Vems är ansvaret egentligen?

Vem tar ansvaret? Hallå? Kan någon ta lite ansvar här?
Vi pratar mycket om ansvar, men vem bär det egentligen?
Sara Wimmercranz – entreprenör, investerare, tidigare med i Draknästet och fyrabarnsmamma – vet precis vem som ska hållas ansvarig. I en video berättar hon att hon planerar att stämma Lyko, TikTok (som hon kallar TiktAk) och Nocco. Varför?
Sara menar att Lyko fick hennes 12-åriga dotter att sova utomhus för en goodie bag, och att hennes son inte har återhämtat sig efter att ha ”dygnat” med hjälp av Nocco och TikTok. Jag tror inte att hennes barn gjort just detta, utan att hon belyser en större problematik, men att det finns barn som gör sådana saker är svårt att förneka. Sara vill nu stämma dessa företag för att de skadar våra barn och unga, och uppmanar oss att gemensamt ta ansvar för deras inflytande.

I kommentarsfältet påpekar många att föräldrarna bär ansvar. Hur kan en 12-årig tjej övernatta på Sergels torg utan föräldrarnas vetskap? Om hon rymt hemifrån är kanske en goodie bag det minsta problemet. Sara svarar att föräldrar kanske behöver stärka sitt självförtroende för att våga säga nej, särskilt när andra föräldrar säger ja. Många är rädda för att vara tråkiga och skapa utanförskap för sina barn.

 

Louise Edlund Winblad aka Hejhejvardag på Instagram har lämnat en kommentar om det svåra och snåriga vad gäller barn, föräldraskap och regler.
Kollegan Anitha Cleménce har i sin tur postat en lång text om hur hon förhandlade med barnen om Tiktok. Om de gav upp Tiktok så skulle de få en hundvalp, och nu berättar hon om hur det gått över alla förväntningar, och att ingen ens använder upp den tillåtna Tiktoktid som de får varje vecka.

Vi tradade TikTok förbud mot en hund. Trodde knappt på det när vi bestämde det. De skulle få 1 minuts skärmtid på telefonen var per dag och 3 h i veckan. Sex månader senare är det ingen som nyttjar de där tre timmarna. Trodde aldrig att det skulle gå. Men det gick och det var lättare än förväntat. Svårt med ”barnknark” är det dealarna eller brukarna som ska ha huvudansvaret? Tänker samma med socker. Tror det i grunden finns en djupt rotad ansvarsbrist i vår föräldrageneration som inte fanns när vi växte upp. Där var man förälder eller barn. Dvs det kom med ansvar. Nu vill/ska man vara kompisar med sina barn, då förhandlar man också med varandra som kompisar. För man är så jäkla rädd att bli impopulär eller orsaka barnen FOMO och vara den där ”jobbiga föräldern” i klassen. Så jag tror den här ”kompisutvecklingen” föräldrar/barn gör det enklare för techbolagen att få agera barnvakter. Då de spelar på vårt samvete. Eftersom vi har så svårt med att hantera begränsningar. Det är enklare att ge barnet ett piller mot det ena och andra än att tänka att det är understimulerat. Ge det bara lite mer socker och en app så löser det sig prima och det är en garanti för att dålig stämning inte uppstår. ??‍♀️ // Anitha Cleménce

Tänk om det var så enkelt att peka ut någon och säga ”du är ansvarig, lös problemet.”
Men ansvaret delas nog mellan flera aktörer.
Ta TikTok som exempel. Vems är ansvaret? Företaget som byggde appen? Skärmtillverkaren? Den som köpte telefonen och godkände installationen? Den minderåriga användaren? Det är något vi alla måste fundera över.

Bianca Ingrosso svarar bara på på förhand godkända frågor

När Bianca Ingrossos entourage får se frågorna dyker motkrav upp. ”Frågor om ideal och hur unga tjejer väljer att spendera sina pengar kommer vi inte svara på” skriver de i ett mejl. De förklarar också att intervjuaren inte är fri att ställa vilka frågor den vill, endast på förhand godkända frågor är godkända.

