En uppdatering om Belissas tandblekning och deras VDs agerande

På samma sätt som jag uppdaterade med ett nytt inlägg om CAIAs giftiga smink, tänkte jag nu uppdatera er om turerna kring företaget Belissas Tandblekning och deras VD Annie Dickensons extremt oproffsiga bemötande. Om du inte har hängt med, läs det här inlägget innan du skrollar vidare.

Igår ifrågasatte jag varför tandblekningsföretaget, som säljer produkter som mest ser ut att vara köpta direkt från AliExpress, återigen använder influencers med porslinsfasader, kända för att vara helt oblekbara. Jag har fått många oproffsiga svar från företag genom åren, men Annie Dickensons svar slog alla rekord. Hennes personangrepp var mest gulliga i mina ögon, eftersom jag är så van vid sådant trams.

Men…
En sak som Belissas VD upprepade gånger skriver i sina svar är att hon är på plats i Marbella med ett gäng influencers för att marknadsföra deras nya produkt som ska fungera även på porslinständer. Hon förklarar att det är därför exempelvis Malin Gabrielsson är med, trots sina porslinständer.
Det förklarar dock inte varför samma influencer i en video gör reklam för Belissas tandblekningsstrips som hon applicerar direkt på sina oblekbara porslinsfasader.

Jag ställde frågan tillbaka till Belissas VD, eftersom hon upprepade gånger förnekat att influencers med porslinständer ska göra reklam för tandblekning. Trots detta har jag inte fått något svar från henne. I det här Instagraminlägget kan du se videon som jag publicerar en skärmdump på här, om du vill titta på den själv.

Det kan vara så att Malin Gabrielsson är på plats i Marbella för att marknadsföra en produkt som fungerar på porslinständer, men det förklarar ändå inte varför hon också gör reklam för tandblekning som uppenbart inte har gjort hennes nuvarande tänder så vita som de är, eller fungerar på dem för att bli ännu vitare. Det är som om jag skulle sätta på mig en peruk och hävda att det är hårvårdsprodukter som gett mig mitt nya, fina, glansiga och nästintill perfekta hår.

Jag sökte Malin Gabrielsson under gårdagen, och återigen idag efter att jag uppmärksammades på det här reklaminlägget som hon postade 2022.
I det gör hon återigen reklam för en tandblekning som inte har någon som helst effekt på porslinskronor, och jag ifrågasätter hennes trovärdighet när hon lurar sina följare på det här viset.

 

Det ska bli intressant att se hur det är står sig mot svensk lagstftning, för du får inte rakt upp och ner ljuga i en reklam.
Det blev bland annat Margaux Dietz och delar av familjen Schulman varse när deras påståenden i en reklam för olika typer av lån, krediter och lånetjänster granskades av SvD.
Här hittar du mitt inlägg om saken. 

Uppdatering kl 15:21
Nu har Malin Gabrielsson lämnat en kommentar och jag tänker att jag publicerar den i sin helhet.

En uppdatering om gårdagens giftiga CAIA-smink

Under gårdagen blev det känt att CAIA Cosmetics åtalsanmälts av Kemikalieinspektionen efter att det giftiga ämnet PFAS hittats i en av deras produkter – en duopenna för ögonen. Du hittar mitt första inlägg från gårdagen här, där du kan läsa ikapp om du inte hunnit sätta dig in i det som nu mer och mer verkar utvecklas till en skandal.

Nu kan min kollega Quetzala Mikko Blanco och Nyheter24 avslöja att CAIA Cosmetics kände till de giftiga pennorna redan så tidigt som den 11 april 2024, och att företaget valde att mörka alltsammans och istället lansera sitt samarbete med Mentos.
I artikeln beskrivs exakt vad CAIA och företagets grundare och ansikte utåt, Bianca Ingrosso, gjorde dagarna efter att de fick Kemikalieinspektionens rapport och åtal. (Där hittar du även skärmdumpar på alla beskrivna inlägg.)

