Under gårdagen blev det känt att CAIA Cosmetics åtalsanmälts av Kemikalieinspektionen efter att det giftiga ämnet PFAS hittats i en av deras produkter – en duopenna för ögonen. Du hittar mitt första inlägg från gårdagen här, där du kan läsa ikapp om du inte hunnit sätta dig in i det som nu mer och mer verkar utvecklas till en skandal.
Nu kan min kollega Quetzala Mikko Blanco och Nyheter24 avslöja att CAIA Cosmetics kände till de giftiga pennorna redan så tidigt som den 11 april 2024, och att företaget valde att mörka alltsammans och istället lansera sitt samarbete med Mentos. I artikeln beskrivs exakt vad CAIA och företagets grundare och ansikte utåt, Bianca Ingrosso, gjorde dagarna efter att de fick Kemikalieinspektionens rapport och åtal. (Där hittar du även skärmdumpar på alla beskrivna inlägg.)
Samma dag som företaget fick kännedom om giftrapporten deltog Bianca Ingrosso på ett event för ett företag som lanserade underkläder. Några dagar senare lade hon ut en selfie på sociala medier, utan att någonstans varna CAIAs kunder om den farliga sminkpennan. Ett inlägg på CAIAs officiella Instagram från den 12 april illustrerades med en bild på Bianca Ingrosso, med en text om att komma i festlig lördagsstämning. Ingenting om de giftiga produkterna nämndes.
Den 29 april 2024 kom CAIA Cosmetics yttrande där de meddelade myndigheten att de plockat bort sminkpennan ur sitt sortiment, men fortfarande gick ingen information ut till de kunder som redan köpt och använt pennan.
På CAIAs Instagramkonto uttrycker kunderna sin besvikelse och ilska för mörkläggningen och en kund skriver att företaget ljög henne rakt upp i ansiktet när hon frågade om varför pennan inte längre fanns att köpa:
För mig ljög ni, jag frågade i lördags om denna penna då min var trasig. Ni svarade mig att ”den utgått för att göra plats åt andra produkter”. Ni ljög för mig istället för att vara ärliga. Jag har konfronterat er men ni läser enbart istället för att svara. Otroligt dåligt.
Här förutsätter man att personalen i CAIAs pop up-butiker fått den här, smått hemligstämplade informationen om den giftiga produkten, vilket de givetvis inte har. Den här stackars CAIA-personen upprepade förmodligen bara den information hen fått från högre ort.
Kritiken bör riktas mot de som faktiskt fattat beslutet att mörka giftrapporten, inte mot butikspersonalen.
I Nyheter24s artikel svarar jag så här på två frågor:
Fråga: CAIA blev medvetna om detta redan den 11 april, men gick inte ut med någon varning till de kunder som köpt pennan. Varför tror du att de inte gjorde det?
Svar: Jag tror man hoppades att det här skulle flyga under radarn och hade inga planer på att förekomma skandalen. Det är SÅ illa, sättet man missbrukat kundernas förtroende och pengar, säger Gervide till Nyheter24.
Fråga: I kommentarsfältet på CAIAs Instagram är det många kunder som kräver svar. Skadar detta CAIAs trovärdighet?
Svar: Jag HOPPAS att det påverkar deras trovärdighet och att kunderna tar avstånd från denna typ av medvetet missbruk av sina kunders tillit och lojalitet. Här visar de sitt sanna ansikte som giriga och ovärdiga av följarnas respekt och framför allt pengar.
Uppdatering kl 13:11:
Nu har CAIA börjat svara på kommentarer på Instagram där de använder ett och samma svar, oavsett fråga, samtidigt som man duckar för frågor om varför detta inte kommunicerats till kunderna, som ovetande målade sig i ögonen med deras giftiga smink.
Kanske hade varit bättre att bara fortsätta ducka, för det här är ju bara pinsamt?