Så här skriver Göteborgs-Postens journalist Alexander Piauger efter att ha försökt få till en intervju med Bianca Ingrosso, med anledning av att Caia Cosmetics öppnar sin första permanenta butik på NK i Göteborg.
Bianca Ingrosso vägrar ställa upp på intervjuer där hon inte har fått godkänna frågorna i förväg, och hon vill inte ha några frågor om ideal eller hur unga människor väljer att spendera sina pengar, det gör Biancas entourage klart för Piauger.
Är det verkligen här hon har hamnat? Är hon för fin, för stor eller för viktig för att svara på kritiska och granskande frågor, trots att hon är en av Sveriges största makthavare på sociala medier?

Det här är faktiskt intressant och relaterar till en inspelning jag gjorde igår för Ätstörningspodden, där Biancas namn naturligtvis nämndes. Jag tog upp det faktum att hon 2018 tog betydligt mer ansvar. Inför sitt sommarprat rådfrågade hon till och med en ätstörningsklinik om vad hon borde undvika att säga för att inte riskera att trigga någon. Nu, 2024, vill Bianca själv diktera villkoren för vilka frågor journalister får ställa till henne.
Visst, hon är inte statsminister och det finns ingen lag som säger att hon måste ställa upp på intervjuer. Det är således hennes val att avböja om hon vill. Men jag undrar vad den här ”von oben-inställningen” kan ha för effekt på hennes personliga varumärke. Hon är trots allt bara Bianca Ingrosso. I Sverige är hon vårt svar på Kylie Jenner, men utanför Sverige och Norge är hon som vem som helst. Har Bianca verkligen råd att bete sig på det här sättet?

Det är ändå skönt att veta att hon innerst inne inser att hon inte enbart sprider sunda ideal, annars hade hon inte förväntat sig sådana frågor och vägrat besvara dem. Uppenbarligen har hon inga bra svar att ge. På ett sätt är det bra att detta kommuniceras ut, för då vet vi att hon vet att vi vet. (Plats för Vänner-referens för den som vet.)

Pischa Strindstedt leder The Challenge

Svenska realitystjärnor från ”Farmen”, ”Robinson”, ”Bachelor” och ”Bachelorette” medverkar i TV4:s nya satsning ”The challenge” i höst, som har kallats ”världens tuffaste program”.
I ”The Challenge” utsätts de medverkande för en rad stenhårda och ofta farliga tävlingar, i syfte att ta reda på vem som faktiskt är Sveriges tuffaste realitystjärna.
Jag vet vad ni tänker, behöver vi verkligen ett till program med Sveriges dokusåpakändisar? Svaret på den frågan är kanske egentligen ”nej”, men erkänn…. visst finns det någonting lockande med tanken på Joanna Swica, hängandes upp och ner från en palm. Så mycket för att studsa fram som en gasell. 😉
Joanna är nämligen den enda medverkande med riktig influencerkoppling, bortsett från programledaren då, men med det sagt så vet jag att program som Farmen, Expedition Robinson, Bachelor och Bachelorette är OMÅTTLIGT populära, med deltagare som väcker reaktioner hos tittarna, så kanske är det här ett genidrag.

Programledaren, som jag redan nämnt här ovan, är ingen mindre än Pischa Strindstedt – tidigare känd som coach i programmet ”Biggest Loser” och som tränings- och hälsoinfluencer på sociala medier.
Så här sa hon om sitt nya uppdrag i TV4:s pressmeddelande:

Med Sveriges starkaste realitystjärnor och tävlingar som är på fullaste allvar, kan jag utlova en fantastiskt spännande säsong med mycket känslor, skratt, svek och framförallt – vinnarskallar”

The Challenge spelas in på Cypern, har premiär den 12 augusti och vinstsumman är på 1 000 000 kr.

