”Influencern” dömd till 18 års fängelse för mord

Jag skriver ”influencer” inom citationstecken då jag inte räknar honom dit, men detta är vad kvällspressen valt att benämna honom som, så då vet ni i alla fall att jag skriver om samma person.
Jag skulle som sagt inte kalla honom en Instagram/Youtubekändis som begått ett brott utan snarare en kriminell man som råkar ha ett Instagram/youtubekonto.
Min chefredaktör har valt att inte namnge honom, trots att Expressen gör det idag så jag kommer inte kunna godkänna några kommentarer med hans namn.

Jag mår illa av hela situationen.
Motivet till mordet ska ha varit att mannens fasad på Instagram och som influencer var hotad. Kvinnan hade före sin död gått till polisen för att anmäla mannen för hot och våld, men sen backat.
En lyxbil var central i hans fasad på Instagram och det var kvinnan – mannens ex-flickvän –  som hade betalat för den, enligt Expressen.

Den fd. flickvännen riskerade att avslöja honom, att han inte alls var någon rik bad boy och att bilden han målat upp på sociala medier var fejk. För att hindra henne så injicerade han henne med Tramadol i spruta och la sedan  i ett badkar, pyntat med levande ljus och jordgubbar, allt medan kvinnans dotter fanns i lägenheten. Sprutan hade han förberett i sin nya flickväns lägenhet kvällen före mordet.

Tingsrätten skriver att:
”Mannen har planerat gärningen genom att flera timmar tidigare tillreda en tramadolfylld spruta och han har försökt dölja gärningen med hjälp av bl.a. tända ljus, jordgubbar.”

Tingsrätten fortsätter:
”Vidare har han utfört gärningen mot en kvinna som han hade haft en längre nära relation med och som han var klart fysiskt överlägsen, i hennes bostad mitt i natten där hon var helt skyddslös.”

Tingsrätten konstaterar att det inte framkommit uppgifter om att gärningen var utdragen eller våldsam. Vidare skriver rätten att ”det inte är visat att gärningen har begåtts med vad som brukar kallas för avsiktsuppsåt utan med likgiltighetsuppsåt”.
Den samlade bedömningen gör att tingsrätten bestämmer straffet till 18 års fängelse i stället för livstid.

När rättegången avslutades krävde åklagaren att mannen skulle dömas till 1,5-2 års fängelse enbart för kränkningen i form av misshandel, hot och andra brott under ex-flickvännens sista månader i livet.

Mannens advokat, Leif Silbersky, har inte pratat med sin klient än, men han säger att de antagligen kommer att överklaga.
– Jag håller på att läsa domen och ska samtala med min klient om en timme så får vi se vart det leder. Men allt talar för att vi kommer att överklaga, i alla fall morddomen, säger Leif Silbersky enligt Expressen.

Vad är man beredd att betala för?

UnderbaraClara släpper en ny kollektion för sitt märke ”Miss Clarity” och skriver i ett inlägg att ”Tillsammans har vi tagit fram kvalitetskläder i begränsad upplaga. Tygen trycks och plaggen sys i Europa. Alla tyger som används i kollektionen är certifierade enligt Oeko-Tex 100 som är världens ledande textilmärkning.”

Plagg gjorda i Europa innebär genast en högre prislapp än kläder sydda i exempelvis Asien och efter en snabb titt på sidan som säljer kollektionen så kostar klänningarna mellan 1000 kr – 1400 kr.
Jämför du det med exempelvis liknande klänningar från Lindex som kostar runt en femhundralapp så är det en avsevärd skillnad så min fråga till er är:
Värderar ni att kläderna är sydda i Europa så pass mycket att ni är beredda att betala ett så här mycket högre pris än det lägre för liknande klänningar gjorda i Asien?
Miss Clarity verkar sälja ganska bra och jag kan tänka mig att målgruppen för märket är ni som läser här – kvinnor mellan 25-45, så det vore intressant att höra vad ni tycker.

Slarviga reklaminlägg del 2

Minns ni Kenzas reklaminlägg för Daniel Wellington där hon tycks ha gjort en copy/paste från en mall och inte ens brytt sig om att ändra ”blabla” till faktiska klockmodeller?
Nu har hennes poddpolare Dani Pavlica gjort en liknande tavla, fast kanske inte riktigt lika praktfull.
Hennes reklaminlägg hette fortfarande ”utkast” när hon publicerar det (och heter fortfarande så i länken) och fanns det någon reklammarkering när det först dök upp på bloggen? Nope.

Vad tror ni företagen anser om det här slappa hanterandet av reklaminlägg, inlägg bloggaren förmodligen fått ganska stora summor för?

Tack för tips!