Jag tog hjälp av ChatGPT för att bena ut modellerna samt för försöka ta reda på vad dessa väskor är värda och fick följande svar:
Priserna för Hermès-väskor kan variera beroende på material, färg, och tillgång på marknaden, men här är ungefärliga prisintervall för de fyra väskorna:
Hermès Kelly:
Priset för en Hermès Kelly (i storlek 25 eller 28, beroende på läder och finish) ligger vanligtvis mellan 90 000 kr och 150 000 kr, men vissa mer exklusiva varianter kan gå uppåt 200 000–300 000 kr eller mer på andrahandsmarknaden.
Hermès Birkin:
En Hermès Birkin är en av de mest eftertraktade väskorna och priset kan börja på runt 120 000 kr för enklare versioner och nå upp till 300 000–500 000 kr, beroende på material och storlek. Vissa specialutgåvor och sällsynta material kan kosta ännu mer.
Hermès Constance:
En Hermès Constance ligger ofta i prisintervallet 80 000 kr till 150 000 kr, beroende på storlek (Mini eller 24) och material. Sällsynta och exklusiva versioner kan kosta betydligt mer på andrahandsmarknaden.
Hermès Kelly Pochette:
Denna mindre clutch-version av Kelly kan kosta mellan 80 000 kr och 120 000 kr, beroende på läder och detaljer. Den är mycket eftertraktad, vilket ibland kan driva upp priset ännu högre.
Sammanlagt kan dessa fyra väskor kosta allt från 370 000 kr till 1 miljon kr eller mer, beroende på specifika faktorer.
Att handla dessa väskor oftast begagnat är dyrare än i butik, men som de flesta vet går det inte att bara knalla in i en butik för att köpa exempelvis en Birkinväska, utan man blir noga utvald och godkänd, och erbjuds då att köpa den väska som butiken langar fram, snarare än den kanske egentligen man vill ha.
I april 2024 kom uppgifterna att Konsumentverket (KO) reagerat och agerat mot företaget Westridge efter att de publicerat en reklam på Tiktok som myndigheten ansåg var över gränsen för vad som borde vara tillåtet inom lagen om tobaksfria nikotinprodukter.
Reklamen innefattade bland annat en tomte som har kalenderöppning och smaktester där personer skämtar med varandra, och den visades således mest troligt under vintern 2023/2024.
Det är förbjudet att riktat marknadsföra vitt snus till personer under 25 år och åldersgränsen för köp är 18 år. Tiktok är störst bland ungdomar 12-19 år. Därför ansåg KO att risken att barn och unga nås och påverkas av reklamen är särskilt stor.
Så här sa Ida Nyström, processråd vid KO i det pressmeddelande som kommunicerades ut:
KO ser allvarligt på reklam för vitt snus i sociala medier där barn och unga tillbringar mycket tid.
Den 10 september 2024 kommunicerades via ett pressmeddelande från Konsumenetverket att Patent- och marknadsdomstolen delar KO:s bedömning att inläggen går utöver en saklig presentation av produkten och att inläggen tydligt strider mot lagens krav på särskild måttfullhet.
Lagen om tobaksfria nikotinprodukter, som trädde i kraft 2022, kräver att all reklam för dessa produkter måste vara särskilt återhållsam och måttfull.