Kaos inför öppningen av Caia Göteborg och dragningskraften av en ”goodie bag”

Bildkälla: Caia Cosmetics Facebook

Efter succén med pop up-butiken på NK i Stockholm var det föga förvånande när beskedet kom att Caia Cosmetics planerade att öppna en permanent fysisk butik. Denna gång i Göteborg.
Jag vet, vilket antiklimax…
Men Göteborg förtjänar också något kul, eller hur? Staden som tvingas husera några av Sveriges sämsta vokalister – men det är en diskussion för en helt annan blogg.
Tillbaka till Caia Cosmetics och deras Göteborgsbutik, där kön av unga tjejer ringlade sig lång. Göteborgs-Posten rapporterade att kön var 100 meter lång, och att en person till och med svimmat. Det är kanske inte så förvånande med tanke på att de 200 första kunderna skulle få en eftertraktad goodie bag. Historien har visat oss att det uppstår lite av en masspsykos så fort det bjuds på gratisprylar.
När Caia Cosmetics öppnade sin pop up-butik på NK i Stockholm hösten 2023, köade över 1 000 personer utanför, och de som stod längst fram ska ha stått där sedan 04, enligt ett inlägg av Pernilla Wahlgren.

Ännu värre blev det månaden efter när Lyko öppnade sin ”flagship store” på Drottninggatan i Stockholm. Enligt SvD sträckte sig kön en halv kilometer, lockade av en ”goodie bag” med skönhetsprodukter värda 3 500 kronor för de första 500 kunderna. Givetvis blev det rena kaoset när alla ville lägga vantarna på en. Efteråt rapporterade många besvikna kunder om knuff i kön och uteblivna ”goodie bags”, vilket fick Lykos VD Richard Lyko att göra följande uttalande:

Jag förstår att många av er är supermissnöjda för ni var här jättelänge. Vi har haft problem att identifiera exakt vem som var här vilken tid. Känner du att du var här och inte fick goodiebagen och känner dig jättemissnöjd ska du kontakta vår kundtjänst. Vi ber så mycket om ursäkt.

Varför han gjorde detta uttalande är oklart, eftersom det aldrig fanns fler än de 500 utannonserade ”goodie bags”, vilket gjorde besvikelsen ännu större för de tonåringar som hoppats på en extra chans.

Det blev även extra tydligt hur mycket dragningskraft själva ”goodie bagsen” faktiskt har. Jämför mängden köande människor på events med ”goodie bags”, med när Caia Cosmetics lanserade sitt samarbete med Mentos, och det inte var någon anstormning alls att tala om. Var det ens kö?
Goodie bags is the way to go, helt klart och detta verkar Caia ha både uppmärksammat och tagit fasta vid, för i Göteborg var det återigen dags för ”goodie bags”, och kön kom som ett brev på posten.

Jag använde mig av Chat GPT för att försöka få fram hur effektiv ”goodie bagen” är som marknadsföringskanal, och vad dök upp som ett exempel på framgångsrik användning?

Världens dyraste goodie bag kommer förresten från Oscarsgalan, och är känd för sitt otroliga värde och innehåll.
Goodie bagen från 2023 års Oscarsgala, hade ett innehåll värt över $100 000 (över 1 000 000 sek) och gick till folk som absolut inte behöver mer av någonting egentligen, men så är det. De rika blir rikare. De som har mycket, ska ha ha mer. Så har det varit i alla tider och så kommer det fortsätta vara, men i både Caias och Lykos fall så gav man goodie bagsen till de faktiska kunderna och inte till några kändisar som har mer och fler produkter än de kan hinna använda.
Hur många videoklipp har man inte sett på infleucners som knappt vet var de ska göra av alla bud som i en strid ström dimper ner hemma på dörrmattan? Är det bra reklam verkligen, ett pressutskick som någon suckande trycker in i ett skåp?

Jag undrar om ”hållbarhetsinfluencers”, alltså de som arbetar mot ett mer hållbart klimat och leverne, avböjer alla pressutskick som inte är direkt relevanta för deras jobb?
Eller tror ni att även de gillar och smyger in lite gratisprylar någon gång då och då när ingen ser? 🙂