Samma dag som företaget fick kännedom om giftrapporten deltog Bianca Ingrosso på ett event för ett företag som lanserade underkläder. Några dagar senare lade hon ut en selfie på sociala medier, utan att någonstans varna CAIAs kunder om den farliga sminkpennan. Ett inlägg på CAIAs officiella Instagram från den 12 april illustrerades med en bild på Bianca Ingrosso, med en text om att komma i festlig lördagsstämning. Ingenting om de giftiga produkterna nämndes.

Den 29 april 2024 kom CAIA Cosmetics yttrande där de meddelade myndigheten att de plockat bort sminkpennan ur sitt sortiment, men fortfarande gick ingen information ut till de kunder som redan köpt och använt pennan.
På CAIAs Instagramkonto uttrycker kunderna sin besvikelse och ilska för mörkläggningen och en kund skriver att företaget ljög henne rakt upp i ansiktet när hon frågade om varför pennan inte längre fanns att köpa:

För mig ljög ni, jag frågade i lördags om denna penna då min var trasig. Ni svarade mig att ”den utgått för att göra plats åt andra produkter”. Ni ljög för mig istället för att vara ärliga. Jag har konfronterat er men ni läser enbart istället för att svara. Otroligt dåligt.

Här förutsätter man att personalen i CAIAs pop up-butiker fått den här, smått hemligstämplade informationen om den giftiga produkten, vilket de givetvis inte har. Den här stackars CAIA-personen upprepade förmodligen bara den information hen fått från högre ort.
Kritiken bör riktas mot de som faktiskt fattat beslutet att mörka giftrapporten, inte mot butikspersonalen.

I Nyheter24s artikel svarar jag så här på två frågor:

Fråga: CAIA blev medvetna om detta redan den 11 april, men gick inte ut med någon varning till de kunder som köpt pennan. Varför tror du att de inte gjorde det?
Svar: Jag tror man hoppades att det här skulle flyga under radarn och hade inga planer på att förekomma skandalen. Det är SÅ illa, sättet man missbrukat kundernas förtroende och pengar, säger Gervide till Nyheter24.

Fråga: I kommentarsfältet på CAIAs Instagram är det många kunder som kräver svar. Skadar detta CAIAs trovärdighet?
Svar: Jag HOPPAS att det påverkar deras trovärdighet och att kunderna tar avstånd från denna typ av medvetet missbruk av sina kunders tillit och lojalitet. Här visar de sitt sanna ansikte som giriga och ovärdiga av följarnas respekt och framför allt pengar.

Uppdatering kl 13:11:

Nu har CAIA börjat svara på kommentarer på Instagram där de använder ett och samma svar, oavsett fråga, samtidigt som man duckar för frågor om varför detta inte kommunicerats till kunderna, som ovetande målade sig i ögonen med deras giftiga smink.
Kanske hade varit bättre att bara fortsätta ducka, för det här är ju bara pinsamt?

Sandra Beijer om barn och soloresor

Bildkälla: Sandra Beijer Instastory

Ända sedan Sandra Beijer offentligt berättade om sin graviditet med sitt och sambon Björns första barn, har hennes inställning till allt från föräldraskap till egentid skiljt sig något från hennes kollegors.
Det verkar som om Sandra inte till 100% gått upp i sin roll som enbart Didriks mamma, utan fortsatt att vara ”Sandra” vid sidan av sin roll som mamma. I en frågestund på Instastory svarade hon bland annat på följande frågor:

Fråga: Fler barn?
Svar: Blir ett absolut nej på den frågan.
Fråga: Varför inga fler barn?
Svar: Har aldrig velat ha fler barn. Har vetat det sedan jag var liten, det verkar jättejobbigt. Jag vill gärna ha mycket tid till andra saker och brinner inte för föräldralivet så att det ska äta upp ännu mer tid, älskar det som det är nu sån varför ändra?

