Hur är det möjligt för influencers och vissa andra kändisar att gå genom livet som strutsar med skygglappar, med samma korttidsminne som Drew Barrymores karaktär i filmen ”50 First Dates”, där hennes karaktärs minne raderas varje natt efter en olycka? Hon kan alltså inte minnas vad hon gjorde dagen före när hon vaknar upp.
Lite av den åkomman skulle jag vilja tillskriva Jelena Meacham, åtminstone om man ska tro på sättet hon uppdaterar på.
Minns ni det här? Jelena Meacham kritiserades för ”rib cage bragging” på sitt Instagramkonto, där hon ”beklagade sig” (läs: skröt) över hur lite hon ätit och hur utmärglad hon både såg ut och kände sig. Det där ser vi tyvärr nästan dagligen på sociala medier, men jag förstår att människor reagerar, särskilt när man, som Jelena, profilerat sig som en hälsoprofil och dessutom är diplomerad och licensierad kostrådgivare. Då blir detta beteende extra problematiskt.

Jelena är långt ifrån ensam om att posta problematiska bilder och texter på Instagram – det här postades i helgen.
Att hon är nyopererad och mår illa är inget konstigt att publicera bilder om, men fokuset på hennes bild där syftet verkar vara att se så utmärglad ut som möjligt är däremot problematiskt. Även informationen om hur många kilo hon tappat på några dagar framstår mer som skryt än ett ”oj”. Det är uppenbart att hon varken förstår något eller är intresserad av att ta ansvar för de signaler hon sänder ut.
Här kommer ett litet utdrag av saker som absolut inte får bli normaliserade på sociala medier, och jag vill rama in det med denna formulering från Irena Pozars krönika i Aftonbladet .
Det är sinnessjukt att tjäna pengar på att få flickor och kvinnor att tro att alla gör fillers, att ett skönhetsingrepp är en liten sak, att det är enkelt att se ätstörd ut utan att kroppen tar stryk. Det är lögn! Ja, kvinnor får göra vad de vill med sina kroppar, men de kanske inte borde. Ska kroppen prompt användas som ett verktyg för att tjäna pengar genom samarbeten och för att sälja egna produkter borde det åtminstone ske på ett ansvarsfullt sätt.
Att påpeka detta är inte kvinnohat, men att hålla tyst för att bovarna i detta drama är unga kvinnor, ja, det om något är just kvinnohat.
Svenska supermodellen Elsa Hosk har 8,6 miljoner följare på Instagram och hela hennes konto är fullt av heroin chic och rib cage bragging-bilder där fokuset hela tiden är på att se så utmärglad som möjligt. Det är syftet med bilderna, då det finns runt 99 andra vinklar att visa upp kroppen på, så det känns snudd på symptomatiskt för Elsas och de andras konton.

Återigen, det går att skapa innehåll där man vill visa upp matchningen mellan yogamatta och bikini utan att ha ett body checking-fokus på bilden där det är uppenbart vad för signaler som den skickar ut.

Det är samma sak här.
Bianca Ingrosso, som kritiserats stenhård för sättet hon sprider osunda ideal, använder sig här av av en annan svensk, rib cage bragging-influencer – Tova Elneskog – bild för att göra reklam för sitt klädmärke på sitt Instagramkonto med 1,4 miljoner följare, varav majoriteten är unga tjejer.
Modellens revben är mer framsträdande än hennes bröst.
Ja, så kanske folk ser ut, men det är återigen inte det som är problemet här.
Problemet är vad de väljer att fokusera på i dessa reklambilder och det är benkontor.
Benknotor, insjunkna magar och revben.
