Kenzas bilder används olovligen för en artist på Spotify

Så vitt jag vet är Kenza varken popartist eller går under namnet Jasmine – och trots det finns hon på Spotify där hon bland annat slaktar Zara Larssons Lush Life. 
När drömmen om att bli popstjärna slår in utan att man vet om det! Goalz!

Nej, skämt åsido – här är det alltså någon som fräckt tagit Kenzas bilder och använder dem både som skivomslag och på Instagram.
Först verkar Kenza tyckt att det var lite roligt – sånt man får räkna med som offentlig person, men när hon sedan upptäckte Spotifysidan så verkar det underhållande övergått till creepy.

Eftersom alla omslag laddas upp automatiskt på Spotify, så länge de håller rätt storlek mm så finns det inga mänskliga ögon som granskar sådant här. Det man får göra – om man upptäcker det bland plattformens miljoner artister – är att rapportera det hela som ”infringement” till Spotify. De har ett team – där min fd. kollega för övrigt låter flitens lampa lysa – som tar hand om alla anmälningar som kommer in och förhoppningsvis tar ner de bilder som används olovligen.
Det gör man HÄR! 

Så råkar du drabbas av samma typ av tonsatt identitetskapnig i framtiden så vet du vad du ska göra nu!
You are welcome! 🙂

Pingis Hadenius bryter mot sina egna regler med Löwengrip

Wow!
Jag har säkert fått in femtio tips med samma sak – nämligen att Pingis, återigen, bryter mot Economista-gruppens egna regler på Facebook, en grupp med regler hon själv varit med och startat.
Enligt reglerna tillåter de inte rena reklaminlägg, men vad kallar ni detta?
Ett rent reklaminlägg?

Medlemmarna är precis lika sura som förra gången och ifrågasätter relevansen och varför inte gruppens regler gäller för den som myntat dem.
Jag förstår inte varför Pingis gör om detta med tanke på reaktionerna förra gången.
Det känns respektlöst och lite småignorant mot medlemmarna som måste förhålla sig till regler hon själv högaktningsfullt skiter i?

Tusen tack för alla upprörda tips! 😉

Is it that pregnancy brain playing tricks?

Återigen har Michaela Forni ”glömt” följa marknadsföringslagen på sin blogg när hon gör reklam för företaget Fundler.
Kanske skulle ”gravidhjärna” vara en godtagbar anledning om det inte var så att det inte är första gången hon ”glömmer” något sådant här.

Som sagt – jag vet ingen annan yrkeskår som ”glömmer” följa de lagar och regler som stipulerats kring deras arbete så mycket som influencers. 
Tänk om läkare, psykologer, bankanställda, poliser och socionomer exempelvis skulle ”glömma” sin tystnadsplikt hela tiden. Tror ni det hade gått obemärkt förbi?

KLICKA HÄR!

NU har det kommit upp en reklammarkering på Fornis inlägg men det har legat uppe utan hela dagen.