Sandra har även postat det här blogginlägget där hon skriver så här om att resa ensam, utan barn:

Jag får många dm av mammor som skriver saker i stil med ”wow jag har inte ens varit borta en kväll från mitt barn” etc. Jag förstår att det är mycket priviligerat att kunna dra iväg i flera dagar.
Men om du är en mamma som aldrig tagit dig tiden att ens vara ute en kväll fast du kan –
Snälla ta dig den tiden.
Barn klarar sig. Det är inte farligt att sakna varandra.
Även bland mina kompisar finns det någon slags konstig idé att det inte går att vara ifrån sitt lilla barn i flera dagar. Alltså det handlar inte om att det inte går rent planeringsmässigt, utan att barnet och föräldern liksom inte ska klara sig utan varandra.

Jag inser att detta är ett känsligt ämne, och precis som Sandra skriver vill jag inte att detta inlägg ska få oroliga mammor att känna sig ännu mer otillräckliga. Det är verkligen inte syftet. Jag tycker mest att Sandra är en frisk fläkt jämfört med några av sina kollegor som helt gått upp i sin nya roll som ”mammainfluencer”. Det är bra att lyfta fram olika inställningar till föräldraskap och visa att det finns olika sätt att balansera livet som förälder.

Den som inte vill vara ifrån sitt barn en minut innan de tar studenten, gör inte det.
Och den som tycker det känns bra att låta den andra föräldern rodda hemma medan man själv tar egentid, gör det. Jag tror inte att något av alternativen kommer leda till några akuta tider hos psykologen senare i livet, men det är bara min åsikt.

Så här går tonerna i hennes kommentarsfält, och jag hoppas vi kan hålla samma höga nivå här inne också.

   

 

Influenciska sommarpratare

Programmet, där kända människor bjuds in för att sommarprata i Sveriges Radio, startade 1959 har en lång tradition och är mycket populärt i Sverige.
Att få chansen att sommarprata innebär att man blir inbjuden att dela sin livshistoria, erfarenheter, och tankar med en stor publik.
Många av sommarpratarna är framstående personer inom olika områden som kultur, politik, vetenskap, sport och näringsliv. Detta understryker ytterligare den prestige som är förknippad med inbjudan. Ett speciellt inslag är ”lyssnarnas val”, där lyssnarna röstar fram den person vars berättelse de helst vill höra. Ett exempel är Jonas Waltelius, som blev lyssnarnas sommarvärd 2018. Jonas, som är lillebror till en vän och som jag växte upp med på samma gata, bröt nacken och blev förlamad under en kampsportövning på sin svensexa, en vecka före sin bröllopsdag i maj 2013.

Idag släppte Sveriges Radio namnen på årets sommarvärdar och det första inlägget om det jag såg var postat av Johanna Nordström, vars avsnitt sänds 3 juli.
Igår diskuterade jag och mina två poddkollegor just sommarpratet och de nämnde Johannas poddpartner Edvin Törnbloms namn, och trodde att han skulle få sommarprata före Johanna, men det visade sig att Johanna är årets sommarpratare. Jag skulle inte bli förvånad om Edvins namn dyker upp på nästa års lista. Jag skulle också gärna se mitt eget namn där, utan att ha för avsikt att ”säga hej då till Sverige” som Isabella Löwengrip gjorde i sitt sommarprat. 😉

Här kommer en sammanställning av de sommarpratare som är relevanta för den här bloggen, men läs gärna hela listan på Sveriges Radio. Jag kunde bara hitta fyra namn med Johanna Nordström som jag tycker är intressanta ur en ren ”bloggbevakningssynpunkt”:

22 juni: Hampus Nessvold, skådespelare, poddare och influencer.

24 juli Kenza Zouiten Subosic, entreprenör och influencer.

11 augusti: Matilda Djerf, entreprenör, designer och influencer

Av dessa fyra ser jag mest fram emot Kenzas sommarprat, men jag kommer så klart att lyssna på alla.
Kenzas ser jag fram emot med vemod, men tycker hon är så modig som berättar om det här…